BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Waterpomp vervangen
Moderators: Moderator Team, Service Team
-
- Neutraal
Waterpomp vervangen
Ik ga vandaag mijn waterpomp vervangen, hierbij zal ik nog even wat foto's plaatsen over de vorderingen en hoe we het hebben gedaan.
Was van de week stil komen te staan met een raar geluid. Gelukkig is de schade nog niet zo heel erg.
Foto's naderen nog.
Was van de week stil komen te staan met een raar geluid. Gelukkig is de schade nog niet zo heel erg.
Foto's naderen nog.
-
- Neutraal
Ik maak foto's van de belangrijkste dingen...
We hebben net de waterpomp er uit gehaald... (sjonge wat zat dat ding vast
)
Half uur met de hamer er op geslagen toen de pomp eindelijk mee wou werken.
Heb de tuinslang er op gezet om alle stukjes die afgebroken waren er uit te spoelen met water.
Nu laten drogen en morgen de 'oude' vloeibare pakking er uit te krabben.
Dan weer opnieuw monteren, hier maak ik idd foto's van.
En een meisje klussen is voor heel veel mensen "raar" hahaha.. maar het zit waarschijnlijk in de familie want mij vader klusde ook altijd aan zijn auto.
We hebben net de waterpomp er uit gehaald... (sjonge wat zat dat ding vast

Half uur met de hamer er op geslagen toen de pomp eindelijk mee wou werken.
Heb de tuinslang er op gezet om alle stukjes die afgebroken waren er uit te spoelen met water.
Nu laten drogen en morgen de 'oude' vloeibare pakking er uit te krabben.
Dan weer opnieuw monteren, hier maak ik idd foto's van.
En een meisje klussen is voor heel veel mensen "raar" hahaha.. maar het zit waarschijnlijk in de familie want mij vader klusde ook altijd aan zijn auto.

-
- Neutraal
Hier de foto's van de klus met samenvatting.
[ external image ]
Eerst laat je de koelvloeistof er helemaal uit lopen, en haal het ontluchtings ventiel er ook uit!
[ external image ]
Je haalt de ventilator er af, de poelie draai je los en dan kan je bij de waterpomp, deze zal waarschijnlijk niet gemakkelijk los laten, maar dan moet je er flink met een hamer op de waterpomp slaan (alleen op de waterpomp!!!!!!)
[ external image ]
Hier het gat waar de waterpomp in zat, aan de gaatjes te zien waar de bouten uit komen kan de waterpomp er maar op 1 manier in, dus je hoeft je geen zorgen te maken hoe je de nieuwe er in zet.
We hebben met de tuinslang er water in laten stromen via de expansietank, zodat dit er weer direct er uit kwam om de deeltjes die gebroken waren van de oude pomp er uit te spoelen.
[ external image ]
Hier de oude waterpomp.
[ external image ]
Hier de oude en de nieuwe... wat een verschil
[ external image ]
Hier ben ik de nieuwe vloeibare pakking op de waterpomp aan het smeren.
[ external image ]
Het rode is de vloeibare pakking en moet daar waar ik het gesmeerd heb, wel stinken dat spul
[ external image ]
Zo die gaat er in! 8)
[ external image ]
En zo hoort hij er in te zitten.
[ external image ]
Even de boutjes handvast aandraaien.
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Zo ziet er er uit van bovenaf de motor.
[ external image ]
Met de momentsleutel alles vast draaien, en daarna kan je poelie op moment zetten, v-snaar naar de dynamo toe aangespannen, viscoslipkoppeling vast gezet, ventilator er weer op gemonteerd.
Daarna de koelvloeistof weer aanvullen, en ontluchten.
[ external image ]
Eerst laat je de koelvloeistof er helemaal uit lopen, en haal het ontluchtings ventiel er ook uit!
[ external image ]
Je haalt de ventilator er af, de poelie draai je los en dan kan je bij de waterpomp, deze zal waarschijnlijk niet gemakkelijk los laten, maar dan moet je er flink met een hamer op de waterpomp slaan (alleen op de waterpomp!!!!!!)
[ external image ]
Hier het gat waar de waterpomp in zat, aan de gaatjes te zien waar de bouten uit komen kan de waterpomp er maar op 1 manier in, dus je hoeft je geen zorgen te maken hoe je de nieuwe er in zet.

