BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

koppelingsproblemen BMW 118i (2008)

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

koppelingsproblemen BMW 118i (2008)

Post by B1M1W8 »

Hallo allemaal,

In juli 2008 hebben wij een nieuwe 118i gekocht. De auto bevalt me prima, maar ik ben toch geschrokken van de vele ritjes naar de dealer. Even een klein overzicht.
2008
- stabilisatorrubbers vervangen
- piepende remmen (geen oplossing)
2009
- wederom stabilisatorrubbers vervangen
- nog steeds piepende remmen (nog steeds geen oplossing)
- krakend dashboard (geen oplossing)
- koppelingsplaten vervangen tijdens vakantie Zuid Frankrijk (geen caravan)
2010
- nog steeds piepende remmen
- nog steeds krakend dashboard
- wederom problemen met koppeling (stonk en bokte weer)

Na onze vakantie dit jaar een garantiekeuring en eerste kleine beurt. Volgens monteur is koppeling weer niet goed. Moet overleggen met Duitsland omdat het al tweede keer is. Komen uiteindelijk met oplossing door nieuwe software in het motormanagement te plaatsen. Rijdt hierna anders, maar niet onprettig. Probleem met koppeling schijnt bekent te zijn. Vooral in bergen en file rijden. Vraag me alleen af hoe je dit probleem kan verhelpen met software. Ondanks het feit dat de koppeling weer stonk, weer hokt en dat de monteur zei dat de koppeling niet goed is, is hij niet vervangen. Is iemand hiermee bekend?

Alvast bedank voor de reacties.

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Re: koppelingsproblemen BMW 118i (2008)

Post by ArnoldC »

Het is inderdaad een bekend probleem, zowel met de koppeling als met de remmen. Koppeling is inderdaad nieuwe software, en vaak ook een nieuwe koppeling! De remmen kan meerdere oorzaken hebben, het kan de slijtage-indicator zijn die al een beetje tegen de remschijf komt, en er is ook een serie achterremblokken die piepen, na vervanging door nieuwe zou het over moeten zijn. Kraken in dashboard is mij onbekend, komt nooit voor bij de 1 serie.

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

Post by B1M1W8 »

Arnold,
Bedankt voor je reactie. Dashboard is ook niet altijd, vaak alleen bij oneffen wegen en onder bepaalde weersomstandigheden, net zoals met de piepende remmen. De auto rijdt nu de ene dag goed, en de volgende dag weer met bibberend optrekken in de 1e versnelling en alleen tijdens filerijden. Soms ook na terugschakelen van 3e naar 2e versnelling. Ook heeft hij wel eens problemen als hij in z'n achteruit wordt gezet. Dan heeft hij de neiging om af te slaan. Wordt echt moe van dat ding. Had hiervoor een Audi A4 die in 6 jaar tijd nog niet zo vaak naar de dealer is teruggeweest als deze BMW in 2 jaar. Heb nu weer een afspraak bij de dealer voor volgende week dinsdag. Vraag me alleen af dat als het een bekend probleem is, waarom lees je er dan zo weinig over?

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Schijnbaar praat niemand er echt over, of het is niet noemenswaardig. Ik werk zelf bij een dealer, en dan zie je zulke dingen vaak voorbijkomen, maar als je daar buitenstaat, hoor je er inderdaad niks over. Ben benieuwd wat eruit komt!

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

Post by B1M1W8 »

Arnold,

Auto is in september terug geweest bij de dealer en heb de auto aan een monteur meegegeven die dagelijks in een file staat. Die heeft er twee dagen mee gereden, ook in files, maar zei niets vreemds te merken. Sindsdien hebben wij zelf niet vaak in files gestaan, ook omdat ik op 10 km afstand van mijn werk woon. Afgelopen week midweekje naar Duitsland gegaan in de Eifel. Flinke heuvels, dus dacht dat hij daardoor weer problemen zou krijgen. Merkte eigenlijk niets totdat wij op de terugweg in een flinke file stonden. De auto begon weer te hokken met optrekken. Hij stonk niet, maar het is wel heel irritant. Nou kan ik wel weer naar mijn BMW dealer gaan, maar die moeten het toch zelf ondervinden. Wat kan ik hier nou het beste aan doen? Volgend jaar wil ik weer naar Zuidfrankrijk, maar dan is de 2 jaar garantie op de vervangen koppelingsplaat ook vervallen.

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Als ik je verhaal zo lees, kan het misschien ook het rijgedrag zijn wat tot dit gedrag van de auto leidt. Wellicht gaf die monteur wat meer gas bij het optrekken o.i.d. Vergeet niet dat het geen diesel is, en onderin dus een stuk minder koppel heeft. Misschien had je vorige auto onderin wel meer koppel. Ik hoorde collega's er ook wel eens over zeuren als ze een auto meekregen dat hij niet fijn rijdt in de file, ook 3 series. Of hoe is je rijgedrag bij het wegrijden? Geef je juist een beetje gas, of laat je hem rustig rollen in de file?

