Hoi ik heb mijn bmw pas eens goed uitgeprobeerd en als ik vol gas ga tot ongeveer 6000 toeren en dan de gas weer los laat komt er een blauw rookgordijn uit de uitlaat(en toen ook bij mij in de auto) is hier wat tegen te doen? is het erg?
of hebben ze dit vrijwel allemaal.
bij gewoon normaal rijden geen problemen.
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
525 e12 blauwe rook
Moderator: Moderator Team
-
jeffreydorst
- Neutraal
- Posts: 6
- Joined: 26 Aug 2011 06:43
- Type Auto: BMW 525 E12
- Location: Dorst
- Age: 33
-
WdePundert
- 3e Versnelling
- Posts: 631
- Joined: 07 Aug 2011 14:06
- Type Auto: 118I
- Contact:
Re: 525 e12 blauwe rook
Ik zou in ieder geval het olieverbruik even goed in de gaten houden.
Verba volant, scripta manent.
Re: 525 e12 blauwe rook
Hallo beste BMW vrienden,
Ja, dat probleem ken ik maar al te goed.
Ik heb dus in het verleden een BMW E10 gehad, een 2002 bjr. 1973, deze had dat ook, kwam veelvuldig voor bij de oudere BMW's.
Gezien dat ik dus erg veel reed met de 2002, gebruikte deze weinig tot geen noemenswaardig olie.
Hoefde niet eens bij te vullen tussen de beurten door.
Dit kan slechts een paardruppeltjes olie zijn, wat deze blauwe en stinkende walm gaf, je rook het zelf in de auto.
Het schijnt een vacuüm te zijn ergens in de motor, waar de garage en de dealer soms niet eens aan uit konden komen, of wisten wat dit gebeuren veroorzaakte, en dan gezien het olie verbruik niet eens erg was of zelf te verwaarlozen.
Dus zou ik eens het olie verbruik in de gaten houden, en kijken wat deze mooie en zeer leuke E12 gebruikt.
Heeft u dezelfde uitkomst als mijn E10 destijds, maakt u zich vedre helemaal niet druk om die blauwe walm, leuk en mooi is het niet, maar als er geen noemenswaardig olie gebruik is, dan zou ik het lekker zo laten, er zijn waarschijnlijk geen reparaties tegen opgewassen, of defecten aanwezig.
Dus regelmatig elke week, of om de week even peilen.
Dat deed ik dus ook, meerdere types van BMW deden dit, soms ook diverse Mercedessen hadden dit euvel.
Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen.
met vriendelijke groet,
Ad
Ja, dat probleem ken ik maar al te goed.
Ik heb dus in het verleden een BMW E10 gehad, een 2002 bjr. 1973, deze had dat ook, kwam veelvuldig voor bij de oudere BMW's.
Gezien dat ik dus erg veel reed met de 2002, gebruikte deze weinig tot geen noemenswaardig olie.
Hoefde niet eens bij te vullen tussen de beurten door.
Dit kan slechts een paardruppeltjes olie zijn, wat deze blauwe en stinkende walm gaf, je rook het zelf in de auto.
Het schijnt een vacuüm te zijn ergens in de motor, waar de garage en de dealer soms niet eens aan uit konden komen, of wisten wat dit gebeuren veroorzaakte, en dan gezien het olie verbruik niet eens erg was of zelf te verwaarlozen.
Dus zou ik eens het olie verbruik in de gaten houden, en kijken wat deze mooie en zeer leuke E12 gebruikt.
Heeft u dezelfde uitkomst als mijn E10 destijds, maakt u zich vedre helemaal niet druk om die blauwe walm, leuk en mooi is het niet, maar als er geen noemenswaardig olie gebruik is, dan zou ik het lekker zo laten, er zijn waarschijnlijk geen reparaties tegen opgewassen, of defecten aanwezig.
Dus regelmatig elke week, of om de week even peilen.
Dat deed ik dus ook, meerdere types van BMW deden dit, soms ook diverse Mercedessen hadden dit euvel.
