hallo,
ik ben in het bezit van een 328i coupe E36.
nu wil ik eigenlijk kijken om wat meer pk's uit mijn auto te halen, nu heb ik al van diverse mensen vernomen dat wanneer ik een m50 inlaatspruitstuk monteer ik wel wat meer vermogen win.
nu vraag ik mij alleen af of dit wel goed is voor de motor aangezien de auto toch al een 240.xxx heefd gelopen en wat dit voor een vermogen winst zal kwa koppel/pk's.
en verder vraag ik mij af of iemand wat opties weet om meer vermogen te krijgen voor niet al te veel geld, aangezien ik ook vaker turbo's zie staan voor rond de 1000euro en ik eerlijk gezegd deze goedkope setjes niet zo vertrouw.
en aangezien een beetje fatsoendelijke turbo al rond de 5000euro kost is dat wat veel geld vind ik.
dus als iemand andere opties voor een niet te gek bedrag weet graag iets laten weten, bedankt.
ik wil er ongeveer een maximale 1000euro voor uitgeven en als het mogenlijk is een vermorgen halen tussen de 220 en 250pk ongeveer.
groetjes andrew
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
bmw 328i m50 inlaatspruitstuk goed?
Moderator: Moderator Team
Re: bmw 328i m50 inlaatspruitstuk goed?
Hi Andrew,
Helaas nog geen reacties op je bericht dus. Ik zit met exact hetzelfde punt als jij. Wil eigenlijk ook een M50 manifold er op zetten, maar mijn e36 heeft inmidels ook al 240 gelopen (hoewel ik er erg goed voor zorg).
Op de volgende link kwam ik overigens nog wat nuttige info tegen mbt tunen van de M52 in relatie tot kosten.
http://aboutbmw.net/allused/184-bmw-e36 ... guide.html
Hoop dat meer mensen reageren en dat je er wat aan hebt.
Groet,
e
Helaas nog geen reacties op je bericht dus. Ik zit met exact hetzelfde punt als jij. Wil eigenlijk ook een M50 manifold er op zetten, maar mijn e36 heeft inmidels ook al 240 gelopen (hoewel ik er erg goed voor zorg).
Op de volgende link kwam ik overigens nog wat nuttige info tegen mbt tunen van de M52 in relatie tot kosten.
http://aboutbmw.net/allused/184-bmw-e36 ... guide.html
Hoop dat meer mensen reageren en dat je er wat aan hebt.
Groet,
e
-
eric-328
- 2e Versnelling
- Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT
Heb deze ombouw bij tig auto's gedaan, waaronder mijn eigen. Km-stand van dikke 2 ton is daarbij geen probleem.
Afhankelijk van de staat van het blok moet een winst van 20 pk's mogelijk zijn. (een 328i heeft doorgaans ongeveer 210 pk standaard). Indien je verder vermogen wil winnen gaat het duur worden, ga je zeker niet redden met 1000 euro.
Mijn motor haalt rond de 240 pk. Om een indruk te geven wat daarvoor nodig is (39.000 km);
M50 inlaat + gasklep, airbox, custom motormanagement, RVS Spaghetti, X pipe, Eisenmann SS einddemper.
Dit is al een € 2800,-
Daarbij moet je rekening houden dat er onderin koppelverlies optreedt en de powerband iets naar boven verschuift. De dip in acceleratie verdwijnt maar hij zou eigenlijk iets meer rpm moeten maken.
Als je al besluit om een auto sneller te maken kijk dan naar gewichtreductie. is een eenvoudigere manier om een auto sneller te maken. (plus betere handling en decelleratie).
Groet,
eric
Afhankelijk van de staat van het blok moet een winst van 20 pk's mogelijk zijn. (een 328i heeft doorgaans ongeveer 210 pk standaard). Indien je verder vermogen wil winnen gaat het duur worden, ga je zeker niet redden met 1000 euro.
Mijn motor haalt rond de 240 pk. Om een indruk te geven wat daarvoor nodig is (39.000 km);
M50 inlaat + gasklep, airbox, custom motormanagement, RVS Spaghetti, X pipe, Eisenmann SS einddemper.
Dit is al een € 2800,-
Daarbij moet je rekening houden dat er onderin koppelverlies optreedt en de powerband iets naar boven verschuift. De dip in acceleratie verdwijnt maar hij zou eigenlijk iets meer rpm moeten maken.
