BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Koplampen polijsten

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Mike
1e Versnelling
Type Auto: BMW e39 530i EXE [A] Oxfordgrün - BMW e36 320i Coupé Calypsorot

Koplampen polijsten

Post by Mike »

Iemand enige ervaring met het polijsten van koplampen met bijv een hulpmiddel als PlastX?

De koplampen die in de mijne zitten hebben namelijk een nu nog lichte waas eroverheen en zover ik weet kun je het glas van dit model (facelift) niet vervangen...?

formula-X
Neutraal
Type Auto: E39 540i 1997

Re: Koplampen polijsten

Post by formula-X »

Het glas kan je inderdaad niet vervangen... Als dat plastx niet zo duur is, is het de moeite waard.. Anders nieuwe imitaties vanaf 150 eur...

Topic Author
Mike
1e Versnelling

Post by Mike »

Dat PlastX kost maar 30 euro ofzo geloof ik

maar ik zag bij HL-Automotive volgens hun "100% Originele Hella units" staan....voor € 390,-
nu heb ik de wagen net en weet ik dat er Hella units inzitten maar zijn die van HL-Automotive ook echt origineel?

http://www.hlautomotive.com/?act=sp&mod ... _code=E39.

want die heb ik dan toch liever :)

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo Mike,

Kijk eens op LeakLock.nl

Klik op Beamkit

daar hebben ze een setje waarmee je de glazen van de koplampen weer als nieuw kan maken, je hoeft zelfs de koplampen niet eens uit te bouwen.

Plak wel de omliggende delen voor de zekerheid af.

Dit is echt veel goedkoper dan nieuwe koplampen! En gegarandeerd goed..

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Mike
1e Versnelling

Post by Mike »

hey thnks voor de link ziet er idd ook goed uit ik ben alleen altijd bang dat het weer mislukt als ik het zelf doe haha...zucht...
heeft er niemand ervaring mee hier?

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Mike,

geduld is je beste vriend, doe alles eens lekker rustig aan, gewoon 1 of 2 versnellingen lager.

Dit kan haast niet mislukken.

ik heb dus al gezien dat het werkt, als je het precies zo doet als men het voordoet, kies een dag goed weer uit.

dan nog even terug komend op het vervangen van het kunststof glas, dat gaat dus wel, je kan het glas dus wel vervangen.

je hebt 2 soorten koplampen, met of losse rubberpakkingen, die bij de dealer te koop zijn, dit geld waarschijnlijk voor de auto's tot bjr. 2000 en Halogeen lampen, je hebt ook nog de Xenon lampen, deze zitten gekit, dan heb ik het dus over de glazen.

Na 2000 zitten alle glazen gekit!

Het losnemen van de glazen die gekit zijn, dat kan door de koplampen in de oven te plaatsen zonder gloeilampen in de koplamp.
Verwarm deze oven tot maximaal 60 tot 70 graden Celsius, en pas op voor je vingers, brand deze dus niet, neem goede handschoenen of een ovenwant.

Wat ook goed gaat, neem de föhn van moeder of je zus, en maak zo de koplamp warm terhoogte van het glas en de behuizing, zorg dat de klips die de koplam bijeen houden wat omhoog staan door er een wasknijper of iets dergelijks er onder te steken, zorg wel dat je het niet overbelast, want dan knapt het kunststof.

En wrik voorzichtig met een brede hout beitel of een ander stuk plat metaal het glas uit de sponning, kijk eerst wel of de 2 schroefjes verwijderd zijn aan de achterzijde bij het knipperlicht!!
ga zo elke keer een stukje verder, en je zult zien dat het glas los komt uit de sponning.
je moet wel even goed opletten, het glas komt bij de richtingaanwijzer het laatste er uit, denk aan het openen van een deur, op eigenlijk dezefde wijze.

Als het glas geheel is verwijderd, maak dan alles goed schoon waar de kit gezeten heeft of zit.

