Page 1 of 1

rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 06 Apr 2012 14:49
by gearhead
Beetje cryptische omschrijving maar ik weet niet hoe ik het anders moet verwoorden :idea: .

Ik heb een E39 525 tds sinds kort en als ik de auto laat uitrollen in vrij of in versnelling met de koppeling ingetrapt dan siddert/bibbert de auto lichtjes. En er komt een soort van kras/licht ratelend geluid uit.

Nu de vraag natuurlijk; weet iemand wat dit kan zijn?

Gr

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 06 Apr 2012 20:12
by MAd
Hallo beste Gearhead,

Mag ik u vragen waar u het geluid precies hoort.
Is dit richting het dashboard naar de motor op aan.
Hoort u het geluid recht onder u vandaan komen.
Of komt het ergens achter u vandaan richting de achter as.

Is dit geluid ook beter hoorbaar bij dichte ramen, of misschien net beter te horen als de ramen geopend zijn?

Het zijn best een aantal vragen die ik u stel, maar we moeten nu ook even proberen ons te orienteren waar het precies vandaan komt, want we hebben de auto niet voor ons staan, en dan is het ook zeer moeilijk om een oordeel te kunnen vellen wat het kan zijn.

Dit probleem heeft u niet als u gaat accelereren, en opschakelen?

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 10 Apr 2012 07:47
by gearhead
Dank Ad, voor je reactie! Het lijkt onder de auto vandaan te komen. Het lijkt de versnellingsbak. Alsof daarin iets niet "vrij kan lopen" ofzo. Je hoort het met ramen dicht niet. Als je met ramen open langs een muur rijdt dan hoor je het wel.

Je hoort het idd niet bij accelereren en opschakelen.

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 10 Apr 2012 16:35
by MAd
Hallo beste Gearhead,

Het lijkt er haast wel op, dat of de Hardyschijf versleten is, als u onder de auto kijkt net achter de versnellingsbak, daar ziet u een rubberen schijf tussen de bak en de cardan as zitten, dat is de Hardyschijf.
Deze Hardyschijf heeft men geplaatst om eventuele trillingen te elimineren in de aandrijfas, echter deze Hardyschijf heeft niet het eeuwige leven en kan dus omdat deze gemaakt is van rubber met canvas met de tijd verduren.
In het beginsel word de Hardyschijf te soepel, waarna deze Hardyschijf kan gaan inscheuren, hier kunnen trillingen door ontstaan en eventueel wat bijgeluiden, zoals nu bij u gebeurt.

Er is echter nog een tweede optie, het tussen ophang lager in de cardan as.
Dit ophang lager is ook opgehangen in een rubber met een steun naar het chassis van de auto.
Als het lager gaat verslijten, kan er geluid bij vrijkomen en ook trilling.

Blijf echter niet door rijden met deze 2 gevallen, maar ga naar de garage om dit te laten inspecteren of een van deze 2 onderdelen aan het verslijten zijn.

Bent u zelf goed om deze onderdelen te vervanghen, doe het dan ook speodig om dit te controleren en eventueel te vervangen, wel eerst goed kijken of deze onderdelen defect zijn.

Voor het vervangen van de Hardyschijf dienty u wel even de caradan as te v erwijderen voor het gemak en natuurlijk ook even de tussen ophang lager.
Trek de caradan as niet uit elkaar, let daar heel goed op!!

Dient het tussen ophang lager vervangen te worden, let u dan op het volgende!
Voordat u de caradan as gaat delen, dit geschied dus bij daty tussen lager, tekent u dan beide delen van de caradan as axiaal af, zodat u beide delen van de cardan as weer precies op dezelfde stand in elkaar schuift, beide delen zijn geballanceerd toen ze in elkaar geschoven zaten, dit om onballans tegen te gaan in de cardan as.

Komen de beide delen van de cardan as op een andere manier of stand gemonteerd te zitten, dan is de kans erg groot dat er veel onballans of triulling ontstaat, waar na de kans op schade aan de versnellingsbak of differentieel groot is.

Indien deze onderdelen bij de controle goed blijken te zijn, bekijk dan ook de ophanging van de bak eens aandachtig, onder de bak zit nl ook nog een rubber dat ook wel eens de oorzaak kan zijn.

Zit er voldoende olie in de versnellingsbak, en is deze olie ook nog goed.

Indien dit ook gewoon in orde is, dan zou ik alles goed en aandachtig bekijken.
Het druklager van de koppeling kan ook nog de boosdoener zijn.

Helaas kan ik het geluid niet horen en het euvel bekijken, dus is het ook erg moeilijk om een oordeel te maken wat er nu precies defect kan zijn.

Dus moet ik deze onderdelen allemaal vernoemen, omdat het een van deze onderdelen de verdachten zijn.

En gedegen controle zal moeten plaats vinden op een brug of smeerput.

Ik hoop dat ik u een beetje heb kunnen helpen.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 11 Apr 2012 16:01
by gearhead
Hoi Ad,

Hartelijk dank voor je heldere,duidelijke en uitgebreide antwoord. Hier heeft de onwetende tenminste wat aan! :ja: Ik laat komend weekend de auto inspecteren op de hardyschijf en dat ophanglager.

Zodra eea gebeurd is zal ik dit posten.

Dank nogmaals!

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 11 Apr 2012 20:39
by MAd
Hallo beste Gearhead,

Geen dank hoor, het is graag gedaan.

Ik wens u succes toe, en ik hoop dat het allemaal mee mag vallen, bekijk ook even of alle bouten goed vast aangetrokken zijn, dat er niet een opaar zijn los gelopen, komt wel eens voor, maar is echt zeldzaam.

Een reply is natuurlijk altijd goed, dan weten wij op het forum ook of de diagnose juist was, en of het probleem alsnog is verholpen is. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 17 Apr 2012 09:28
by gearhead
Hoi Ad,

Ik heb hem heel even kort bij een BMW specialist binnengebracht gisteren. Even kort gekeken en gereden. Het vermoeden is nu dat 1 injector af en toe verkeerde signalen krijgt door een slecht contact waardoor de motor bij sommige lage toeren niet optimaal loopt en gaat schudden. Hardyschrijf, motorsteunen etc zagen er nog goed uit.

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 17 Apr 2012 10:04
by MAd
Hallo beste Gearhead,

Hahaha, zo zie je maar weer dat het soms niet mee valt om een mankement op afstand te beoordelen.

De geluiden kan ik alleen even niet plaatsen.

En als een verstuiver niet goed word aangestuurd, ja dan kan de motor gaan schudden en beven, dat is erg logisch ook.
Enkel zou er dan ook een slechtere prestatie moeten plats vinden, het trekken zou ook minder moeten zijn.

Gelukkig is het in elk geval gevonden.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Re: rammelende/bibberende vrijloop bij uitrollen

Posted: 18 Apr 2012 07:33
by gearhead
De geluiden zouden dan kunnen komen van bijv de uitlaat vanwege de onbalans in de motor in dat kritische toerengebied. Volgens de specialist kan ik wel nog even tot de apk mee doorrijden (enkele weken en ik rijd niet veel). Zodra de stekkers van de injectors bekeken zijn (schijnt zwak punt te zijn volgens hem) kijken we opnieuw. Ik zal dan natuurlijk ook een update posten!

Gr gearhead