BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
motorschade 535d
Moderator: Moderator Team
motorschade 535d
Beste medeforum-leden,
Ik ben in het bezit van een gechiptunede BMW 535d van 2005 (kmstand 150.000) waarop daarnaast een grotere intercooler en een uitlaatsysteem zonder kat en dpf zijn gemonteerd. De auto heeft altijd perfect gelopen en nooit problemen gegeven.
Toen ik 2 weken geleden van de wintersport in Oostenrijk naar huis terug wilde rijden, kreeg ik echter de motor niet aan de praat. De auto startte wel, maar sloeg daarna direct weer af (had de hele week in de kou stil gestaan).
Na een poos in de zon te hebben gestaan en meerdere startpogingen begon de motor onder het produceren van veel rook toch te lopen, eerst wat moeizaam, maar later liep hij goed. Op de terugweg geen problemen gehad en hij liep als een tierelier (stevig doorgereden).
Van de week hoorde ik op weg van werk naar huis echter een rare tik in de motor, die naarmate ik dichter bij huis kwam, steeds luider werd en uiteindelijk in rammelen overging. De volgende dag meteen naar de garage, waar nadat de kop eraf was gehaald geconstateerd werd dat er een zuiger van de derde cilinder kapot was (draait niet mee).
De conclusie van de garage was meteen dat deze schade werd veroorzaakt door de tuning. Zelf twijfel ik aan deze uitleg, omdat ik echt nooit problemen met de auto heb gehad en men vaak direct de tuning als oorzaak aanwijst.
Zou er een verband kunnen bestaan tussen het niet willen aanslaan van de motor 2 weken geleden en deze schade? Wat ik wel vreemd vind is dat de auto daarna totdat hij begon te tikken/rammelen (zo'n anderhalve week later dus) echt prima liep.
Iemand een idee? Zou een kapotte injector het probleem kunnen hebben veroorzaakt?
Alvast bedankt!
Ik ben in het bezit van een gechiptunede BMW 535d van 2005 (kmstand 150.000) waarop daarnaast een grotere intercooler en een uitlaatsysteem zonder kat en dpf zijn gemonteerd. De auto heeft altijd perfect gelopen en nooit problemen gegeven.
Toen ik 2 weken geleden van de wintersport in Oostenrijk naar huis terug wilde rijden, kreeg ik echter de motor niet aan de praat. De auto startte wel, maar sloeg daarna direct weer af (had de hele week in de kou stil gestaan).
Na een poos in de zon te hebben gestaan en meerdere startpogingen begon de motor onder het produceren van veel rook toch te lopen, eerst wat moeizaam, maar later liep hij goed. Op de terugweg geen problemen gehad en hij liep als een tierelier (stevig doorgereden).
Van de week hoorde ik op weg van werk naar huis echter een rare tik in de motor, die naarmate ik dichter bij huis kwam, steeds luider werd en uiteindelijk in rammelen overging. De volgende dag meteen naar de garage, waar nadat de kop eraf was gehaald geconstateerd werd dat er een zuiger van de derde cilinder kapot was (draait niet mee).
De conclusie van de garage was meteen dat deze schade werd veroorzaakt door de tuning. Zelf twijfel ik aan deze uitleg, omdat ik echt nooit problemen met de auto heb gehad en men vaak direct de tuning als oorzaak aanwijst.
Zou er een verband kunnen bestaan tussen het niet willen aanslaan van de motor 2 weken geleden en deze schade? Wat ik wel vreemd vind is dat de auto daarna totdat hij begon te tikken/rammelen (zo'n anderhalve week later dus) echt prima liep.
Iemand een idee? Zou een kapotte injector het probleem kunnen hebben veroorzaakt?
Alvast bedankt!
-
Eulderink
- Neutraal
- Posts: 17
- Joined: 14 Mar 2011 11:12
- Type Auto: 535 D 2005
- Location: oldenzaal
- Age: 37
Re: motorschade 535d
Hallo,
Ik ben het met jou eens dat het altijd hetzelfde is met garage's, die gooien direct alles wat er mis is/gaat op een chiptuning. Ikzelf heb veel met tuning te maken en heb vele 535D laten tunen, ook mijn eigen is getuned en heb er nooit problemen mee gehad.
