BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
316i met een paar kleine mankementen
Moderator: Moderator Team
-
Sander86
- Neutraal
- Type Auto: E36 316i 1996
316i met een paar kleine mankementen
Hallo,
IK heb sins kort een e36 316i uit 1996 gekocht met een 1596ccm 102pk : M 43 B 16 motor erin.
Nu zijn er een paar kleine dingen die mij zijn opgevallen over het algemeen rijd de bmw verder zeer goed.
- De koelvin blijft continu draaien en daardoor kan de temp van de motor niet goed oplopen naar het midden van de teller
- als ik ergens inparkeer of ik rij heel langzaam en ik stuur naar links of rechts valt die bijna uit wat erg vervelend is. Ik moet nog even naar de stuur olie pijl kijken maar hij lekt niet.
Ik hoop dat jullie antwoorden weten op mijn vragen groeten Sander86
IK heb sins kort een e36 316i uit 1996 gekocht met een 1596ccm 102pk : M 43 B 16 motor erin.
Nu zijn er een paar kleine dingen die mij zijn opgevallen over het algemeen rijd de bmw verder zeer goed.
- De koelvin blijft continu draaien en daardoor kan de temp van de motor niet goed oplopen naar het midden van de teller
- als ik ergens inparkeer of ik rij heel langzaam en ik stuur naar links of rechts valt die bijna uit wat erg vervelend is. Ik moet nog even naar de stuur olie pijl kijken maar hij lekt niet.
Ik hoop dat jullie antwoorden weten op mijn vragen groeten Sander86
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
-
Sander86
- Neutraal
Re: 316i met een paar kleine mankementen
Het bijna uitvallen is verholpen er zat een scheur in de inlaatbuis waardoor die valse lucht aantrok. nu nog kijken waarom die fan maar blijft draaien ik gok op de tempsensor heeft iemand nog meer ideen?
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
Ik weet niet hoe de 316 in elkaar zit maar mijn 320 heeft een viscofan, en die draait altijd mee.
Mijn motor komt wel altijd snel en netjes op temperatuur.
Van de 316 weet ik niet zoveel. Dus mijn vraag aan jou is: Heb je een elektrische koelfan of een viscofan erin zitten?
Mijn motor komt wel altijd snel en netjes op temperatuur.
Van de 316 weet ik niet zoveel. Dus mijn vraag aan jou is: Heb je een elektrische koelfan of een viscofan erin zitten?
-
Sander86
- Neutraal
Hij heeft geen airco maar volgens mij is die wel elektrisch maar ik weet het niet zeker ik heb de auto nog maar net en heb verder geen ervaring met bmw... weet je ook wat precies de verschillen zijn aan hoe ik kan herkennen welke ik heb? want als die wel altijd hoort te draaien dan ligt het aan de thermostaat
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
Je kan het een beetje zo zien: bij een viscofan komt er een soort van asje uit je blok (ik dacht op de krukspoelie) en daar zit je viscofan (bestaande uit een viscokoppeling en een fan) op.
Over de werking:
Deze werkt met vetten die in de viscokoppeling zitten. Als deze warm worden, zetten ze uit en loopt de fan steeds harder mee, en koelt dus ook meer. De mate van slip in de viscokoppeling bepaalt hoe hard de fan draait. Minder slip = harder draaien. Een viscofan hoort echter wel altijd mee te draaien.
Een elektrische heeft dat niet, dat ik gewoon een ¨losse¨ ventilator, die wordt aangestuurd wanneer de koelwatertemperatuur een bepaalde waarde heeft bereikt.
Kijk anders even hoe het uit ziet, desnoods maak je er een foto van.
Over de werking:
Deze werkt met vetten die in de viscokoppeling zitten. Als deze warm worden, zetten ze uit en loopt de fan steeds harder mee, en koelt dus ook meer. De mate van slip in de viscokoppeling bepaalt hoe hard de fan draait. Minder slip = harder draaien. Een viscofan hoort echter wel altijd mee te draaien.
Een elektrische heeft dat niet, dat ik gewoon een ¨losse¨ ventilator, die wordt aangestuurd wanneer de koelwatertemperatuur een bepaalde waarde heeft bereikt.
