BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Terugkerende problemen met koppeling 318D

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

WdePundert
3e Versnelling
Type Auto: 118I

Re: Terugkerende problemen met koppeling 318D

Post by WdePundert »

Gefeliciteerd. Mooi hoor!
Verba volant, scripta manent.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling
Type Auto: 318dA

Post by Bimlove »

Thanks man.
Bye,
Bimlove.

bmwn47
Neutraal

Post by bmwn47 »

De koppelingproblemen zijn bij BMW bekend en treden op bij alle N47 motoren.
De N47 is de opvolger van M47 en de distributieketting is naar de andere kant verplaatst.
Daardoor ontstaat er een vibratie op de krukas die bij lagere toeren problemen opleveren bij de koppeling.
Bij de automaat is dit probleem niet merkbaar omdat de koppelomvormer de vibraties opvangt.
BMW heeft een software ontwikkelt waardoor de motor niet in de kritische toerenbereik komt. Deze software is meermaals verbeterd.
Inmiddels heeft de nieuwe F20 en F30 met de N47 motor een andere koppeling. Hier zit een verende massa op de meenemerschijf. Hierdoor worden vibraties opgevangen. Dit werkt in combinatie met de nieuwste software goed.
Dus als je nog een 'oude' N47 hebt en het probleem optreedt moet je vragen om een nieuw type koppeling, vertel ze desnoods dit verhaal.

Veel mensen kunnen overigens ook niet rijden en gebruiken hun koppeling als rem, dan is het logisch dat de koppeling stuk gaat. Veel mensen hebben geleerd af te remmen op de motor, dat is op zich geen probleem maar dat betekent niet afremmen op de koppeling. Let maar eens op hoeveel mensen terugschakelen en dan bij een hoge snelheid de koppeling laten opkomen en daarmee de auto afremmen. Dit rijdt ontspannen, maar dit kost wel je koppeling...

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Nou rijd ik inmiddels 4 weken in een automaat en ik merk de laatstse 2 weken dat het schakelen niet meer zo soepel gaat als in het begin.
Als ik van een rotonde af kom, dan zit ie nog in zijn 3, geef ik na de rotonde gas, dan moet ie even denken, schakelt terug naar 2 en dan volgt een ferme tik in de rug, dat kan soepeler en dat was in het begin ook soepeler.
Als ik vanaf een 80 weg een 120 weg op rij, dan trap ik het gas in tot net niet kickdown (die ik volgens een monteur van BMW pas na 5000 KM mag gebruiken), schakelt ie terug en versnelt en dat gaat de ene keer heel soepel en de andere keer niet en dat was in het begin altijd soepel.
Soms ook vanuit stilstand een ferme tik in de rug bij het wegrijden.
Volgende week gaat ie naar de garage, ben ik hem 2 dagen kwijt.
Sniff.
Bye,
Bimlove.

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

Dit ga je niet menen he! Ik hoop dat het een klein euvel is, wat ze snel kunnen vinden en oplossen...

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Hoop t ook.
Vandaag 200 KM gereden met af en toe een tik bij het terugschakelen als ik weer lekker gas gaf, verder ging het prima.
Morgen weer zo'n stuk rijden.
Bye,
Bimlove.

pegro
1e Versnelling
Type Auto: e36

Post by pegro »

bmwn47 wrote:Veel mensen kunnen overigens ook niet rijden en gebruiken hun koppeling als rem, dan is het logisch dat de koppeling stuk gaat. Veel mensen hebben geleerd af te remmen op de motor, dat is op zich geen probleem maar dat betekent niet afremmen op de koppeling. Let maar eens op hoeveel mensen terugschakelen en dan bij een hoge snelheid de koppeling laten opkomen en daarmee de auto afremmen. Dit rijdt ontspannen, maar dit kost wel je koppeling...
Bedoel je dat afremmen, zonder dat men tussengas geeft?
Het lijkt mij dat terug schakelen met een dot gas geven in "vrijstand" en lagere versnelling kiezen dat de koppeling niet lijdt en dat ie vervolgens afremt op de moter....met gas los 8-)

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

pegro wrote:
bmwn47 wrote:Veel mensen kunnen overigens ook niet rijden en gebruiken hun koppeling als rem, dan is het logisch dat de koppeling stuk gaat. Veel mensen hebben geleerd af te remmen op de motor, dat is op zich geen probleem maar dat betekent niet afremmen op de koppeling. Let maar eens op hoeveel mensen terugschakelen en dan bij een hoge snelheid de koppeling laten opkomen en daarmee de auto afremmen. Dit rijdt ontspannen, maar dit kost wel je koppeling...
Bedoel je dat afremmen, zonder dat men tussengas geeft?
Het lijkt mij dat terug schakelen met een dot gas geven in "vrijstand" en lagere versnelling kiezen dat de koppeling niet lijdt en dat ie vervolgens afremt op de moter....met gas los 8-)
Eens, als je weet hoeveel gas je moet geven ...
Bye,
Bimlove.