Zoals ik uw probleem lees heb ik de gedachte dat hier vele oorzaken van kan wezen en dat het misschien heel lastig word om achter de echte oorzaak te komen. Een kapotte injector lijkt mij ook wel een reden te kunnen zijn. Als een cylinder geen brandstof kan krijgen kaat het toch kapot lijkt mij, en dat komt dan toch hoogstwaarschijnlijk door een injector?
Lastig, hopen dat je er nu wel vanaf bent!
Groet.
Ik ben het met jou eens dat het altijd hetzelfde is met garage's, die gooien direct alles wat er mis is/gaat op een chiptuning. Ikzelf heb veel met tuning te maken en heb vele 535D laten tunen, ook mijn eigen is getuned en heb er nooit problemen mee gehad.
Zoals ik uw probleem lees heb ik de gedachte dat hier vele oorzaken van kan wezen en dat het misschien heel lastig word om achter de echte oorzaak te komen. Een kapotte injector lijkt mij ook wel een reden te kunnen zijn. Als een cylinder geen brandstof kan krijgen kaat het toch kapot lijkt mij, en dat komt dan toch hoogstwaarschijnlijk door een injector?
Lastig, hopen dat je er nu wel vanaf bent!
Groet.
Re: motorschade 535d
kan temaken hebben met een slecht mengsel verhouding tussen ollie en benzine en lucht , verklaart ook meteen waarom die niet wou starten bij koud weer (lucht is ijler dan)
als dit het geval zou zijn loopt het blokkie veel tehardt aan, en door al die wrijving loopt het vroeg of laat toch eens in de soep
kan best zijn dat dit aan de chip tewijten is aangezijn die de mengsel verhouding regelt
als dit het geval zou zijn loopt het blokkie veel tehardt aan, en door al die wrijving loopt het vroeg of laat toch eens in de soep
kan best zijn dat dit aan de chip tewijten is aangezijn die de mengsel verhouding regelt
wie niet sterk is moet snel zijn.
Re: motorschade 535d
Hallo beste BMW vrienden,
Chiptuning vernielt echt geen blok, tenzij dit op een verantwoorde manier gebeurt en door een deskundig iemand.
De ijle lucht heeft er ook niet mee te maken, want dan zou elke motor in puin draaien.
Dit is een domme pech verhaal denk ik, je moet het maar net treffen.
Ik ga er dus van uit dat de auto altijd netjes en op tijd zijn beurten krijgt, afgevuld met de vloeistoffen die er in horen.
Misschien is de olie pomp wel bezweken, gezien dit feit, wie zal het zeggen.
Onderzoek kan veel zeggen, naar aanleiding van de schade aan de motor.
wat er ook debet aan kan zijn, ik weet niet of je in Oostenrijk nog hebt getankt, dat kan iets uitmaken.
Bij het rijden in de bergen, rijd je vaak met gas dicht, om af te dalen, dan loopt als je onze diesel zou gebruiken, dan loopt de motor iets schraler.
Door in Oosterijk te tanken, daar zit dus wat andere aditieven door de diesel, vroeger was dit een aantal % lichte stookolie.
Om met gas dicht toch wat extra vettigheid op de zuigers te krijgen, je zag dit voor al als je ging axelereren, de diesels bliezen allemaal van die lekker dikke zwarte pluimen naar buiten.
Nu zijn de diesels wel aangepast en de brandstoffen natuurlijk ook.
Maar een aantal kleine puntjes, maken natuurlijk wel een groot punt.
Te weinig brandstof, ook een mogelijkheid. Ik doel daar mee op de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Een kapotte zuiger, ja wat kan de reden daarvan zijn, dat kunnen ook een aantal redenen van zijn, slechte koeling, een zwak punt in de zuiger, een verstopte oliesproeier, als die er in zouden zitten, een slechte lagering waardoor de zuiger wil vast zitten bij de pistonpen, daar dient een onderzoek voor.
