Ik ben sinds 2023 trots eigenaar van mijn eerste auto (BMW 318i bouwjaar 2018 B38 blok). Ik heb hem met 79.000km destijds opgehaald. Gezien ik de auto heel intensief gebruik (40-50d km per jaar) staat er nu al 173.000 op de teller.
Ik heb er nooit problemen mee gehad en heb de olie altijd na 10-15d km ververst, echter brandt er sinds afgelopen week een lampje…
Na het uitlezen gaf hij de volgende codes aan:
• 130304 VANOS-magneetventiel uitlaat: nokkenas klemt / vastgelopen Foutstatus momenteel onbekend, voorwaarden voor foutopslag niet vervuld → Fout veroorzaakt op dit moment geen rij-informatie (geen waarschuwingslampje of melding actief)
• 130308 VANOS-magneetventiel uitlaat: positie niet bereikt Foutstatus momenteel onbekend, voorwaarden voor foutopslag niet vervuld → Fout veroorzaakt momenteel een rij-informatie (emissiewaarschuwingslampje en/of check control melding)
• 101F01 Luchtmassasysteem, plausibiliteit: berekende luchtmassa’s in het inlaatsysteem niet plausibel (of variant: drempelklep openingshoek, absolute druk inlaatspruitstuk, vergelijking: druk te hoog)
Ik heb als eerste nieuwe 0w30 bmw longlife olie erin gedaan, dit mocht helaas niets oplossen.
Het gekke is is dat mijn auto nog loopt als voorheen, ik heb geen vermogensverlies en ik heb ook geen ratelende (koude) start.
Ik lees op internet dat de b38 blokken bekend staan om filtergaasjes die in de solenoid valves zit afbreken en in de nokkenas terecht komen of dat het magneetventiel niet meer werkt zoals voorheen.
Gezien het B38 blok de valves zo heeft verwerkt dat de kleppenkast open moet bij vervanging is dit natuurlijk een arbeidsintensief duur geintje bij de garage.
Ik zou daarom graag willen weten wat jullie denken wat mijn auto heeft gezien het storingslampje de ene keer wel en de andere keer niet aangaat (ongeacht olie temperatuur: ene keer brandt die bij koude start de gehele rit, andere keer begint het pas bij warme motor te branden andere rit staat hij volledig uit)
Ik vind het lastig te peilen en zou graag willen weten hoe ik het beste zelf erachter kom wat de oorzaak is voordat ik 1 tot 2 duizend euro aftik bij de garage zonder veel wijzer te worden, gezien ik een garage heb waar ik mijn eigen onderdelen kan aanleveren en ik hun enkel de opdracht geef en het arbeidsloon betaal wil ik graag weten wat het van A tot Z kan zijn.
Ik denk zelf dat het het magneet ventiel is gezien het lampje “random” brandt ongeacht olietemperatuur.
Iemand met ervaringen of kennis? Ik hoor het graag!