Goedemiddag heren en dames,
Een korte en simpele vraag:
Weet iemand wat voor maat de 'ster' achtige moer op de aandrijfas is op een E36 320i?
Ik heb deze forse maat niet liggen en zit in 1x goed met de maat als iemand mij dit kan vertellen?
Alvast bedankt.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Moderator: Moderator Team
-
- 2e Versnelling
- Posts: 259
- Joined: 26 Aug 2011 12:37
- Type Auto: BMW E36 318i '94
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Hallo beste Dominique
Ik weet dat de draad M24 x 1,5 is, maar welke 12 kantdop je nodig hebt, dat kan ik u helaas niet vertellen.
Men schrijft dus 30 mm twaalfkant, ik weet dit dus niet helemaal zeker.
Heb je toevallig geen doppenset ½ duims met 12 kantdoppen, je kan deze dop gebruiken als de astap er niet te ver uitsteekt, is dit het geval, dan dien je een lange dop aan te schaffen.
Misschien even een telefoontje plegen richting de dealer, die kan het u zo vertellen.
Vaak dient de moer vervangen te worden als men de naafmoer los draait, en dan zie je dus ook erg vaak, dat er een zeskant moer er voor in de plaats komt.
Succes.
Prettig weekend.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ik weet dat de draad M24 x 1,5 is, maar welke 12 kantdop je nodig hebt, dat kan ik u helaas niet vertellen.
Men schrijft dus 30 mm twaalfkant, ik weet dit dus niet helemaal zeker.
Heb je toevallig geen doppenset ½ duims met 12 kantdoppen, je kan deze dop gebruiken als de astap er niet te ver uitsteekt, is dit het geval, dan dien je een lange dop aan te schaffen.
Misschien even een telefoontje plegen richting de dealer, die kan het u zo vertellen.
Vaak dient de moer vervangen te worden als men de naafmoer los draait, en dan zie je dus ook erg vaak, dat er een zeskant moer er voor in de plaats komt.
Succes.
Prettig weekend.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 32
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Bij de meeste BMW's is het maat 36, dus zal bij deze niet anders zijn verwacht ik.
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Hallo beste Arnold,
Ja dat dacht ik tenminste ook, maar ik zag dus dat die 36 mm op ging voor de zeskant bout.
Voor de 12 kantbout gaf men weer wat anders aan.
Kijk ik op mijn schroefdraadschuiftabel, dan is het dus 36 mmn sleutelwijdte.
De 12 kant bout is vaak ettelijke mm kleiner van maat, en men gaf dus aan dat het 30 mm was.
Dan heeft die kerel het ook mooi fout, en als hij het fout aangeeft, dan vertel ik het dus ook mooi fout.
Daarom neem ik dus de slag om de arm, en geef aan, bel even met de dealer, dat is altijd beter, maar nu komt Arnold even langs en die weet het ook.
Vaak denken we dat het om een 12kantmoer of bout gaat, maar dan blijkt het vaak toch een uitwendige Tork te gaan, en die maat is net weer iets anders aan de maat.
Dat had ik onlangs ook met de Suzuki van mijn vrouw, de kop van de motor moest gelicht worden, de kopbouten waren dus ook de 12 kant koppen, ik dacht O dat is dus 10 mm, mooi niet dus, het was dus Tork 10 mm, en dat is net iets anders.
Je kan de Tork kop net beschadigen, en dan krijg je hem niet meer los.
Maar ik ga met jou mee hoor, want jij zal dit best weten Arnold, je bent immers de vakman bij dit merk.
Ik heb die moer nog niet eens bekeken hoor, dat komt binnenkort wel als ik de hele remmenrij gaat vervangen.
Ik dank jou alvast voor de inbreng, zo worden we ook weer wat wijzer ook.
Prettig weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja dat dacht ik tenminste ook, maar ik zag dus dat die 36 mm op ging voor de zeskant bout.
Voor de 12 kantbout gaf men weer wat anders aan.
Kijk ik op mijn schroefdraadschuiftabel, dan is het dus 36 mmn sleutelwijdte.
De 12 kant bout is vaak ettelijke mm kleiner van maat, en men gaf dus aan dat het 30 mm was.
Dan heeft die kerel het ook mooi fout, en als hij het fout aangeeft, dan vertel ik het dus ook mooi fout.
Daarom neem ik dus de slag om de arm, en geef aan, bel even met de dealer, dat is altijd beter, maar nu komt Arnold even langs en die weet het ook.
Vaak denken we dat het om een 12kantmoer of bout gaat, maar dan blijkt het vaak toch een uitwendige Tork te gaan, en die maat is net weer iets anders aan de maat.
Dat had ik onlangs ook met de Suzuki van mijn vrouw, de kop van de motor moest gelicht worden, de kopbouten waren dus ook de 12 kant koppen, ik dacht O dat is dus 10 mm, mooi niet dus, het was dus Tork 10 mm, en dat is net iets anders.