Chiptuning, nee hoor kan niet.
Hierdoor loopt de motor optimaler en beter, dus dat is echt uitgesloten.
Waarom kan men dan een getunede auto af fabriek kopen dan, dat is precies hetzelfde.
Dit is erg moeilijk om te zeggen op afstand en zonder onderzoek.
met vriendelijke groet,
Ad
Chiptuning vernielt echt geen blok, tenzij dit op een verantwoorde manier gebeurt en door een deskundig iemand.
De ijle lucht heeft er ook niet mee te maken, want dan zou elke motor in puin draaien.
Dit is een domme pech verhaal denk ik, je moet het maar net treffen.
Ik ga er dus van uit dat de auto altijd netjes en op tijd zijn beurten krijgt, afgevuld met de vloeistoffen die er in horen.
Misschien is de olie pomp wel bezweken, gezien dit feit, wie zal het zeggen.
Onderzoek kan veel zeggen, naar aanleiding van de schade aan de motor.
wat er ook debet aan kan zijn, ik weet niet of je in Oostenrijk nog hebt getankt, dat kan iets uitmaken.
Bij het rijden in de bergen, rijd je vaak met gas dicht, om af te dalen, dan loopt als je onze diesel zou gebruiken, dan loopt de motor iets schraler.
Door in Oosterijk te tanken, daar zit dus wat andere aditieven door de diesel, vroeger was dit een aantal % lichte stookolie.
Om met gas dicht toch wat extra vettigheid op de zuigers te krijgen, je zag dit voor al als je ging axelereren, de diesels bliezen allemaal van die lekker dikke zwarte pluimen naar buiten.
Nu zijn de diesels wel aangepast en de brandstoffen natuurlijk ook.
Maar een aantal kleine puntjes, maken natuurlijk wel een groot punt.
Te weinig brandstof, ook een mogelijkheid. Ik doel daar mee op de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Een kapotte zuiger, ja wat kan de reden daarvan zijn, dat kunnen ook een aantal redenen van zijn, slechte koeling, een zwak punt in de zuiger, een verstopte oliesproeier, als die er in zouden zitten, een slechte lagering waardoor de zuiger wil vast zitten bij de pistonpen, daar dient een onderzoek voor.
Chiptuning, nee hoor kan niet.
Hierdoor loopt de motor optimaler en beter, dus dat is echt uitgesloten.
Waarom kan men dan een getunede auto af fabriek kopen dan, dat is precies hetzelfde.
Dit is erg moeilijk om te zeggen op afstand en zonder onderzoek.
met vriendelijke groet,
Ad
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: motorschade 535d
Is er geen klepje van het inlaatspruitstuk naar binnen gezeild? Komt namelijk nogal eens voor bij deze 6-cilinders, ook bij de 525 en 530d.
Re: motorschade 535d
Hallo beste Arnold,
Natuurlijk die vlinderklepjes, daar denkt men vaak even niet bij na.
Ik rijd een benzine E39 en dan ga je daar net aan voorbij, deze vlinderklepjes zitten toch enkel bij de diesels ingebouwd, en niet bij de benzine motoren.
Ja, je komt dit vaker tegen, dat er een of meerdere vlinderklepjes er uit vliegen, recht naar binnen, dan wil een zuiger wel stuk gaan.
Had men niet beter een andere constructie kunnen toepassen, want dit zijn natuurlijk niet erg leuke dingen om tegen te komen, en jagen je regelrecht op hoge kosten.
Je moet dan eigenlijk ook preventief naar deze vlinderklepjes te gaan kijken dan, dat zou dan de enige manier kunnen zijn om het te voorkomen.
Ja, jij weet daar natuurlijk meer van, je bent immers monteur bij de welbekende firma voor mij in Brabant en Zeeland.
Maar dit zou het heel erg goed kunnen zijn.
Daarom schreef ik al, eerst een gedegen onderzoek instellen, dan kan je verder kijken wat er te redden is, en in dit geval is dat goed mogelijk, als er niet teveel nevenschade is.
