BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Koppelingsplaaten

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
Mukkes
Neutraal
Type Auto: 320D

Koppelingsplaaten

Post by Mukkes »

Hallo,

ik heb een e46 320D uit '99. Sinds kort ben ik op het volgende probleem gestuit, namelijk;
als ik in de 4 en 5 doortrekt blijft ie bij de 2500-3000 hangen qua snelheid maar in de toeren schiet ie wel omhoog. Het geluid wat er dan bij te horen is, is alsof ik mijn koppeling klein beetje heb ikgedrukt terwijl dit het niet het geval is.

Heeft dit te maken met de koppelingsplaten of de complete koppelingsset? En wat voor prijskaartje hangt er aan vast?

Alvast bedankt!

Mukkes

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Re: Koppelingsplaaten

Post by ArnoldC »

Het klinkt inderdaad alsof je koppeling versleten is, Kost je een complete koppelingsset. Dit bestaat uit drukgroep, druklager en koppelingsplaat. Kost je bij de dealer zo'n 4-500 euro. Als het 2-massavliegwiel niet meer goed blijkt te zijn, komt dit bedrag er nog een keer bovenop. En dan zit het er nog niet in! Zou ook gelijk het prise as toplager vervangen wat in je krukas zit, is eenvoudig te doen.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hey Mukkes,

Ik zou ook tegelijk het plastic bol kopje vv (weet niet hoe het heet) het zit in je bak waar je hefel van de koppeling tegen aan druk deze slijten en dan komt er een plat kantje op kosten enkele centen dus daar hoef je het niet voor te laten.

Verder inderdaad een goede tip van arnold zou lullig zijn als je de koppeling vv hebt en daarna maakt je toplager wat geluid en dat voor die paar euro.

Denk dat je wel een speciaale centreerpen nodig hebt omdat er een ster in de drukgroep zit die er pas uitmag als de drukgroep geplaatst is.

Groetje en succes

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

328iHIOB wrote:Hey Mukkes,

Ik zou ook tegelijk het plastic bol kopje vv (weet niet hoe het heet) het zit in je bak waar je hefel van de koppeling tegen aan druk deze slijten en dan komt er een plat kantje op kosten enkele centen dus daar hoef je het niet voor te laten.

Verder inderdaad een goede tip van arnold zou lullig zijn als je de koppeling vv hebt en daarna maakt je toplager wat geluid en dat voor die paar euro.

Denk dat je wel een speciaale centreerpen nodig hebt omdat er een ster in de drukgroep zit die er pas uitmag als de drukgroep geplaatst is.

Groetje en succes
Klopt, dat van dat "bolletje" is inderdaad een goede tip, vervangen wij ook altijd. Je hebt inderdaad wel een speciale centreerpen nodig om de koppeling op het vliegwiel te centreren. Anders krijg je nooit je bak er meer tegen, omdat de punt van de prise as dan niet in het toplager kan vallen. De ster in de drukgroep mag er inderdaad na montage pas uit. Omdat het een zelfstellende koppeling is, zou hij dan gelijk op "versleten" staan. Dit is met speciaal gereedschap wel terug te stellen, maar echt ok is dat natuurlijk niet, want het is ontworpen voor éénmalig gebruik.
Succes!

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hey Arnold,

Er is bij de bmw dealer wel gewoon speciaal gereedschap voor de koppeling om deze juist terug te stellen en dan kan je hem gewoon weer gebruiken mits die nog goed was uiteraard dat heb ik al meerder keeren gedaan en geen problemen mee gehad.

Uiteraard is dit alleen relevant als de koppeling echt nog in zeer goede staat is.

Groetjes en succes

ArnoldC
1e Versnelling

Post by ArnoldC »

Hey,

Ja ik werk zelf ook bij een dealer en heb het zelf ook meerdere keren gedaan ook geen problemen gehad. De koppeling moet zoals je zei nog wel goed zijn. Op cursus (bij BMW NL) zeiden ze dat het beter is van niet, de vertanding in de drukgroep is ontworpen voor éénmalig gebruik.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Tja maar dan vraag ik me altijd af waarom ze dat gereedschap maken ;)

Ik denk dat het ook een beetje wordt gezegd als goed verkoop punt.

Voor mijn eigen auto zou ik het zeker doen.
Locked

Return to “Archief”