[ external image ]
Bandentips
1. Bandenspanning
De spanning van de banden moet altijd overeenkomen met de door de autofabrikant aanbevolen spanning. Dit moet minimaal één keer in de twee weken worden gecontroleerd, en nog eens extra vóórdat u aan een langere reis begint. Vergeet daarbij niet de reserveband na te kijken. Controleer uw banden altijd als ze koud zijn, omdat de spanning toeneemt als de band door gebruik warm wordt. Een te lage spanning veroorzaakt oververhitting wat tot onherstelbare inwendige schade kan leiden. Uiteindelijk kan de band er onbruikbaar door worden.
2. Beschadiging
Schade aan de band kan ook veroorzaakt worden door zware inrijdingen, bijvoorbeeld door het rijden over stoepranden of door gaten in de weg. Ook langdurig rijden op een slecht wegdek moet worden vermeden. Het kan de band blijvende schade toebrengen.
3. Regelmatige controle
Controleer uw banden regelmatig op beschadiging, slijtage, sneden, scheuren, blazen enz. Als vreemde voorwerpen van buitenaf in de band doordringen, kan hierdoor ook inwendige schade ontstaan. In al deze gevallen moet de schade beoordeeld worden door een bandenspecialist, aangezien de levensduur van uw band er aanzienlijk door bekort kan worden.
4. Oude banden hebben een verleden
Monteer nooit gebruikte banden tenzij u zeker weet wat ermee gebeurd is. Banden verouderen, ook als ze nooit of maar af en toe gebruikt zijn. Scheuren in het loopvlak of de zijkant, soms samengaand met vervorming van het karkas, zijn een onmiskenbaar signaal dat de band zijn beste tijd heeft gehad. Laat oude banden keuren door een bandenspecialist, zodat u zeker weet of ze nog bruikbaar zijn.
5. Zorg goed voor uw reservebanden
Wat hun conditie ook is, banden ouder dan zes jaar moeten grondig gecontroleerd worden. Reservebanden verdienen in dit opzicht extra aandacht. Vaak zijn ze oud of verouderd. In die gevallen dient u ze altijd met voorzichtigheid te gebruiken en ze zo snel mogelijk te vervangen.
6. Loopvlakprofiel
De diepte van het profiel moet regelmatig worden gecontroleerd; hoe kleiner de groefdiepte, hoe groter het risico op slippen. In het profiel zijn markeringen aangebracht, die aangeven hoe ver de band afgesleten is. Deze worden zichtbaar bij een profieldiepte van 1,6 mm. Extra voorzichtig rijden op natte wegen is dan geboden.
7. Bandenpech
Als u een lekke band hebt, dient u zo snel mogelijk te stoppen en de band te verwisselen. Afgezien van de voor de hand liggende veiligheidsredenen kan doorrijden met een slappe band ook structurele schade veroorzaken. Lekke banden moeten altijd van het wiel gehaald worden om ze op verdere schade te controleren.
8. Reparaties
Als het nodig en mogelijk is een band te repareren, moet dit zo spoedig mogelijk worden gedaan door een bandenspecialist, zodat structurele schade wordt voorkomen. Alle bandreparaties moeten worden toevertrouwd aan een deskundige die de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt voor het onderzoek en het werk dat aan de band wordt verricht.
[ external image ]
[ external image ]
Bandentaal
Op de zijkant van een band staan verschillende codes. Deze hebben niet alleen een belangrijke functie voor intern gebruik bij Vredestein, maar bevatten ook waardevolle informatie voor u, de gebruiker. Wat betekenden die codes nu precies? In het onderstaande lijstje worden de geheimen van de bandentaal voor u onthuld - en worden waarschijnlijk meteen een paar misverstanden de wereld uit geholpen!
Voor meer van deze weetjes klikt u hier: dan komt u bij onze Bandentips, waar u vindt hoe u banden moet gebruiken en behandelen om maximaal rendement uit uw investering te halen.
Quatrac 2 - Handelsnaam van de band.
Max. Load 615 kg (1356 lbs) at 300 kPa (44psi) max. Press - Max. Draagvermogen en spanning (niet van toepassing in Europa)
M&S - Modder- en sneeuwband.
DOT DVDE MTA 129 « - Voldoet aan de voorschriften van het Amerikaanse Department of Transportation (DOT)
129 « - Productiedatum.
12 - Week: 12
9 « - Jaar: 1999
175/70R13 - Bandmaat.
175 - Sectiebreedte in mm.
70 - Hoogte/breedte verhouding in %
R - Radiaalband.
13 - Velgdiameter code.
82 - Load index.
T - Snelheids symbool.
E4 027550 - Goedkeuringsnummer volgens ECE-R30 (ECE = Economische Commissie voor Europa)
Het snelheidssymbool is een letter die aangeeft voor welke maximumsnelheid de band bestemd is.
De onderstaande tabel geeft aan welke snelheid bij welke letter hoort.
S 180
T 190
H 210
V 240
W 270
Y 300
ZR 240 >
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Banden info
Moderator: Moderator Team
Opbouw van een band.
Opbouw van een band
Als we een autoband doorsnijden, lijkt deze uit een geheel te bestaan.
Door het vulkananiseren van de band (chemisch uitharden) is het moeilijk om verschil te zien
Tussen de oorspronkelijke delen waaruit de band is opgebouwd.
Toch verschillen deze delen onderling sterk.
De samenstelling ervan is afgestemd op hun functie.
[ external image ]
De belangrijkste delen van een band zijn:
1. Gordellaag 1
2. Gordellaag 2
3. Nylon overhead 1
4. Loopvlak
5. Nylon overhead 2
6. Zijkant
7. Hiel
8. Karkas
9. Voering
10. Hielvulstrook
11. Hieldraadbundel
12. Velgrubber
13. Zijkantrubber
14. Onderloopvlakmengsel
15. Loopvlakmengsel
Als we een autoband doorsnijden, lijkt deze uit een geheel te bestaan.
Door het vulkananiseren van de band (chemisch uitharden) is het moeilijk om verschil te zien
Tussen de oorspronkelijke delen waaruit de band is opgebouwd.
Toch verschillen deze delen onderling sterk.
De samenstelling ervan is afgestemd op hun functie.
[ external image ]
De belangrijkste delen van een band zijn:
1. Gordellaag 1
2. Gordellaag 2
3. Nylon overhead 1
4. Loopvlak
5. Nylon overhead 2
6. Zijkant
7. Hiel
8. Karkas
9. Voering
10. Hielvulstrook
11. Hieldraadbundel
12. Velgrubber
13. Zijkantrubber
14. Onderloopvlakmengsel
15. Loopvlakmengsel
Re: Banden info
Nuttige post.
Heb hem bij deze even sticky gemaakt.
Misschien een idee om de info uit het andere topic er bij te doen. Scheelt een sticky.

