hallo bmw forum,
ik heb een bmw 316 i .
ik had een lekkage bij me achterrem en nu zijn me remcilinders vervangen .
aangezien hij niet goed remde ben ik op een testbaan gegaan voor te kijken hoe hij remde en wat bleek achter remde hij niet meer .
helemaal opnieuw ontlucht en nog steeds helemaal niet remmen .
ik heb gehoord dat als je de motor uit heb staan en je trapt je rem in een paar keer tot hij hard word en dan je motor start als je pedaal vast heb dat als dan het pedaal zakt je hooftremcilinder niet kapot is .
ik zou verder niet weten wat er kan zijn .
als jullie idee hebben dan hoor ik het graag .
alvast bedankt . Groeten .
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
achterremmen
Moderator: Moderator Team
-
DominiqueL-E36
- 2e Versnelling
- Posts: 259
- Joined: 26 Aug 2011 12:37
- Type Auto: BMW E36 318i '94
Re: achterremmen
Hallo,
Om wat voor model gaat het e36?
Is het trommel of schijfremmen (voor de 'bijdehandjes onderons ja de e36 heeft een trommelrem in de schijfrem voor je handrem/parkeerrem)? Ik ga ervanuit trommels maar je weet maar nooit.
Hoe waren de remschoenen?
Zijn / waren de schoenen gangbaar?
Zijn de schoenen vettig geworden?
Zijn de remmen opgestelt?
Wat je bedoelde met pedaal intrappen, starten en dat hij wegzakt heeft te maken met je rembekrachtiger. Als het pedaal wegzakt is je rembekrachtiger goed.
Storingen aan je hoofdremcilinder is wat lastiger. Als de primaire of secundaire cup vast zit op lekt wil op den duur de cup een bepaalde remcircuit afsluiten, dit merk ke bij het aanlopen van je remmen.
Ik zou het probleem in de eerste instantie niet heel ver gaan zoeken, systeem gangbaar, systeem ontlucht, systeem opgesteld, hoe was de toestand vd schoenen??
Om wat voor model gaat het e36?
Is het trommel of schijfremmen (voor de 'bijdehandjes onderons ja de e36 heeft een trommelrem in de schijfrem voor je handrem/parkeerrem)? Ik ga ervanuit trommels maar je weet maar nooit.
Hoe waren de remschoenen?
Zijn / waren de schoenen gangbaar?
Zijn de schoenen vettig geworden?
Zijn de remmen opgestelt?
Wat je bedoelde met pedaal intrappen, starten en dat hij wegzakt heeft te maken met je rembekrachtiger. Als het pedaal wegzakt is je rembekrachtiger goed.
Storingen aan je hoofdremcilinder is wat lastiger. Als de primaire of secundaire cup vast zit op lekt wil op den duur de cup een bepaalde remcircuit afsluiten, dit merk ke bij het aanlopen van je remmen.
Ik zou het probleem in de eerste instantie niet heel ver gaan zoeken, systeem gangbaar, systeem ontlucht, systeem opgesteld, hoe was de toestand vd schoenen??
-
pinkeltje56
- Neutraal
- Posts: 6
- Joined: 30 Aug 2011 17:29
- Type Auto: 316i
Re: achterremmen
ja het gaat inderdaad om een e36 met trommelremmen .
het raare is dat alleen na het vervangen van de remcilinders hij helemaal niet meer remde en hij is helemaal ontlucht .
dus ga ik er vanuit dat ik wel verder moet zoeken .
de schoenen zijn nog begaanbaar .( nog niet toe aan vervanging ) .
zou je misschien na een nieuwe remcilinder ookk gelijk helemaal opnieuw moeten stellen ?
ik weet niet echt waar ik verder moet zoekn .
bedankt voor de reactie .
het raare is dat alleen na het vervangen van de remcilinders hij helemaal niet meer remde en hij is helemaal ontlucht .
dus ga ik er vanuit dat ik wel verder moet zoeken .
de schoenen zijn nog begaanbaar .( nog niet toe aan vervanging ) .
zou je misschien na een nieuwe remcilinder ookk gelijk helemaal opnieuw moeten stellen ?
ik weet niet echt waar ik verder moet zoekn .
bedankt voor de reactie .