Ik hoop dat ik u heb kunnen helpen.
met vriendelijke groet,
Ad
-
bemarjan
- 1e Versnelling
- Posts: 168
- Joined: 07 Aug 2011 11:14
- Type Auto: bmw e12 528 1976
- Location: Zwijndrecht
- Age: 36
Re: 525 e12 blauwe rook
kan bijvoorbeeld zo zijn.. dat de carterventilatie een paar drupjes olie de motor mee insnoept en daar de walm vandaan komt..
staat een lekkere druk op de motor.. bij 6000 toeren.. laat je het gas los.. veranderd die druk plotseling..
gebeurt bij heel veel auto's niet enkel bmw!
dus inderdaad ff olie verbruik controleren..
gr Arjan
staat een lekkere druk op de motor.. bij 6000 toeren.. laat je het gas los.. veranderd die druk plotseling..
gebeurt bij heel veel auto's niet enkel bmw!
dus inderdaad ff olie verbruik controleren..
gr Arjan
''chitty chitty bang bang''
[ external image ]
[ external image ]
Re: 525 e12 blauwe rook
Bij een oudere auto kan et ook de kleprubbers of olieschraapveren zijn. Maar als hey alleen is als je op zijn staart zit, en bij normaal rijden niet. Dan zou ik alleen even je oliepeil in de gaten houden en lekker zo laten.
Re: 525 e12 blauwe rook
Hallo beste BMW vrienden,
Klepseals zou kunnen, maar, dan heb je met het starten van de motor, zowel warm en koud ook direct een blauwe pluim uit de uitlaat. Dat is zo kenmerkend bij een of meerdere lekke klapseals, na het stil zetten van de motor, drupt er nog enige tijd iets olie op de bovenzijde van de zuiger(s). En die olie verbrand nu bij het starten en uit zich door de blauwe walm bij het starten, een teken aan de wand, dat men toe is om de klepsteelrubbers/klepseals te vervangen.
Bij slijtage aan de olieschraapveren, dan heb je zeer waarschijnlijk altijd een blauwe walm uit de pijp, en de olie word nu gebruikt, net zoals bij de lekke klepseals, dus dat is zichtbaar aan het oliepeil.
Bij eehn aantal lekke olieseals, kan je er al gerust van uit gaan, dat het olie verbruik al zo rond de één liter per 600km kan liggen, soms nog meer, of soms minder, ligt er aan hoeveel klepseals er lekken.
Soms kan het zijn, dat er zelfs olie druppeltjes aan het einde van de pijp hangen, dat komt doodat de motor de olie naar buiten werkt en bij een koude uitlaat de olie niet verbrand, en erg vaak worden er dan ook hele korte stukjes gereden.
Bij de senior BMW's ga ik er van uit, dat dit komt door de vacuüm opbouw in het blok, en dat daardoor een klein beetje olie word onttrokken uit het carter of uit het blok. Dit zijn vaak geen schokkende cijfers hoor! Kan een halve tot een liter bedragen op een verversing, en dat zit zo rond de 10.000/12.500 km.
Ik heb die zelfde problemen ook al gezien bij MB en nog meerdere merken, kan als het oliepeil niet te snel zakt, geen enkel kwaad opleveren.
Dus elke week even peilen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Klepseals zou kunnen, maar, dan heb je met het starten van de motor, zowel warm en koud ook direct een blauwe pluim uit de uitlaat. Dat is zo kenmerkend bij een of meerdere lekke klapseals, na het stil zetten van de motor, drupt er nog enige tijd iets olie op de bovenzijde van de zuiger(s). En die olie verbrand nu bij het starten en uit zich door de blauwe walm bij het starten, een teken aan de wand, dat men toe is om de klepsteelrubbers/klepseals te vervangen.
Bij slijtage aan de olieschraapveren, dan heb je zeer waarschijnlijk altijd een blauwe walm uit de pijp, en de olie word nu gebruikt, net zoals bij de lekke klepseals, dus dat is zichtbaar aan het oliepeil.
Bij eehn aantal lekke olieseals, kan je er al gerust van uit gaan, dat het olie verbruik al zo rond de één liter per 600km kan liggen, soms nog meer, of soms minder, ligt er aan hoeveel klepseals er lekken.
