BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Koplampvocht
Moderator: Moderator Team
Koplampvocht
Mijn vader heeft last van vocht in de koplamp van zijn E39. Is hier een oplossing voor? Ik heb ooit bij een dealer gehoord dat er rubbers voor te bestellen zijn. Heeft iemand er ervaring mee?
Re: Koplampvocht
Hallo deth,
Dit komt helaas meer voor!
het beste is bovenop de koplamp zit een plug waar je het lichtbeeld mee kan verzetten van Linksrijdens verkeer naar rechtsrijden verkeer, licht deze er uit door deze eers een stukje te verdraaien, dan kan je deze zwarte plug er uitnemen.
Haal de gloeilampen er ook even uit, en ga even met de föhn door de gaten waar de lampen gezeten hebben blazen met de föhn.
Ik weet niet van welk bjr. de BMW is, er zijn koplampen met een pakking tussen de glazen en het huis, maar er zijn ook koplampen die gekit zijn.
Om de kit weer wat vloeibaar te maken, zetten sommigen de gehele koplamp zonder de gleoilampen wel eens in de oven, de oven zet men dan op een graad of 60 a 70 echt niet warmer!
dan kan je de glazen er gemakkelijker afnemen.
ik zelf pak altijd gewoon de haar föhn van moeders, en verwarm de kit op deze manier.
Licht de klips wat op en vergrendel deze met een stukje hout, wasknijper o.i.d. ga voorzichtig te werk, en wrik stukje bij beetje het glas los.
Nu is het dus geen glas maar kunststof.
Maar vraag eerst voordat je aan dit karwei begint of er een rubber pakking leverbaar is, is dit niet het geval, maak dan de gehele sponning war het glas in ligt helemaal goed schoon.
Bij de montage van het glas kun je gewoon ruitenkit gebruiken, dit haal je gewoon bij de autoshop.
voordat je de koplamp weer in elkaar zet, bekijk dan ook even of de stelnokken nog heel zijn, deze breken ook wel eens af!
Er zijn aluminium stelnokken verkrijgbaar, staan soms wel eens op Marktplaats.
Er zijn dus 2 types koplampen, de koplampen tot half 2000 en de koplampen daarna.
De koplampen tot half 2000 noemt men de pre-facelift en de koplampen erna, de face-lift koplampen.
de stelnokken zijn dus anders, de pre-facelift is bij de dealer verkrijgbaar en de face-lift helemaal niet.
Dus indien het zo ver is, dan weet je alvast waar je op moet letten.
het is te controleren, als je de huls waar de gloeilamp in zit beet pakt, en je kan dit gedeelte, de reflector heen en weer halen, dan zijn de stelnokken defect, het licht schijnt dan ook haast voor de bumper op de weg.
Zo, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven, hoe het allemaal in elkaar zit.
Maar zorg dat het vocht zo snel als mogelijk is, om de lekkage te stoppen, want de reflectoren gaan roesten of slecht worden, het licht beeld is dan ook niet meer zo best.
met vriendelijke groet,
Ad
Dit komt helaas meer voor!
het beste is bovenop de koplamp zit een plug waar je het lichtbeeld mee kan verzetten van Linksrijdens verkeer naar rechtsrijden verkeer, licht deze er uit door deze eers een stukje te verdraaien, dan kan je deze zwarte plug er uitnemen.
Haal de gloeilampen er ook even uit, en ga even met de föhn door de gaten waar de lampen gezeten hebben blazen met de föhn.
Ik weet niet van welk bjr. de BMW is, er zijn koplampen met een pakking tussen de glazen en het huis, maar er zijn ook koplampen die gekit zijn.
Om de kit weer wat vloeibaar te maken, zetten sommigen de gehele koplamp zonder de gleoilampen wel eens in de oven, de oven zet men dan op een graad of 60 a 70 echt niet warmer!
dan kan je de glazen er gemakkelijker afnemen.
ik zelf pak altijd gewoon de haar föhn van moeders, en verwarm de kit op deze manier.
