BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Vraagje aanschaf 530d 10/2004

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
EvertJan
Neutraal

Vraagje aanschaf 530d 10/2004

Post by EvertJan »

Vandaag hebben wij proef gereden in een 530d uit 2004 om privé te gaan rijden. Nu had hij eerst zeker 10 à 15 minuten stationair gedraaid voordat we zijn gaan rijden. Toen we na een paar honderd meter de snelweg op reden kwam er een zeer grote pluim witte rook uit. Dit was echter vrij vlot weer verdwenen. Ook zat er toen een ligte trilling in. De auto trok wel prima.
Bij terugkomst navraag gedaan over de witte rook. Volgens de verkoper kwam dit door het lange stationair lopen (ook al eerder deze week) waarbij er wat diesel in de turbo ophoopt. Ik heb al veel diesels gereden (BMW 3, Audi a6, Volvo s60, passat, door lease nooit ouder dan 3 jaar) en heb dit nog nooit gehad.

Nu is mijn vraag: kan het kloppen wat hij zegt?

burtonbullit
Neutraal
Type Auto: e38 735i

Re: Vraagje aanschaf 530d 10/2004

Post by burtonbullit »

Diesel die zich ophoopt in de turbo lijkt me een heel slecht verhaal.
Het is niet de bedoeling dat er iets van diesel in de buurt van jou turbo komt.
Het kan wel zijn dat door het lange stationaire draaien de turbo wat olie gaat lekken.
Dit komt omdat de turbo gelagerd is in een dun laagje olie, bij stationair toerental is het toerental van de turbo ook laag en kan er via de lagering wat olie meegenomen worden naar de inlaat.
Daardoor zal hij wel wat extra roken.
Maar het feit dat hij zegt dat er diesel zich daar ophoopt getuigd van een slechte verkoper of een heel ernstig probleem.

alex530D
Neutraal
Type Auto: e39530D

Post by alex530D »

koelvloeistof misschien...?

ronl
Neutraal
Type Auto: x5

Post by ronl »

EvertJan wrote:Vandaag hebben wij proef gereden in een 530d uit 2004 om privé te gaan rijden. Nu had hij eerst zeker 10 à 15 minuten stationair gedraaid voordat we zijn gaan rijden. Toen we na een paar honderd meter de snelweg op reden kwam er een zeer grote pluim witte rook uit. Dit was echter vrij vlot weer verdwenen. Ook zat er toen een ligte trilling in. De auto trok wel prima.
Bij terugkomst navraag gedaan over de witte rook. Volgens de verkoper kwam dit door het lange stationair lopen (ook al eerder deze week) waarbij er wat diesel in de turbo ophoopt. Ik heb al veel diesels gereden (BMW 3, Audi a6, Volvo s60, passat, door lease nooit ouder dan 3 jaar) en heb dit nog nooit gehad.

Nu is mijn vraag: kan het kloppen wat hij zegt?
Zwarte rook zou nog wel kunnen maar witte??
Post Reply

Return to “2004 - 2009 (E60,E61)”