Page 1 of 1
Versnellingbak probleem
Posted: 13 Apr 2012 09:28
by Deluxe
Goede morgen all
Ik heb een probleem waarvan ik denk dat het aan de versnellingsbak ligt, wie kan mij er evt mee verder helpen wat het kan zijn.
De auto; oud beestje E39 touring automaat bouwjaar 1999. ( tot voor kort ondanks de leeftijd super auto )
Het probleem; Tijdens het rijden is het lampje van de accu gaan branden, en de auto stopte met schakelen en bleef in de 4de versneling hangen maar bleef wel rijden.
Auto thuis uit gezet, en nu wil deze niet meer starten, doet niets net als of die op start onderbreking staat, op het dashboard geeft de versneling aan in de D stand te staan, ongeacht in wat voor versneling ik de auto zet, vandaar ook dat de auto niet start, deze denkt in D te staan.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn, en hoe het op te lossen
Bij voorbaat mijn dank
Mvg
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 15 Apr 2012 00:13
by schwarzenegger
is hij wel in zijn vrij geschoten toen je hem weg hebt gezet want een automaat start als het goed is niet als hij in de versnelling staat
gr
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 16 Apr 2012 09:23
by Deluxe
Beste
De auto staat gewoon vrij, als ik deze doormiddel van een schroevendraaier via de startmotor start, dan staat de auto vrij, ook kan ik de achteruit gebruiken, en zet ik hem in stand D, kan ik rijden, maar alleen in de 4de versnelling, de bak schakeld niet, en ongeacht in welke versnelling ik de auto zet, op de dashboard geeft deze alleen de D stand aan.
Door dat de auto denkt in D te staan start deze ook niet via het contact.
Gr
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 16 Apr 2012 10:53
by MAd
Hallo DeLux,
Ik denk dat uitlezen aan het licht zal brengen, dat de electronica van de bak in storing staat of defect is.
Dus het uitlezen zal nodig zijn, om te weten te komen wat er precies aan de hand is.
Ik neem dus ook aan dat de accu niet geheel of gedeeltelijk ontladen zal zijn, omdat u onder de motorkap d.m.v doorverbinden de motor gewoon kan starten.
Ik hoop dat ik u op deze wijze heb kunnen helpen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 18 Apr 2012 09:30
by Deluxe
Beste Ad
Hartelijk dank voor uw reactie, ik heb mij laten vertellen en verbeterd mij als ik er naast zit, dat de versnellingbak sensor kapot is, de versnellings bak heeft echt kuren nu, zo doet de achteruit het wel, en schakeld de bak niet verder op en blijft in de 4de versnelling hangen, en zo doet de achteruit het niet, en schakeld de bak gewoon weer netjes.
Heeft u wel eens van een versnellingbak sensor gehoord, en zo ja waar kan ik die evt vinden, mocht dat niets opleveren dan zal ik het advies opvolgen om de auto te laten uitlezen.
Mvg
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 18 Apr 2012 13:30
by MAd
Hallo deluxe,
Dat het een electronica probleem is, dat was erg duidelijk.
Ja, censoren zitten er voldoende in tegenwoordig, en besturings modules ook.
Voor de automatische versnellingsbak geld dit ook.
Waar ik zelf eigenlijk aan zit te deneken wat defect is of misschien vervuild geraakt, dat is de positie schakelaar.
Deze zit aan de zijkant van de bak bij de selectie schakelstang het onderdeel nr is 2435 1 423 104 en kost zo rond de 181,00 euro.
Nu gaan er uiteraard nog wat kabelboompjes naar de automaat, deze kunnen voor een aantal aan de buiten zijde een aantal electronische onderdelen gedemonteerd worden, zoals een paar pulsgeneratoren, echter de rest zit in de bak zelf, wat ik verder op nog beschrijf.
Verder zit er nog voldoende electronica in de bak zelf, en zal daarom eerst afgetapt dienen te worden en de carterpan van de bak gedemonteerd moeten worden, zo ook de olie filter.
Dit zou ik niet zelf gaan uitvoeren.
Wat ik dan zou doen, als ik dit probleem had, ik weet dus niet of het om een diesel of een benzine uitvoering beterft.
Indien het om een benzine uitvoering gaat, dan zou ik de keuze maken en naar ZF gaan in Dortmund.
Daar hebben ze echt de know-how van deze versnellingsbak, want ZF is de fabrikant van deze automaat.
Indien men daar een service beurt laat verrichten, dus een olie wissel die elke 80.000 of 100.000 km dient te geschieden.
Dan word daar bij deze beurt de olie netjes afgetapt, de bak gedemonteerd. Daar bedoel ik dus mee, de carterpan, het oliefilter en het kleppenblok gedemonteerd, de electronica gaat er dan ook uit en word getest, net wat u nodig zou hebben.
Het kleppenblok word geheel gedemonteerd, en geïnspecteerd en gereinigd, en dat is ook erg nodig.
De service monteur Jorg Sagert weet al geen ander wat er moet geburen.
Velen weten inmidels de weg naar ZF.
De grote beurt en het wisselen van het differentieel olie kost incl alles, zo rond de 450,00 euro.