Licht de klips wat op en vergrendel deze met een stukje hout, wasknijper o.i.d. ga voorzichtig te werk, en wrik stukje bij beetje het glas los.
Nu is het dus geen glas maar kunststof.
Maar vraag eerst voordat je aan dit karwei begint of er een rubber pakking leverbaar is, is dit niet het geval, maak dan de gehele sponning war het glas in ligt helemaal goed schoon.
Bij de montage van het glas kun je gewoon ruitenkit gebruiken, dit haal je gewoon bij de autoshop.
voordat je de koplamp weer in elkaar zet, bekijk dan ook even of de stelnokken nog heel zijn, deze breken ook wel eens af!
Er zijn aluminium stelnokken verkrijgbaar, staan soms wel eens op Marktplaats.
Er zijn dus 2 types koplampen, de koplampen tot half 2000 en de koplampen daarna.
De koplampen tot half 2000 noemt men de pre-facelift en de koplampen erna, de face-lift koplampen.
de stelnokken zijn dus anders, de pre-facelift is bij de dealer verkrijgbaar en de face-lift helemaal niet.
Dus indien het zo ver is, dan weet je alvast waar je op moet letten.
het is te controleren, als je de huls waar de gloeilamp in zit beet pakt, en je kan dit gedeelte, de reflector heen en weer halen, dan zijn de stelnokken defect, het licht schijnt dan ook haast voor de bumper op de weg.
Zo, ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb kunnen omschrijven, hoe het allemaal in elkaar zit.
Maar zorg dat het vocht zo snel als mogelijk is, om de lekkage te stoppen, want de reflectoren gaan roesten of slecht worden, het licht beeld is dan ook niet meer zo best.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koplampvocht
Hey Ad,
Bedankt! Het bouwjaar is van 1997, dus het gaat over de pre-facelift.
Ik zal er eens snel naar kijken!
Groeten,
~Robin.
Bedankt! Het bouwjaar is van 1997, dus het gaat over de pre-facelift.

Ik zal er eens snel naar kijken!
Groeten,
~Robin.
Re: Koplampvocht
Hallo beste Robin,
dan heeft als de auto originele Xenon verlichting heeft gekitte glazen.
Bij de halogeen lampen zou deze BMW koplampen moeten hebben met een rubberen pakking.
Schrijf voor de zekerheid even het onderdeel nummer van de koplamp op, dan weten ze bij de dealer welk onderdeel je nodig hebt, maar als je vermeld dat het om een rubber pakking gaat dan weten ze voldoende, wel eerst even kijken natuurlijk of het zo is, want je weet het nooit of de koplampen ooit eens vervangen zijn!
De koplampen zijn zo uitgebouwd, 4 boutjes en dan de stekkers even los, de koplamp dien je vanuit het midden naar de buitenzijde te draaien, net als je een deur opnt, want de buitenzijde van de koplamp zit gehaakt achter het spatscherm randje. Anders heb je de kans dat je de koplamp stuk trekt.
Ik schat dat het rubber ergens tussen de 20,00 en de 25,00 euro zit, is het minder dan heb je een meevaller, maar vraag er wel om, als je gaat bestellen. denk er om het is een grove schatting van dit rubber.
Bij mijn 5 serie zitten ze gekit, en ik heb dus een face lift model en de stelnokken kapot, leuk spul hoor voor zulke dure koplampen.
Ik heb dus nieuwe stelnokken besteld via ebay, want de dealer kan deze niet leveren, hahaha, eigenlijk is het een lachertje.
dan zou je eigenlijk nieuwe koplampen moeten gaan kopen, mooi niet dus!
Wel beste Robin, succes met deze klus, de rubbers heb je waarschijnlijk met een dag, als de importeur ze heeft liggen, en vanaf de fabriek zal het ook niet veel langer duren.
met vriendelijke groet,
Ad
dan heeft als de auto originele Xenon verlichting heeft gekitte glazen.
Bij de halogeen lampen zou deze BMW koplampen moeten hebben met een rubberen pakking.