Bekijk nu ook of alle stelnokken nog heel zijn, anders kan je deze ook nog snel vervangen.
pre=facelift stelnokken zijn verkrijgbaar bij de dealer, de faclift niet, koop deze dan eventueel via ebay.

vervolgens dient men dus nieuwe kit te gebruiken, om de koplamp weer goed water en vocht dicht te krijgen, neem daarvoor gewoon ruitenkit, verkrijgbaar bij de autoshop.
Doe echter niet teveel kit in de sponning, dit hoeft maar een rupsje te zijn van ongeveer een 6 tot 8 mm dikte en zorg wel dat deze rups niet is onderbroken.
Druk nu het glas eerst bij de richtingaanwijzer in de hoek wat in de sponning, en ga dan verder over de gehele koplamp, druk nu met gepaste kracht het glas op zijn plaats en houd de zijde van de richtingaanwijzer in het oog, dat het glas goed de hoek in gaat, als je nu zover bent dat het glas op zijn plaats zit, dan zie je nu de klips over de nokken heen gaan, en het glas zit nu geborgd.

Bekijk nu even heel goed, of er overal goed kit tussen het koplamphuis en het glas aanwezig is, en verwijder de overtollige kit aan de buitenzijde, druk de kit eventueel nog in de sponning, dat geeft enkel maar meer zekerheid, dat het geheel goed waterdicht is.

Ik hoop dat ik de werkwijze duidelijk heb kunnen omschrijven, en anders hoor ik dat zeer gaarne van u, ik zal dan eventueel nog wat aanvullingen geven indien nodig.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Mike
1e Versnelling

Post by Mike »

Thnx voor de omschijving

Dat vervangen van die glazen is dus wel een aardige klus, raar dat BMW er de ene keer voor kiest ze wel te kunnen vervangen en de andere keer weer niet...?

Ik denk dat ik het dan toch maar eerst ga proberen met die Beamkit, alleen als je dat coating-spul er zo opsmeert he droogt dat dan gewoon strak op ofzo want in het filmpje zie je duidelijk strepen?

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo Mike,

De koplampglazen haal je niet bij de dealer, kijk eens op Marktplaats of op ebay, anders op ebay.de

het valt echt reuze mee, de koplampglazen los halen, neem er gewoon de tijd voor, en zorg dat je alles bij de hand hebt wat je wilt vernieuwen.
ik heb het koplamp glas gedemonteerd en gemonteerd binnen de 30 minuten, nu ben ik wel erg handig met auto's, ik doe dit dus al ruim 42 jaar, eerst goed bekijken en dan pas doen beste BMW vrienden, dat is erg belangrijk!

Let vooral goed op als je op ebay koopt, kijk eens rechts bij de verkopende partij, daar staat bij vermeld hoe betrouwbaar deze is, vaak zitten ze echter wel boven de 90 % betrouwbaarheid, gelukkig!

Ik denk dat het toch helemaal goed streeploos zal optrekken, je moet het ook niet in de zon opbrengen, want dan heb je wel de kans dat het strepen blijven.

maar zolang de blanke lak niet dof is, dan heb je gewoon de beste lichtopbrengst, doffe lampeglazen geven immers minder licht.

wat het betreft op ebay.de te kopen, ik heb vandaag mijn bestelde afneembare trekhaak binnen gekregen voor mijn E39 touring, geheel compleet met de beste kabelboom die er bij hoort, met uitschakeling van PDC en mistachterlicht, Check Control, ja ook voor de aanhanger en de caravan,een verloop stekker van 13 polig naar 7 polig, mooier kan het dus niet. de hele zwik moest vanuit Munchen komen, vrijdag werd de hele zwik bij de vervoerder binnen gebracht, enkel het weekend doen deze pakketdiensten niets, jammer.
Maar gezien de Track & Trace die je er wel bij kreeg, kon je het pakket mooi volgen waar het was!

En de onderdelen zijn lekker laag geprijsd, want je kan gewoon bieden wat je wilt hebben, en je geeft een max. bod tot hoever je wilt gaan, je krijgt telkens een mailtje bij elk nieuw bod, kan je alles in de smiezen houden.

Dus voor koplampglazen kan je hier heel goed terecht, maar ook op Marktplaats kan dat, let wel goed op welk type glas je nodig hebt!

Het zou onderhand nog erg leuk zijn om een auto hobby club op te richten, dan kan iedereen terecht met zijn probleempjes.
Dan kunnen de echte hobby-isten de beginners wat raad en daad geven, eigenlijk een verlengstuk van het forum.