-
WillemV
- 1e Versnelling
- Posts: 101
- Joined: 19 Mar 2012 09:18
- Type Auto: E36 316i touring "99
- Location: Zaanstad
Re: achterremmen
Deze ongein is mij overkomen toen ik de schijfremmen verving bij mijn andere auto te weten een
peugeot 605. Deze heeft ook schijfremmen met daarin een trommelrem voor de handrem.
Alles toen aan de achterkant vervangen inclusief de remvloeistof en toen wilde......... linksachter niet remmen.
Ik heb toen alles weer losgehaald en nagelopen, na veel zoeken kwam ik er achter dat de remcilinder in de remklauw niet helemaal naar buiten kwam als je het pedaal indrukte of wel als je de druk opbouwt. Het bleek dat ik de clinder achter een o-ring had geduwd en nadat ik hem iets naar buiten had gewerkt en alles had gereinigd c.q. gepolijsd had was alles weer prima. Het ding remt weer ronduit geweldig. De apk uitslag van dit jaar was dat er aan de voorremmen o% afwijking en 2 % afwijking van de linkerachterrem t.o.v. de rechterachterrem aanwezig was.
Moraal van het verhaal, ga opnieuw zitten bij het remmetje en loop op je gemak je werkzaamheden nog eens door.
Een troost heb ik wel voor je. Ik moet/wil rondom nieuwe schijven en remblokken etc. plaatsen en weet dus niet waar ik tegen aan ga lopen. Het is nog niet nodig, apk matig gezien, maar aangezien mijn vrouw in de E36 rijdt en daar ik graag voor een stukje veiligheid ga, wordt alles vervangen.
Sterkte en laat even horen of het gelukt is.
peugeot 605. Deze heeft ook schijfremmen met daarin een trommelrem voor de handrem.
Alles toen aan de achterkant vervangen inclusief de remvloeistof en toen wilde......... linksachter niet remmen.
Ik heb toen alles weer losgehaald en nagelopen, na veel zoeken kwam ik er achter dat de remcilinder in de remklauw niet helemaal naar buiten kwam als je het pedaal indrukte of wel als je de druk opbouwt. Het bleek dat ik de clinder achter een o-ring had geduwd en nadat ik hem iets naar buiten had gewerkt en alles had gereinigd c.q. gepolijsd had was alles weer prima. Het ding remt weer ronduit geweldig. De apk uitslag van dit jaar was dat er aan de voorremmen o% afwijking en 2 % afwijking van de linkerachterrem t.o.v. de rechterachterrem aanwezig was.
Moraal van het verhaal, ga opnieuw zitten bij het remmetje en loop op je gemak je werkzaamheden nog eens door.
Een troost heb ik wel voor je. Ik moet/wil rondom nieuwe schijven en remblokken etc. plaatsen en weet dus niet waar ik tegen aan ga lopen. Het is nog niet nodig, apk matig gezien, maar aangezien mijn vrouw in de E36 rijdt en daar ik graag voor een stukje veiligheid ga, wordt alles vervangen.
Sterkte en laat even horen of het gelukt is.
Re: achterremmen
Hallo beste BMW vrienden,
Bij het vervangen van onderdelen kan men beter direct de rem afstellingen opnieuw instellen.
Dan ben je in een keer gereed.
Verwijder het wiel en de defecte delen, en vervang deze door nieuwe onderdelen.
Stel de remmen opnieuw, draai ze even vast tegen de trommel, en geef dan een tikje met een montage hamer op het loopvlak van de trommel, daar waar de remsigmentjes de remtrommel raken, kijk nu of de trommel weer verdraaid kan worden, kan dit, dan de remmen even strakker aan stellen.
Geef nog eens en tikje met dat montage hamertje op de remtrommel, vaak krijg je nu geenbeweging in de trommel.
De remsigmentjes zijn nu goed gecentreerd en hebben zich gezet.
