BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Motor trekt niet...... de oplossing

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
johanomag
Neutraal
Type Auto: 730D

Motor trekt niet...... de oplossing

Post by johanomag »

Hallo,

Voor 2 maand terug heb ik op deze forum om raad gevraagt. Het probleem van mijn auto was hij trekt slecht en stotterd bij de 3 duizend toeren.

Ik heb deze auto 2de hands gekocht bij een particulier. Met de koop was alles koek en ei motor liep goed en de eigenaar vertelde niks geen apparte dingen. Wat blijkt ik rij het hele stuk naar huis en de auto begint ineens raar te lopen :o .

De auto naar de garage hele motor gereviseerd alles op de krukas na.

De man wist dit en had de auto zo aan het lopen gemaakt dat hij bij de koop lekker liep. De wervel kleppen waren afgebroken en door de motor en turbo gevlogen bij deze man. Dus een zeer oneerlijke en onbetrouwbare verkoper.

Nu de motor helemaal gereviseerd is loopt hij als een zonnetje................. de rekening was minder.

Heeft iemand ervaring met zulke dingen en weet je dan of de verkoper hier nog aansprakelijk voor te stellen is?

Vr Gr Johan

Beemer Jacob
Neutraal
Type Auto: 530d E39

Re: Motor trekt niet...... de oplossing

Post by Beemer Jacob »

Beste Johanomag,

Daar ben je lekker mee! Bij mijn weten ( ik ben geen verzekeringsadviseur) kun je hier niets tegen doen voor wat betreft aansprakelijkheid ná de koop. Het is immers geen garage. Wat ik je als tip zou willen meegeven is dat je de vorige eigenaar aanspreekt op zijn fatsoen (wellicht ten overvloedde, maar een tactische aanpak is vereist..)om de rekening te delen. Geheel vergoeden zal hij/zij ongetwijfeld niet doen en dan lijkt mij dit de maximaal haalbare wat je bij de eigenaar kan (ver-)halen.

Ik wens je heel veel succes en dat je, ondanks het beroerde begin, mag genieten van onbezorgde kilometers.
Je hebt auto's en je hebt BMW's...

eric-328
2e Versnelling
Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT

Post by eric-328 »

Heeft er niets mee te maken dat de auto niet bij een garage gekocht is. Bij de koop is een onjuiste voorstelling van zaken gegeven. In dit geval weegt de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Indien je een rechtsbijstandverzekering hebt zou ik deze inschakelen. Je kunt de verkoper aansprakelijk stellen voor de schade.
Fun is not a straight line

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo beste BMW vrienden,

Ik vrees dat er niets te halen valt, het is en blijft particuliere koop.

Wat betreft de onderzoeksplicht, die is en blijft echt aanwezig, of u nu wel of niet bij een bedrijf of een particulier koopt.
Van en particulier kunt u helaas geen garantie verwachten, zo staat dit in de wet vermeld.

Koopt u bij een zaak, ongeacht of het nu een garage is of een handelaar, dan dient u zelfs een onderzoek te laten uitvoeren door een onafhankelijk instituut, daar bedoelen ze mee, de Dekra, ANWB of de TUV.
Wat betreft de garantiebepalingen;
Als u bij een bedrijf koopt, dan dient het aankoopbedrag minstens 4.600,00 euro te bedragen ( wettelijke marge ).
U heeft dus een onderzoekplicht.
Volgens de wet hoeft er geen aparte vermelding aanwezig te zijn voor de garantie, daar staat het aankoopbedrag voor.

Het bedrijf, deze heeft dus een meldingsplicht, dit word dus bedoeld met eventueel aanwezige gebreken, deze dienen vermeld te worden.
U heeft dus de keus om de auto te laten onderzoeken bij een van de genoemde instituten, een dealer kan eventueel ook nog.

Echter, komt het zeer vaak voor, dat wanneer er garantie geclaimd word, dat de bedrijven niet thuis geven, dus u kunt gewoonweg naar uw centen fluiten!
U bent het hier natuurlijk niet mee eens, en u gaat naar een jurist, deze gaat een rechtszaak aanspannen tegen de handelaar of het bedrijf, vaak word het een fiasco, en hebt u nog meer onkosten, de jurist, en de gerechtskosten.

