BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Motor stuk! Wie kan mij helpen?

Forum voor alle BMW 1-serie modellen van 2004 - heden

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Nina
Neutraal
Type Auto: BMW 118i

Motor stuk! Wie kan mij helpen?

Post by Nina »

Hallo,

Ik kwam dit forum online tegen en ik hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen om mij wat meer informatie te kunnen over een probleem die ik heb aangezien ik geen verstand heb van auto's. Wat is het probleem nou? Wij hebben een BMW 118i en afgelopen week ging het oliedruklampje op het dashboard branden. Mijn vriend heeft de auto direct naar de BMW-dealer gebracht. Daar kreeg hij te horen dat de kettinggeleider was gebroken, daar stukjes plastic van in de olie waren gekomen en dat die de olietoevoer blokkeerde. Ze hebben alle olie gefilterd en de reparatiekosten waren €1700.
Echter bleek het probleem daarna niet opgelost en het lampje ging direct na het afhalen weer branden. Dus terug naar de garage. Daar kreeg hij na een paar dagen te horen dat de motor al geruime tijd een slechte olietoevoer had gehad en dat de gehele motor was beschadigd. Een nieuwe motor kost €7600.
Nu is mijn vraag hoe zoiets kan? Het is een BMW 118i uit 2009 met 190.000 km op de teller. De BMW is altijd uitsluitend bij de BWM-dealer onderhouden en heeft ieder jaar een grote en kleine beurt gehad. Ik zou zeggen dat wij alles hebben gedaan wat we moesten doen. Nu blijf ik over met de vragen hoe het mogelijk is dat binnen 5 jaar je auto helemaal aan gort ligt? Na wat googlen vond ik een mogelijke oorzaak waarom de kettinggeleider kapot kon gaan. Er stond dat als de kettingspanner niet goed werkt, daarmee de distributieketting kon gaan trillen en door deze trilling de kettinggeleider kapot kon slaan. Nu blijf ik echter nog steeds met wat vragen over waarvan ik hoop dat iemand deze kan beantwoorden.

Vragen:
1) Wat is de levensduur van een kettingspanner? ( moet deze na een bepaalde tijd/km vervangen worden?)
2) Wat is de levensduur van een kettinggeleider? ( moet deze na een bepaalde tijd/km vervangen worden?)
3) controleert de BMW-dealer bij een grote beurt de kettingspanner/geleider of is dit iets dat alleen gecontroleerd wordt als je al problemen hebt met de auto?
4) Wat is de tijdsperiode waarbinnen dit probleem zich manifesteert? is het mogelijk dat binnen 9 maanden ( na de laatste grote beurt) de motor helemaal kan beschadigen?
5) Zou er niet een veiligheid in de motor moeten zitten dat een simpel plastic kapje als de kettinggeleider een hele motor stuk kan maken? Of zou er niet eerder een waarschuwingslampje moeten gaan branden, dan op het moment dat de motor al stuk is?( oftewel een ontwerpfout?)
6) Had de garage tijdens de eerste check al moeten ontdekken dat de motor kapot was ipv ons eerst €1700 in rekening te brengen en pas daarna te melden dat de motor toch stuk was?

Diegene die mij kan helpen ben ik zeer dankbaar. Ik hoop dat er enige kundige mensen hier zijn. Alvast heel erg bedankt!
Met vriendelijke groet,
Nina

Speedy540
2e Versnelling
Type Auto: e34 540ia / e34 520iat / e36 316i

Re: Motor stuk! Wie kan mij helpen?

Post by Speedy540 »

Deze vragen kan ik niet voor je beantwoorden. Maar het lijk mij dat de garage niet bij elke onderhoudsbeurt de gehele motor open maakt. Ze gaan mede af op wat ze zelf ontdekken en waar jij als klant mee komt. En sterker nog ook wat de computer ze verteld. De gebreken die jij helaas hebt mogen ervaren zijn van meerdere factoren afhankelijk. Ik weet niet hoeveelste eigenaar jij bent. Maar het kan zo maar zijn dat de vorige eigenaar als deze er is niet zo zuinig is geweest voor zijn BMW. Mogelijk een lease rijder? (daarmee zeg ik overigens niet dat alle leaserijders slecht zijn voor hun wagen.) De ketting gaat zelf gaat eigenlijk een life time mee. Heel goed zijn dat de gebroken ketting geleider niet is opgemerkt bij de vorige olie beurt (regelmatig peilen kan helpen dingen eerder te zien). En heeft de laatste rit de motor de das om gedaan. Het lijkt mij wel dat wanneer de ketting spanner defect raakt dit door geluid waarneembaar is voor een monteur die weet wat voor geluid hij verwachten kan bij een normaal stationair draaien de motor.
Rij een 316i van 04-1994. Wil je wat laten maken of heb je onderdelen nodig? pm me maar dan kijk ik wat ik kan betekenen voor je. De 540i staat geschorst. Uitlezen van uw bmw is mogelijk. zowel met Dis als Inpa
Post Reply

Return to “1 Series”