BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

m5 wielen e39 bladderen (coaten)

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
didrickydo
Neutraal
Type Auto: e39 530d M-uitvoering

m5 wielen e39 bladderen (coaten)

Post by didrickydo »

goeden avond allemaal.

ik heb een setje originele 18' breedset m5 velgen op het oog voor mijn e39

deze zijn heel moeilijk te krijgen en heb ze gelukkig ergens kunnen vinden. deze bladderen echter alleen allemaal
en zouden dus op nieuw behandeld moeten worden. de kleur is origineel black chrome en deze kleur wil ik toch echter wel weer graag terug erop hebben..

wat kan ik het beste doen ?

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Re: m5 wielen e39 bladderen (coaten)

Post by MAd »

Hallo,

Als de lak bladert, dan is het beste om de bladerende laag geheel te verwijderen.
Dit kan geschieden door de laag er af te stralen of af te bijten.

En daarna goed te spoelen als er verfafbijt gebruikt is.
Dan de verflagen weer opnieuw opbouwen, te beginnen met een hele goede etsprimer voor licht metaal.
Daarna een goede grondlaag, dan even goed glad schuren met waterproof.
Het schuren maakt de perfecte finish van de afwerk laag.
Na dat waterproof schuren een deklaag van de kleur lak, is het een basis lak, dan nog afwerken met de hoogglans laag.

Wilt u het helemaal perfect hebben, laat dit alles dan uitvoeren door een goede spuiter.

Vraag wel van te voren wat dit alles gaat kosten, om nare verrassingen te voorkomen, of maak een prijs afspraak.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Ad

Topic Author
didrickydo
Neutraal

Post by didrickydo »

bedankt voor jou uitgebreide uitleg ad,

ik heb zelf in de autoschade gezeten dus weet kwa spuiten wel hoe het werkt :oops:

echter had ik misschien mijn vraag andere moeten formuleren.

mijn vraag gaat eigenlijk meer uit naar het poedercoaten of het laten spuiten.
heb met poedercoaten geen ervaring. wielen spuiten wel. weet echter niet of met spuiten dezelfde kleur black chrome te behalen valt als wat de velgen nu zijn.

en of er iemmand is met ervaring hier mee die misschien een goed adresje weet :D

325i
4e Versnelling
Type Auto: E36 320i Sedan

Post by 325i »

google eens op velgen doktor Uden ik denk dat die ze echt goed krijgt voor een best redelijke prijs.
Tot nu toe alleen maar echt goed werk van gezien.

Wat betreft afbijtmiddel nooit gebruiken op velgen en al helemaal niet op geoxideerde velgen die zijn al aangetast genoeg.
Wat betreft poedercoaten is altijd goed mits het goed gedaan word :ja: suc6 ermee
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000

Topic Author
didrickydo
Neutraal

Post by didrickydo »

bedankt voor julli mee denken.

heb inmiddels iemmand die ze gaat stralen en spuiten in black chrome. dus niet coaten.

Erik-Jan
Neutraal
Type Auto: Seat Ibiza 6L

Post by Erik-Jan »

ik ken een hele goede coater in Zwolle (Overijssel), levert goed werk tegen een hele nette prijs...
Ride with Pride...

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Afbijten kan geen kwaad.

Gezien dat dit niet anders gedaan word in de vliegtuigbouw en de updates van de romp en vleugeldelen.
Dit is dus ook licht metaal!
Als een kist binnen gebracht word voor reparaties en het verfwerk, worden alle alu delen dus ook met afbijt bewerkt.
En daarna weer goed gespoeld.
Een kist geheel kaal schuren is een immens werk wat heel veel uren gaat kosten, en niet eens mag zelfs.
Stralen is hier ook uit den boze.
Dus blijft er dan nog een optie over, afbijtmiddel!
Neem wel de versie die voor lichtmetaal gebruikt word!

Velgen daar tegenover, kunnen wel gestraald worden of kaal geschuurd, en afgebeten worden.
Het is maar waar men voor wil kiezen, gemak dient de mens!

Ik zou dus ook kiezen voor het poeder coaten.

Met vriendelijke groet,
Ad

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

Een vliegtuig zijn geen wielen natuurlijk.
Alu wielen zijn vaak zo aangetast dat er erg veel materiaal ofmoet.
afbijt middel gaat dan gewoon eigenlijk te ver en gaat in het metaal zitten, en als de wielen dan behoorlijk belast gaan worden kan dit wel eens gevaarlijk gaan uitpakken.
Ik heb al wielen zien afbreken en het hart zat nog op de auto dus ik ben er zelf heel erg voorzichtig mee met z`n spullen als afbijtmiddel.
En een wiel van een auto heeft echt heel veel te voorduren.
Constant grote tempratuursverschillen en ontzettend veel kilos die op en naar gaan door de gewichtsverplaatsing van de auto.
Wat ik heb zien afbreken is tot nu toe alleen nog op het circuit geweest ( bij straat autos)

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Beste 325,

Heb je eigenlijk wel goed gelezen wat ik geschreven heb?

Ik denk dat je iets over het hoofd gezien hebt, lees het laatse verhaal van dat afbijten nog eens zéér aandachtig door.
Dan zult u zien dat uw argument echt ongefundeerd is.
Ik denk dat vliegtuig alu ook aantastbaar is door de verkeerde afbijt, dus kijk nog eens erg aandachtig.

Erg raar vind ik het verhaal, ik ben al reeds 43 jaar aan auto's werkzaam, en heb nog nooit een velg gezien die door het kaalmaken met de juiste afbijt zien afbreken of afbrokkelen.
Dat kan haast niet anders gebeuren dan ondeugdelijk gebruik van een dergelijke velg.

Verder ga ik er ook geen discussie over aan, want dan wet ik wel weer waar het op uitdraait bij u, dan word er weer kinderachtig een stuk topic verwijderd!
Hoe gaat het trouwens met de werkgever?

Met vriendelijke groet,
Ad

325i
4e Versnelling

Post by 325i »

Hoe bedoel je Ad?
Ik ben gewoon geen voorstander van afbijt ook niet als die voor lichtmetaal is wellicht dat die voor lichtmetaal wordt gezegt en ook misschien wel aangetoont wordt dat die niet in het metaal gaat zitten ok maar dan nog.
Ik ben er geen voorstander van beter heel rustig stralen met een fijne korrel en goed opletten dat genoeg ook genoeg is.
Een velg is gewoon een kostbaar goed wat behoorlijk op z`n klote krijgt
Post Reply

Return to “Algemeen”