BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Pingelen, detoneren motor
Moderator: Moderator Team
Pingelen, detoneren motor
Geachte Forum-leden,
Ik ben de gelukkige bezitter van een bmw serie 1.8d. Heb deze auto 2 jaar in mijn bezit en is 3 jaar oud.
Het laaste jaar hoor heel af en toe, maar duidelijk bij het gas loslaten rond de 2000rpm dat de motor detoneerd. Qua prestatie en kracht kan ik geen verschil merken. Dan gaat het weer weken goed en opeens hoor ik het weer. Bij de garage geweest, maar dan is er natuurlijk niets te horen en hebben geen idee.
Wellicht is hier een forum lid die mij kan helpen de oorzaak te vinden van dit geluid. Vroeg of laat heb ik het gevoel dat er echt iets verkeerd kan gaan.
Alvast bedankt.
Groet Jaap
Ik ben de gelukkige bezitter van een bmw serie 1.8d. Heb deze auto 2 jaar in mijn bezit en is 3 jaar oud.
Het laaste jaar hoor heel af en toe, maar duidelijk bij het gas loslaten rond de 2000rpm dat de motor detoneerd. Qua prestatie en kracht kan ik geen verschil merken. Dan gaat het weer weken goed en opeens hoor ik het weer. Bij de garage geweest, maar dan is er natuurlijk niets te horen en hebben geen idee.
Wellicht is hier een forum lid die mij kan helpen de oorzaak te vinden van dit geluid. Vroeg of laat heb ik het gevoel dat er echt iets verkeerd kan gaan.
Alvast bedankt.
Groet Jaap
Re: Pingelen, detoneren motor
3 jaar oud dan heb je de n47? Ben[*] je bij een dealer of bij universeel geweest? Want deze motoren hebben nog weleens geregeld last van een rammelende distributie ketting. En/of een uitgelopen tandwieloverbrenging van de krukas naar balansas. In dat geval zou de distributie en evt de krukas vervangen moeten worden. Deze klacht heeft een uitgebreidere garantie regeling. In sommige gevallen staan ze zelfs een nieuwe motor toe.
Dit is dus bij de nieuwe type motoren die in de facelift zitten. Die hebben een distributieketting aan de achterkant van het blok. Ik ben met deze klacht en reparatie zeer ervaren. En het is niet een gemakkelijke klus.
Dus graag welk type motor heb je? En bij welke dealer ben je geweest? Succes.
Dit is dus bij de nieuwe type motoren die in de facelift zitten. Die hebben een distributieketting aan de achterkant van het blok. Ik ben met deze klacht en reparatie zeer ervaren. En het is niet een gemakkelijke klus.
Dus graag welk type motor heb je? En bij welke dealer ben je geweest? Succes.
-
- 1e Versnelling
- Type Auto: 318 D Compact (E46)
Vanaf 2007 inderdaad een N47. Ik denk ook dat je problemen met je distributie hebt. Hoeveel heeft hij gelopen?
Bedankt voor het reageren,
Heb de specificaties er eens bijgehaal en het inderdaad een D/N47D20A motor.
De motor heeft 41.800 km gelopen. Zeer weinig voor een diesel. Waarom een diesel dan hoor ik een aantal mensen denken, een bezine is toch veel goed koper. Klopt ik woon in het buitenland, hier is de wegenbelasting €100,= per JAAR (gelijk aan benzine) en diesel 20 cent goedkoper dan bezine nl €0,85, dus dan ga ik voor Diesel.
Terug naar de motor komen deze problemen met de distributie ketting en tandwiel overbrengingen al voor bij deze Km stand? Is het ergens te meten en of te voelen dat deze onderdelen aanvervanging toe zijn.
Ik hoor het pigelen geluid heel af en toe, bij het gas loslaten tussen de 2000/3000 rpm.
Weten julie ook hoe dat zit met de bmw garantie, na de oficiële garantie termijn?
Nog maals hartelijk dank voor de reactie.
Jaap
Heb de specificaties er eens bijgehaal en het inderdaad een D/N47D20A motor.
De motor heeft 41.800 km gelopen. Zeer weinig voor een diesel. Waarom een diesel dan hoor ik een aantal mensen denken, een bezine is toch veel goed koper. Klopt ik woon in het buitenland, hier is de wegenbelasting €100,= per JAAR (gelijk aan benzine) en diesel 20 cent goedkoper dan bezine nl €0,85, dus dan ga ik voor Diesel.
Terug naar de motor komen deze problemen met de distributie ketting en tandwiel overbrengingen al voor bij deze Km stand? Is het ergens te meten en of te voelen dat deze onderdelen aanvervanging toe zijn.
Ik hoor het pigelen geluid heel af en toe, bij het gas loslaten tussen de 2000/3000 rpm.
Weten julie ook hoe dat zit met de bmw garantie, na de oficiële garantie termijn?
Nog maals hartelijk dank voor de reactie.
Jaap
Ja heb het ook al meegemaakt bij niet eens 10.000km Het is echt een kwaal bij deze motoren.
De garantie is verlengd naar 3 of 4 jaar en tot 100.000km. Dat zou je bij je dealer moeten vragen. Ik vraag morgen ook nog wel navragen. Bij welke dealer zit je?
Tegenwoordig zeggen ze al sneller dat beter de motor ineens vervangen kan worden. Maar het is idd bij jouw klacht zo.
