BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

  • Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Mijn eerste bmw (e30)

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Artfull_Devlin

Mijn eerste bmw (e30)

Post by Artfull_Devlin »

Hallo mede bmwfans, Ik heb sinds eergistern m'n allereerste bmw :D
Het is echt een superwagen, stuurt en rijd heerlijk rouw en dat heerlijke motorgeroffel is echt zo dik. En wat een remmen :D Het remt echt mundig goed. En niet eens abs of geventileerde remmen.

Het is een e30 uit 1989
Volgens de vorige eigenaar een 316 m40
(Hoe kan ik dit nachecken? Wat zijn de specificaties??


mvg,

Guido

Topic Author
jochem

Post by jochem »

Welkom ..via autotrader ( op internet) kan je veel gegevens opzoeken van je auto ...ergens boven in de taakbalk kan je info vinden
veel plezier ermee...

Topic Author
Artfull_Devlin

Post by Artfull_Devlin »

Bedoel je de carbase van autoweek.nl??

Die heb ik al doorgespit, ik bedoel meer de gegevens van een Haynes manual.

Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 44
Contact:

Post by Ikke »

Het bouwjaar verklapt het motortype al:

316 M10 4 cylinder 90 HP 180 km/h 1982 - 1987
316i M10 4 cylinder 102 HP 182 km/h 1987 - 1988
316i M40 4 cylinder 100 HP 182 km/h 1988 - 1991


Dus je hebt onmiskenbaar een m40

Topic Author
Artfull_Devlin

Post by Artfull_Devlin »

Jah, maar heb ik er nu eentje met 1600cc of eentje met bijna 1800cc?

Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 44
Contact:

Post by Ikke »

Als op je kenteken staat 316 en je hebt een m40 blok dan heb je een 1.6 heb je een 316 maar een m10 motor dan heb je 1800cc.

Bij de m40 motor geldt dus als je kenteken 316 aangeeft heb je een 1.6 en bij een 318 een 1.8. Deze motor werdt ook in de e-36 gebruikt. Heb je een 318is dan heb je weer een m42 blok.

De E-30 is als volgt verschenen:

316 M10 4 cylinder 90 HP 180 km/h 1982 - 1987
316i M10 4 cylinder 102 HP 182 km/h 1987 - 1988
316i M40 4 cylinder 100 HP 182 km/h 1988 - 1991
318i M10 4 cylinder 105 HP 178 km/h 1982 - 1987
318i M40 4 cylinder 113 HP 188 km/h 1987 - 1991
318is M42 4 cylinder 136 HP 202 km/h 1989 - 1991
320i M20 6 cylinder 125 HP 197 km/h 1982 - 1985
320i M20 6 cylinder 129 HP 198 km/h 1985 - 1991
320is S14 4 cylinder 192 HP 225 km/h 1989 - 1990
323i M20 6 cylinder 139 HP 205 km/h 1982 - 1984
323i M20 6 cylinder 150 HP 205 km/h 1984 - 1985
325i M20 6 cylinder 170 HP 220 km/h 1985 - 1991
325e M20 6 cylinder 122 HP 198 km/h 1985 - 1987
325ix M20 6 cylinder 170 HP 212 km/h 1985 - 1991
333i M30 6 cylinder 197 HP 250 km/h 1985 - 1987

Dit zijn overigens nog niet eens allemaal. Maar wel de belangrijkste.

Topic Author
jochem

Post by jochem »

die 333i is zeker niet vaak geleverd in NL want ik heb hem nog nooit gezien ..
Is ie ook nog specialer aan de buitenkant ofzo ?

Of ben ik nou heel dom en is het de M3 ? ( Maar die heeft toch meer PK'S )

EDIT : M3 heel stom das in een E30 een 4 cilinder :oops:

Ikke
3e Versnelling
Posts: 633
Joined: 09 Feb 2005 20:41
Location: Los Limbos
Age: 44
Contact:

Post by Ikke »

De m3 is inderdaad een 2,3 liter 4 cilinder bij de E-30, en heeft 215 PK met 230 NM koppel. tenminste bij bwj: 1989-1991

De 320is is overigens ook niet in Nederland geleverd dacht ik, maar hij bestaat wel. :wink:

Topic Author
Artfull_Devlin

Post by Artfull_Devlin »

Wow, super deze info :D thx

desmett
1e Versnelling
Posts: 180
Joined: 24 Jun 2005 15:48
Location: Mechelen, België

Post by desmett »

IIRC was de E30 333i zelfs niet in Duitsland leverbaar: dit was een project van BMW Zuid-Afrika en Alpina ten tijde van de ontwikkeling van de E30 M3 in München. De E30 320is was de voorloper van de E30 M3. De motor hiervan (S14) heeft men verder ontwikkeld voor de M3 en zijn varianten zoals de Evo I, II en III. BMW heeft uiteindelijk uit de S14 4 cylinder 238 pk kunnen verkrijgen voor de E30 M3 Evo III met een cylinderinhoud van 2.5 liter. Alle andere E30 M3 varianten hadden een 2.3 exemplaar van de S14 motor: De Ur-M3 en Evo I hadden een vermogen van 200 pk en de Evo II 220 pk.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Post Reply

Return to “Algemeen”