Je kan de Tork kop net beschadigen, en dan krijg je hem niet meer los.
Maar ik ga met jou mee hoor, want jij zal dit best weten Arnold, je bent immers de vakman bij dit merk.
Ik heb die moer nog niet eens bekeken hoor, dat komt binnenkort wel als ik de hele remmenrij gaat vervangen.
Ik dank jou alvast voor de inbreng, zo worden we ook weer wat wijzer ook.
Prettig weekend allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- 2e Versnelling
- Posts: 259
- Joined: 26 Aug 2011 12:37
- Type Auto: BMW E36 318i '94
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Beste Ad,
Wederom bedankt voor de informatie. De 12-kant moer vind ik zelf 3x niks. Ik hou het liever bij de 6-kant.
Beste Arnold,
Bedankt voor de informatie. Het antwoord op mijn vraag. Dop 36 ben ik nodig, mijn grootste sleutel ging tot 32mm helaas had ik niet groter. Dop 36 heb ik zelf nog niet, morgen langs de grossier even 1tje ophalen en dan kan ik weer goed verder. De aggregaat ophalen en mijn compressor + luchtsleutel meenemen doet veel wonderen. Bespaart me 2x rijden.
Ik ben weer super geholpen.
Wederom bedankt voor de informatie. De 12-kant moer vind ik zelf 3x niks. Ik hou het liever bij de 6-kant.
Beste Arnold,
Bedankt voor de informatie. Het antwoord op mijn vraag. Dop 36 ben ik nodig, mijn grootste sleutel ging tot 32mm helaas had ik niet groter. Dop 36 heb ik zelf nog niet, morgen langs de grossier even 1tje ophalen en dan kan ik weer goed verder. De aggregaat ophalen en mijn compressor + luchtsleutel meenemen doet veel wonderen. Bespaart me 2x rijden.
Ik ben weer super geholpen.
-
- 2e Versnelling
- Posts: 259
- Joined: 26 Aug 2011 12:37
- Type Auto: BMW E36 318i '94
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Een late reactie maar beter laat, dan nooit.
Ik ben erachter. Van de maat 12-kant dop is het 30. Dit is de originele moer. Later zijn ze vervangen door de 6 kant moer.
De originele 12-kant is maat 30
De latere 6-kant moer is maat 36
Dank voor jullie uitleg
Ik ben erachter. Van de maat 12-kant dop is het 30. Dit is de originele moer. Later zijn ze vervangen door de 6 kant moer.
De originele 12-kant is maat 30
De latere 6-kant moer is maat 36
Dank voor jullie uitleg
Re: Aandrijfas moer BMW E36 320i '92
Hallo beste Dominque,
beter een laat bericht dan helemaal geen.
Maar geen dank hoor, we proberen een ieder te helpen naar eer en geweten, hahaha.
We zijn immers toch leden van een BMWforum, dan help je elkaar toch gewoon.
O, dan was de info die ik had toch geheel juist van de 12 kant moer, dat het dus 30 mm was.
Vaak zie je dan ook wanneer er een 6 kant moet gebruikt word, dat deze groter is van afmeting dan de 12 kant moer.
Het is tevens omvang besparing maar ook gewichts besparing.
Het maakt in feite weinig uit welk model een moer of bout als kop heeft, men dient de juiste en de passende sleutel of dop te hebben.
In de afmeting en model van de 12 kant moer/bout daar kan echt verschil in zitten, de ene is dus de 12 kant normaal van, net zoals de 12 kant dop van een doppenset, en de andere kan dus een Tork kop hebben, en daar zit veel verschil in, dat moet men nu juist weten.
Maar u bent geholpen en het is gelukt, en dat hebben we dan ook bereikt met zijn allen.
Met vriendelijke groet,
Ad
beter een laat bericht dan helemaal geen.
Maar geen dank hoor, we proberen een ieder te helpen naar eer en geweten, hahaha.
We zijn immers toch leden van een BMWforum, dan help je elkaar toch gewoon.
O, dan was de info die ik had toch geheel juist van de 12 kant moer, dat het dus 30 mm was.
Vaak zie je dan ook wanneer er een 6 kant moet gebruikt word, dat deze groter is van afmeting dan de 12 kant moer.
Het is tevens omvang besparing maar ook gewichts besparing.
Het maakt in feite weinig uit welk model een moer of bout als kop heeft, men dient de juiste en de passende sleutel of dop te hebben.
In de afmeting en model van de 12 kant moer/bout daar kan echt verschil in zitten, de ene is dus de 12 kant normaal van, net zoals de 12 kant dop van een doppenset, en de andere kan dus een Tork kop hebben, en daar zit veel verschil in, dat moet men nu juist weten.
Maar u bent geholpen en het is gelukt, en dat hebben we dan ook bereikt met zijn allen.
Met vriendelijke groet,
Ad