BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

328 tunen

Projecten van leden van BMWForum.nl

Moderators: Moderator Team, Service Team

Topic Author
PJBMW

328 tunen

Post by PJBMW »

hey

Ik heb sinds een paar maandjes een e36 328 coupe uit 95.
Ik wou een paar aanpassingen uit gaan voeren en vroeg me af of iemand daar al ervaring mee heeft.
oa:
licht gewicht vliegwiel.
het orginele afdraaien of hele andere monteren?
Hoeveel zou er van het orgineel maximaal afkunnen?

katvervanger monteren, veel vermogenswinst?

Andere lucht inlaat maar liefst geen open filter ivm vervuiling luchtmassameter.andere opties ?
Heb al een k&N inleg maar zat meer te denken aan ram airbox.
Maar kan deze nergens vinden.

gr patrick

eric-328
2e Versnelling
Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT

Post by eric-328 »

Vliegwiel zou ik gewoon standaard laten. wil je dit goed doen moet je de krukas ed ook balanceren. Katvervanger plaatsen voor het vermogen heeft ook niet zo heel veel zin. Vermogenstoename is niet merkbaar. Met een M50 inlaat en goed uitlaatsysteem ben je al een heel eind op weg.
Fun is not a straight line

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Merkbaar vermogensverschil door een andere filter en kat-vervanger zal je niet hebben. Je mag blij zijn als je in totaal 5 pk wint.

Ik heb 1x een auto gehad met een scherpe nokkenas en afgedraaid vliegwiel, is absoluut niet aan te raden. De auto bleef de hele tijd tussen de 1500 en 2000 toeren in waaieren stationair. Kon er ook niet meer uitgehaald worden. (Verbruik is toen gegaan van gem. 1 op 9 naar gem. 1 op 5 / 1 op 6 )

Ik zou een andere chip aanraden, geloof dat boltuning deze aanbied. Heb je ook nog garantie. :wink:

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

328 tunen...

luister naar de almachtige ( en zwaar gestoorde ) eric 328 met z'n ermz nja motorblok met omhuizing en stoellen :wink: :wink:
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

dB-Mike
3e Versnelling

Post by dB-Mike »

Hey heb zelf een 328i E36 uit 97 gehad met een M52 blok

Getuned tot 245 pk
Kosten
6599 bij braspenning
En echt merkbaar? ja best wel
Maar spektaculair? NEE

Zonde geld? JA

Met mijn coupe heb ik vele te kijk gezet dat wel
Maar het verbruik stijgt van 12 a 13 naar 8 a 9 bij gebruik cruise controll

En dan nog de kosten onderhoud
Dure synthetische olie
Filters (sport)
Enz enz

Dus mijn tip
Als je het doet zorg dan voor een dikke portomonee

Wat betrefd de LMM dat valt reuze mee
Je LMM krijgt met open air filter minder te verduren als met ram air
K&N is goed maar raceland werkt net zo goed

Mike
There's no place like the carseat...!!!

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

valt me overgings op dat velen het blok hebben getuned / of hebben gehad en er nu niks meer aan doen vanwege zonde geld of liever een nieuwe auto zien staan....

( of roep k nu iets wat ik niet heb gezien ? )

Ya Know.....
It Is What It Is

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

Feit blijft dat een NA motor om een spectaculaire winst te boeken, veel geld kost. Turbomotoren zijn op dat vlak makkelijker en goedkoper tot merkbare toenames te krijgen.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

Ikke
3e Versnelling

Post by Ikke »

Als je de prijzen ziet zou ik zeggen, verkoop de auto en kijk voor een m3.

Origineel BMW en dan heb je denk ik geen behoefte meer om die nog eens te gaan tunen. :D

dB-Mike
3e Versnelling

Post by dB-Mike »

Waarom denk je dat ik diesel ben gaan rijden

Goedkoper
Makkelijk tunen (lees veel winst) voor weinig geld
Zelfde looks maar meer bekijks (blok)
En de mensen staan vreselijk verbaasd als een TDI ze zoek rijd

Zit met de Golf op 145 pk maar op 437 Nm dus pak alles op koppel :P
0 naar 100 weet ik niet maar is snel ik kan gewoon niet sneller schakelen anders had ik nog sneller geweest
Top was origineel 176 km/h en ligt nu op 239 op de GPS
Teller loopt voorbij de km stand

Enige nadeel is het ROKEN :P
Je ziet een grote ROETpluim en daar komt een golfje 3 uit zetten hahahaha

APK heel simpel koppel me PowerBox los en de originele verstuivers er in

Zoals ie nu is geeft ie ERROR bij roetmeting
En alles ontkoppelld (20 min werk) op 0,41 van de 3 die ik mag hebben

Oordeel zelf maar ;)

Mike
There's no place like the carseat...!!!

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

239 km/h, sorry, maar dit lijkt me onmogelijk. De BMW 850i heeft 212 pk aan het vliegwiel nodig om de luchtweerstand en rolweerstand bij 240 km/h te overwinnen. En jouw Golf zou dit doen met enkel maar 145 pk aan het vliegwiel :?:
Ok, de Golf weegt minder dan de 850i, maar het gewicht is enkel van toepassing in het berekenen van de rolweerstand en die blijft exact hetzelfde bij alle snelheden. Luchtweerstand neemt echter exponentieel toe en bij die berekening spelen frontaal oppervlak en Cd (drag coëfficiënt) een belangrijke rol. Kan me moeilijk voorstellen dat de Golf III een betere Cd en minder frontaal oppervlak heeft dan de 850i.