Soms kan het zijn, dat er zelfs olie druppeltjes aan het einde van de pijp hangen, dat komt doodat de motor de olie naar buiten werkt en bij een koude uitlaat de olie niet verbrand, en erg vaak worden er dan ook hele korte stukjes gereden.
Bij de senior BMW's ga ik er van uit, dat dit komt door de vacuüm opbouw in het blok, en dat daardoor een klein beetje olie word onttrokken uit het carter of uit het blok. Dit zijn vaak geen schokkende cijfers hoor! Kan een halve tot een liter bedragen op een verversing, en dat zit zo rond de 10.000/12.500 km.
Ik heb die zelfde problemen ook al gezien bij MB en nog meerdere merken, kan als het oliepeil niet te snel zakt, geen enkel kwaad opleveren.
Dus elke week even peilen.
Met vriendelijke groet,
Ad
Re: 525 e12 blauwe rook
Hallo,
Dit "probleem" heb ik ook met mijn 520 e12, vaak wanneer ik de snelweg verlaat en van 120 tot 90 afrem krijg ik ook een wolk, maar wel een witte. Ook met starten heb ik even een wolkje.
Mvg,
Guy
Dit "probleem" heb ik ook met mijn 520 e12, vaak wanneer ik de snelweg verlaat en van 120 tot 90 afrem krijg ik ook een wolk, maar wel een witte. Ook met starten heb ik even een wolkje.
Mvg,
Guy
Last edited by guyrutten on 19 Sep 2012 12:14, edited 1 time in total.
BMW 520 e12 m10 1977
Re: 525 e12 blauwe rook
Hallo beste Guy,
Ja, bij het starten koud of warm, maakt niet uit, als er dan een blauwe pluim uit de uitlaat komt, reken er dan gerust op dat de klepseals aan het slecht worden zijn.
Dan word het echt raadzamer om de klepseals te gaan vervangen.
Doe ze grust allemaal, anders blijf je bezig.
Soms hoef de cilinderkop niet eens gedemonteerd te worden van het cilinderblok.
Meet dan wel eerst de compressie.
Vaak gebruiken velen een bougie, waar het porcelein uit is gehaald, en er een luchtnippel is opgelast.
Bougie er uit, en luchtdruk er op zetten, en de reparatie kan beginnen.
Zet de auto wel in de versnelling en op de handrem.
Heb je nu een slecht sluitende klep, dan is het misschien raadzamer om de kop te lichten.
Ik heb zelfs al vernomen dat er monteurs een touw nemen wat door het bougiegat gduwd word, de zuiger word omhoog gedrukt, en de klep kan dan ook niet naar beneden vallen.
Ik vind deze oplossing niet zo erg geweldig, en ben er ook niet van kapot ook.
Misschien dat andere forum leden daar anders over denken, en dat mag gerust van mij.
Misschien hebben zij ook wel andere goede tips voor u.
We zijn tenslotte op het forum bezig om elkaar te helpen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
Ja, bij het starten koud of warm, maakt niet uit, als er dan een blauwe pluim uit de uitlaat komt, reken er dan gerust op dat de klepseals aan het slecht worden zijn.
Dan word het echt raadzamer om de klepseals te gaan vervangen.
Doe ze grust allemaal, anders blijf je bezig.
Soms hoef de cilinderkop niet eens gedemonteerd te worden van het cilinderblok.
Meet dan wel eerst de compressie.
Vaak gebruiken velen een bougie, waar het porcelein uit is gehaald, en er een luchtnippel is opgelast.
Bougie er uit, en luchtdruk er op zetten, en de reparatie kan beginnen.
Zet de auto wel in de versnelling en op de handrem.
Heb je nu een slecht sluitende klep, dan is het misschien raadzamer om de kop te lichten.
Ik heb zelfs al vernomen dat er monteurs een touw nemen wat door het bougiegat gduwd word, de zuiger word omhoog gedrukt, en de klep kan dan ook niet naar beneden vallen.
Ik vind deze oplossing niet zo erg geweldig, en ben er ook niet van kapot ook.
Misschien dat andere forum leden daar anders over denken, en dat mag gerust van mij.
Misschien hebben zij ook wel andere goede tips voor u.
We zijn tenslotte op het forum bezig om elkaar te helpen.
Succes.
Met vriendelijke groet,
Ad
