BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Probleempje na vervangen koppakking

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
mafioso
Neutraal
Type Auto: BMW E36 316i 1995

Probleempje na vervangen koppakking

Post by mafioso »

Hallo allemaal,

Nadat mijn BMW E36 316i uit 1995 de koppakking lek was heb ik besloten om deze te vervangen, nu heb ik alles in elkaar en toen wou hij eerst niet starten omdat hij geen compressie had, nadat ik bij mijn distributiekettingtandwiel een kwart slag gedraaid had voelde ik met de hand veel compressie en hoorde ik geen rare geluiden.
Toen het moment van starten daar was starte hij meteen liep even op in toeren en viel meteen weer weg stotend omdat hij net op het randje aant dansen was dat hij wel / niet aan bleef.
Als ik er gas bij geeft doet hij het perfect en het klinkt zoals hij altijd geklonken heeft, maar zodra ik ook maar even gas los laat zakt hij netjes af maar bij 15000 toeren begint hij al met onregelmatiger lopen en valt hij meteen ook weg.
Nu had ik vernomen dat dit de stappenmotor kon zijn (de slang was hiervan iets ingescheurd) dit profisorische opgelost misschien een beetje beun maar het sluit goed af waardoor dit nogsteeds niet is opgelost.
Ik denk zelf dat het aan de timing van de kleppen ligt maar weet dit niet zeker, bougies vonken goed en de rook uit de uitlaat ziet er gewoon normaal uit. Cilinderkop is goed aangetrokken bmw dealer heeft mij verteld 30-35nm en dan 2x 90 graden (lekt ook niet).

Helaas ben ik niet zo technische dat ik weet hoe ik de timing kan aanpassen dus misschien kan iemand mij dit verduidelijken?

Ik hoor het wel.

Groetjes Luciano.

Topic Author
mafioso
Neutraal

Re: Probleempje na vervangen koppakking

Post by mafioso »

kan niemand me helpen? :$

Szocca
Neutraal
Type Auto: BMW E34 535i

Post by Szocca »

Ik vind het lastig om te zeggen, dat je een distributietandwiel hebt verdraaid baart me wel zorgen.

Wat die stappenmotor betreft, daar had je geen problemen mee voordat je de koppakking ging vervangen? Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat het er niet aan ligt maar als je voor de pakkingwissel er geen problemen mee had dan denk ik dat het daar niet aan ligt.
Ik denk dat je de timing verkeerd hebt gezet en nu met een raar lopende motor zit.

Welke kant heb je het tandwiel op gedraaid? met de draairichting van de motor mee of er tegen in?

In theorie
- loopt een motor in hoge toeren beter met een wat latere kleptiming
- loopt een motor in lage toeren beter met een wat vervroegde kleptiming.
(daarom hebben sommige motoren variabele kleptiming, om de motor optimaal te laten presteren)

Stel nou dat je door het draaien van het tandwiel je kleptiming wat hebt verlaat, dan zou hij in theorie hoog in toeren misschien wel goed kunnen lopen, maar onderin je toeren loopt hij dan als een natte krant.
En dan ga ik er van uit dat er niks kapot is gegaan in de motor. Wat onwaarschijnlijk is aangezien je distributie blijkbaar van tijd staat. (Je zegt dat je hem een kwart hebt verdraaid)
Ik ben toch bang dat je iets beschadigd hebt. Eigenlijk zou je even compressie moeten meten met zo´n echte meter. Met de hand kun je niet nauwkeurig genoeg aanvoelen of de compressie voldoet.

Kleptiming is wat dat betreft een kreng, het moet gewoon helemaal goed staan anders loopt je motor gewoon niet goed. Staat deze ook maar een tandje verkeerd dan kan het al stuk gaan.

Ik kan alleen maar vanachter mijn scherm een ruw idee geven van wat ik denk dat het is, en zeker weten doe ik het niet maar het ziet er niet zo goed uit.

Topic Author
mafioso
Neutraal

Post by mafioso »

Beste Szocca,

Bedankt voor je reactie!!!
ik heb niet de orginele cilinderkop gebruikt omdat er tapeindes waren afgebroken van het uitlaatspruitstuk en me dit gewoon teveel tijd en moeite ging kosten! deze kop heb ik bij een kennis die een eigen demontagebedrijf heeft gehaald en weet ik zeker dat hij van een goedlopende BMW afkomt. , enige nadeel is dat deze niet hetzelfde stond zoals mijn auto heeft gestaand natuurlijk vandaar dat hij nu ook niet op tijd staat, en dat begrijp ik na jou berichtje van hoe het in theorie zit heb ik dus vernomen dat de kleptiming wat later staat dan dat hij moet staan, alleen hoe krijg ik deze nu perfect afgesteld? ik zie een merkteken op het tandwiel die ik verdraaid had omdat hij eerst niet wou starten door geen compressie omdat de kleppen open stonden. maar verder zie ik geen merktekens zodat ik deze goed kan stellen!!

