Mijn Bmw e46 uit 2000 318i verbruikt ineens veel meer koelvloeistof, halve liter per 500 km.
Er is geen lekkage te zien, er ligt niks onder de auto. Verder functioneert hij prima, vertoont geen mankementen.
Peilstokje zakt elke keer diep onderin het reservoir.
Wat nu ?
Heb al gekeken naar de olie, witte aanslag onder de dop of op de peilstok kon duiden op koppaking problemen is me verteld, hier is niets aan te zien.
Iemand nog een idee ?
Groeten m en m
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
E46 verbruikt veel koelvloeistof maar lekt niet ????
Moderator: Moderator Team
Re: E46 verbruikt veel koelvloeistof maar lekt niet ????
Hallo MenM,
Word de vloerbekleding niet nat in de auto?
Wat er ook goed aan de hand kan zijn, dat het lekje precies op het spruitstuk spuit, dan verdamt de KVS, en dan vind je inderdaad geen spoor van KVS onder de auto.
Ruikt u ook nergens geen zoete geur in de omgeving van de auto?
krijgt u ook geen blauwe waas over de ramen te zien?
Deze kan u wel verwijderen, maar komt steeds terug, dan kan de kachel radiateur stuk zijn.
Worden de radiateur slangen niet kei en kei hard?
KVS de olie, dan zou er dus ook KVS op de peilstok moeten zitten, dit kan u testen.
Neem een aansteker, hal de peilstok uit de peilbuis, houd de peilstok iets schuin naar voren gericht, met de onderzijde naar onder.
Neem de aansteker en steek deze aan, en houd deze vervolgens aan de onderzijde van de peilstok, pas op uw vingers want verhitte olie dat is erg pijnlijk.
Gaat de olie op de peilstok nu spetteren, dan is er een defecte koppakking in het spel!
Blijft alles gewoon zoals het was, en neigt de olie te gaan ontbranden zonder te spetteren, staak den deze test.
De koppakking is nog in takt.
Dit is al een heel oud middeltje om dit te testen, maar het werkt echt als de beste.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Word de vloerbekleding niet nat in de auto?
Wat er ook goed aan de hand kan zijn, dat het lekje precies op het spruitstuk spuit, dan verdamt de KVS, en dan vind je inderdaad geen spoor van KVS onder de auto.
Ruikt u ook nergens geen zoete geur in de omgeving van de auto?
krijgt u ook geen blauwe waas over de ramen te zien?
Deze kan u wel verwijderen, maar komt steeds terug, dan kan de kachel radiateur stuk zijn.
Worden de radiateur slangen niet kei en kei hard?
KVS de olie, dan zou er dus ook KVS op de peilstok moeten zitten, dit kan u testen.
Neem een aansteker, hal de peilstok uit de peilbuis, houd de peilstok iets schuin naar voren gericht, met de onderzijde naar onder.
Neem de aansteker en steek deze aan, en houd deze vervolgens aan de onderzijde van de peilstok, pas op uw vingers want verhitte olie dat is erg pijnlijk.
Gaat de olie op de peilstok nu spetteren, dan is er een defecte koppakking in het spel!
Blijft alles gewoon zoals het was, en neigt de olie te gaan ontbranden zonder te spetteren, staak den deze test.
De koppakking is nog in takt.
Dit is al een heel oud middeltje om dit te testen, maar het werkt echt als de beste.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
- 1e Versnelling
- Posts: 229
- Joined: 08 Jun 2010 18:07
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
- Location: Middelburg
- Age: 32
Re: E46 verbruikt veel koelvloeistof maar lekt niet ????
Het expansievaatje van de koelvloeistof is een bekend punt bij deze auto's, er komt dan een miniscuul scheurtje in te zitten aan de zijkant waar net een heel klein beetje vloeistof doorheen komt. Zou even naar de garage gaan en het systeem onder druk laten zetten, als hij zoveel lekt kunnen ze vaak wel zien waar de lekkage vandaan komt.