Je kan dan de medeforum leden dan ook laten weten wat er uit het onderzoek is gekomen.
het word jammer genoeg weinig gedaan, een reply geven, dat vind ik echt heel jammer, dat geeft net dat ene stukje informatie wat soms broodnodig is voor de forum leden.
Daarom heb ik op meerdere fora al geopperd, mensen geeft elkaar meer informatie, geef altijd een reply, dat is wel zo duidelijk.
En natuurlijk ook net dat stukje informatie of het euvel verholpen is of niet, en wat de uitkomst was of is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Natuurlijk die vlinderklepjes, daar denkt men vaak even niet bij na.
Ik rijd een benzine E39 en dan ga je daar net aan voorbij, deze vlinderklepjes zitten toch enkel bij de diesels ingebouwd, en niet bij de benzine motoren.
Ja, je komt dit vaker tegen, dat er een of meerdere vlinderklepjes er uit vliegen, recht naar binnen, dan wil een zuiger wel stuk gaan.
Had men niet beter een andere constructie kunnen toepassen, want dit zijn natuurlijk niet erg leuke dingen om tegen te komen, en jagen je regelrecht op hoge kosten.
Je moet dan eigenlijk ook preventief naar deze vlinderklepjes te gaan kijken dan, dat zou dan de enige manier kunnen zijn om het te voorkomen.
Ja, jij weet daar natuurlijk meer van, je bent immers monteur bij de welbekende firma voor mij in Brabant en Zeeland.
Maar dit zou het heel erg goed kunnen zijn.
Daarom schreef ik al, eerst een gedegen onderzoek instellen, dan kan je verder kijken wat er te redden is, en in dit geval is dat goed mogelijk, als er niet teveel nevenschade is.
Je kan dan de medeforum leden dan ook laten weten wat er uit het onderzoek is gekomen.
het word jammer genoeg weinig gedaan, een reply geven, dat vind ik echt heel jammer, dat geeft net dat ene stukje informatie wat soms broodnodig is voor de forum leden.
Daarom heb ik op meerdere fora al geopperd, mensen geeft elkaar meer informatie, geef altijd een reply, dat is wel zo duidelijk.
En natuurlijk ook net dat stukje informatie of het euvel verholpen is of niet, en wat de uitkomst was of is.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: motorschade 535d
heb inderdaad in oostenrijk winterdiesel getankt en later in Nederland nog een keer bij een Brand Oil pomp...
tank anders altijd Ultimate van BP...zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
tank anders altijd Ultimate van BP...zou dat er nog mee te maken kunnen hebben?
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: motorschade 535d
@ Ad,
Meestal begint het inlaatspruitstuk eerst met olie lekken, maarja dit is in een zeldzaam geval ook niet zo. T is inderdaad een vervelend euvel, en gewoon een zwak punt. Ook geen idee of de nieuwe spruitstukken (die je nieuw voor dit blok besteld zegmaar) gemodificeerd zijn. Ik zou zelf gewoon een setje mooie afdichtingen op internet bestellen, en die kut klepjes eruit rukken. Zit ook op het BMW Portal.nl forum, en daar hebben veel jongens dat gedaan (ook veel bij 4 cilinders) en je schijnt het niet te merken!
@ apm
Dit lijkt me sterk. Van een verkeerde brandstof zou eerder de hogedruk pomp in puin draaien o.i.d.
Meestal begint het inlaatspruitstuk eerst met olie lekken, maarja dit is in een zeldzaam geval ook niet zo. T is inderdaad een vervelend euvel, en gewoon een zwak punt. Ook geen idee of de nieuwe spruitstukken (die je nieuw voor dit blok besteld zegmaar) gemodificeerd zijn. Ik zou zelf gewoon een setje mooie afdichtingen op internet bestellen, en die kut klepjes eruit rukken. Zit ook op het BMW Portal.nl forum, en daar hebben veel jongens dat gedaan (ook veel bij 4 cilinders) en je schijnt het niet te merken!
