BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

E36 ontluchten zonder ontluchtingsnippel?

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
BMW325iCabrio
Neutraal
Type Auto: BMW 325i Cabrio Aut

E36 ontluchten zonder ontluchtingsnippel?

Post by BMW325iCabrio »

Bij mijn E36 325i is de ontluchtingsnippel niet meer bruikbaar. De vorige eigenaar kwam er achter dat het schroefdraad van de radiateur stuk was en heeft er toen maar een ontluchtingsnippel ingekit. Dit heeft tot gevolg dat ik niet meer kan ontluchten. Nu heb ik geen problemen met de temperatuur en de kachel doet het ook prima, maar wat staat mij te wachten deze zomer? Moet ik alvast een nieuwe radiateur aanschaffen?

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: E36 ontluchten zonder ontluchtingsnippel?

Post by MAd »

Hallo beste BMW vriend, BMW325iCabrio,

wat staat er te wachten volgende zomer, nou ik hoop voor jou in elk geval niets, dat het gewoon goed mag blijven gaan.

Is er geen mogelijkheid om een dergelijke oplossing te nemen als bij een draad die stuk is als bij een bougie, ik heb dus nog niet gekeken welk soort en maat draad er in zit.
Maar kan dit niet tot de mogelijkheden behoren?
Ik dacht dat er diverse soorten draad reparatie sets te koop waren.
Anders zit er niet veel anders op, indien mogelijk de ruimte waar de luchtbel zit te vullen met een cardanspuit met een slang.

Maar dat word bij een BMW een beetje moeilijk, ik heb dus een E39 525 i, ik weet dus niet tot hoeverre het systeem verschilt, bij mij zit er een chifon naast de radiateur met een dobber er in, tenminste ik zie dit zo als, hahaha.

Makkelijk als ik ga vissen, altijd een dobber bij de hand.

Maar even verder met het probleem.

De ontluchtingsschroef is deze stuk of is de draad stuk in het huis, of heeft u dit nog niet bekeken?

Ooit dient dit toch aan de orde te komen, dus of het nu gebeurt of aankomende zomer, dan maar beter nu, zou ik denken!
Misschien is het mogelijk om een overmaat draad er in te tappen en een dikkere bout er in te zetten, een maatje dikker dus.

Zit er bijv. M6 in probeer dan M7 of M8, indien mogelijk.

Anders dient men het gedeelte of de gehele radiateur te vervangen, ik zeg er wel bij, ik ken de situatie bij uw BMW dus niet.

Ik doe dus maar een paar sugesties geven, om tot een goede oplossing te komen.

Wat ik mij nu nog bedenk, dit soort kunststof is te lassen, dus misschien even naar een kunststof verwerkend bedrijf, een nieuw stukje er in laten lassen, dat is allicht veel goedekoper dan een nieuwe radiateur bijvoorbeeld.
Je kan de gewenste dikte er zo in laten lassen, als is het 20 mm dik bij wijze van spreken!

Ik heb ooit al eens een gedeelte laten vervangen van de luchttunnel die op de radiateur zat, die was ook van kunststof, de buurman is kunststoflasser, en deed dit zo eventjes, het is nooit meer stuk gegaan trouwens.

Als het PP PPE of een dergelijk soort kunststof is, dat zijn de kunststoffen die vervaardigd zijn uit aardolie, dan moet je er aan gaan denken dat deze niet te lijmen zijn, deze kunststoffen zijn te vettig en daar hecht helaas geen lijm op!
En deze komen helaas heel erg veel voor bij de auto industrie!

Misschien is dit een goede optie! Lassen dus..

Gewoon proberen, kijk eens in de Goudengids op het internet!

Gewoon een dicht in de buurt gevestigd bedrijf bellen, ja heb je, nee kan je krijgen.
Nooit geschoten is altijd mis!

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

D@NNY
3e Versnelling
Type Auto: E-36 316i coupé 1997

Post by D@NNY »

Ik ga mee met MAd, echter zou ik niet op de zaken vooruit lopen... ;) Je hebt er tenslotte nog geen hinder van.
Wat als...? Dan kan je zoveel dingen wel preventief gaan vervangen.
BMW E-36 M43 316i coupé 1997 Ascotgrün.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hey bmw325icabrio,

Je hebt niet persee het ontluchtingsnippeltje nodig ik denk dat je het ontluchten ook wel red als gewoon je slangen goed vult en de hoogstliggende slang gebruikt om te vullen.

Zorg dat je blok vol zit en je radiateur vol zit en laat de motor draaien met de dop eraf op verhoogd toerental ik denk dat je dan een heel eind komt.

Je kan altijd nog even de hoogste slang op je radiateur loshalen en kijken of je daar nog wat meer koelvloeistof bij kan doen als deze gezakt is.

Ik weet vrijwel zeker dat je hem ook wel kan ontluchten zonder je ontluchtingnippeltje het is alleen wat lastiger.

Lucht gaat omhoog dus als jij het hoogste punt pakt in het koelsysteem en dan gewoon vult komt vanzelf het lucht eruit dus ik zou me er niet zo druk om maken.

Als je hem toch vervangt wil ik je radiateur wel hebben hoor.

Groetjes en succes

willeme30
Neutraal

Post by willeme30 »

hallo

ik heb einige ervaring met die radiateurs het is niet nodig om hem te vervangen hoor en als hij te veel druk bij de bovenste slang heeft dan spuit het in het tankje ernaast je kunt het wel zien als je de dop er afhaald

mvg willem

rajino
Neutraal

Post by rajino »

wat 328ihiob zegt. :)
vroeger deden ze dat ook zonder ontluchtingsnippel.

moet je de auto ff volgooien met nieuwe koelvloeistof
ff 20 a 25min. laten warmdraaien en wachten tot thermostaat openslaat.
dan blaast hij het lucht er vanzelf uit.

mrdento
Neutraal
Type Auto: BMW 740 I EXE E38

Post by mrdento »

vergeet niet je kachel open te zetten, zodat ook zich ook daarbevinden luchtbellen verdwijnen....
Locked

Return to “Archief”