Goed , zoals verwacht heb ik mijzelf eerst even netjes voorgesteld. En hopelijk kan iemand mij met het onderstaande probleem helpen.
Probleem , hoog brandstof verbruik
Code , P0170 Fuel trim bank 1 (19,5%)
Uitleessoftware , ScanXL Pro
Auto , BMW 318i Touring 118pk 2001 M43
Vervangen , lambda sonde (voor de cat) en LMM
Resultaat = 0
Omdat mijn BMW een hoog brandstof verbruik heeft heb ik wat software gekocht en een OBD kabel zodat ik zelf mijn auto kan uitlezen.
Tijdens het uitlezen van de foutcode komt telkens P0170 terug , Fuel trim bank 1. Nu heb ik deze tijdens een live meting in de gaten gehouden en deze blijft op 19,5% / 20,3% staan. Voor zover ik weet is alles boven de 10% een "no-go".
[ external image ]
Nu heb ik inmiddels mijn lamda sonde en LMM al vervangen maar dit bracht helaas geen verbetering. Ik had even de hoop dat mijn LMM kapot was want na het monteren van de nieuwe was het verbruik heel even 9l/100km , maar helaas is dit al weer opgelopen naar ruim 11l/100km. Tevens vliegt mijn radius meter naar beneden , als ik bijvoorbeeld een ritje maak van zo'n 20 km , ben ik dik 60km radius kwijt. Met andere woorden , ik tank me eigen helemaal lens! Had ik net zo goed een M3 kunnen kopen! :gek:
Tevens ook al een "lektest" gedaan (met remmenreiniger) en flink aan de gang geweest maar de motor reageert nergens op tijdens deze test. Ook heb ik een dynorun gedaan en ik heb nog zo'n 114pk over van de orginele 118 pk dus dat lijkt me ook niet zo heel slecht. Kan ik hiermee compressie problemen uitsluiten??
Zijn er hier nog mensen die mij goede bruikbare tips kunnen geven wat ik nog kan controleren , of die mij tips kunnen geven wat betreft ScanXL pro om nog meer te kunnen testen en uitlezen?
Alle hulp is welkom. Mocht je meer informatie nodig hebben om een goed antwoord te kunnen geven , vraag hier vooral om.
Mvg ,
Daniel
BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Echte kenners gezocht , P0170 code fuel trim bank 1 19,5%
Moderator: Moderator Team
-
- Neutraal
- Type Auto: BMW 318i Touring , 2001 , M43
Re: Echte kenners gezocht , P0170 code fuel trim bank 1 19,5%
De 318 uit 2002 automaat van ons begon ook flink te drinken, bracht deze voor wat anders naar de garage maar deze kwam met het trieste verhaal dat het motorblok onder de sluts zat en het carter fentilatie verstopt zat van kleine stukjes rijden, nu rijden wij helemaal geen kleine stukjes met de auto dus dat kon het niet wezen, bij verdere inspectie waren de tandwielen en de nokkenas ketting versleten en stond de hele zooi van tijd af, overgens met rijden merkte je hier niets van, klein beetje ratelen bij stationar draaien, dus dit hebben we laten maken en rijd nu inderdaad weer als nieuw, dit schijnt een kwaal bij deze motoren van BMW te zijn vertelde de monteur, de KM stand is nu 230.000, ik hoop dat je hiet iets mee kan.
Groet. linfiel.
-
- Neutraal
- Type Auto: BMW 318i Touring , 2001 , M43
Bedankt voor je reactie. Alleen mijn motor ratelt niet. Dus denk niet dat het de ketting is.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, bij mij bleek het de brandstofpomp te zijn die niet goed was. Wat je kan proberen is de brandstofdruk op je fuelrail meten. Er zit een ventiel op waar je een drukmeter aan kan sluiten. Ik weet niet wat de druk moet zijn voor een 4 cilinder, maar voor een 6 cilinder is dat 3.5 bar (bij mij was het 3.0 maar een halve bar te weinig en toch fueltrims die buitensporig waren). Als de druk niet klopt dan kan je beginnen met het vervangen van het brandstoffilter en de druk regelaar. Als hij dan nog niet goed is is het hoogstwaarschijnlijk dat de brandstofpomp defect is.