Schrijf voor de zekerheid even het onderdeel nummer van de koplamp op, dan weten ze bij de dealer welk onderdeel je nodig hebt, maar als je vermeld dat het om een rubber pakking gaat dan weten ze voldoende, wel eerst even kijken natuurlijk of het zo is, want je weet het nooit of de koplampen ooit eens vervangen zijn!
De koplampen zijn zo uitgebouwd, 4 boutjes en dan de stekkers even los, de koplamp dien je vanuit het midden naar de buitenzijde te draaien, net als je een deur opnt, want de buitenzijde van de koplamp zit gehaakt achter het spatscherm randje. Anders heb je de kans dat je de koplamp stuk trekt.
Ik schat dat het rubber ergens tussen de 20,00 en de 25,00 euro zit, is het minder dan heb je een meevaller, maar vraag er wel om, als je gaat bestellen. denk er om het is een grove schatting van dit rubber.
Bij mijn 5 serie zitten ze gekit, en ik heb dus een face lift model en de stelnokken kapot, leuk spul hoor voor zulke dure koplampen.
Ik heb dus nieuwe stelnokken besteld via ebay, want de dealer kan deze niet leveren, hahaha, eigenlijk is het een lachertje.
dan zou je eigenlijk nieuwe koplampen moeten gaan kopen, mooi niet dus!
Wel beste Robin, succes met deze klus, de rubbers heb je waarschijnlijk met een dag, als de importeur ze heeft liggen, en vanaf de fabriek zal het ook niet veel langer duren.
met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koplampvocht
Hey Ad,
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens langs de dealer rijden als een zaterdagmiddag vrij heb. Ik laat het nog wel weten of alles is gelukt. Nogmaals bedankt!
Groeten,
Robin.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal eens langs de dealer rijden als een zaterdagmiddag vrij heb. Ik laat het nog wel weten of alles is gelukt. Nogmaals bedankt!
Groeten,
Robin.
Re: Koplampvocht
hallo beste Robin,
geen dank hoor, het is me een waar genoegen om te kunnen helpen, daar gaat het om op een forum.
Graag hoor ik dat van jou, of het gelukt is.
P.S.
Vaak kan je deze onderdelen gewoon telefonisch bestellen, daar hoef je niet speciaal voor naar de garage te rijden, scheelt weer in de onkosten.tenzij men andere wetten hanteert bij de dealer, mij kennen ze dus al jaren, dat kan soms schelen.
Met vriendelijke groet,
Ad
geen dank hoor, het is me een waar genoegen om te kunnen helpen, daar gaat het om op een forum.
Graag hoor ik dat van jou, of het gelukt is.
P.S.
Vaak kan je deze onderdelen gewoon telefonisch bestellen, daar hoef je niet speciaal voor naar de garage te rijden, scheelt weer in de onkosten.tenzij men andere wetten hanteert bij de dealer, mij kennen ze dus al jaren, dat kan soms schelen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Koplampvocht
“Haal de gloeilampen er ook even uit, en ga even met de föhn door de gaten waar de lampen gezeten hebben blazen met de föhn”
---> Dit is een tijdelijke oplossing, toch?
“Om de kit weer wat vloeibaar te maken, zetten sommigen de gehele koplamp zonder de gleoilampen wel eens in de oven, de oven zet men dan op een graad of 60 a 70 echt niet warmer! “
---> Dit kan dus alleen indien het xenon-koplampen zijn, de halogeen-versies hebben rubberen pakkingen, als ik je goed begrepen heb. Toevallig heb ik ook een pre-facelift E39 met xenon. Vraagje: is die rubber pakking ook niet gewoon te monteren op een koplamp met xenon? Het glas/kunststof en de behuizing waar deze opgekit zou worden, is bij beiden toch exact hetzelfde? Ik kan me zomaar voorstellen dat je bij een (goed aangebrachte!) rubberen pakking minder kans hebt op lekkage.
---> Dit is een tijdelijke oplossing, toch?