@ apm
Dit lijkt me sterk. Van een verkeerde brandstof zou eerder de hogedruk pomp in puin draaien o.i.d.
Re: motorschade 535d
Hallo beste Arnold,
dat verhal van die branstof kan ook helemaal niet.
Maar ik las vandaag of gisteren iets over een censor die geplaatst kan worden in het systeem, die alles zoals de hoefveelhied lucht of diesel aan zou pasen, dat las ik dus vandaag toch in de nieuwsbrief van AMT waar ik op ben geabonneerd.
Dus naar het gelang er de lucht ijler word, word de hoeveelheid brandstof aangepast, dat was het.
Ja, die rotte vlinderklepjes, wat doen die stomme dingen er eigenlijk in, als je het toch niet merkt wat het verschil is.
Dan zou ik ze er ook eruit rukken, en de zaak afdichten!
Maar ik schat het zo in beste Arnold, dat het zeer warschijnlijk een vlinderklepje zal zijn.
Waarom is er dan nog geen modificatie gemaakt voor dit probleem, dit zal echt niet het enige opzich zelf staand probleem zijn, dat geloof ik nooit.
Ik heb in november 2010 mijn klote Audi A6 2.5 TDI verkocht voor de export, dat was bij Audi een dergelijk probleem.
Er zijn een paar motor codes met de rotte nokkenassen, die door een lompe montage van de slepers die van een verkeerd soort metaal zijn, en invreten, en de nokken finaal verdwijnen, en bij sommige motoren al bij de 50.000 km, schandalig gewoon bij een stervens dure auto, ze moesten zich echt schamen bij Audi.
Maar genoeg over dit stom stuk bagger, ik moet er nooit geen meer hebben, ben afgekickt!
De E39 525 i touring bevalt mij best, wat een power zit er in die motor, we noemen het niet voor niets "het Beierse geweld "
Ik hoop echter dat het nog te repareren is voor de TS, dan zouden de kosten misschien enigzinds mee kunnen vallen, het ligt er ook aan wat er allemaal stuk is, want dan is misschien een andere motor een betere optie, dan zou ik direct die vlinderklepjes er uit sleuren.
Is daar geen controle op bij een bepaalde beurt, ik weet het niet hoor, het is maar een vraag, ik ben nog al graag op de hoogte wat er allemaal speelt.
met vriendelijke groet,
Ad
dat verhal van die branstof kan ook helemaal niet.
Maar ik las vandaag of gisteren iets over een censor die geplaatst kan worden in het systeem, die alles zoals de hoefveelhied lucht of diesel aan zou pasen, dat las ik dus vandaag toch in de nieuwsbrief van AMT waar ik op ben geabonneerd.
Dus naar het gelang er de lucht ijler word, word de hoeveelheid brandstof aangepast, dat was het.
Ja, die rotte vlinderklepjes, wat doen die stomme dingen er eigenlijk in, als je het toch niet merkt wat het verschil is.
Dan zou ik ze er ook eruit rukken, en de zaak afdichten!
Maar ik schat het zo in beste Arnold, dat het zeer warschijnlijk een vlinderklepje zal zijn.
Waarom is er dan nog geen modificatie gemaakt voor dit probleem, dit zal echt niet het enige opzich zelf staand probleem zijn, dat geloof ik nooit.
Ik heb in november 2010 mijn klote Audi A6 2.5 TDI verkocht voor de export, dat was bij Audi een dergelijk probleem.
Er zijn een paar motor codes met de rotte nokkenassen, die door een lompe montage van de slepers die van een verkeerd soort metaal zijn, en invreten, en de nokken finaal verdwijnen, en bij sommige motoren al bij de 50.000 km, schandalig gewoon bij een stervens dure auto, ze moesten zich echt schamen bij Audi.
Maar genoeg over dit stom stuk bagger, ik moet er nooit geen meer hebben, ben afgekickt!