Maar dit heeft natuurlijk heel wat voeten in de aarde, en het zal het nodige kosten, want je dient ook weer een ruimte ter beschikking te hebben, waar ga je het centraliseren, want iedereen zit natuurlijk door het hele land versprijd.
Dus haast onmogelijk om dit te bewerkstelligen. Erg jammer eigenlijk.

je zou dus haast een hele goede sponsor dienen te hebben, met een loods.

We blijven nog even door dromen en wie weet!

succes met de koplampen.
ik hoop wel op een reply hoe het verlopen is en of je het inderdaad bewerkelijk vond, ik denk dat het wel mee zal vallen.

Met vriendelijke groet,

Ad

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

hallo BMW vrienden,

Kijk voor de losse koplampglazen ook eens op : HL Automotive Rotterdam ga daar eens heen via Google.

Als je HL A intoetst zie je een hele rij staan van de firma ook nog in Den Haag zelfs, enz.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hey Mike,

Ik ken iemand die koplampen polijst hij heeft goede ervaringen met fiat coupe koplampen die dof zijn die worden dus weer als nieuw.

kosten zijn geloof ik rond de 100euro.

Misschien is dit iets hierbij de link:
http://forum.coupe-fiat.nl/viewtopic.php?id=3445

Groetjes

BMW_530d
Neutraal
Type Auto: 530D 2002

Post by BMW_530d »

MAd wrote:Hallo beste Mike,

geduld is je beste vriend, doe alles eens lekker rustig aan, gewoon 1 of 2 versnellingen lager.

Dit kan haast niet mislukken.

ik heb dus al gezien dat het werkt, als je het precies zo doet als men het voordoet, kies een dag goed weer uit.

dan nog even terug komend op het vervangen van het kunststof glas, dat gaat dus wel, je kan het glas dus wel vervangen.

je hebt 2 soorten koplampen, met of losse rubberpakkingen, die bij de dealer te koop zijn, dit geld waarschijnlijk voor de auto's tot bjr. 2000 en Halogeen lampen, je hebt ook nog de Xenon lampen, deze zitten gekit, dan heb ik het dus over de glazen.

Na 2000 zitten alle glazen gekit!

Het losnemen van de glazen die gekit zijn, dat kan door de koplampen in de oven te plaatsen zonder gloeilampen in de koplamp.
Verwarm deze oven tot maximaal 60 tot 70 graden Celsius, en pas op voor je vingers, brand deze dus niet, neem goede handschoenen of een ovenwant.

Wat ook goed gaat, neem de föhn van moeder of je zus, en maak zo de koplamp warm terhoogte van het glas en de behuizing, zorg dat de klips die de koplam bijeen houden wat omhoog staan door er een wasknijper of iets dergelijks er onder te steken, zorg wel dat je het niet overbelast, want dan knapt het kunststof.

En wrik voorzichtig met een brede hout beitel of een ander stuk plat metaal het glas uit de sponning, kijk eerst wel of de 2 schroefjes verwijderd zijn aan de achterzijde bij het knipperlicht!!
ga zo elke keer een stukje verder, en je zult zien dat het glas los komt uit de sponning.
je moet wel even goed opletten, het glas komt bij de richtingaanwijzer het laatste er uit, denk aan het openen van een deur, op eigenlijk dezefde wijze.

Als het glas geheel is verwijderd, maak dan alles goed schoon waar de kit gezeten heeft of zit.

Bekijk nu ook of alle stelnokken nog heel zijn, anders kan je deze ook nog snel vervangen.
pre=facelift stelnokken zijn verkrijgbaar bij de dealer, de faclift niet, koop deze dan eventueel via ebay.

vervolgens dient men dus nieuwe kit te gebruiken, om de koplamp weer goed water en vocht dicht te krijgen, neem daarvoor gewoon ruitenkit, verkrijgbaar bij de autoshop.
Doe echter niet teveel kit in de sponning, dit hoeft maar een rupsje te zijn van ongeveer een 6 tot 8 mm dikte en zorg wel dat deze rups niet is onderbroken.
Druk nu het glas eerst bij de richtingaanwijzer in de hoek wat in de sponning, en ga dan verder over de gehele koplamp, druk nu met gepaste kracht het glas op zijn plaats en houd de zijde van de richtingaanwijzer in het oog, dat het glas goed de hoek in gaat, als je nu zover bent dat het glas op zijn plaats zit, dan zie je nu de klips over de nokken heen gaan, en het glas zit nu geborgd.

