Page 1 of 1

bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 05 Feb 2012 21:38
by maffia741
Hallo ik woon in de stad en wil als eerste auto toch een bmw en wou een betaalbare waar ook redelijk veel onderdelen op de sloop voor zijn te vinden ik kwam dus op de 316 of 318 uit ze zijn nog mooi ook!

Maar ik rij vrijwel alleen in de stad bijna geen snelweg km's

Is het dan wel verstandig om zo'n bmw te nemen?

En welke is beter ( heb zelf liever de 318 omdat ik vind dat die al redelijk te langzaam is voor een bmw :p)

Maar wat zuipen die dingen nou echt in de stad?

Het liefst heb ik automaat maar ik heb gehoort dat vanaf 2ton km's de automaat bakken meestal wel aan vervanging toe zijn en ik zoek een bmw van tegen de 1200 euro aan dus ik kom wel tegen de 2 ton aan meestal of 180.000.

Bedankt alvast voor de info!

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 06 Feb 2012 20:17
by bimmer
Een 318i is niet echt sneller als een 316i, ik zou de beslissing in jouw geval eerder af laten hangen van de staat en onderhoud van de auto. Een auto met handmatige versnellingsbak kent ook zijn mankementen bij hogere kmstanden, drukgroep/lager synchromesringen etc..

Ik zou iig voor een zo origineel mogelijk exemplaar gaan, dan is de kans het grootst dat de auto rustig bereden is. Ook al is een verlaagde bespoilerde bmw wellicht mooier.

Ik heb meerdere 318 e36-ers gehad en deze hadden allemaal een kmstand boven de 2 ton, 1 zat zelfs boven de 320 dkm met het eerste originele blok. (onderhoud is behoud)

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 06 Feb 2012 23:40
by maffia741
bimmer wrote:Een 318i is niet echt sneller als een 316i, ik zou de beslissing in jouw geval eerder af laten hangen van de staat en onderhoud van de auto. Een auto met handmatige versnellingsbak kent ook zijn mankementen bij hogere kmstanden, drukgroep/lager synchromesringen etc..

Ik zou iig voor een zo origineel mogelijk exemplaar gaan, dan is de kans het grootst dat de auto rustig bereden is. Ook al is een verlaagde bespoilerde bmw wellicht mooier.

Ik heb meerdere 318 e36-ers gehad en deze hadden allemaal een kmstand boven de 2 ton, 1 zat zelfs boven de 320 dkm met het eerste originele blok. (onderhoud is behoud)
Oke bedankt en wat is het stadsverbruik bij rustig rijden en is een keer constant in volle toeren?
En zuipt zon 316 nou minder dan zon 318 of scheelt het bijna niks?

Mvg

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 07 Feb 2012 21:14
by pinkeltje56
hooi ,
ik rij zelf een 316i automaat en ik rij gemiddeld 1op10 en dan rij ik nog niet eens echt zuinig want van gas geven hou ik wel een beetje dus valt het nog mee .
succes met aankoop

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 07 Feb 2012 21:20
by bimmer
Je moet geen enkele auto met koude motor vol in de toeren jagen, daar is geen auto tegen bestand.

Het verbruik ligt momenteel met het koude weer/rustig rijden en stationair laten lopen bij het schoonkratsen van de ramen op 1 op 9,5. Normalerwijze is dit 1 op 12. Ik heb op lange stukken zelfs al 1 op 16 gereden. En ik heb qua verbruik nooit echt een verschil gemerkt tussen de 316 en 318 .

Je kunt ook veel info vinden op autoweek: http://www.autoweek.nl/auto/6921/bmw-316i

Het verschil in verbruik en vermogen is echt niet indrukwekkend genoeg om daar je beslissing van af te laten hangen. Kijk liever naar onderhoud/kmstand en algehele staat van de auto.

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 07 Feb 2012 22:25
by maffia741
bimmer wrote:Je moet geen enkele auto met koude motor vol in de toeren jagen, daar is geen auto tegen bestand.

Het verbruik ligt momenteel met het koude weer/rustig rijden en stationair laten lopen bij het schoonkratsen van de ramen op 1 op 9,5. Normalerwijze is dit 1 op 12. Ik heb op lange stukken zelfs al 1 op 16 gereden. En ik heb qua verbruik nooit echt een verschil gemerkt tussen de 316 en 318 .

Je kunt ook veel info vinden op autoweek: http://www.autoweek.nl/auto/6921/bmw-316i

Het verschil in verbruik en vermogen is echt niet indrukwekkend genoeg om daar je beslissing van af te laten hangen. Kijk liever naar onderhoud/kmstand en algehele staat van de auto.
Oke bedankt en ik denk dat ik voor LPG bmw 316i ga een tweedehandsje voor ongeveer 1250 euro kan ik dan iets moois krijgen waar ik minimaal 2 jaar mee kan rijden of niet?

Mvg

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 09 Feb 2012 20:56
by bimmer
Dat is altijd een gok als je een auto koopt van 1250 euro en op LPG dan kun je een flinke kmstand verwachten. Ik ben bang dat je altijd tegen kosten aan gaat lopen, en dat kan dan van regulier onderhoud tot vervanging van versleten onderdelen zijn.

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 24 Feb 2012 13:01
by rajino
idd wat bimmer zegt.
en 316i of 318i maakt niks uit.
maar wat mensen zeggen van 1 op 12/13 met een automaat is onzin.
je haalt net de 1 op 10/10,5 als je zuinig rijd als een oude oma.

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 24 Jun 2012 18:37
by Bekpek
Ik heb zelf een e36 318i uit 1996, dus m43 blok. Ik heb zelf hiervoor gekozen omdat de de 1800 motor net wat betrouwbaarder is als de 16. Ik heb zelf ook een automaat en stadsverbruik is inderdaad 1 op 10. Als ik met cruise control 80 rij rijd ik 8 liter op 100 kilometer, wat ik mooie cijfers vind.

Re: bmw 316 of 318 stadsgebruik

Posted: 29 Jun 2012 09:26
by Teundev
Ik rij zelf een 316i, snelweg en alles, constant rijden geen probleem,
Maar zodra je de stad in gaat, vooral rotondes, vind ie leuk en krijgt ie dorst van!