De E39 525 i touring bevalt mij best, wat een power zit er in die motor, we noemen het niet voor niets "het Beierse geweld "
Ik hoop echter dat het nog te repareren is voor de TS, dan zouden de kosten misschien enigzinds mee kunnen vallen, het ligt er ook aan wat er allemaal stuk is, want dan is misschien een andere motor een betere optie, dan zou ik direct die vlinderklepjes er uit sleuren.
Is daar geen controle op bij een bepaalde beurt, ik weet het niet hoor, het is maar een vraag, ik ben nog al graag op de hoogte wat er allemaal speelt.
met vriendelijke groet,
Ad
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: motorschade 535d
Ad,
Nee de vlinderklepjes worden bij een beurt niet gecontroleerd. Wat we wel doen, is altijd kijken of er olielekkage is van het inlaatspruitstuk. Dit is iets wat bij deze motoren zeer veel voorkomt, en hebben we ook altijd op voorraad liggen. Als het van de klant mag, wat praktisch altijd zo is, vervangen we het dan gelijk. Want ja, olielekkage is natuurlijk ook niet alles. En met een nieuw spruitstukje ben je weer vele km's van het gedoe af. Een poosje terug moest ik nieuwe gloeibougies monteren bij een auto, hiervoor moet het inlaatspruitstuk eraf. Deze klant heeft daarmee super veel mazzel gehad, want 1 vlinderklepje was aan één kant al afgebroken, en zat dus scheef in het spruitstuk. Nieuw spruitstukje en gaan. Moet bij m'n eigen auto ook eens kijken of ze erin zitten. Heb zelf een 318d met een M47TU motor, volgens verschillende bronnen zouden ze daar niet inzitten. Maargoed, heb toch een kapotte gloeibougie op cilinder 3, dus kan ik gelijk eens kijken!
Groetjes
Nee de vlinderklepjes worden bij een beurt niet gecontroleerd. Wat we wel doen, is altijd kijken of er olielekkage is van het inlaatspruitstuk. Dit is iets wat bij deze motoren zeer veel voorkomt, en hebben we ook altijd op voorraad liggen. Als het van de klant mag, wat praktisch altijd zo is, vervangen we het dan gelijk. Want ja, olielekkage is natuurlijk ook niet alles. En met een nieuw spruitstukje ben je weer vele km's van het gedoe af. Een poosje terug moest ik nieuwe gloeibougies monteren bij een auto, hiervoor moet het inlaatspruitstuk eraf. Deze klant heeft daarmee super veel mazzel gehad, want 1 vlinderklepje was aan één kant al afgebroken, en zat dus scheef in het spruitstuk. Nieuw spruitstukje en gaan. Moet bij m'n eigen auto ook eens kijken of ze erin zitten. Heb zelf een 318d met een M47TU motor, volgens verschillende bronnen zouden ze daar niet inzitten. Maargoed, heb toch een kapotte gloeibougie op cilinder 3, dus kan ik gelijk eens kijken!
Groetjes
Re: motorschade 535d
Hallo Arnold,
Je hebt helemaal gelijk!
Kijken is weten, en voorkomen is beter dan genezen.
Ik zou ook al direct gekeken hebben, of die ondingen gemonteerd zijn in mijn auto.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Je hebt helemaal gelijk!
Kijken is weten, en voorkomen is beter dan genezen.
Ik zou ook al direct gekeken hebben, of die ondingen gemonteerd zijn in mijn auto.
Succes.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: motorschade 535d
zitten deze kleppen ook in mijn wagen ? een 316i compact , 1600cc 4cilinder?
wie niet sterk is moet snel zijn.
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: motorschade 535d
Nee zitten er niet in, alleen in sommige 4- en 6-cilinder diesels
Re: motorschade 535d
lekker overbodig als ik dit zo lees , is dit dan ook enkel een bmw kwaal , of hebben andere merken deze kostenjagers ook?ArnoldC wrote:Nee zitten er niet in, alleen in sommige 4- en 6-cilinder diesels
wie niet sterk is moet snel zijn.
-
ArnoldC
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 33
Re: motorschade 535d
Geen idee, maar elk merk heeft wel wat wat je veel geld kan kosten
