BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Raad gevraagd voor aankoop

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
bugriders
Neutraal

Raad gevraagd voor aankoop

Post by bugriders »

Zoals in mijn voorstelling vermeld sta ik op punt een tweedehands BMW aan te kopen.

Betreft:
versie 316i Pack (1895cc)
jaar 10/1999
brandstof Benzine
koetswerk 4-deurs
kilometers 117000 km
cilinderinhoud 1895 cc
vermogen 105 pk
fiscale pk 10
cilinders / opstelling 4 In lijn
emissienorm -
kleur Blauw Metaalkleur
prijs €8500
opties
ABS, airbag, airbag passagier, airco automatisch, alarm, alu-velgen, centrale vergrendeling, electrische ruiten, electrische spiegels, leder, mistlichten, onderhoudsboekje, open dak, radio-cassette, servostuur, stabiliteitscontrole, tractiecontrole, verwarmde zetels , elektrisch zonnegordijn achteraan.

De auto is met onderhoudsboekje, carpass, steeds goed onderhouden, buiten en binnen in perfecte staat, ...
Eigenaar is een man van 66 jaar (BMW gepassioneerd) en een maniak op gebied van onderhoud. Hij heeft nu de nieuwe 3 gekocht en dat is de reden voor verkoop. Jaarlijks heeft hij de krassen en putjes in de carrosserie laten verwijderen bij BMW. Dat kostte telkens om en bij de 700 euro.

Ik heb nog 500 euro van het bedrag gekregen omdat de wagen binnen 5000km op groot onderhoud moet.

Graag jullie raad. Wat met het aantal kms, prijs, opties, ...
Is deze motor erg betrouwbaar?
Wat zijn de bekende gebreken van dit model en bouwjaar?
Heb een beetje angst omdat het particulier is (dus zonder garantie).
Hoeveel kms zou deze aankunnen?

Wat me aan deze aanspreekt is het beige lederen interieur, beetje houtafwerking, de opties, binnenslaper, en vooral de staat waarin de wagen zich bevindt.

Ik zou deze week een testrit gan maken en beslissen.

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

als deze man zo zuinig is geweest op zijn wagen en alle onderhouds beurten heeft laten doen bij de bmw verdeler.
dan zou ik die liever hebben als een wagen zonder onderhouds history bij een auto handelaar met waarborg.

ik zou het doen.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

web
2e Versnelling

Post by web »

Goeie koop waarschijnlijk, als je met de basismotor kan leven.

Ik zou zelf niet eens kijken naar viercylinders, maar da's een kwestie van smaak ;)
E39 540i6 Touring arktissilber

Topic Author
bugriders
Neutraal

Post by bugriders »

web wrote:Goeie koop waarschijnlijk, als je met de basismotor kan leven.

Ik zou zelf niet eens kijken naar viercylinders, maar da's een kwestie van smaak ;)
Thx voor de reactie Web.

Het moet nog wel betaalbaar blijven. De benzineprijzen in Belgie hebben een recordhoogte. Boven 1,50 euro! Eigenlijk moet men al gek zijn om nog voor een benzinemotor te kiezen. Maar bon dat hoort thuis in een andere topic denk ik.

Met een 1800cc motor heb ik meer dan voldoende. Ik ben geen snelheidsduivel. Trek traag op, rijdt defensief en denk aan mijn geldbeugel.

Ik ben aan het overwegen om de wagen op en testbank te laten plaatsen. Als de eigenaar ermee akkoord is.

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

liever een 6 cilinder?
in nederland wel maar in belgie heeft men een ander wegenbelasting systeem.

daar moet je rekening houden met de fiscale pk's.

en dat kan jaarlijks een groot verschil zijn tussen een 4 of 6 cilinder.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

web
2e Versnelling

Post by web »

Dat stelsel ken ik inderdaad niet, geen flauw idee hoe groot dat verschil is.

Ik vind het wel altijd verrassend dat mensen die 8.000 euro kunnen uittrekken voor aanschaf van een auto, nog vreselijk moeilijk kunnen doen over een tientje (of twee) in de maand extra brandstof. Die 500 die je eraf gepraat hebt kun je zelfs bij de huidige prijzen nog meer dan 300 liter brandstof van kopen.

Dat je het vermogen toch niet gebruikt, omdat je een zeer kalme rijder bent, vind ik echter een zeer goede reden om voor een 316 te kiezen!

Overigens viel me in de E46 fabriekscijfers wel op dat een 318 in stadsverkeer zuiniger is dan een 316. Op de snelweg is dat echter andersom, en gecombineerd verbruik is nog altijd een heel klein beetje in het voordeel van de 316.
E39 540i6 Touring arktissilber

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Klinkt mij ook goed in de oren. Ik kijk zelf vaak naar de laagste prijs en ga dan zoeken op site's van autoscout/marktplaats en mobile.
Ik heb e-46's gezien met km-standen van 260 dkm en 280 dkm die liepen nog als een zonnetje. Dus met 117 dkm hoef je je absoluut niet druk te maken.

Topic Author
bugriders
Neutraal

Post by bugriders »

Het is een 318 hoor maar de verkoper zegt ja "het is een 316 maar met 1895cc motor". 'k snap het zelf niet. Dat is dan toch een 318 :roll:

Ik heb er wel 500 euros afgepingeld maar er staat geen CD-speler in. Moet ik dus laten installeren en aankopen en kom ik makkelijk al aan 300 a 400 euro extra.

Ik heb vroeger altijd gereden met benzinemotoren. Sinds een jaartje of 2 dus met diesel. En dat is meer dan een paar tientjes hoor. Dat voel je wel echt aan je porrtefeuille. Met onze 2de auto rijden we max. 10000 km/jaar dus dat valt wel mee eigenlijk.

