BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Gevaarlijk trillen en bonkend geluid onder de auto!

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal
Type Auto: Bmw 323i E46

Gevaarlijk trillen en bonkend geluid onder de auto!

Post by Ricardo1990 »

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn bmw 323 e46 wat steeds erger begint te worden....

Als ik gas geef en de toeren komen boven de 3000 toeren ong dan begint de hele auto als een gek te trillen en hoor je ook luid gebonk onder de auto vandaan komen precies onder me arm steun dus in het midden van de auto (cardan as)

Ik voel dit nu in elke versnelling vooral in de 2 het ergste maar ligt aan de toeren...

Het probleem is langzamerhand erin gekomen, eerst was het heel klein beetje getril en nadat ik flink een paar dagen door getrapt heb (snel optrekken. aantal keren koppeling laten schieten) is het probleem drastisch toegenomen.....

Als ik volgas geef is het probleem het ergste en het is zo erg dat als ik het gas erop hou het net lijkt of er iets onder de auto met een noodgang eruit vliegt of zo....

Tijdens de trillingen gas los = probleem bijna weg
Tijdens de trillingen koppeling los = problemen weg dus vanaf de koppeling tot achterwielen moet het probleem liggen...

Wat kan dit zijn ?

WdePundert
3e Versnelling
Type Auto: 118I

Re: Gevaarlijk trillen en bonkend geluid onder de auto!

Post by WdePundert »

Blijkbaar zit er ergens onbalans in, ik ben niet technisch genoeg om te kunnen bepalen waar.
Verba volant, scripta manent.

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo Ricardo,

Het zit in elk geval in de aandrijflijn.
Kan de Hardyschijf zijn. Deze zit dus tussen de versnellingsbak en de cardan as.
Of dat er een kruiskoppeling aan het slijten is.
Tussen ophanging van de cardan as die van de versnellingsbak naar de achteras loopt.

Blijf in elk geval niet met een van deze defecte onderdelen rond rijden, de kans dat er een grote schade aangericht word als er iets knapt of losschiet, is denkbeeldig.
Kijk wat er aan de hand is en vervang het defecte onderdeel, zeer waarschijnlijk de Hardyschijf, dit is het meest voorkomende onderdeel wat defect kan zijn.

De Hardyschijf is een ronde rubberen schijf versterkt met canvas, deze kan na een aantal jaren zeer trouwe dienst eens en keer stuk geraken.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

Denk ook dat je hardyschijf kapot is. Geeft hij ook een klap als je eens je koppeling flink op laat komen? Zou hem maar even controleren, denk dat de bussen waar de bouten doorzitten uit het rubber gescheurd zijn. Een probleem wat nog redelijk vaak voorkomt.

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Post by DominiqueL-E36 »

Vermoedens zijn je hardyschijf, had mijn e36 ook last van.
Ergste probleem kan ook nog: speling op je pignon of satelietwielen in de differtentieel wat het gebok veroorzaakt. Maar dit in de ergste gevallen.

Hou ons op de hoogte en of er een oplossing / oorzaak is gevonden.

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Probleem gevonden de tussenlager ligt eruit... voelde me cardan as en zat veel speling op.
Uitlaat laten zakken hitteschild los en daar zag ik het.

Iemand een howto met het vervangen van de tussenlager

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Ricardo,

ja, een leuk geintje.

Middelste steunlager vervangen :

Er is wel speciaal gereedschap nodig!
00 7 500 Universele trekker Kukko 17/K
23 1 160 Doorn
26 1 040 Speciale sleutel

Bouw de cardanas uit.

Opmerking ( Erg belangrijk )
De cardanas is gepaard uitgeballanceerd! Dus bij het uit een trekken van de beide delen, wel even merken, hoe de assen in elkaar heeft gezeten, anders heb je nog heel veel meer trilling na het vervangen van het middelste steunlager!!
De voorste en de achterste cardanas moeten wel precies op dezelfde manier en stand gemonteerd worden.

Trek de cardanas uit elkaar.
bouw de borgveer uit.

Bouw de universele trekker Kukko 17/k00 7 500 tussen het middelste lager en de kruiskoppeling in.