Als je zelf aan het rekenen wil slagen: hier de formules.
Pmotor = ((A/2 × Cd × D × v³) + (Cr × m × g × v)) × 1,17
waarbij
A: Frontaal oppervlak in m² [2,07 m²]
Cd: Drag Coëfficiënt [0,29]
D: Luchtdichtheid (1,29 kg/m³)
Cr: Rolweerstand Coëfficiënt (0,015)
m: Massa voortuig in kg [1900 kg]
g: Zwaartekracht (9,81 m/s²)
v: Snelheid in m/s
1,17: Factor voor de verliezen in de aandrijving (1,17 voor RWD; 1,15 voor FWD)
Pmotor: Motorvermogen in Watt (delen door 736 om pk te verkrijgen)
De waarden tussen [ ] zijn die voor de 850i. Bij de Golf zal de rolweerstand coëfficiënt lager liggen omdat ie wsl op smaller rubber staat en minder weegt, maar zoals ik al aangehaald heb, is dat een factor die in het niets valt vergeleken met Cd en frontaal oppervlak.

Powerbox en bijna een verdubbeling van koppel (Golf III had in de GTI TDI versie 235 Nm), lijkt me niet iets dat lang stand gaat houden aangezien een powerbox gewoonweg je motormanagment voorliegt. Koppeling en bak krijgen dan ook wel behoorlijk op hun donder.
Last edited by desmett on 15 Dec 2006 15:23, edited 2 times in total.
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

Topic Author
PJBMW

Post by PJBMW »

oke met uit balanceren van krukas hasd ik geen rekening mee gehouden!
zie ik ook niet echt zitten!

Maar zown m50 inlaat levert dat wat op dan?
Is dat gwoon het inlaatspruitstuk van m50 moter?

Denk dat ik wel me kat ertussen uit haal voor het geluid .
Heb wel al een Hatge eindemper.maar maakt nog niet genoeg geuid naar me zin.

hoeveel winst maak je ong met zown chip?
Heeft meestal ook niet zo heel veel nut met niet turbo motoren?

Alvast bedankt voor de reacties

Warlord
1e Versnelling

Post by Warlord »

standaard chippie voor bmw doet... 15pk geloof ik misschien als je eentje op maat laat maken meer.

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Kijk eens op de site van boltuning, staan best handige tips, je kunt bijv. het gewicht van je auto verminderen om meer vermogen per kg te verkrijgen.

Dus eruit dat reservewiel,achterbank,krik etc. en zelf op dieet :lol:

Quote:

De kosten zijn niet veel om je sportiever te verplaatsen met een E30. Door het gewicht van de auto totaal te verlagen kom je een heel eind in de goede richting.

In het diagram zie je de waarden. De acceleratie van 0-100 km/h kan afhankelijk van het voertuiggewicht en stroomlijning sneller worden. Als je kijkt bij bijvoorbeeld een bmw E34 525i met een gewicht van 1750kg is inverhouding tot een E36 325i met een motor vermogen van 125 Kw dan ook heel zwaar. Die 325i gaat ook met een gewicht van 1350 kg in 7.6 sec naar 0-100 km/h. Maar zou die 325i 1100 kg wegen dan kan hij in 6 sec naar 0-100 km/h gaan maar dat zou in de praktijk erg moeilijk worden. Het is wel zo hoe lichter de auto

des ter sneller hij accelereert en minder brandstof hij verbruikt.

Ook met een goede aërodynamica doormiddel van goed opgehangen spoiler waar bij een cw waarde vermindering aanwezig is zal dat ook tegoeden komen aan de topsnelheid. Zo is als voorbeeld een bmw M3 E30 met spoiler 7 km/h sneller als een M3 zonder spoilers. Deze manier van tunen heeft daar geen nadelige invloed op auto of motor zoals andere tuning toepassingen wel kan hebben. En tot slot je kan het zo zien, gewicht tuning is kostenlosse maar je moet er misschien

Warlord
1e Versnelling

Post by Warlord »

bimmer wrote: Ook met een goede aërodynamica doormiddel van goed opgehangen spoiler waar bij een cw waarde vermindering aanwezig is zal dat ook tegoeden komen aan de topsnelheid. Zo is als voorbeeld een bmw M3 E30 met spoiler 7 km/h sneller als een M3 zonder spoilers. Deze manier van tunen heeft daar geen nadelige invloed op auto of motor zoals andere tuning toepassingen wel kan hebben. En tot slot je kan het zo zien, gewicht tuning is kostenlosse maar je moet er misschien
Eh, een spoiler heeft toch alleen maar meer nut voor de wegligging? hij gaat normaal zelfs langzamer met een spoiler.

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

Hangt ervan af waarvoor de spoiler ontworpen is. Een spoiler gaat invloed uitoefenen op de dragcoëfficiënt en de liftcoëfficiënt van de wagen. Als de drag verlaagt wordt (hogere top), verhoogt sowieso de lift (minder downforce, dus onstabielere grip en minder goede tractie). Als de lift verlaagt wordt (meer downforce, dus betere grip en tractie), verhoogt de drag (lagere top). Bvb bij professionele racerij werkt men meestal met verstelbare spoilers: afhankelijk van het circuit zoekt men daar dus naar de ideale afstelling. Een circuit met veel korte stukken en veel bochten, zal men de drag ten kostte laten gaan voor de lift en omgekeerd op een circuit met veel lange stukken en weinig bochten.

Drag coëfficiënt is gekend als Cd, Cw of Cx. Lift coëfficiënt als Cl of Cz. Cd en A (frontaal oppervlak) vind je in de betere technische automagazines terug. Cl ben ik eigenlijk in nog geen enkele autospecificatie tegengekomen. Boltuning mag wel eens terug het Internationaal systeem van eenheden gaan bestuderen: op de site staat overal Kw ipv kW.
Last edited by desmett on 12 Dec 2006 12:08, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Projecten”