“Om de kit weer wat vloeibaar te maken, zetten sommigen de gehele koplamp zonder de gleoilampen wel eens in de oven, de oven zet men dan op een graad of 60 a 70 echt niet warmer! “
---> Dit kan dus alleen indien het xenon-koplampen zijn, de halogeen-versies hebben rubberen pakkingen, als ik je goed begrepen heb. Toevallig heb ik ook een pre-facelift E39 met xenon. Vraagje: is die rubber pakking ook niet gewoon te monteren op een koplamp met xenon? Het glas/kunststof en de behuizing waar deze opgekit zou worden, is bij beiden toch exact hetzelfde? Ik kan me zomaar voorstellen dat je bij een (goed aangebrachte!) rubberen pakking minder kans hebt op lekkage.
Re: Koplampvocht
Beste BMW-Fans!
Hartstikke leuk dat jullie zo uitvoerig je probleem beschreven hebben, en dank ook aan MAD met zijn uitgebreide reactie met mogelijke oplossing(en)!
Zelf ben ik sinds een paar maanden trots berijder van een cosmoszwarte 540i van oktober 1999. Een zgn. "pre-facelift" dus, met xenonlicht.
Dankzij deze geweldige zomer en haar hoosbuien, heb ik regelmatig last van vocht achter de koplampen. Gedemonteerd, en zoals hier beschreven alles losgehaald, schoongemaakt en weer teruggezet. Op één of andere manier is het nu erger geworden dan eerst. Maar goed, ik heb dan ook geen nieuwe rubbers aangebracht, géén vaseline gebruikt tussen de rubbers, en het glas nog niet verwijderd van de koplamp, om echt grondig te kunnen reinigen, en eventuele lekkages op de aansluiting tussen glas(kunststof) en koplamphuis te verhelpen.
Maar ik was er nadien dus helemaal klaar mee. Ben opzoek gegaan naar goede (gebruikte..) koplampen, deze zouden niet lekken, en het grote voordeel was dat de elektrische koplamphoogeteverstelling hier nog gewoon intact was. Bij die van mij waren verschillende stelnokken afgebroken (allemaal wit kunststofdeeltjes achter het glas in de koplampunit) en 2 beugels gebroken.
Ik heb de starters en houders omgebouwd, en de lampen in mijn auto gezet. Gisteren helaas wéér gewoon vocht achter de koplampen
Ondanks de veel betere staat van de koplampen, blijft het dus ergens lekken. Maar waar?
Het enige wat nog niet aangepakt is, zijn de rubbers. De rubberen afdekhoes van het armatuur (achterkant van de lamp) heb ik de bestaande moeten gebruiken (starters, bulb etc zijn allemaal nog hetzelfde).
Zou het kunnen zijn dat daar de lekkage zit?? Zelf zou ik het liever eerst hierin zoeken, omdat het glas losmaken van de koplampbehuizing toch een veel groter en risicovoller werkje is.
Een BMW groothandel vertelde me eens dat er 4 plaatsen zijn waarop vocht de koplamp in kunnen komen.
Robin, MAD, ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen inmiddels.
En als anderen ideeen hebben, plaas alsjeblief een reactie!
Ben helemaal klaar met dat koplamp-vocht!
Hartstikke leuk dat jullie zo uitvoerig je probleem beschreven hebben, en dank ook aan MAD met zijn uitgebreide reactie met mogelijke oplossing(en)!
Zelf ben ik sinds een paar maanden trots berijder van een cosmoszwarte 540i van oktober 1999. Een zgn. "pre-facelift" dus, met xenonlicht.
Dankzij deze geweldige zomer en haar hoosbuien, heb ik regelmatig last van vocht achter de koplampen. Gedemonteerd, en zoals hier beschreven alles losgehaald, schoongemaakt en weer teruggezet. Op één of andere manier is het nu erger geworden dan eerst. Maar goed, ik heb dan ook geen nieuwe rubbers aangebracht, géén vaseline gebruikt tussen de rubbers, en het glas nog niet verwijderd van de koplamp, om echt grondig te kunnen reinigen, en eventuele lekkages op de aansluiting tussen glas(kunststof) en koplamphuis te verhelpen.
