BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Boordcomputer

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Arie81
Neutraal

Boordcomputer

Post by Arie81 »

Hoi
Ik heb een coupe uit 1996 met climate control en een 11 knops boordcomputer.
Deze auto heb ik gekocht zonder dat de computer werkte. Ik heb hier ook een aardig bedrag van af kunnen snoepen. Nu wil ik graag alles nalopen waarom hij niet werkt.
Het is mijn 2e BMW Coupe alleen nu een jongere. Mijn vorige was uit 1994. Op welke zekering zit de Boordcomputer, en heeft die een eigen.

Groet, Arie

WillemV
1e Versnelling
Type Auto: E36 316i touring "99

Re: Boordcomputer

Post by WillemV »

Ik neem aan dat je de boordcomp. bedoeld die in de console zit, dat ding waar de kachel bower en de airco in zit.
(ik ben even naar buiten gelopen en ook ik heb er 11 knopjes / toetsen opzitten en een display) 8-)

Haal hem eens uit de console, dit kan door het onderste deel, wellicht is dit het deel waar de buiten temp en tijd vermeld staat. Als dat zo is dan zit daaronder een rond gat en daar kan je met je vinger achterkomen en dan dat deel er uit drukken, daarna kan je via de onstane opening de boordcomp eruit drukken. of zet er een brede schroevendraaier tussen de bekleding van de console en de boordcomp. Daarna even wroeten en hij is eruit.

Aan de achterkant zie je een babyblauwe stekker, welke met een klem is afgesloten. Druk deze stekker eens naar beneden en/of naar boven, wellicht werkt ie dan weer. Dit had ik namelijk recentelijk ook en daarvan was de printplaat beschadigt. Er zit nu een vervangend exemplaar uit een 323i (€40) in met als resultaat dat alles het weer doet.
http://www.bmwforum.nl/viewtopic.php?f=64&t=7867

De zekeringen, kijk even onder de motorkap, want daar zitten de zekeringen in een mooi zwart knstof kastje. In het deksel staan de benamingen van de zekeringen.
Gr.
WillemV :zwaai:

BigJJ
Neutraal
Type Auto: E61 535d Touring

Post by BigJJ »

Hoi Arie81,

Als je de boordcomputer er toch uit haalt, check even de spanning op de aansluitingen. Hiermee kun je zien of er spanning op staat (maw of het de zekering in je zekeringenbox is of de zekering van de boordcomputer). Ook de hoogte van de spanning is belangrijk, als je contacten wat zijn geoxideerd zul je dat merken aan de tekst op de BC. Contacten even schoonmaken in dat geval...

Suc6,
Jeroen

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Post by DominiqueL-E36 »

Ik gok op allemaal dode pixels.
Dit had ik met een e360 320i.

Niks deed het, andere boordcomputer erin alles werkte weer.
Boordcomputertjes van de e36 zijn gewild, nieuw +€200,- gebruikt ergens opsporen.
Hier in zwolle of omstreken is niks op dit moment te krijgen.

barthez84
Neutraal
Type Auto: BMW 320i E36

Post by barthez84 »

Mijn boordcomputer heeft hetzelfde probleem maar een gebruikte op de kop tikken valt vies tegen !!!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 11 knops maar zonder succes helaas !
Dus als iemand er 1 in de aanbieding heeft , hoor ik het graag .
Is voor een E36 320i coupe.

Bvd.

Topic Author
Arie81
Neutraal

Post by Arie81 »

Dank voor de reacties.
Ik haal volgende week de auto op, en dan zal ik het even goed onderzoeken. En natuurlijk ook foto's plaatsen.

Op marktplaats staan meerdere boordcomputers te koop o.a. 18 en 7 knops. Een 18 knops is teveel werk om nog een stekker er bij aan te sluiten op de boom. Dus wordt gewoon een 7 knops, mocht de 11 knops niet werken. De 2 uitvoeren zijn toch aan elkaar gelijk.

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Post by DominiqueL-E36 »

Mooiste is een 11-knops aangezien je hier de bekabeling voor heb.
Ze zijn lastig te vinden zoals ik aangaf en ook duur als ze gevonden zijn.

Plaats eens een advertentie op onderdelenlijn.nl wie weet krij je een
Reactie over een goed gebruikte.

Topic Author
Arie81
Neutraal

Post by Arie81 »

Ik heb alles nagelopen, en wat blijkt...

De 11 knops zit niet aangesloten op de boom. Aan de MID zit een stekker met een wirwar van draden. Die allemaal netjes zijn afgebonden, en op zelfde lengte zijn.
Wat er wel los bijhing is een klein zwart stekkertje met 3 draden, waarvan ik vermoed dat die voor de analoge klokje is.

Dus voor de liefhebbers, heb ik een 11 knops, maar ik weet dus niet op hij werkt of niet.

Topic Author
Arie81
Neutraal

Post by Arie81 »

bij intresse stuur maar pm
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”