BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

320iA bakolie verversen

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
ernst
Neutraal
Type Auto: E36 320i automaat 1992

320iA bakolie verversen

Post by ernst »

hallo allemaal,

heb een 320i automaat uit 1992 en ik wil graag versnellingsbak olie verversen want de olie is er aan toe.

nu is mijn vraag? hoe doe ik dit?

alvast heel erg bedankt

groeten ernst

RaceSmurf
Neutraal
Type Auto: E36 M3.0

Re: 320iA bakolie verversen

Post by RaceSmurf »

1. Start de auto
2. Rijd naar de dealer
3. Laat het aan een professional over

Vloeistoffen zoals remolie en de versnellingsbak kun je beter niet zelf vervangen als je hier geen ervaring mee hebt. Een klein vuiltje kan je automaat naar de gallemiezen helpen. Teveel olie kan voor een te hoge oliedruk zorgen en alle gevolgen van dien, te weinig olie en je problemen zijn nog groter..

En volgens mij is het niet zo duur om de olie te laten vervangen. Misschien kun je het combineren met een beurt..

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

Najah een vuiltje is natuurlijk erg overdreven al eens gezien wat er allemaal voor een rotzooi uit een bak komt :roll:
Maar het is idd wel zo dat als je het nooit gedaan hebt misschien beter even kan laten doen.
Sowieso is bak olie vervangen een klote klus als je niet het juist gereeedschap hebt.
Met name het vullen is nogal minder leuk
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

te veel olie zorgt niet voor een te hoge olie druk maar voor het overlopen van de bak,
atf zet ontzettend uit.
verder geeft te veel olie schuimvorming en dat zorgt juist voor een te lage druk.
en olie versen is meer dan alleen de pan ervan onderhalen.
in de koppelomvormer zit bijna de helft van de olie.
om die te versen haal je de retour leiding ,zet een trechter op de vulopening en vul terwijl je de motor laat draaien 10liter olie toe.
de oude olie vang je op in een emmer.

slang weer vast nieuwe zeef erin en afpeilen/vullen
2002 '75 +m3 '93+530D'02

RaceSmurf
Neutraal
Type Auto: E36 M3.0

Post by RaceSmurf »

Een gevalletje klok-klepel dan? Ik dacht toch echt ooit te hebben gehoord dat teveel olie voor een hogere druk zou zorgen, omdat de olie als deze warm wordt zou uitzetten en als deze over de max is gevuld niet genoeg kan uitzetten en dat daardoor de druk zou toenemen. Dat zou dan uiteindelijk voor problemen zorgen.

Ernst: Sorry, je kunt mijn opmerkingen negeren want beide zijn onderuit gehaald :cry:
Ik zal alvast in de hoek van mijn woonkamer gaan staan.

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

je hoeft niet in de hoek te gaan staan hoor.

je bent nooit oud genoeg om te leren.

ook ik leer nog iedere dag.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

RobbertDols
Neutraal
Type Auto: BMW E36 320i AUT Executive

Post by RobbertDols »

Mijn tip is om het aan een professional over te laten.
Neem contact op met ZF, aangezien zij vermoedelijk de bak hebben gefabriceerd.

Je kan bij hun in Dortmund terecht en dan spoelen zij de bak en vervangen de olie.
Daarnaast brengen ze aan je versnellingsbak softwarematig ook nog wat verbeteringen aan, indien die beschikbaar zijn.

Kost wel wat (ongeveer 350 euro), maar dan is het wel echt goed gedaan en kan je er weer 100.000 km sowieso tegenaan
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”