Wat het betreft de wetgeving, staan we in Nederland ver achter met de wetgeving t.o Duitsland, want dar is het terug draaien van een km. teller strafbaar en krijgt de verkopende partij een geldelijke straf en een gevangenisstraf, hoeft niet altijd maar komt wel voor!

Dus, pas echt heel goed op wat u doet, en wat u koopt, de domper is echt voor de koper, zelden voor de verkoper!

Dit hele verhaal over de garantie perikelen, heb ik helemaal uitgezocht via het ministerie.

De consument zou beter beschermd worden volgens dat men aankondigden in Den Haag, echter, de praktijk zegt heel iets anders!

Neem altijd een kenner of een monteur mee, en laat nog beter een aankoopkeuring verrichten, deze kost om en nabij de 285,00 euro bij de ANWB, maar is nog altijd beter dan een kat in de zak kopen..

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

eric-328
2e Versnelling

Post by eric-328 »

Mijn excuses, maar bovenstaand verhaal is echt klinklare onzin. Het gaat helemaal niet over garantie. (Garantie kan ook bij een particuliere koop indien overeengekomen). Er is een onjuiste voorstelling van zaken. Los van het feit of het te bewijzen valt, is er in dit geval, beoordelend op basis van de geschetste gang van zaken weldegelijk een juridische basis om de verkoper aansprakelijk te stellen. Indien dit niet via het reguliere verbintenisrecht gebeurt kan wellicht nog altijd een beroep gedaan worden op de onrechtmatige daad (art. 6:172 BW).

Het verbintenisrecht in Nederland is juist veel verder ontwikkeld dan in Duitsland.

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Eric,

U mag het best allemaal onzin vinden hoor, dat vind ik helemaal niet erg, lig er zelfs ook niet wakker van.
Ik denk dat u zich erg vergist in mijn garantie verhaal.
Ik zorg er wel voor, dat ik mijn zaakjes heb geregeld.

Aan de Nederlandse wetgeving kan nooit getornd worden, en wat de consumenten bescherming betreft, die is nul komma nul!
Heeft u een problem met de garantie termijn, nou trekt u gerust een blik juristen open, of het echt baat heeft, erg weinig dus.
Ik heb al erg veel mensen op hun gezicht zien gaan, ook met de beste juristen zelfs.
Het ergste is men zegt en denkt aanspraak te kunnen maken, maar de praktijk is echt heel anders, het rotte is, de benadeelde krijgt er nog een grote kater erbij, de juristen kosten, tenzij men een No-cure No-pay hanteerd, deze regeling word niet vaak of zelfs niet gehanteerd!

Km registratie en juistheid, en bescherming in Nederland, dat is echt ver beneden peil.
Er staan nauwelijks straffen tegen over, als deze al gegeven worden.

Bij een particulier heeft u nooit een garantie! Ja, misschien tot de voordeur!

Bij een handelaar heeft u vaak enkel garantie voor 3 maanden en enkel op de bak en de motor.
Bij de Bovag en andere aanverwante bedrijven, heeft u tegen betaling een bepaalde garantie termijn, ligt aan de hoeveel heid geld die u neertelt, en zolang dan de termijn is.

Sorry hoor, al dat andere wat u opsomt, dat gooi ik maar direct in de prullenbak, heeft geen schijn van kans.

Het blijf de ja of de nee van de verkoper, tegen de nee of de ja van de koper, dus bewijst u het maar.
Er is geen poot aanwezig om op te staan zelfs.

Dit soort verhalen heb ik al voldoende gezien, en zelfs bij bedrijven aangasloten bij de garantie instanties, zoals de Bovag of welke andere instituten.
Men draaide net zolang men kon, en keerde zonder kleerscheuren uit de affaire, de klant was een ilussie rijker en dacht zo sterk te staan, met of zonder jurist.

Erg jammer dat het allemaal niet beter geregeld is in Nederland, waar eigenlijk weinig geregeld is, tot de bescherming van de consument.

