Hallo beste BMW vrienden,
Bij het vervangen van onderdelen kan men beter direct de rem afstellingen opnieuw instellen.
Dan ben je in een keer gereed.
Verwijder het wiel en de defecte delen, en vervang deze door nieuwe onderdelen.
Stel de remmen opnieuw, draai ze even vast tegen de trommel, en geef dan een tikje met een montage hamer op het loopvlak van de trommel, daar waar de remsigmentjes de remtrommel raken, kijk nu of de trommel weer verdraaid kan worden, kan dit, dan de remmen even strakker aan stellen.
Geef nog eens en tikje met dat montage hamertje op de remtrommel, vaak krijg je nu geenbeweging in de trommel.
De remsigmentjes zijn nu goed gecentreerd en hebben zich gezet.
Nu kan je de remmen terug stellen, tot dat deze de remtrommel net niet meer raken.
Kijk of de handrem misschien ook nog gesteld dient te worden, reken er gerust op, dat de handrem met een aantal klikken de remtrommel zouden moeten blokkeren, en dat kan bij elke BMW net weer anders zijn, vaak gaat men uit van een klik of 4,5 of 6.
En dan moet de trommel goed blokkeren.
Ontlast de handrem door deze er af te halen, dus de hevel waar men de handrem er op trekt weer naar benden.
Kijk nu of de remtrommel geheel soepel en onaageroerd door de remsigmentjes draait.
Is dit nu het geval, dan is deze rem zijde succes vol afgesteld.
Nu de andere zijde nog, en precies hetze;fde verhaal, deze handelingen duren niet zo erg lang, en kan binnen een kwartiertje uitgevoerd worden.
Indien dit alles geheel goed verlopen is, ga den even proefremmen, doe dit altijd rustig aan.
Ik pak dan altijd een hard zandpad, en doe dan een remmen test, zodra de auto tot stilstand is gekomen, stap dan uit uw auto, en bekijk de remsporen in het harde zand, zijn deze aan weerszijde gelijk waardig, dan is deze afstrelling aardig goed.
En kan men nog een remmentest uitvoeren op een remmen test bank dat kan u natuurlijk ook direct doen na de reparatie en de vernieuwde afstelling, dat is misschien nog veel beter zelfs.
Ik gaf dus enkel maar aan hoe u te werk zou kunnen gaan, om de afstelling geheel gelijkwaardig te laten werken door het remmen op dat harde zandpad, en u hoeft er geen 80 km/uur voor te rijden, dit kan dus met een mindere snelheid ook getest worden, ik doe dit vaak eerst met 40 km/uur daarna met 50 of 60 km/uur harder heoft niet eens.
Wat u ook nog kan doen voordat u de remtrommel teruig plaatst, schuur beide delen lichtjes op, de trommel en de simentjes, neem een stukje schuurlinnen met korrelgrote van 120.
Zorg echter altijd dat alle remdelen droog zijn, er mag uiteraard geen remolie op de remsigmentjes zit en de remtrommel mag ook niet vochtig zijn van de remolie, de remtrommel moet vnatuurlijk roestvrij zijn op het loopvlak waar de remsigmentjes raken.
Als dit alles precies zo is, dan kan het niet anders zijn, dat deze remmen goed moeten werken.
Ik wens u succes toe, en het komt helemaal weer goed met de remmen.
Rest mij nog om ieder een een heel fijn paas weekend toe te wensen, geniet er lekker van. 
 
 
Met vriendelijke groet,
Ad