We hebben met de tuinslang er water in laten stromen via de expansietank, zodat dit er weer direct er uit kwam om de deeltjes die gebroken waren van de oude pomp er uit te spoelen.
[ external image ]
Hier de oude waterpomp.
[ external image ]
Hier de oude en de nieuwe... wat een verschil

[ external image ]
Hier ben ik de nieuwe vloeibare pakking op de waterpomp aan het smeren.
[ external image ]
Het rode is de vloeibare pakking en moet daar waar ik het gesmeerd heb, wel stinken dat spul

[ external image ]
Zo die gaat er in! 8)
[ external image ]
En zo hoort hij er in te zitten.
[ external image ]
Even de boutjes handvast aandraaien.
[ external image ]
[ external image ]
[ external image ]
Zo ziet er er uit van bovenaf de motor.
[ external image ]
Met de momentsleutel alles vast draaien, en daarna kan je poelie op moment zetten, v-snaar naar de dynamo toe aangespannen, viscoslipkoppeling vast gezet, ventilator er weer op gemonteerd.
Daarna de koelvloeistof weer aanvullen, en ontluchten.
Last edited by Piercinggirl on 07 Sep 2007 22:37, edited 2 times in total.
-
- Neutraal
Als je eerst met kleine/grote beurt begint en dan steeds je klusjes uitbreid, ga je merken dat het eigenlijk ook niet moeilijk is om te doen, dit heeft mij weer honderden euro's bespaard, deze klus kost bij een garage gemiddeld 500 euro.
In de vraagbaak van de auto staat waar de ontluchtings boutjes, schroefjes zitten. De eerste zit op de expansietank, naast het vuldopje.
De 2 de zit vlak bij de waterpomp. Ik heb er maar 2 op mijn 318 i zitten.
Dit kan per auto/serie verschillend zijn, zorg voordat je aan je auto klust dat je een vraagbaak hebt, daar staat alles in beschreven.
Die boutjes draai je los tijdens het vullen van je koelvloeistof totdat er vloeistof uit komt zonder belletjes lucht.
Je brengt de auto op bedrijfstemperatuur (je verwarming op de hoogste stand zetten.) Daarna stukje rijden, let dan op je temperatuur, die mag niet hoger komen dan de bedrijfstemperatuur. Gebeurd dat wel dan zitten er nog luchtbellen in het systeem en moet je nogmaals ontluchten.
In de vraagbaak van de auto staat waar de ontluchtings boutjes, schroefjes zitten. De eerste zit op de expansietank, naast het vuldopje.
De 2 de zit vlak bij de waterpomp. Ik heb er maar 2 op mijn 318 i zitten.
Dit kan per auto/serie verschillend zijn, zorg voordat je aan je auto klust dat je een vraagbaak hebt, daar staat alles in beschreven.
Die boutjes draai je los tijdens het vullen van je koelvloeistof totdat er vloeistof uit komt zonder belletjes lucht.
Je brengt de auto op bedrijfstemperatuur (je verwarming op de hoogste stand zetten.) Daarna stukje rijden, let dan op je temperatuur, die mag niet hoger komen dan de bedrijfstemperatuur. Gebeurd dat wel dan zitten er nog luchtbellen in het systeem en moet je nogmaals ontluchten.
Het is ook makkelijk! Bij de E36 4-cilinder kan je overal goed bij en met de vraagbaak bij de hand kan er eigenlijk weinig fout gaan. BMW maakt degelijke wagens zoals iedereen weet. Je moet dus wel erg raar doen, wil je iets stuk krijgen bij het klussen. (Is ons nog niet gelukt)bimmer wrote:Lijkt makkelijk als je het zo post.....
Het belangrijkste van het klussen is dat je er de tijd voor neemt en er plezier in hebt. Je wordt vanzelf sneller.
Het is idd. handig om met kleine klusjes te beginnen en als het leuk is, dan kan je 'moeilijkere' dingen doen.
-
- Neutraal
wel mooi..
voor een 6 cylinder (m50 blok):
[ external image ] Vervangen waterpomp + spanrollen M50 (E36/E34)
voor een 6 cylinder (m50 blok):
[ external image ] Vervangen waterpomp + spanrollen M50 (E36/E34)