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Ik ben inmiddels 2 maal bij de dealer terug geweest en beide keren zeggen ze dat mijn auto niet afwijkt van wat het moet zijn.
Ik snap het niet, hij schakelt soms echt niet lekker, rij je rustig weg, schakelt ie op en krijg je een duw in je rug of houdt ie juist even in, geef je gas bij om te versnellen, schakelt hij terug en krijg je weer een tik in je rug.
En natuurlijk doet ie dat niet elke keer ...
Ik word er wel een beetje moe van zo.
Bye,
Bimlove.

Lex69
Neutraal

Post by Lex69 »

Woooow wat een verhaal zeg......ik hou ook wel van bmw maar na dit alles te lezen .

En nu met de nieuwe wagen gaat de automaat ook nog een beetje beginnen spelen.....Doen ze normaal geen uitgebreide tests met nieuw producten...ik begin er zo aan te twijfelen....Hoe kan dit toch.....hier zou Bmw onmiddellijk tussen moeten komen en grondig onderzoeken....zowel een oplossing bieden voor de handgeschakelde en dit met de automaat onmiddellijk aanpakken......

Tevens zou ik de aankoop ontbinden, ik zie het al allemaal opnieuw gebeuren(niet dat jou garage je niet help, ze zoeken oplossingen maar wil je weer 50x naar garage bellen mailen auto steeds achter laten.....BMW komt zijn kwaliteit niet na lijkt het mij zo wel zeer )

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Ik hoef ook geen BMW meer, heeft me genoeg geld en ergernis gekost.
Ze zeggen dat deze voldoet en dat deze niet afwijkt van de norm, maar ik ben er zo absoluut niet blij mee.
Een vergelijking maken met een andere 318dA zit er niet in, die is nergens te vinden, zeggen ze.
Bye,
Bimlove.

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

Het verwondert me niks dat je het helemaal met de auto en het merk gehad hebt. Zeker na al het gezeur met je vorige auto, en nu weer. Daarnaast begin ik ook behoorlijk aan de service van die dealer van jou te twijfelen... een automaat hoort gewoon fatsoenlijk te schakelen en daarmee uit. De ellende is wel, dat als ze bij de dealer zeggen van er moet een nieuwe bak onder (bijvoorbeeld), en bmw zegt wij betalen dat niet (garantie) want die bak is volgens ons binnen de waardes etc, dan moet de dealer de bak zelf gaan betalen en dat willen ze ook niet, dus komen ze met zo'n bullshit verhaal aanzetten. Wellicht kun je eens iets bij een andere dealer proberen wat die ervan denken. En er rijden zeker wel andere 318dA's rond, maar ze nemen gewoon niet de moeite het verder voor je uit te zoeken. Wat hebben ze de laatste keer gedaan toen de auto bij de garage was? Is er contact geweest met BMW NL? Hebben ze proefgereden etc.? zeker als het een probleem is wat maar af en toe voorkomt is het lastiger ernaar te zoeken, maar naar mijn mening moet er dan net zolang gezocht worden tot het gevonden is...

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

De dealer waar ik hem heb gekocht zegt dat ie prima in orde is, ze hebben er 2 maal in gereden.
Wel hebben ze de moeite genomen om de bak te resetten.
Ik ben ook naar een andere dealer geweest en de monteur daar vond ook dat ie wat houterig schakelde maar zei dat dat volgens hem normaal is bij dit type auto.
Sja, daar sta je dan.
Bye,
Bimlove.

dojan
Neutraal
Type Auto: 530d e39

Post by dojan »

Even terug mijn initiële vraag. Mijn 530d heeft een automaat en daardoor is een koppeling probleem uitgesloten, bovendien lijkt het van rechts voor te komen. Iemand nog een idee wat dit kan zijn?

Topic Author
Bimlove
1e Versnelling

Post by Bimlove »

Moet je daar niet even je eigen topic voor aanmaken ?
Bye,
Bimlove.
Locked

Return to “Archief”