Maar ik was er nadien dus helemaal klaar mee. Ben opzoek gegaan naar goede (gebruikte..) koplampen, deze zouden niet lekken, en het grote voordeel was dat de elektrische koplamphoogeteverstelling hier nog gewoon intact was. Bij die van mij waren verschillende stelnokken afgebroken (allemaal wit kunststofdeeltjes achter het glas in de koplampunit) en 2 beugels gebroken.
Ik heb de starters en houders omgebouwd, en de lampen in mijn auto gezet. Gisteren helaas wéér gewoon vocht achter de koplampen

Het enige wat nog niet aangepakt is, zijn de rubbers. De rubberen afdekhoes van het armatuur (achterkant van de lamp) heb ik de bestaande moeten gebruiken (starters, bulb etc zijn allemaal nog hetzelfde).
Zou het kunnen zijn dat daar de lekkage zit?? Zelf zou ik het liever eerst hierin zoeken, omdat het glas losmaken van de koplampbehuizing toch een veel groter en risicovoller werkje is.
Een BMW groothandel vertelde me eens dat er 4 plaatsen zijn waarop vocht de koplamp in kunnen komen.
Robin, MAD, ik ben heel benieuwd naar jullie bevindingen inmiddels.
En als anderen ideeen hebben, plaas alsjeblief een reactie!
Ben helemaal klaar met dat koplamp-vocht!
Re: Koplampvocht
is er iemand die dit forum of deze thread regelmatig leest?
Bij Realoem staat dat je ook een 'reparatiesetje' kunt bestellen
11 Reparatursatz Scheinwerfer 63 12 8 362 435 ... — '00, September 0.110 kg €19.00
12 Dichtung Scheinwerfer links gesteckt 63 12 8 387 513 ... — '00, September 0.039 kg €4.78
Dichtung Scheinwerfer rechts gesteckt 63 12 8 387 514 ... — '00, September 0.039 kg €4.78
Daarnaast denk ik, omdat het rechter rubber waar de fitting in beschermd zit, niet meer zo goed was als links, dat ik deze ook maar meteen vervang:
7 Abdeckung Abblendlicht 63 12 8 362 835 ... — '98, Oktober 0.047 kg €14.90
8 Abdeckkappe Fernlicht 63 12 8 370 312 ... — '00, September 0.026 kg €17.00
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... adlight-2/
De foto's:
Koplamp met vocht
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3856.jpg
Zonder vocht
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3921.jpg
Zo ziet de koplamp er vanonder de motorkap uit
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3924.jpg
idem, maar dan de linkerkant
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3925.jpg
Bij Realoem staat dat je ook een 'reparatiesetje' kunt bestellen
11 Reparatursatz Scheinwerfer 63 12 8 362 435 ... — '00, September 0.110 kg €19.00
12 Dichtung Scheinwerfer links gesteckt 63 12 8 387 513 ... — '00, September 0.039 kg €4.78
Dichtung Scheinwerfer rechts gesteckt 63 12 8 387 514 ... — '00, September 0.039 kg €4.78
Daarnaast denk ik, omdat het rechter rubber waar de fitting in beschermd zit, niet meer zo goed was als links, dat ik deze ook maar meteen vervang:
7 Abdeckung Abblendlicht 63 12 8 362 835 ... — '98, Oktober 0.047 kg €14.90
8 Abdeckkappe Fernlicht 63 12 8 370 312 ... — '00, September 0.026 kg €17.00
http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E3 ... adlight-2/
De foto's:
Koplamp met vocht
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3856.jpg
Zonder vocht
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3921.jpg
Zo ziet de koplamp er vanonder de motorkap uit
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3924.jpg
idem, maar dan de linkerkant
http://s1068.photobucket.com/albums/u44 ... G_3925.jpg