BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

et waarde

Forum voor alle E36 series van 1991 tot 1999.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
blackbeamer
Neutraal
Type Auto: e36

et waarde

Post by blackbeamer »

hallo allemaal,

ik ben nieuw hier du het fijne weet ik er nog niet van, ik heb mij aangemeld op het forum om het een en ander te onderzoeken ik heb sinds kort een e36 sedan uit 96 die ik helemaal aan het opknappen ben.

Mijn vraag is wat is de staandaard etwaarde van een sedan uit 96? Al gezocht of het ergens stond maar kon het zo gauw niet vinden.

Redhead
2e Versnelling
Type Auto: E36 316i 1.9 Aut4 / E28 525e

Re: et waarde

Post by Redhead »

Dat ligt aan de velg en band combinatie.
Zijn div sites die ze wel vermelden.
E36 Compact | 316i 1.9 aut4. [ external image ] | E28 535e '83 Project

coach
Neutraal
Type Auto: E36 325i cabrio 1994, E36 316i coupé 1998

Re: et waarde

Post by coach »

ET staat voor ’Einpresstiefe’ oftewel wielbolling. Elke velg bestaat eigenlijk uit 2 delen, namelijk een velg waar de band op gemonteerd zit en de schijf welke ervoor zorgt dat het wiel (band plus velg) aan de auto gemonteerd kan worden met wielbouten of wielmoeren. Wanneer de schijf in het midden van de velg geplaatst is, spreekt men van ET 0 (mm) Zowel aan de voorzijde, als de achterzijde is dan evenveel ruimte. Er zijn auto’s met een gemiddelde ET 35-waarde, een lage ET-waarde zoals ET 15 tot 28 en er zijn auto’s met een hoge ET waarde vanaf ET 40 tot 58. VW Golf type 3 heeft bijvoorbeeld een gemiddelde ET-waarde (ET 35), BMW heeft in veel gevallen (5 en 7-serie) een lage ET-waarde (ET 15 of ET 20) en Opel heeft net als veel Japanse auto’s een hoge ET-waarde ET 49+. Het doel van deze verschillende waarden is om het wiel zo ideaal mogelijk boven het wiellager te centreren. Hoe lager de ET-waarde, hoe meer het wiel naar buiten komt te staan. Van: www.autoweek.nl
Volgens een andere site is de 'ideale' ET-waarde voor de E36 tussen de 42 en 47. Maar er zijn ongetwijfeld mensen die veel lagere waardes gebruiken.
Live now, worry later
[ external image ]
Post Reply

Return to “1991 - 1999 (E36)”