Dus kortom: zou ik het heel top vinden als iemand mij kan vertellen waar ik de overige merktekens kan vinden om dit goed af te stellen????, ik ga ervan uit dat niets kapot is aangezien ik ook geen rare geluiden heb vernomen.

Szocca
Neutraal
Type Auto: BMW E34 535i

Post by Szocca »

Ik weet niet hoe je makkelijk kan zien of je hem goed hebt staan. Afhankelijk van de stand van de nokkenas zou je misschien zien welke cilinder aan welke slag bezig is.

Ook moet je dan de onstekingsvolgorde of de inspuitvolgorde weten. (1-3-4-2 of 1-2-4-3, ik denk de eerste, weet niet zeker)
Je nokkenas volgt hetzelfde patroon.
Ook zal je je krukas dan precies goed moeten zetten, er staan altijd 2 zuigers boven en twee beneden bij een vier-cilinder.
Alleen, de nokkenas bepaalt dat de ene bijvoorbeeld bezig is met de uitlaatslag en de ander met de arbeidsslag.
Dit moet dus wel goed staan. Anders loopt de motor niet.

Meestal bij distributie of koppakking vervangen staat het merkteken op de krukas op een bepaalde plek, en als je dit merkteken bijv. omhoog zet dan staat de nokkenas ook op een bepaalde manier. Dan blokkeer je ze met een sleutel of een set pennetjes. Zodoende gaat het bijna nooit fout, maar in dit geval heb je daar niet zoveel meer aan.

Als je even kijkt hoe je nokkenas staat en wat hij doet, d.w.z. stel hij bedient eerst de kleppen van cilinder 1 en als je hem verder draait die van 3, dan weet je waar in de arbeidscyclus de nokkenas staat. Als je vervolgens ervoor zorgt dat de krukas en daarmee ook de zuigers goed staan t.o.v. de nokkenas, kan je heel misschien de motor weer op tijd krijgen.
Maar het blijft een beetje een gokwerkje zo natuurlijk.
Het mooiste zou zijn geweest als alles nog stond zoals het was toen je bezig was met sleutelen.
Ik kan niet garanderen dat het zo goed komt, zoals ik eerder al zei, soms gaat de boel al stuk bij het minste of het geringste. Hopelijk kan je het nog in orde maken, al gaat het misschien nog wel lastig worden.

Topic Author
mafioso
Neutraal

Post by mafioso »

Heej bedankt voor je reactie de ontstekingsvolgorde is 1-3-4-2 en ik laat iemand langskomen die hier alles van af weet en hem zo af kan stellen, ik hou je op de hoogte zodra ik meer weet (kan wel even duren hijs heel druk)

Groetjes

Topic Author
mafioso
Neutraal

Post by mafioso »

Daar ben ik weer allemaal ;) ,

De persoon die met me mee zou kijken die heeft me laten zitten en heeft kortom gewoon geen tijd en zin :roll: , dus heb ik besloten om toch maar weer aan het forum te wagen.

Ik zou graag willen weten hoe ik de distributie / kleptiming moet afstellen, ik begrijp dat hier merktekens voor zijn maar die kan ik niet vinden!! dus graag zou ik willen weten:

- Waar en welke merktekens zijn de juiste & waar moet ik op letten om mijn auto goed af te stellen.
- kan iemand misschien een korte uitleg geven hoe dit precies moet gebeuren, een soort how to met foto's?

Ik ben nu inmiddels al 3weken bezig om te zoeken hiervoor dus als jij mij hiermee kan helpen zou top zijn!!! :ja:

groetjes weer :zwaai:

stege123
Neutraal
Type Auto: e34 535; e28 525tds

Post by stege123 »

Beste mafioso
Je hebt helaas 1 van de klassiekers onder de fouten begaan. Ik vraag me af of je geen schade hebt gemaakt, door zomaar op de dolle pof een cilinderkop te monteren, zonder te checken of je kleptiming wel goed staat. Als je niet weet waar je mee bezig bent, moet je dit soort zaken niet zelf doen, of goede hulp erbij zoeken.

Na dit gezegd te hebben, het volgende.

Zoek uit of vraag hoe de merktekens van krukas EN nokkenas moeten staan, en probeer dit weer in de goede stand te krijgen. Deze merktekens zitten er niet voor felix vagina. Je hebt de timing nu van slag, en dus zal je motor nooit goed gaan lopen, en dit euvel zal zich ook niet vanzelf gaan herstellen. Ik weet niet waar je woont, anders zou je bij ons moeten komen om eea af te stellen dan wel te repareren. Wij hebben in het verleden diverse projecten met goed resultaat afgewikkeld, en kennen onze weg op BMW gebied. Nogmaals, ik hoop dat je geen schade gemaakt hebt, en dat je dit weer op de rails krijgt.
Post Reply

Return to “Algemeen”