Druk met een hydraulische pers het middelste steunlager van de cardanas.

Schuif een nieuw middelste lager op de cardanas.
De kraag moet naar de kruiskoppeling wijzen.
Tik het middelste steunlager met speciaal gereedschap 23 1 160 de Doorn dus, tot aan de aanslag op de as.

Monteer een nieuwe borgring ( Circlip ) met de schotelkant naar het middelste steunlager wijzend.

Schroef de schroefring los van de cardanas, gebruik zo nodig het speciale gereedschap 26 1 40 speciale sleutel.

Zet zonodig een nieuwe klemring in de schroefring.

Schuif de schroefring op de As, de spiegroeven van de as gelijkmatig invetten ( BMW speciaal vet ) En let goed op de aangebrachte markering zoals die is aangebracht op beide assen tegen over elkaar, en schuif de achterste cardanas op de voorste cardanas, let daarbij steeds goed op de aangebrachte markeringen, deze moeten echt in lijn staan!!

Schroef de schroefring handvast aan de cardanas.

Dit is de hele beschrijving zoals ik het ooit eens heb uitgevoerd, als alles werkelijk goed is uitgevoerd, dan is echt alles trillingsvrij, en kan je er weer ontzettend veel km's trillingsvrij rijden.

Let dus echt goed op als u gaat markeren, zorg echt dat de markering goed tegen over elkaar zit, anders zit u met onbalans in de cardanas.
En dat is echt geen pretje.
Wees echt heel secuur.

Vind u het teveel werk of te vervelend om uit te voeren, breng de cardanas gewoon naar de dealer.

Ik heb helaas geen foto's van deze beschrijving, misschien dat een ander forum lid dit misschien wel heeft.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Ad.

En zeer nette how to, mijn complimenten.
Ricardo1990 wees idd secuur, ik heb wel eens in de garage meegemaakt van een 4x4 het monteren van een gebruikte cardanas.
Je merkt dat deze uitgebalanceerd is, als ik 100 reed trillde de hele auo, en dit is echt geen pretje.
Als je een lakstift heb ( bij voorkeur rood of wit) gebruik deze anders een centerpoint.

Teken aan de achterkan de cardanas af met een streepje en op de diff een streepje gelijk aande cardan.
Teken aan de voorkant iets voor de spiebanen een lijntje en opde bak een lijntje gelijk aan elkaar.
Vervolgens nog op de voorste en de achterste cardanas gelijke lijn aan elkaar.

Dan kan er niks mis gaan.
Ps. Als je bezig gaat met ad zijn how to, maak aub
Foto's aan de hand van ad zijn beschrijving.
Bij elke stap die Ad omschrijft een foto zodat we van deze how to een officiele how to kunnen maken.
Zo help je jezelf en ons in de toekomst.

Laat even wat van je horen als het gelukt is en uiteraard vd foto's

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Hoi,

Bedankt voor jullie hulp!

Ik heb het middel lager besteld hoop dat ik deze deze week binnen krijg....
De auto gaat dan meteen de brug op en dan zal ik zoveel mogelijk foto's proberen te schieten.

Lagertrekker set heb ik, verder lukt het me wel met ander gereedschap.

Ik heb trouwens wel dit gevonden net:

gr

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste BMW vrienden,

Dank aan Dominique voor het mooie compliment, ik doe dit uiteraard heel graag voor de forum leden, ik probeer altijd voor de 100 % mij in te zetten waar ik kan, en uiteraard ga ik niet over een nacht ijs, ik moet echt heel zeker weten, dat de beschrijven voor de 100 % vertrouwd kan zijn, anders schrijf ik die echt niet.

Ik zou het erg sneu vinden dat door een van mijn berichten een grotere defect op zou treden, ik zou het ook niet fijn vinden.. En erg balen.

Verder heb ik het eigenlijk precies zo vermeld dat het dus ook de stappen en de volgorde zijn van de reparatie.

Dan nog een opmerking naar Ricardo.

Die Kukko trekker gebruik je eigenlijk om het lager klem te zetten, zodat je de Kukko trekker gebruikt als pressiemiddel om dat lager van de as te drukken.

Een dikke plaat zou anders ook nog een uitkomst zijn, of 2 platen met een uitkeping.