Nu kan je de remmen terug stellen, tot dat deze de remtrommel net niet meer raken.
Kijk of de handrem misschien ook nog gesteld dient te worden, reken er gerust op, dat de handrem met een aantal klikken de remtrommel zouden moeten blokkeren, en dat kan bij elke BMW net weer anders zijn, vaak gaat men uit van een klik of 4,5 of 6.
En dan moet de trommel goed blokkeren.
Ontlast de handrem door deze er af te halen, dus de hevel waar men de handrem er op trekt weer naar benden.
Kijk nu of de remtrommel geheel soepel en onaageroerd door de remsigmentjes draait.
Is dit nu het geval, dan is deze rem zijde succes vol afgesteld.
Nu de andere zijde nog, en precies hetze;fde verhaal, deze handelingen duren niet zo erg lang, en kan binnen een kwartiertje uitgevoerd worden.
Indien dit alles geheel goed verlopen is, ga den even proefremmen, doe dit altijd rustig aan.
Ik pak dan altijd een hard zandpad, en doe dan een remmen test, zodra de auto tot stilstand is gekomen, stap dan uit uw auto, en bekijk de remsporen in het harde zand, zijn deze aan weerszijde gelijk waardig, dan is deze afstrelling aardig goed.
En kan men nog een remmentest uitvoeren op een remmen test bank dat kan u natuurlijk ook direct doen na de reparatie en de vernieuwde afstelling, dat is misschien nog veel beter zelfs.
Ik gaf dus enkel maar aan hoe u te werk zou kunnen gaan, om de afstelling geheel gelijkwaardig te laten werken door het remmen op dat harde zandpad, en u hoeft er geen 80 km/uur voor te rijden, dit kan dus met een mindere snelheid ook getest worden, ik doe dit vaak eerst met 40 km/uur daarna met 50 of 60 km/uur harder heoft niet eens.
Wat u ook nog kan doen voordat u de remtrommel teruig plaatst, schuur beide delen lichtjes op, de trommel en de simentjes, neem een stukje schuurlinnen met korrelgrote van 120.
Zorg echter altijd dat alle remdelen droog zijn, er mag uiteraard geen remolie op de remsigmentjes zit en de remtrommel mag ook niet vochtig zijn van de remolie, de remtrommel moet vnatuurlijk roestvrij zijn op het loopvlak waar de remsigmentjes raken.
Als dit alles precies zo is, dan kan het niet anders zijn, dat deze remmen goed moeten werken.
Ik wens u succes toe, en het komt helemaal weer goed met de remmen.
Rest mij nog om ieder een een heel fijn paas weekend toe te wensen, geniet er lekker van.
Met vriendelijke groet,
Ad
Bij het vervangen van onderdelen kan men beter direct de rem afstellingen opnieuw instellen.
Dan ben je in een keer gereed.
Verwijder het wiel en de defecte delen, en vervang deze door nieuwe onderdelen.
Stel de remmen opnieuw, draai ze even vast tegen de trommel, en geef dan een tikje met een montage hamer op het loopvlak van de trommel, daar waar de remsigmentjes de remtrommel raken, kijk nu of de trommel weer verdraaid kan worden, kan dit, dan de remmen even strakker aan stellen.
Geef nog eens en tikje met dat montage hamertje op de remtrommel, vaak krijg je nu geenbeweging in de trommel.
De remsigmentjes zijn nu goed gecentreerd en hebben zich gezet.
Nu kan je de remmen terug stellen, tot dat deze de remtrommel net niet meer raken.
Kijk of de handrem misschien ook nog gesteld dient te worden, reken er gerust op, dat de handrem met een aantal klikken de remtrommel zouden moeten blokkeren, en dat kan bij elke BMW net weer anders zijn, vaak gaat men uit van een klik of 4,5 of 6.
En dan moet de trommel goed blokkeren.
Ontlast de handrem door deze er af te halen, dus de hevel waar men de handrem er op trekt weer naar benden.
Kijk nu of de remtrommel geheel soepel en onaageroerd door de remsigmentjes draait.