Re: E46 verbruikt veel koelvloeistof maar lekt niet ????
Heb de truc met de peilstok en de aansteker geprobeerd maar er werd niet gespetterd dus dat is het niet.
Geen blauwe waas over de ramen en ook geen harde radiatorslangen dus dat is het ook niet.
Heb wel nattigheid op de vloerbedekking achter de voorstoel maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.
Het expansievaatje lijkt me nu een wel voor de hand liggende oorzaak aangezien ik net zag dat er aan de zijkant iets wiitigheid zat. Mischien even een nieuw vaatje bestellen .
Bedankt alvast voor de tips en evt meer suggesties zijn welkom.
Geen blauwe waas over de ramen en ook geen harde radiatorslangen dus dat is het ook niet.
Heb wel nattigheid op de vloerbedekking achter de voorstoel maar dat lijkt me er niets mee te maken te hebben.
Het expansievaatje lijkt me nu een wel voor de hand liggende oorzaak aangezien ik net zag dat er aan de zijkant iets wiitigheid zat. Mischien even een nieuw vaatje bestellen .
Bedankt alvast voor de tips en evt meer suggesties zijn welkom.
Re: E46 verbruikt veel koelvloeistof maar lekt niet ????
Hallo MenM,
Dat zijn alvast goede berichten, dan kunnen we de grote onkosten al uitsluiten.
Het vocht achter de voorstoel, dat kan eventueel nog een overlopende achterportier zijn.
Vaak gaat na verloop van tijd de membraan los van het portier, en als het dan regent, dan drupt of stroomt er water naar binnen op de vloerbekleding.
De enige remedie is, het deurpaneel demonteren, en kijken of de membraan achter de deurpaneel los gelaten is.
Dat membraan is niet meer dan een hardschuimplastic panneel van een mm of 3 a 4 dik.
Haal dit voorzichtjes los, en haal de oude kit weg, doe nu op dezelfde plaats gewoon ruitenkit die men ook gebruikt in de sponning van de ruiten om een ruit te monteren in de auto.
en druk het geheel darna zachtjes aan.
De lekkage is dan verholpen,
Kijk voordat u het membraan gaat monteren even in het portier of de afwaterings gaten nog goed open zijn, zo niet, dan even open maken en de binnenzijde van het portier even schoonmaken.
De sifon/expansievaatje wil inderdaad ook wel eens lekken, deze kunnen wel eens scheuren.
Dat kan na verloop van tijd zichtbaar worden en kleuren de sporen naar de kleur van de KVS.
Het komt dus weer helemaal goed.
Met vriendelijke groet,
Ad
Dat zijn alvast goede berichten, dan kunnen we de grote onkosten al uitsluiten.
Het vocht achter de voorstoel, dat kan eventueel nog een overlopende achterportier zijn.
Vaak gaat na verloop van tijd de membraan los van het portier, en als het dan regent, dan drupt of stroomt er water naar binnen op de vloerbekleding.
De enige remedie is, het deurpaneel demonteren, en kijken of de membraan achter de deurpaneel los gelaten is.
Dat membraan is niet meer dan een hardschuimplastic panneel van een mm of 3 a 4 dik.
Haal dit voorzichtjes los, en haal de oude kit weg, doe nu op dezelfde plaats gewoon ruitenkit die men ook gebruikt in de sponning van de ruiten om een ruit te monteren in de auto.
en druk het geheel darna zachtjes aan.
De lekkage is dan verholpen,
Kijk voordat u het membraan gaat monteren even in het portier of de afwaterings gaten nog goed open zijn, zo niet, dan even open maken en de binnenzijde van het portier even schoonmaken.
De sifon/expansievaatje wil inderdaad ook wel eens lekken, deze kunnen wel eens scheuren.
Dat kan na verloop van tijd zichtbaar worden en kleuren de sporen naar de kleur van de KVS.
Het komt dus weer helemaal goed.
Met vriendelijke groet,
Ad