Kijk anders even hoe het uit ziet, desnoods maak je er een foto van.
-
Sander86
- Neutraal
IK zal morgen wel even kijken en even wat foto's maken.. het is wel storend want als ik de auto zit hoor ik hele tijd dat gezoem en ik gas geeft gaat die harder blazen dus denk dat die dan niet elec is..
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
De mijne blaast ook altijd een beetje, maar als ik IN de auto zit heb ik daar geen/weinig last van. Als je voor de auto staat hoor je m echter wel, maar weer niet overdreven hard.
Vreemd dat de koelfan bij jou dan zo´n probleem geeft.
Maar goed ik hoor t dan morgen wel, ik hou sowieso dit topic in de gaten.
Vreemd dat de koelfan bij jou dan zo´n probleem geeft.
Maar goed ik hoor t dan morgen wel, ik hou sowieso dit topic in de gaten.
-
Sander86
- Neutraal
Ik rij morgen wel even langs de garage dan kunnen ze mij het meteen vertellen en dan weet ik het ook voor de volgende keer 
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
Oke dat is natuurlijk ook prima, vertel dan ook even wat ze hebben kunnen vinden of wat hun verklaring was, misschien kan ik nog verder helpen en anders kan ik er nog wat van leren. Ik hoor t wel.
-
Sander86
- Neutraal
Ik heb een fan die altijd draait dus het ligt aan de thermostaat..
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
Als je een viscofan heb (je zegt zelf: eentje die altijd meedraait) dan ligt daar niet het probleem.
Mijn eerste ingeving is dan ook dat je thermostaat te vroeg opent, voordat de motor fatsoenlijk op temperatuur is.
Uiteindelijk wordt de motor dan wel warm, alleen duurt het echt een eeuwigheid. Niet echt fijn dus.
Ik zou dus als eerst die thermostaat even testen
En ze zijn niet belachelijk duur, dus vervangen is een goed idee.
Mijn eerste ingeving is dan ook dat je thermostaat te vroeg opent, voordat de motor fatsoenlijk op temperatuur is.
Uiteindelijk wordt de motor dan wel warm, alleen duurt het echt een eeuwigheid. Niet echt fijn dus.
Ik zou dus als eerst die thermostaat even testen
En ze zijn niet belachelijk duur, dus vervangen is een goed idee.
Last edited by Szocca on 27 Oct 2012 10:50, edited 1 time in total.
-
Sander86
- Neutraal
Ja daarom beetje koelvloeistof en thermostaat zijn 2 tientjes.. mocht dat niet helpen dan zit het in de fan zelf volgens de garage.. in de fan zelf ziet namelijk ook nog iets had ik begrepen..
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
-
Sander86
- Neutraal
Ik ga morgen eerst nog even naar de zekeringen kijken gek genoeg was ik dat helemaal vergeten misschien komt daar nog wat uit mbt de koelfan, Als ik weg rij blaast die als een gek klinkt wel stoer alsof er een dikke v8 in ligt haha maar goed het is natuurlijk niet te bedoeling, omdat die met dit koude weer amper uit het blauwe gedeelte komt en dat kost me extra brandstof..En dat is al zo goedkoop uhum 
Eigenaar van:
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
1996 BMW E36 316i
1997 VW Vento TDI Rode i
Dat is wel apart, want de 316 heeft toch een viscofan?
Dan kan je voor de fan niet veel doen met zekeringen, omdat de viscofan niet elektrisch werkt namelijk.
Maar misschien kom je nog wat anders tegen.
Blijft hij ook koud als je heel veel hebt gereden of wordt hij langzaam wel warmer?
Ik denk nog steeds dat de thermostaat misschien de boosdoener is.
Dan kan je voor de fan niet veel doen met zekeringen, omdat de viscofan niet elektrisch werkt namelijk.
Maar misschien kom je nog wat anders tegen.
Blijft hij ook koud als je heel veel hebt gereden of wordt hij langzaam wel warmer?
Ik denk nog steeds dat de thermostaat misschien de boosdoener is.