Enkel is er iets defect aan de electronica bij uw automaat, dit komt uiteraard boven op de prijs.
Daar weten ze bij ZF ook aardig weg mee, en hebben de know-how in huis.
Als u er voor kiest om bij ZF te laten checken en te verversen, dan heeft u weer een zo goed als nieuw schakelende automaat, die garantie heeft u.
U mag eventueel bij deze operatie blijven, en is heel erg interessant, reken gerust op een uur of 4 minimaal.
Indien u het zelf wilt oplosen, wat ik me goed kan indenken, dan zal u beter eerst de auto moeten laten uitlezen welk stukje electronica defect is of misschien met wat geluk vervuild.
Reken er gerust op, indien er een deel van de electronica zou moeten vervangen wworden, dat dit bij de montage zal moeten ingeleerd worden, deze kans is dus aanwezig!
Wat ik u nog wel wil vertellen, bij de dealers zoals BMW, MB en Audi zegt men immers altijd, de automaat hoeft nkiet ververst te worden, er is LongLife olie in de bak gevuld.
Dit is dus helemaal onjuist, en fout, levenslang bruikbare olie bestaat helemaal niet, waar men dit mee verwart, dat is dat men bedoeld heeft om de onderhoud aan de bak heeft wten op te rekken naar de erste keer vervangen van de olie bij 120.000 km, bij de vervolgbeurten is dit rond de 100.000 km.
Dus de olie wissel dient dus weldegelijk uitgevoerd te worden, doet men dit echter niet, reken dan gerust op een veel kortere levensduur van de automaat!
Iedereen weet immeers dat versleten olie niet smeert, maar vernielt!
Ik wens u succes toe met uw keuze.
Ik heb u zo goed als mogelijk is, proberen te informeren.
Zo ook de mogelijkheden gegeven die u kunt kiezen.
Ik hoop dat ik u een beetje op de goede weg heb kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 18 Apr 2012 15:41
by Deluxe
Beste Ad
Hartelijk dank voor de info, hier kan ik zeker wel wat mee.
U klust toevallig niet op zaterdag
Bedankt Mvg
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 18 Apr 2012 17:33
by MAd
Hallo Deluxe,
Ja klussen doe ik nog wel, maar enkel nog voor ons zelf, ik ben er jaren geleden al mee gestopt.
Had het veel te druk, en heb een groot deel van de klanten overgedragen aan een goede kennis, maar die is er ook mee opgehouden, hij heeft trouwens ook gelijk ook, hij is nu reeds 78 jaar jong, en je moet ooit eens een keer van de rust gaan genieten ook.
Dan zou ik eigenlijk nog wel aardig wat jaren door moeten gaan, maar dat kan niet meer, mijn gezondheid is daar niet meer tegen opgewassen, ik kan ook niet elke dag bezig zijn meer.
Nu heb ik het nog druk met de tuin, moet er nog een goede 100 vierkante meter bestrating in leggen, afgelkopen zaterdag hebben we afgegraven en afgevoerd met de kraan en trekker met kieper, daarna weer gele gron er in gekiept en gevlakt en getrild, morgen komen de bestrating materialen, en dan stop ik er weer even mee, een lang weekend weg, daarna gaan we bestraten en dan daarna gaat de BMW met de wielen los, voor groot onderhoud.
Als die klaar is komt de caravan aan de beurt, want die heeft ook zijn onderhoud nodig.
Dus voorlopig werk genoeg.
Dan hoop ik dat mijn vrouw of de kinderen niet aankomen met nog wat extra werk , want dan kan ik onderhand nog een klusjeman gebruiken, hahahahaha....
Ik ga eens voorzichtig de schoonzoon vragen denk ik, die kan ook erg veel.
Maar is er dan geen handige Harry in uw omgeving, die veel van auto's weet ?
Anders kunt u even via Google eens zoeken, Vul de zoekregel eens in " BMW specialisten "
En klik op de regel "BMW Specialisten Adressen.BMW Portal informatie-BimmerPortal "
U kunt daarna op de provincie klikken waar u in woont, daarna kunt u een vestigingsplaats aan klikken die het dichtst bij u in de omgeving is.
Deze personen zijn vaak een stuk goedkoper dan de dealer, en geven ook een erg goede service.
Bij ons in de omgeving zijn er ook een paar, en die zijn erg goed.
Misschien is dit de tip voor u.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: Versnellingbak probleem
Posted: 02 Feb 2013 23:25
by 007memo
Ik zag je bericht en ik dacht, eindelijk iemand gevonden met zelfde probleem.. Heb gisteren mijn auto (bmw e39 523i touring uit 1998) naar garage gebracht, nieuwe bak olie erin gegaan, alles was goed met de auto schakelen was echte beter dan eerst, maar paar uur later toen ik op snelweg was, ging mijn accu lamp branden tijdens rijden, ik kwam op mijn bestemming, toen wou ik achteruit gaan en op R gezet, maar op mijn deskbord bleef op D staan en hij deed niks anders dan vooruit gaan. Ik zet de motor ui om opnieuw te strten en toen was ie helemaal weg sinds gister kon ik hem niet meer starten...