Als je al besluit om een auto sneller te maken kijk dan naar gewichtreductie. is een eenvoudigere manier om een auto sneller te maken. (plus betere handling en decelleratie).
Groet,
eric
Fun is not a straight line
Hallo beste BMW vrienden,
Bij een benzine versie zijn weinig meer vermogen te boeken, tegen torenhoge kosten, dus haalbaar, niet echt!
daar tegen over staat dus de diesel, daar zijn bij de turbo diesels meer en een hoger vermogen realiseerbaar, tegen veel lagere kosten.
Men laat een nieuwe Chip bouwen, en wat in de motormanagement veranderen, en je hebt zomaar een berg vermogen er bij.
Tegen veel minder kosten dan bij een benzine versie mogelijk is.
Nu weet ik best dat er auto merken bij zijn, waar het wel goed mogelijk is, om bij een benzine versie behoorlijk wat vermogen bij te winnen, ik noem maar een zijstraat, de Audi, eentje met een 1.8 liter motor, heft normaal een standard vermogen van 180 PK, dit is moeiteloos door te tunen naar 300 PK, en nee, dit zijn echt geen grappen!
Ik kom bij Audi vandaan, mijn laatste Audi was een A6 2.5 TDI, hier was ook weer weinig vermogen bij te tunen, maar dat was ook niet nodig bij deze V6, die heeft al 180 paarden standaard, kon wel naar 230 pk getuned worden.
Ik heb het ook niet laten doen ook, vond het niet noodzakelijk.
Wel kon men door dit tunen iets zuiniger gaan rijden, mits wel met dezelfde rijstijl, en niet gaan trappen dus.
Nu weet ik dat er ook turbo sets te verkrijgen zijn voor de BMW, maar wat dat allemaal gaat kosten, ik heb geen idee.
Er staan wel eens van deze sets op Marktplaats, maar dat betekend dan ook dat de motor resoluut open moet, er dienen andere zuigers met minder Compressie gemonteerd te worden, dus al met al, een grote ingreep.
De moeite waard, ik heb geen idee, kosten, ja hoog denk ik.
Maar voor een echte liefhebber, en die niet op een paar duizend euro of meer hoeft te beknibbelen, ja, maar zelfs dan zou ik nog beter uit gaan kijken naar een ander type BMW die al standaard meer vermogen zou hebben.
Dus de keuze, die zal u zelf dienen te maken, wat u precies wilt.
Het blijft echt spannend, zoveel paarden onder de hood!
Succes, beste BMW vrienden.
P.S.
Ik zag op een filmpje een M5, die had een dikke 1485 PK, brrrr, wat een monster, hanteerbaar, niet echt!
dat was op Youtube, met een snelheid van ruim boven de 200 km./uur, trapte de berijder het gas onderin, dat ding begon nog eens even flink te spinnen, wat eer rook van die achterwielen!
Met vriendelijke groet,
Ad
Bij een benzine versie zijn weinig meer vermogen te boeken, tegen torenhoge kosten, dus haalbaar, niet echt!
daar tegen over staat dus de diesel, daar zijn bij de turbo diesels meer en een hoger vermogen realiseerbaar, tegen veel lagere kosten.
Men laat een nieuwe Chip bouwen, en wat in de motormanagement veranderen, en je hebt zomaar een berg vermogen er bij.
Tegen veel minder kosten dan bij een benzine versie mogelijk is.
Nu weet ik best dat er auto merken bij zijn, waar het wel goed mogelijk is, om bij een benzine versie behoorlijk wat vermogen bij te winnen, ik noem maar een zijstraat, de Audi, eentje met een 1.8 liter motor, heft normaal een standard vermogen van 180 PK, dit is moeiteloos door te tunen naar 300 PK, en nee, dit zijn echt geen grappen!
Ik kom bij Audi vandaan, mijn laatste Audi was een A6 2.5 TDI, hier was ook weer weinig vermogen bij te tunen, maar dat was ook niet nodig bij deze V6, die heeft al 180 paarden standaard, kon wel naar 230 pk getuned worden.
Ik heb het ook niet laten doen ook, vond het niet noodzakelijk.
Wel kon men door dit tunen iets zuiniger gaan rijden, mits wel met dezelfde rijstijl, en niet gaan trappen dus.
Nu weet ik dat er ook turbo sets te verkrijgen zijn voor de BMW, maar wat dat allemaal gaat kosten, ik heb geen idee.