Bekijk nu even heel goed, of er overal goed kit tussen het koplamphuis en het glas aanwezig is, en verwijder de overtollige kit aan de buitenzijde, druk de kit eventueel nog in de sponning, dat geeft enkel maar meer zekerheid, dat het geheel goed waterdicht is.

Ik hoop dat ik de werkwijze duidelijk heb kunnen omschrijven, en anders hoor ik dat zeer gaarne van u, ik zal dan eventueel nog wat aanvullingen geven indien nodig.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

Hallo Ad 42 jaar dat is me een ervaring zeg doe maar mijn respect heb je, ad zelf ben ik wel handig maar niet zo handig om dit allemaal voor elkaar te krijgen wat jij hierboven omschrijft nou heb ik de koplamp glazen al maanden geleden aangeschaft maar heb ff gewacht tot het wat mooi weer zou worden en mijn auto opnieuw gespoten is nou ondertussen is het zover donderdag haal ik mijn E39 uit 2002 special edition weer op gespoten en al op dus wil nu eindelijk aan de koplampen beginngen, mijn vraag is dus of jij voor mij de glazen wilt monteren, zelf beschik ik tot een ruimte met alle gereedsschap en de kit uiterraard hihihi en wil je er graag voor betalen alle onkosten en natuurlijk voor het werk zelf :D

Ik hoor het graag van je ad. Gr Kotev

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste kotev,

Je kan geen drukker tijdstip bedenken voor mij.

Vakantietijd, onderhoud eigen wagenpark, APK keuringen eigen auto's.
Ik moet nog steeds sinds april een motor over bouwen in mijn vrouw haar auto, en ik kom er maar niet aan toe.
Dan weer dit dan weer dat, ik heb nog een paar zussen, en die hebben ook weer kinderen, die vragen ook nog al wat vrije tijd van mij, ze weten hun oom goed te vinden, hahahaha, niet dat ik het erg vind hoor, moet kunnen.
Ik denk dat ik vandaag of morgen mijn ontslag krijg van mijn vrouw, haar auto blijft maar staan waar hij staat.
Gelukkig kan ze nog weg met mijn auto, want anders was mijn ontslag al aangevraagd denk ik, hahahaha.

Maar ik denk dat deze zomer niet veel tijd meer zal hebben, om dat klusje te doen.

En neem gewoon aan van mij, het ziet er veel moeilijker uit dan het in werkelijkheid is.
het stelt niet zoveel voor, om de glazen te wisselen.
De laatste keer dat ik een E39 koplamp open gehad heb, dat was een paar weken geleden, met dat warme weer, ik had zelfs geen föhn nodig, ik kreeg de glazen er zo gewoon af.
Let wel even op de 2 torx boutjes bij de achterzijde van de koplampen, deze moeten wel verwijderd worden.
Halveer wat wasknijpers, en steek deze onder de plastik clipjes, zodat de clipjes net boven de nokjes uitsteken.
Neem een brede spatel of een botte houtbeitel, steek deze tussen het glas en het koplamphuis, begin wel tegenover de knipperlichten rustig aan te wrikken, je ziet beweging komen in het glas, en houd een mesje bij de hand, en snijdt de kit slierten door, dat werkt nog veel gemakkelijker, je hebt minder weerstand met het wrikken.
Ga zo door tot er meer en meer ruimte op het glas en het huis komt, steek er desnoods een latje tussen, als je daar nu ruimte voor hebt, en open het gals verder, met als laatste zijde bij het knipperlicht.

Nu heb ik misschien makkelijk praten, dat het niet zo moeilijk is, maar echt ik weet wat ik zeg, ik probeer het altijd zo uit te leggen, dat een ieder het gewoon begrijpt.
Ik probeer ook altijd zo gemakkelijk mogelijk te werken, en met materiaal wat iedereen zelf in huis heeft, de huis, tuin en keuken materialen zal ik maar zeggen.
In feite is het net zo gemakkelijk zoals ik het uitleg, makkelijker kan ik het niet maken.
Let wel even op bij het geheel wegnemen van het koplampglas, dat de glasvezelgeleiders van de Angel ayes ringen los zijn gekomen van het glas, dat zijn de zwarte dikke draden, de binnen kern is dus glasvezel, en dat geleid het licht van het lampje door deze zwarte kabels van glasvezel, en die geleiden het licht weer door naar de Angel Ayes ringen.