Verder om het topic te volgen.
Men zou de verkopende partij aan kunnen spreken op zijn fatsoen, als deze alles van de hand wijst, wat tegenwoordig vaak gebeurt, dan blijft u helaas met lege handen achter.
Bekijk ook de andere zijde van het verhaal, hoe oud is de auto, hoeveel km's heeft deze gereden, wat is de onderhouds geschiedenis, is deze erbij gehaald en bekeken, allemaal van die dingen die kunnen bepalen of de auto goed is of juist niet.
Vertrouw nooit iemand op zijn mooie blauwe ogen, maar maak een afspraak over een aankoopkeuring.
Dan heeft u meer zekerheid.
Het is natuurlijk niet zo, dat een motor dagen later het alsnog kan begeven.
Dat risico kan altijd aanwezig blijven.

NU gebeurt dit soort zaknen niet enkel bij een particulier, maar ook vaker bij de autohandelaars.
Dus wees erg voorzichtig.

Met vriendelijke groet,

Ad

eric-328
2e Versnelling

Post by eric-328 »

MAd wrote:Sorry hoor, al dat andere wat u opsomt, dat gooi ik maar direct in de prullenbak, heeft geen schijn van kans.
Tja, dan zit er niets anders op dan mijn collegegeld van de universiteit terug te vragen, mijn Mr-titel op te geven en de toga aan een goed doel te geven... :roll:

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Erik,

Wat u er mee doet, dat beslist u helemaal zelf, daar geef ik geen oordeel over, dat is uw keus.

Mijn ervaring is, dat ik vaak en teveel dingen lees, die helemaal niet door de beugel kunnen, dat het vaak behoorlijk uit de hand loopt met die mooie consumenten bescherming, die is helemaal niet zo goed als er beweerd word, er zijn veel teveel mazen in de wetgeving, en daar maken velen gretig gebruik van.

Ik zie zoveel ellende met de garantie bepalingen, en met het geknoei met de km. standen, er worden haast of zelfs geen straffen gegeven in ons land, dat lees ik vaak genoeg op diverse auto fora.
Ik ben lid van erg veel auto fora in ons land, en ook nog bij de Belgische auto fora, zo ook nog bij de Duitse auto fora.
Ik zie en lees dus, dat het in Duitsland veel beter geregeld is dan bij ons.
Zelfs als ik een auto zou kopen in Duitsland, en ik constateer dat er een grote afwijking is in de km. stand.
Ik zou dus direct naar de Duitse politie stappen, en aangifte doen van deze praktijk, ik weet zeer zeker dat er een gerichte aktie komt, de persoon die dit geflikt heeft die komt echt aan de beurt daar, die word dus echt gearresteerd, en word voorgeleid bij de rechterlijke macht.

Verder moet ik u bekennen, dat ik geen hele hoge hoed op heb van de juristen in ons land.
Ik heb helaas 2 maal een jurist ingeschakeld, en beide zeiden dus, o, het is zo klaar als en klontje!
Nou mooi niet dus, het was dus helemaal niet zo klaar als een klontje, want ik verloor.
Ik heb de beide juristen eens per aangetekende brief gevraagd over deze uitlating, dat zo klaar als een klontje was.
Maar kreeg nooit geen antwoord, dus het was echt niet zo klaar als een klontje, ik voelde me beet genomen.
Het ging dus niet over de garantie van een auto of enig ander goed.

Achteraf had ik een klacht moeten neer leggen bij de orde van advocaten, ik was zo erg boos, dat ik dat niet eens meer wilde doen.

U zult nu wel begrijpen, dat ik dus nooit meer iets aanneem van een jurist, ik geloof ze domweg niet meer.

Maar ik stop er nu mee, ik ben bezig in een topic van een forum lid, en ik vind dit erg naar.

Dus bij deze, beste TS mijn welgemeende excuses voor het misbruiken van uw topic, sorry.
Normaal gezien doe ik dit niet.

Met vriendelijke groet,

Ad

Beemer Jacob
Neutraal
Type Auto: 530d E39

Post by Beemer Jacob »

Beste Erik,

Ik heb slechts 1 vraag aan u: hoeveel van dit soort zaken heeft u gewonnen...?

Grtz,
Jacob
Je hebt auto's en je hebt BMW's...
Locked

Return to “Archief”