Er staan wel eens van deze sets op Marktplaats, maar dat betekend dan ook dat de motor resoluut open moet, er dienen andere zuigers met minder Compressie gemonteerd te worden, dus al met al, een grote ingreep.
De moeite waard, ik heb geen idee, kosten, ja hoog denk ik.
Maar voor een echte liefhebber, en die niet op een paar duizend euro of meer hoeft te beknibbelen, ja, maar zelfs dan zou ik nog beter uit gaan kijken naar een ander type BMW die al standaard meer vermogen zou hebben.
Dus de keuze, die zal u zelf dienen te maken, wat u precies wilt.
Het blijft echt spannend, zoveel paarden onder de hood!
Succes, beste BMW vrienden.
P.S.
Ik zag op een filmpje een M5, die had een dikke 1485 PK, brrrr, wat een monster, hanteerbaar, niet echt!
dat was op Youtube, met een snelheid van ruim boven de 200 km./uur, trapte de berijder het gas onderin, dat ding begon nog eens even flink te spinnen, wat eer rook van die achterwielen!
Met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Type Auto: bmw e12 528 1976
xs power zijn opzich best goede turbo setjes alleen de uitlaatspruitstukken scheuren snel
ik denk als je low boost blijft rijden dat je redelijk weinig aan het blok hoeft te veranderen hoor
computer uitlaatlijn intercooler/air piping natuurlijk wel..
verder kan je n.a. vast ook wel ergens komen
zoeken voor andere nokenassen
motorchip
luchtfilter met buis(metaal) de even groot is als de inlaat diameter is achter de voorbumper hangen(in rijwind)(coldairintake)
rvs spruitstuk
rvs middenpijp
rvs einddemper het lieft allemaal zo weinig mogelijk bochten en dempers(freeflow)
compressie verhogen(dmv kop vlakken en/of dunnere koppaking)
inlaatspruitstuk flowen..
kan nog wel ff doorgaan..
uitbalanceren krukas
andere lagers
of gewoon een motorswap!
Gr Arjan
ik denk als je low boost blijft rijden dat je redelijk weinig aan het blok hoeft te veranderen hoor
computer uitlaatlijn intercooler/air piping natuurlijk wel..
verder kan je n.a. vast ook wel ergens komen
zoeken voor andere nokenassen
motorchip
luchtfilter met buis(metaal) de even groot is als de inlaat diameter is achter de voorbumper hangen(in rijwind)(coldairintake)
rvs spruitstuk
rvs middenpijp
rvs einddemper het lieft allemaal zo weinig mogelijk bochten en dempers(freeflow)
compressie verhogen(dmv kop vlakken en/of dunnere koppaking)
inlaatspruitstuk flowen..
kan nog wel ff doorgaan..
uitbalanceren krukas
andere lagers
of gewoon een motorswap!
Gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
-
eric-328
- 2e Versnelling
- Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT
@mad. Jouw verhaal klopt niet helemaal. De voorbeelden die jij aanhaalt zijn turbo tegen NA auto's.
Een turbo is doorgaans voor minder geld te tunen.
Toename in pk's is eigenlijk niet zo belangrijk als een stijging in koppel. Als vuistregel wordt gehanteerd dat je een stijging van 10% pas echt merkt.
Een 1.8 turbo naar 300 pk tillen is ook niet een kwestie van een andere chip. Heb een S2 coupe gehad.
Als je serieus vermogen wilt kun je beter de 328i verkopen en een M3 aanschaffen. Heb mijn 328i zo opgebouwd dat hij sneller is dan een M3 en als ik kijk naar wat dit gekost heeft, daar koop ik 2 M3's voor....
Een turbo is doorgaans voor minder geld te tunen.
Toename in pk's is eigenlijk niet zo belangrijk als een stijging in koppel. Als vuistregel wordt gehanteerd dat je een stijging van 10% pas echt merkt.
Een 1.8 turbo naar 300 pk tillen is ook niet een kwestie van een andere chip. Heb een S2 coupe gehad.
Als je serieus vermogen wilt kun je beter de 328i verkopen en een M3 aanschaffen. Heb mijn 328i zo opgebouwd dat hij sneller is dan een M3 en als ik kijk naar wat dit gekost heeft, daar koop ik 2 M3's voor....
Fun is not a straight line