De garantie is verlengd naar 3 of 4 jaar en tot 100.000km. Dat zou je bij je dealer moeten vragen. Ik vraag morgen ook nog wel navragen. Bij welke dealer zit je?
Tegenwoordig zeggen ze al sneller dat beter de motor ineens vervangen kan worden. Maar het is idd bij jouw klacht zo.
Last edited by Kerim on 20 Oct 2011 21:33, edited 1 time in total.
-
- 1e Versnelling
Bij ons worden er bij dit probleem alleen nog nieuwe motoren ingelegd... een nieuwe krukas etc doen we niet meer.
Maar toch niet bij de efficient dynamics? daar mag alleen maar de kettingen, geleiders aan spannerzijde en pomptandwiel vervangen worden. Dat zijn ze vanaf september 2009 met de nieuwe type krukassen dan.
-
- 1e Versnelling
ow de efficient dynamics motoren heb ik nog niet voorbij zien komen voor distributieproblemen... Dit type blok is toch ook nog redelijk nieuw toch? maar het probleem is er dan toch nog niet uit begrijp ik? (ik neem aan dat jij ook bij een dealer werkt
)?

Tot jan 2009 is met het krukas probleem. en vanaf die tijd is dan dat het tandwiel van de pomp te scherp afslijt. die heb je binnen een dag rijdend als het moet. blok uit en in. Maar ja ik werk bij dealer in nijkerk.
Nogmaals bedankt voor jullie reactie,
Voor dat een hoop stennis ga maken hier de plaaselijke dealer http://www.canaauto.bmw.es/es/canaauto/es/index.html
Zou ik graag nog een keer gebruik maken van jullie kennis.
Hoe kan nu zelf merken dat ik last heb van een en/of een uitgelopen tandwieloverbrenging van de krukas naar balansas en rammelende distrubitie. Wat zijn de sympthonen?
Jaap
Voor dat een hoop stennis ga maken hier de plaaselijke dealer http://www.canaauto.bmw.es/es/canaauto/es/index.html
Zou ik graag nog een keer gebruik maken van jullie kennis.
Hoe kan nu zelf merken dat ik last heb van een en/of een uitgelopen tandwieloverbrenging van de krukas naar balansas en rammelende distrubitie. Wat zijn de sympthonen?
Jaap
Last edited by Japio on 24 Oct 2011 09:11, edited 1 time in total.
Een rammelend geluid tussen de 1500 en 2000 toeren bij gasgeven/gas loslaten.
Dit is een zeer bekend euvel bij de n47 motor. Staat ook in PuMA omschreven (is een systeem waar iedere dealer oplossingen van bekende problemen kan vinden). Ik zal het maatregelnr opzoeken en kunnen ze opzoeken.
Dit is een zeer bekend euvel bij de n47 motor. Staat ook in PuMA omschreven (is een systeem waar iedere dealer oplossingen van bekende problemen kan vinden). Ik zal het maatregelnr opzoeken en kunnen ze opzoeken.
Mijn ervaring is, vooral hier in spanje moet je met een goed verhaal komen. Anders zeggen ze gewoon ¨daar hebben we nog nooit van gehoord¨. KAn ik ze in ieder geval op dast Puma nr wijzen.
Staat deze PuMA ook ergens op het imternet, kan zelf een copietje meenemen.
Als je dat nummer voor me hebt heel graag.
Ga ik daar mee naar de dealer........ben benieuwd.
Ik hou je op de hoogte
Jaap
Staat deze PuMA ook ergens op het imternet, kan zelf een copietje meenemen.
Als je dat nummer voor me hebt heel graag.
Ga ik daar mee naar de dealer........ben benieuwd.
Ik hou je op de hoogte
Jaap
Uhm dan weet ik niet precies of het maatregel nr in spanje hetzelfde is als hier. Ze staan niet op internet. Dat mag ook niet van BMW. Zouden er zelfs door ontslagen kunnen worden als we ze online zouden plaatsen.
Ben inmiddels bij de dealer geweest, moet zeggen zijn erg behulpzaam. Heb met een technicus een hele test gemaakt, natuurlijk zoals ik wel had verwacht niets te horen. Geen enkel bij geluid. Vandaag zat ik weer alleen in de auto en daar was het weer, het is dus niet constant. Het pingelen komt alleen voor op het punt waar de motor in toeren pakt en niet pakt en boven de 2000 rpm en dus af en toe.
De technicus weet zeker dat niet de distributie riem of en overbrenging van de kruk/balans as kan zijn omdat je die dan constant kan horen. Is deze conclusie correct vraag ik mij af, misschien heeft iemand hier een duidelijke mening over.
Jaap
De technicus weet zeker dat niet de distributie riem of en overbrenging van de kruk/balans as kan zijn omdat je die dan constant kan horen. Is deze conclusie correct vraag ik mij af, misschien heeft iemand hier een duidelijke mening over.
Jaap
Ik ben eens even aan het zoeken geweest op wat spaanse forums, die staan ook vol van n47 problemen. Kan iemand mij vertellen of dit het geluid is van n47 die last van een rammelende distributie ketting. En/of een uitgelopen tandwieloverbrenging van de krukas naar balansas. Zie ook even pagina 2 voor het geluid van mijn auto
http://www.youtube.com/watch?v=tDuOITar ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=tDuOITar ... re=related
Last edited by Japio on 19 Nov 2011 22:15, edited 2 times in total.