Misschien een idee om de info uit het andere topic er bij te doen. Scheelt een sticky.
Here in my car
I feel safest of all
I can lock all my doors
It's the only way to live
In cars
Ik zoek leden
I feel safest of all
I can lock all my doors
It's the only way to live
In cars
Ik zoek leden

-
- Website Beheerder
- Posts: 1461
- Joined: 08 May 2005 19:11
- Type Auto: Volvo V60 D2 Ocean Race
- Location: USER_TABLE
- Age: 47
Re: Banden info
samengevoegd 

Forumer (n). 1) One who runs a forum or is an active member of one or more web forums.
[ external image ]
[ external image ]
Re: Banden info
Ik vind het prima.
Als er maar iemand wat aan heeft.
Ik heb die dingen dagelijks in mijn handen en heb ook
al meerde delen gemaakt dus voor mij is het duidelijk
Als er maar iemand wat aan heeft.
Ik heb die dingen dagelijks in mijn handen en heb ook
al meerde delen gemaakt dus voor mij is het duidelijk

Re: Banden info
Nog een beter idee: maak een sticky "FAQ" waarin je voor diverse onderwerpen linkt naar de specifieke discussie. Op die manier kan je een hele vraagbaak binnen het forum opbouwen, terwijl je er maar een sticky voor nodig hebt.
Op die manier is het onder andere gedaan bij http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=938227
Op die manier is het onder andere gedaan bij http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=938227
-
- Neutraal
- Posts: 17
- Joined: 25 Feb 2010 13:22
Re: Banden info
Interessante info, ik kwam deze banden encyclopedie tegen tijdens het googele:
Misschien ook interessant?
Misschien ook interessant?
-
- Neutraal
- Posts: 14
- Joined: 15 May 2011 16:35
- Type Auto: 116i High Executive
Re: Banden info
Handige info!
Thanks all!
Cheers!
Marijn
Thanks all!
Cheers!
Marijn