Montage is gewoon anders om, let wel op dat de glasvezel geleiders weer in hun borging sluiten, sluit de glazen niet met vereende krachten, dit moet gewoon vanzelf in elkaar sluiten, zonder enige dwang!
Eeerst in het hoekje beginnen bij het knippelicht, en dan geleidelijk aan over de gehele breedte van de koplamp.
Tot de glazen in de clips klikken.
Nu draai je de 2 torx boutjes weer in de koplamp aan de achterzijde van het knipperlicht.

Let wel, deze beschrijving geld enkel voor de Angel Ayes koplampen van het facelift model, dus van bjr. na de 9de/ 10de maand 2000.
Alle voorgaande modellen dus de pre-facekoplampen zitten gewoon geklikt in de clips en een rubber pakking zonder kit.
Hiervan kan men dus wel de stelnokken verkrijgen bij de dealer, zo ook de rubber pakking voor het afsluiten van de koplamp, tussen het glas en het koplamphuis. Dus tot aan het bjr. 9de maand 2000.
De pre-facelift koplampen hebben trouwens geen Angel Ayes ringen, maar gewone lampjes in de reflectoren.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

BMW_530d
Neutraal
Type Auto: 530D 2002

Post by BMW_530d »

Nou ad,

Gisteren een poging gewaagd en moet zeggen volgens mij is het goed gelukt zit er fantastisch uit zou graag wat foto's willen toevoegen maar weet niet hoe dat gaat hier :-((

Inderdaad best een makie maar je moet wel acuraat te werk gaan het meest lastige aan de klus en zeer tijdrovend is de oude kit verwijderen van de koplampen damm wat een nare klus maar goed je moet er wat voor over hebben toch ? bedankt voor je omschrijving en uitleg.

Groetjes

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Kotev,

Hartelijk dank voor de reactie.

Goed dat u het even geprobeert heeft, en het lijkt inderdaad moeilijker dan het is, maar het is best te doen.
Er dient enige moeite gedaan te worden, maar rustig aan op het gemakkie, dan lukt echt alles.
Niet overhaasten, het is natuurlijk kunststof.

Met wat brede dunne spatels, een stanleymesje om de kitslierten door te snijden, en zo gaat men steeds verder, niets ontwrichten.

En, ik weet zeker dat het de moeite waard is om het zelf te doen, dit is mooi het eerste verdiend, en helemaal zelf gedaan, een schouderklopje voor u zelf, en een hele grote veer op uw hoed voor de durf, mooier kan het toch niet!

Geen dank beste Kotev, het is graag gedaan, u moet wel even u zelf bedanken, want u heeft het uitgevoerd!

Zorg altijd wel dat er voldoende ruitenkit aanwezig is in de sponning, want anders ziet u in de koudere tijd condens in uw koplampen, het is natuurlijk altijd nog mogelijk, om naderhand de randjes nog even te ontvetten en wat in te kitten.
zorg ook dat de rubbers om de reflectoren goed gemonteerd zijn.
Zo houd u de condens wel uit u koplampen.

Verder geeft ik altijd zo goed als mogelijk is aanwijzingen, en als ik denk dat het te moeilijk word, dan vertel ik het er wel bij dat het gedaan dient te worden door een persoon die ervaring heeft met het probleem te verhelpen.
Ik heb ook alles moeten leren, dat ging ook met vallen en opstaan, op deze wijze kan men dus aardig inschatten of men het wel of niet zelf kan uitvoeren, ligt ook aan hoever iemand is met het kunnen aan de auto.

Hoe men foto's kan plaatsen op dit forum, daar heb ik nog niet aan bezig geweest, dus dat weet ik ook niet helemaal.
Computers zijn ook niet mijn hobby, dat is ooit ook wel eens anders geweest.

Met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “1996 - 2003 (E39)”