Volgens mij zou met een goede pullytrekker met een steunplaat op het einde van de as, dit ook erg goed dienst kunnen doen.
Om op die wijze het lager van de as te trekken, neem dan echter wel een trekker met 4 benen, de benen moeten dan wel voldoende lengte hebben, om achter dat lager te pakken.

Ik heb er dus heel veel vertrouwen in, dat het bij Ricardo wel zal lukken. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Hallo Mad,

Bedankt voor het goede vertrouwen haha 4 jaar auto techniek, 1 jaar bromfiets techniek en vele jaren hobby klussen zullen me helpen haha.

Verder heb ik krukaslager trekker liggen voor scooters maar die kan ik bij de cardan as wel gebruiken maar dat komt wel goed haha.

Verder heb ik dat beugel met lagertje besteld op: www.mijnautoonderdelen.nl

Staat geen levertijd bij of iets maar neem aan dat deze deze week wel moet binnen komen.
Dan ga ik hem meteen monteren en zoveel mogelijk foto's proberen te maken.

gr, Ricardo

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo Ricardo,

Ik ben nog een kleinigheidje vergeten te vermelden, ondanks de goede zorgen die ik aan de beschrijving heb gegeven.

** De schroefring die op de cardanas is geplatst, die mag pas vast gezet worden als de beide assen in elkaargeschoven zijn, en liefst nog als de cardanas compleet onder de auto zit, dan kan je er enigzinds nog goed bij. **

De enige opmerking die ik nog wilde plaatsen, dat dit soort lagerwerk beter bij de dealer gekocht kunnen worden.
De Oem of te wel de orginele middelste ophang lagers zijn van een veel betere kwaliteit, tenzij de firma waar je het lager gekocht hebt, ook de bekende OEM kwaliteit levert, dan is het goed.

Ik heb dus al menig immitatie lager kapot gezien binnen een korte tijd.

Hopelijk blijft jou dit bespaard.

Want anders kan je nogmaals beginnen.

Prettig weekend.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Het gevaar is geweken :D

Merk van het lager is FEBI ??

Ik heb helaas geen foto's kunnen maken ivm tijd nood... al weet ik wel hoe alles nu in elkaar zit en hoe alles uit elkaar moet etc.

Alleen over die schroefring.... die heb ik niet aangeraakt helemaal vergeten in dit vluchtig werkje (uitlaat bout ook afgebroken lang mee bezig geweest) is dat erg als ik daar niet na gekeken heb ?

Verder is het gebonkt totaal weg! alleen heb ik wel nog een trilling erin zitten maar ik zag dat de hardyschijf erg snel aan vervanging toe is dus die zal het getril wel veroorzaken.

DominiqueL-E36
2e Versnelling

Post by DominiqueL-E36 »

Dat de hardyschijf het trillen veroorzaakt is wel zeker als deze versleten is.
Dit is een trillingsdemper die de vibratie van de motor en bak moet doen verminderen, en dat trilt door naar je stoelen omdat alles weer vastzit aan het carrosserie. Dat het gebonk weg is is fijn, wacht ook niet te lang met de hd-schijf ivm de trillingen naar je diff.

Wat betreft dat boutje weet Ad wel meer over.

Edit: je heb de cardanas wel zodanig geplaatst als hoe deze zat?
Hij is namelijk fabriekaf gebalanceerd zoals die onder de auto zit. Als je de diff iets gedraaid heb (kwartslag oid) kan dit al kwalijk zijn. Dat de cardanas precies gelijk op je diff zit na bijv een kwartslag draaien is tot daar aan toe maar je schuift de cardanas als het goed is inde spee-banen vd versnellingsbak dus staat dit weer verkeerd (hopelijk snap je mijn verhaal).

Topic Author
Ricardo1990
Neutraal

Post by Ricardo1990 »

Hoi,

Ja ik heb hem zo geplaats dat hij precies het zelfde zit of maximaal 1 spietje verkeert staat dus neem aan dat dat niet erg is.

en de hardyschijf heb ik gister besteld zal hopelijk morgen binnen komen kan weer alles eraf en dan hopen dat het getril weg is.
Locked

Return to “Archief”