Topic Author
bugriders
Neutraal

Post by bugriders »

Vanavond ga ik kijken en een testrit maken.

Wat zijn de punten waarik zeker moet op letten bij een 3.16 (1895cc) E46 van 10/1999 met 117.000km ?

Alvast bedankt!

Ik heb zelf al een lijstje opgemaakt met de te onderzoeken punten.

In Belgie krijgt een auto voor verkoop wel een speciale vrij strenge keuring. Er worden een 200-tal extra punten gecontroleerd en de koper krijgt een hele waslijst met de bevindingen. Alsook een carpass waarop je de km-standen kan bekijken die de wagen had bij alle vorige controles. Weet niet hoe dat in NL zit?

Ik ga ook een hystoriek opvragen bij de BMW garage waar de auto steeds op onderhoud is gegaan.

Hopelijk doe ik er goed aan om zo zeker te zijn van mijn stuk.

Vliet
1e Versnelling

Post by Vliet »

check ff bij de technische vragen de sticky bovenaan, daar staan een heleboel handigheidjes.

En met die 1795cc voor een 316i. Er ligt gewoon een 1.8 in, maar hij word geknepen zodat hij minder pk's levert dan een 318i. Verder is het dezelfde motor eigenlijk.
--------E36 Power-------

MikeE36T
2e Versnelling

Post by MikeE36T »

web wrote:Goeie koop waarschijnlijk, als je met de basismotor kan leven.

Tja, kwestie van persoonlijke smaak.

Ik heb een 325iS Coupe gehad, ding was helemaal top. 6-cilinder geeft een mooi geluid, en loopt lekker laag in toeren op de snelweg.

Maar verder biedt het voor mij geen voordelen. Een 6-pitter lust een behoorlijk slokje meer bij sportieve rijstijl dan een 4-pitter.

Tijdens mijn zoektocht naar een E36 Touring ben ik ook diverse 323i's en 328i' tegenkomen die er prachtig uitzagen, maar behalve het puur voor de gein even aanklikken van de advertenties heb ik er niet serieus naar gekeken.

Ik wilde persé een 318i ivm toch wel redelijk wat km's per jaar met een sportieve rijstijl. Dat mijne een Turbo heeft was leuk meegenomen, zonder Turbo had ik hem echter ook gekocht.

Met mijn 325i reed ik destijds 1 op 6 gemiddeld, met mijn 318i Turbo doe ik met dezelfde rijstijl 1 op 11 gemiddeld. Dat is dus bijna 2x zo zuinig.

6-cilinder is echt niet heilig.
[ external image ]
1999 E36 318i Turbo Touring [ external image ] Sport Edition

Topic Author
bugriders
Neutraal

Post by bugriders »

Ik ben vandaag gaan kijken en testrijden.

Rijke mensen. Amai! Dus dat hij degelijk was onderhouden kon moeilijk anders. Dat was aan de auto ook te zien. De wagen binnenin rook wel naar sigarettengeur. Maar de asbak in de auto was nochtans proper. Redelijke kettingroker die man maar die geur zat hem vooral in zijn kleren. Ik ga iig wel wat productjes kunnen gebruiken om de wagen frisser te laten ruiken. Het lederen beige interieur was in haast onberispelijke staat. De carosserie was in showroomstaat. Prachtig donkerblauw. Het interieur springt er bijna uit door het contrast. Alle elektrische functies werkten perfect. De testrit was ok. Geen rariteiten bemerkt. Ik had wel gedacht dat het beige leder een meer cremekleur (witter) zou hebben maar het was toch wat donkerder (eerder een okerkleurige schijn in). Volgens de facturen is er bij BMW al redeliijk wat hersteld. Wel bizar als hij maar 117.000 km heeft. Maar dat zijn dan toch al nieuwe stukken die er in zitten. De motor was wel heel proper! Je zou bijna gaan denken dat hij proper gemaakt was maar ik ben dan ook gewoon een dieselmotor te zien met veel meer kms. Voor 105pk ging hij wel erg snel in optrekken. Zeker geen luie motor. Een oudere man die sportief rijdt en niet verlegen was om een boete denk ik. Na het ondertekenen van de verkoopsovereenkomst zei de man "doe hem geregeld op onderhoud want dat hoort zo!... je hebt een goede koop gedaan, geloof me". Particulier kopen zorgt wel wat voor meer kopzorgen maar ik heb er een goed gevoel bij. Ik heb de aankoopfactuur gezien. 10/1999 was het in euro iets meer dan 30.000 euro. 117.000 km en 8 jaar later betaal ik hem 8000 euro. Wel erg veel geld dat die man verloren is vind ik. Banden achteraan zijn nieuw, vooraan kunnen misschien nog een jaartje mee maar die ga ik wel laten vervangen. Onderhoudsbroekje was ook netjesingevuld door steeds zelfde BMW garage. Dat hij altijd in een verwarmde grote garage heeft gestaan was zeer goed te merken aan de carosserie.

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Proficiat met de aankoop. Klinkt allemaal goed. Snel foto's maken en posten op het forum. Ik ben erg benieuwd geworden. :D

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

klinkt idd allemaal super !!!

congrats met je aankoop

nu nog een paar leuke foto's erbij zodat wij ook kunnen genieten ! :wink:
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

===========================

Topic Author
bugriders
Neutraal

Post by bugriders »

Ik zal de auto pas binnen een kleine 2 weken in bezit hebben. Dan zal ik foto's nemen en ze online plaatsen.
Post Reply

Return to “Algemeen”