BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

thermostaat vervangen

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
nooitmeerswift
Neutraal
Type Auto: 318

thermostaat vervangen

Post by nooitmeerswift »

hoi allemaal,
ik moet mn thermostaat vervangen (318i 1992). Ik lees in de manual dat ik de fan en de behuizing van de radiateur eraf moet halen, voordat ik het thermostaathuis los kan maken!
Maar kan ik niet gewoon dit laten zitten? Moet het eigenlijk van te voren even weten, dan kan ik de tijd inschatten om de thermostaat te vervangen. Liever maak ik die fan niet los, die zit muurvast.
Volgens mij heeft dat thermostaathuis 3 boutjes, en kan het een simpel klusje van een half uurtje zijn!?

groetjes robert

Szocca
Neutraal
Type Auto: BMW E34 535i

Re: thermostaat vervangen

Post by Szocca »

Als alles mee zit is het zo gedaan, maar er hoeft maar iets tegen te zitten en je bent langer bezig. Ook moet je ontluchten, als je de boel laat leeglopen, en dat kan wel even duren.

Ik heb een 320 e36 (6 cilinder) en onlangs nog heb ik ook de thermostaat vervangen. Ik heb ook de hele zooi moeten losmaken, omdat ik anders geen ruimte had. Ook de fan moest er bij mij af, anders kon ik er niet bij.
Ik heb met een steeksleutel 32 en een flinke hamer de moer van de viscofan voorzichtig losgetikt.
Je zal de viscokoppeling moeten blokkeren of tegenhouden, dan de sleutel op de moer van de fan te zetten en de met de hamer op het uiteinde van de sleutel te slaan. Let er wel op dat het linkse draad is!

Het heeft mij ook wel flinke moeite gekost om de fan eraf te krijgen. Dus laat je daardoor niet ontmoedigen.

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt bij de 4-cilinders, maar bij mij was het best wel priegelen met die fan. Toen deze eraf was kon ik overal wel goed bij. Succes.
Ik hou het topic in de gaten voor het geval je vragen hebt.
Last edited by Szocca on 29 Jan 2013 14:24, edited 2 times in total.

Szocca
Neutraal

Post by Szocca »

Hier heb ik een link, het is niet helemaal te vergelijken met jouw BMW, maar in grote lijnen geeft het je een idee hoe te werken.
Vooral het deel hoe alles los moet vond ik behulpzaam en heb ik veel aan gehad.
Het blokkeren van de viscofan heb ik trouwens met een schroevendraaier gedaan, net als in deze handleiding.

http://www.bimmerdiy.com/diy/e36coolingsystem/

Topic Author
nooitmeerswift
Neutraal

Post by nooitmeerswift »

Szocca wrote:...........

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt bij de 4-cilinders, maar bij mij was het best wel priegelen met die fan. Toen deze eraf was kon ik overal wel goed bij. Succes.
Ik hou het topic in de gaten voor het geval je vragen hebt.
hoi Szocca, bedankt voor je snelle antwoord! Ik heb vanmiddag met mn volledig grieperige hoofd het toch maar even geprobeerd. Ik heb elke dag de auto nodig, maar nu ik fikse griep heb kan ik toch niet rijden :ja:
Het blijkt dus dat het wel mogelijk is bij de 4-cilinder om het huis los te maken zonder de fan. Hoop gepriegel, maar uiteindelijk toch maar 20 minuutjes werk. Godzijdank niet die fan los hoeven te halen, als ik zo je verhaal lees! Daar was ik dus ook bang voor!
nogmaals bedankt, en nu maar hopen dat dat het probleem van die constant koude motor hiermee opgelost is! (morgen komt de nieuwe thermostaat)

ps: net even de oude thermostaat gecheckt, en gaat keurig open en dicht aaargh :oops: Nu maar hopen dat er toch iets niet goed aan is, en dat hij te lang open bleef staan! morgen dé dag :ja:

Szocca
Neutraal

Post by Szocca »

Ik hoop ook voor je dat met een nieuwe thermostaat het probleem is opgelost. Die thermostaat van mij leek ook niks mee aan de hand, maar een nieuwe deed toch wonderen bij mij. Bij jou hopelijk ook dus.

Topic Author
nooitmeerswift
Neutraal

Post by nooitmeerswift »

jaa was het inderdaad! hij wordt veel sneller warm, en blijft daar mooi hangen!

Op naar de volgende stap,... :ja: Mn interieurventilater doet het alleen volgas. Ben een soort hans klok met die fan in mn gezicht de hele dag voluit. Denk dat de weerstand kapot is. Maar heb al gezien dat deze vervangen ook geen heel makkelijk klusje is!

Szocca
Neutraal

Post by Szocca »

Dat de weerstanden verrot zijn lijkt me wel duidelijk, zo aan je verhaal te horen.
Ik heb hier zelf nog nooit aan gewerkt, dus ik kan je ook geen tips geven of zoiets.

Maar je zei zelf dat je een manual van BMW had, wellicht dat het daar ik staat. Ik heb zelf ook zoiets, een Bentley manual speciaal van de E36, daar staat ook echt vanalles in. Mocht je deze nog niet hebben, je kan hem als je even zoekt ergens downloaden als een PDF bestand, dan heb je gelijk voor alle soorten klussen een handleiding.

Succes!

Topic Author
nooitmeerswift
Neutraal

Post by nooitmeerswift »

ja dank je! heb inderdaad een heel uitgebreide werkplaatshandboek. Maar nou net die kachel staat er niet duidelijk in. En een weerstand is tegen de 50 euro, nou dat is niet mis. Ik ga eens kijken of ik die weerstand begrijp, en zelf maken. Want moet wel een heel erg complexe weerstand zijn voor die prijs :shock: . Lijkt me meer 5 euro :ja:
Post Reply

Return to “Algemeen”