BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Turbo

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
mike493721
Neutraal
Type Auto: 525d E39

Turbo

Post by mike493721 »

Ik ben Michael uit Abbekerk,
Heb mn auto Bmw 525d voor een klein onderhoudje laten doen. De eigenaar zei dat mijn turbo "fluit", wat kon duiden op een versleten lager.
Nu is mn vraag doorrijden tot hij het begeeft of meteen laten reviseren of nieuw.
Ben bang dat als hij het begeeft motorschade oploopt, of is dat niet het geval.

bvd voor het antwoord wat te doen?

Reflxxx
Neutraal
Type Auto: E36

Re: Turbo

Post by Reflxxx »

Ik zou het gelijk laten vangen. Maar ja zo een iemand ben ik

jordyibi
Neutraal
Type Auto: e21

Post by jordyibi »

als hij het begeeft zal hij ophol slaan wat zeer slecht is, beter is een nieuwe omdat revisie vaak wordt afgeraden

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Hey Michael,

Ik zou hem wel controleren of laten controleren.

Anders kan je hem vervangen of laten reviseren mits dit mogelijk is (het hangt er vanaf hoe erg de turbo lagers versleten zijn en de turbineas nog in goede staat is).

Ik ken ook mensen die ruim 3 ton hebben gereden met een turbo die fluit en nooit enige mankenmenten gehad hebben aan de turbo.

Er zijn goede bedrijven die de turbo gewoon netjes reviseren probeer bijv. eens bij turbo-hoet navraag te doen.

Ik denk dat ze ook wel garantie geven.

Als hij te veel speling krijgt kan het schoepenwiel gaan vastlopen en hier kunnen dan brokjes af breken die direct door de motor naar binnen gezogen worden wat meestal leid tot motorschade.

Misschien even controleren hoe dit bij jou zit.

Ik heb nog geen motor ophol zien slaan door een defecte turbo maar het zou misschien kunnen voornaamste probleem is speling in de turbineas en hierdoor vastlopen en dit wil je niet.

Dus tja de keus blijft bij jou ik zou na het speling voelen het gewoon onder controle houden echter reviseren van een turbo is nooit verkeerd.

Het kan ook een gescheurd uitlaatspruitstuk of gescheurde flens zijn waardoor de lucht onder druk kan gaan fluiten beetje lullig als je je nieuwe turbo monteert en dan tot de conclusie komt dat het het spruitstuk/flens of iets anders is.

De auto rookt niet blauw?

Groetjes en succes

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo Mike,

Turbo slang los nemen en de speling controleren, zowel axiaal en dwars op de as.
Zit er op beide teveel aan speling, dan zou ik er niet te lang meer mee rijden en vervangen.

Indien de turbo teveel aan speling heeft en de schoepen tegen de turbinehuis gaan slaan, dan kunnen er inderdaad stukjes van de schoepen de motor in verdwijnen, en tot grote motor schade leiden.

Op hol slaan zal echt niet gebeuren als de turbo stuk gaat, hij zal eerder vast lopen.
Bepaalde typen turbo's kunnen niet gereviseerd worden, maar degene die wel gereviseerd kunnen worden, dan kan dit uiteraard gewoon gedaan worden, dat maakt voor de turbo verder echt helemaal niets uit.

Een revisie is soms nog beter dan een nieuwe turbo, gewoon omdat de gespaarde onderdelen al ervaring hebben en al vele spanningen en krimpspanningen hebben doorstaan.

Vaak fluiten turbo's wel vaker, en er hoeft dus ook helemaal niets aan de hand te zijn, maar wel snel controleren, wacht niet te lang hiermee!
Anderzijds kan het zo zijn, dat er teveel aan speling op de turbine as aanwezig is, wat dit gefluit ook veroorzaken kan.

Succes. :ja:

Met vriendelijke groet,

Ad
Dit zeker gelijk aan de motorblokken die men reviseert, deze hebben ook al veel doorstaan.

Waar men het vandaan haalt dat men een gereviseerde turbo niet moet nemen, dat zijn vaak onheuse verhalen.

328iHIOB
1e Versnelling

Post by 328iHIOB »

Ad,

Wordt een turbo vaak ook niet beter gebalanceerd bij een revisie bedrijf omdat deze betere aparatuur heeft of is dit broodje aap verhaal?

Topic Author
mike493721
Neutraal
Type Auto: 525d E39

Post by mike493721 »

Hallo Bmw'rijders,

Bedankt voor de reacties.
In ieder geval laat ik hem ff controleren en desnoods reviseren of vervangen maar dat laat ik mij ter
plaatse wel vertellen door de desbetreffende monteur.

Mvg Mike

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo beste 328iHIOB,

Sorry voor de hele late reactie, ik ben dit hele topic even uit het oog verloren, waarvoor mijn welgemeende excuses.

Of het nu om een revisie of een fabrieks turbo gaat, doen beide echt hun uiterste best om onballans te voor komen.

Ik heb eens gekeken, sommige type turbo's kunnen eenvoudig niet gereviseerd worden, en dat is echt jammer.
En andere kunnen uiteraard weer wel gereviseerd worden, het ligt gewoon aan het type turbo.

Want turbo's die al vaker de bedrijfstemperatuur hebben meegemaakt hebben minder last van de krimpspanningen en de expansie spanningen, deze turbo's hebben al de nodige ervaring.

Bij BMW werden jaren geleden de motor blokken die terug kwamen voor reviesie helemaal kaal gemaakt tot er helemaal niets meer aan onderdelen in het cilinderblok zaten, deze werden gewoon in weer en wind neergelegd voor een lange tijd.
Nee, dit is dus een echt waar verhaal wat door BMW zelf is geschreven en belicht met de nodige foto's.
Soms urineerden de werknemers ook gewoon over deze cilinderblokken.
Na gruime tijd werden de cilinderblokken dan gereinigd en weer opgwerkt en weer klaar gemaakt om te gaan gebruiken, echter niet meer voor het particuliere gebruik, maar voor de motorsport, de racerij dus.
Deze blokken waren berensterk en gaven dan ook heel weinig problemen.
Alle spanningen waren immers van dit blok weg door deze behandeling, scheuren van dit materiaal was er eigenlijk niet meer bij, althans wel heel erg zeldzaam.
Ik vond het zeer leerzaam om dit alles te hebben gelezen, want ik ben immers ook altijd erg nieuwsgierig naar het waarom en hoezo.

Met vriendelijke groet,

Ad
Post Reply

Return to “Algemeen”