Is dit nu het geval, dan is deze rem zijde succes vol afgesteld.
Nu de andere zijde nog, en precies hetze;fde verhaal, deze handelingen duren niet zo erg lang, en kan binnen een kwartiertje uitgevoerd worden.
Indien dit alles geheel goed verlopen is, ga den even proefremmen, doe dit altijd rustig aan.
Ik pak dan altijd een hard zandpad, en doe dan een remmen test, zodra de auto tot stilstand is gekomen, stap dan uit uw auto, en bekijk de remsporen in het harde zand, zijn deze aan weerszijde gelijk waardig, dan is deze afstrelling aardig goed.
En kan men nog een remmentest uitvoeren op een remmen test bank dat kan u natuurlijk ook direct doen na de reparatie en de vernieuwde afstelling, dat is misschien nog veel beter zelfs.
Ik gaf dus enkel maar aan hoe u te werk zou kunnen gaan, om de afstelling geheel gelijkwaardig te laten werken door het remmen op dat harde zandpad, en u hoeft er geen 80 km/uur voor te rijden, dit kan dus met een mindere snelheid ook getest worden, ik doe dit vaak eerst met 40 km/uur daarna met 50 of 60 km/uur harder heoft niet eens.
Wat u ook nog kan doen voordat u de remtrommel teruig plaatst, schuur beide delen lichtjes op, de trommel en de simentjes, neem een stukje schuurlinnen met korrelgrote van 120.
Zorg echter altijd dat alle remdelen droog zijn, er mag uiteraard geen remolie op de remsigmentjes zit en de remtrommel mag ook niet vochtig zijn van de remolie, de remtrommel moet vnatuurlijk roestvrij zijn op het loopvlak waar de remsigmentjes raken.
Als dit alles precies zo is, dan kan het niet anders zijn, dat deze remmen goed moeten werken.
Ik wens u succes toe, en het komt helemaal weer goed met de remmen.
Rest mij nog om ieder een een heel fijn paas weekend toe te wensen, geniet er lekker van.
Met vriendelijke groet,
Ad
-
WillemV
- 1e Versnelling
- Posts: 101
- Joined: 19 Mar 2012 09:18
- Type Auto: E36 316i touring "99
- Location: Zaanstad
Re: achterremmen
Aangezien het over de achterremmen gaat leen ik even dit topic. Want hoe vreemd het ook klinkt ik krijg de trommelremmen van mijn 316ia er met geen mogelijkheid af. Ik heb ze al hier en daar een tikkie gegeven, de krengen kwamen niet los.
Voor de duidelijkheid de auto heeft geen achterremschijven maar lekker simpel trommelremmen.
Nu zag ik al dat je bij de geintergreerde handrem even de trommel een slag moet draaien, maar of dat hier ook zo is? Geen idee.
Nu is het geen must om ze eraf te halen, ze remmen gewoon goed, maar omdat de APK er aankomt wil ik alle veiligheids items gewoon checken en daar waar nodig vervangen.
Alvast bedankt voor een reactie
Voor de duidelijkheid de auto heeft geen achterremschijven maar lekker simpel trommelremmen.
Nu zag ik al dat je bij de geintergreerde handrem even de trommel een slag moet draaien, maar of dat hier ook zo is? Geen idee.
Nu is het geen must om ze eraf te halen, ze remmen gewoon goed, maar omdat de APK er aankomt wil ik alle veiligheids items gewoon checken en daar waar nodig vervangen.
Alvast bedankt voor een reactie
-
WillemV
- 1e Versnelling
- Posts: 101
- Joined: 19 Mar 2012 09:18
- Type Auto: E36 316i touring "99
- Location: Zaanstad
Re: achterremmen
Na een kleine zoektocht blijkt toch dat er wat hevels binnen in de achterrem te zitten die de trommel tegen kunnen houden.
Donderdag vrij dus dan gaat ie even op de brug.
Voor de liefhebber: er is ook een techn. uitleg van.
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/08/93&lang=NL

Voor de liefhebber: er is ook een techn. uitleg van.
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?2/08/93&lang=NL