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

Post by B1M1W8 »

Mijn vorige auto was een Audi A4 met minder koppel en ik heb nooit in een diesel gereden dus ik kan daar geen mening over geven. Filerijden kan je volgens mij niet doen met altijd weinig of altijd veel gas geven, dat bepaalt het verkeer. Maar over het algemeen trek ik stevig door, daar heb ik ook een 118 voor gekocht. Ik denk wel dat als ik vaker in een file zou rijden, de koppeling zo weer versleten zou zijn. Ik ga zelf nog maar eens een paar keer de ringweg van Rotterdam nemen tijdens de spits, dan kom ik ook vanzelf mijn dealer weer tegen. Zal vooraf de monteur bellen en zeggen dat hij klaar moet staan voor een testrit als hij weer bokt. Wordt vervolgd.....

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

Post by B1M1W8 »

Heb geen lange rit op de ringweg hoeven te maken, probleem deed zich vanzelf voor bij de dealer. Auto moest weer een paar dagen blijven en na onderzoek kwam eruit dat de bobines vervangen moesten worden. Het moet toch niet gekker worden zou je zeggen. Wat is er nog niet vervangen aan de auto van 2 jaar en 3 maanden oud. En wat kan ik nog meer verwachten. Met trots werd me door de dealer verteld dat de bobines uit coulance zijn vervangen. Hoe durven ze het zo te brengen. De enige die coulance getoond hebbben zijn wij. Maar onze geduld raakt op, want de auto schokt en hokt nog net zo erg als tevoren. Nu begint hij binnen ook te stinken naar een soort rotte visolie. Vaak als ik even stil sta of wil gaan parkeren. En een paar weken geleden begon de auto ineens geleidelijk naar achteren te rijden terwijl hij in z'n eerste versnelling stond. De voorkant stond op een lichte verhoging, niet hoger dan een normale stoep. Enig idee wat dat zou kunnen zijn? En het stinken naar rotte visolie in het interieur?

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Hm, ik neem aan dat je de N43 motor in je auto hebt liggen? Dan mogen ze misschien de injectoren eens vervangen, die sneuvelen met bosjes bij deze motoren. Bij ons is er ook weken gezocht naar een raar probleem, volgens mij soort gelijk weet het niet heel zeker, maar toen waren de injectoren niet goed meer. Ik weet in elk geval wel dat er behoorlijk veel gedonder is met deze motoren qua slecht lopen, maar de klacht zoals jij omschrijft.... zie mijn bericht in het andere topic van degene die er ook last van heeft.

beamerman
Neutraal
Type Auto: bmw 318i compakt

Post by beamerman »

HET LIJKT WEL OF ZE HET BIJ BMW NIET TOE WILLEN GEVEN OOK IK HEB HET E46 318I,
KOPPELING EN VLIEGWIEL ALLES WAT DAARMEE TE MAKEN HEB IS VERVANGEN BIJ 90000KM EN JA HOOR HET KWAM WEER GEWOON TERUG BIJ 115000 KM IETS MEER GAS GEVEN ZEGGEN ZE BIJ HET WEG RIJDEN , JA IS WEL EEN BEETJE MOEILIJK HE ALS JE IN DE FILE RIJD ZIT JE STEEDS HAAST OP DE ACHTERBUMPER VAN JE VOORGANGER.
IK HEB HET IN IEDER GEVAL NOG NOOIT BIJ ANDERE AUTOS MEEGEMAAKT EN DIT IS MIJN 4E BMW KRIJG NU EEN BEETJE MIJN TWIJFELS OVER HET MATARIAAL VAN DE KOPPELING ZOALS IK OOK IN ANDERE FORUMS LEES.

calpro
Neutraal
Type Auto: BMW E87

Post by calpro »

Bekend verhaal.

Ik rij een 120i uit 2006, zelfde probleem met koppeling (en krakend dashboard overigens!). Nieuwe software is bij vorig bezoek geinstalleerd, maar de stotterende koppeling blijft bij 1e versnelling en achteruit. Met meer gasgeven is het te verbloemen, maar is wachten tot het probleem weer opkomt. Binnenkort gaat hij weer naar de garage hiervoor, ik laat het wel weten hoe het is opgelost

Topic Author
B1M1W8
Neutraal

Post by B1M1W8 »

Een kleine update.
Na het vervangen van de bobines en nieuwe software een tijdje goed gegaan. Laatste weken echter weer bibberende koppeling met optrekken. Twee weken geleden een midweek naar Trier gegaan in Duitsland, dus even de bergen in. En ja hoor, koppeling schokte zo erg dat optrekken bijna onmogelijk was. Al rijdend en met een bloeddruk van ongeveer 180/125 de dealer gebeld en even alle frustraties eruit laten komen. Op vrijdag terug naar Nederland en gelijk door naar de dealer. Monteur meegereden en ook hij gaf toe dat dit niet goed zat. Er zou nu een puma melding gemaakt worden naar BMW Duitsland en ze zouden er op terugkomen. Een week later belde ze terug met het verzoek om de auto langs te brengen om op de brug te kijken wat er aan de hand is. Nou was mijn bloeddruk redelijk snel gezakt, maar met zo'n opmerking als "kijken wat er aan de hand is" gaat die weer even snel omhoog. Er werd ook gezegd dat als zou blijken dat de koppeling versleten was, de kosten voor mij zouden zijn omdat dit "een aan slijtage onderhevig onderdeel" is. Kom nou toch, een BMW van nu 2 jaar en 10 maanden oud met net 40.000 km die voor de derde keer een koppeling nodig heeft?????? Wie houden ze nou voor de gek? Mij niet in ieder geval. Toch maar de afspraak gemaakt, maar tegelijkertijd een mail naar de directie gestuurd van mijn dealer. Na een week geen antwoord, en ook na de tweede mail geen antwoord. Pas nadat ik de mail nogmaals, maar nu naar info@....nl had gestuurd kwam er toch een belletje. Ja, vervelend dit en vervelend dat blablabla. Even overleggen met BMW Duitsland en bel u morgen terug. Nu komt de klapper; hij belt terug na ruggespraak met Duitsland. De koppeling en vliegwiel zullen nogmaals worden vervangen waarbij Duitsland uit coulance een deel van de kosten voor zijn rekening zal nemen, mijn dealer zal een deel voor zijn rekening nemen en ik moest een deel van € 200 voor mijn rekening nemen (denk even aan mijn bloeddruk). Ik dacht dat ik ontplofte en zei gelijk dat ik geen dubbelje zal betalen. Het probleem is toch niet door mij veroorzaakt? Ik heb een auto gekocht die niet aan de verwachtingen voldoet zoals dit moet horen. Maar wat laat je je als dealer voor € 200 kennen zeg. Uiteindelijk gaf hij toe dat zij deze kosten ook maar voor hun rekening zouden nemen en een nieuwe afspraak gemaakt voor 6 juni a.s. Ik heb hem wel gevraagd of ik nu ook af ben van alle ellende als de koppeling en vliegwiel vervangen zijn, maar daar kreeg ik geen bevestigend antwoord op. Maar als ik de andere verhalen lees op dit forum ben ik bang van niet. Overigens, het probleem met de piepende remmen kunnen ze ook nog steeds niet oplossen net zo min als het krakend dashboard. En ook onder bepaalde weersomstandigheden zijn de stabilisatorrubbers weer te horen. Wordt vervolgd...

GewoonJ
Neutraal
Type Auto: BMW 116i

Post by GewoonJ »

Hoe is het afgelopen?
Geniet van het leven

bemarjan
1e Versnelling
Type Auto: bmw e12 528 1976

Post by bemarjan »

een heel onprettig dagboek al mag ik het zeggen

krakend dashbord zijn delen plastik die over elkaar heen schuiven.. montage flopper
remblokken met bmw remblokvet goed invetten zou normaal gesproken moeten helpen niet met koperslip/vet omdat dat de aluminium remklauwen hard infreet!!!!
koppeling e.d. zou bij mij dus duidelijk zeggen dat de koppeling van een te goedkoop materiaal is gemaakt.. en het vermogen niet aan kan..(verklaard het stinken van de koppeling) hij verbrandt
misschien zijn aftermarket spullen(van andere merken en niet origieneel) tegen meer krachten bestend bijvoorbeeld een sport koppeling trapt wel wat zwaarder.. maar kan meer hebben

dan tot slot de stabilisatierubbers zijn altijd zo weg bij bmw's 3 serie's achter rubbers 5 serie(x5 ook) de grote bussen..
wat je kan doen is hyperflex of energy supspension erin doen(kan vaak zelf gedaan worden) die zijn van harder kunstof en niet van rubber en kunnen meer hebben let op de auto word er wel minder comfortabel van(stijver afgeveerd)

succes met je bmw 1 serie

Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]

calpro
Neutraal
Type Auto: BMW E87

Post by calpro »

Nog even een verlate terug"koppeling" (woordgrapje)

Software update hielp niet, uiteindelijk is koppeling en vliegwiel vervangen en reed weer als een zonnetje. Perfect, echt een genot na al die frustraties.

Inmiddels ca 5k km verder en het lijkt alsof ik weer iets voel opkomen soms, maar laat ik nog niet te vroeg spreken.

Kijk overigens ook eens naar dit forum:

http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f= ... &start=675

zelfde problemen, daar hebben ze het geescaleerd naar BMW duitsland en UK om dit buiten garantie op te lossen. Vliegwiel schijnt niet goed te zijn.

Krakend dashboard is opgelost overigens, alles is losgeweest (incl de hemel) en nu alles weer stil.
Locked

Return to “Archief”