BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

zwaar/slecht schakelen bij koude motor

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Locked

Topic Author
Max19
Neutraal
Type Auto: BMW 318d touring

zwaar/slecht schakelen bij koude motor

Post by Max19 »

Hallo allemaal

Sindskort zijn wij in het bezit van een BMW 318d touring E90 uit 2007.
Vanaf het begin hebben wij problemen met het schakelen bij koude motor. Wij krijgen de versnelling heel moeizaam in zijn 1 en vooral in de achteruit. Eerst moeten wij in de 2 of 3 schakelen en dan terug naar 1 of achteruit.
Na een tijdje rijden gaat het wel stukken beter.
Heeft iemand deze problemen ook gehad en hoe is dit opgelost?

Groet
Max19

ronald 2002
2e Versnelling

Re: zwaar/slecht schakelen bij koude motor

Post by ronald 2002 »

koppeling komt niet goed vrij of te dikke versnellingsbak olie
2002 '75 +m3 '93+530D'02

ArnoldC
1e Versnelling
Type Auto: 318 D Compact (E46)

Post by ArnoldC »

De versnellingsbak olie bij deze auto's is long life, deze is waarschijnlijk nooit ververst dus dat zou geen problemen moeten geven, maar je weet nooit, je kunt een olieverversing met de voorgeschreven olie zowieso proberen.

Koppeling zou opzich ook kunnen, maar deze auto's hebben een zelfstellende koppeling waar je het dus ineens bij voelt als hij versleten is, en dan zou het bij warme motor ook moeten zijn?

Zou het probleem zelf dan toch bij m'n bak zoeken.

ronald 2002
2e Versnelling

Post by ronald 2002 »

o toevallig geen vloermat die omhoog is geschoven?
je zal de niet de eeste zijn die raar staat te kijken als de monteur de vloermat even terug op zijn plek doet en de koppelng dan wel vrij komt.
2002 '75 +m3 '93+530D'02

sur_ran
Neutraal
Type Auto: BMW 3 serie

Post by sur_ran »

Hallo Ls,
Ik heb ook hetzelfde probleem met mijn BMW 3 serie 2002, zodra de motor koud is schakeld ie heel moeilijk in de 1e versnelling :mrgreen: . Maar naarmate de motor warm wordt gaat het makelijk :P

Groetjes
Suresh

Tjalle
Neutraal
Type Auto: 320i

Post by Tjalle »

ik heb een 118d en een 320i beide uit januari 2006. bij de 320 geen probs maar met de 118i ook al jaren problemen totdat ik de afgelopen dagen de pook even goed heen en weer beweeg en dan met name even goed naar links drukken richting zijn achteruit. daarna gaat de pook makkelijker in z'n eerste versnelling bij koude motor.

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo BMW vrienden,

Ik wil toch even een ding benadrukken, het LL verhaal.

Bij de dealer zeggen ze het ook, ik neem het dus ook niemand kwalijk, want de teamleden van de dealer worden ook geïnstrueerd door de fabrieken.

Maar zoals ik al wilde aangeven, de LL olie soorten, dit zijn genoemd de Long Life oliesoorten, maar deze hebben dus niet het eeuwige leven!

Deze dienen dus gewoon zoals bij elke versnellingsbak LL olie ook gewoon en dan vooral bij de automaten om de 100.000 km ververst te worden, dit bericht komt bij de ZF dealer vandaan, doet men dit niet dan komen de problemen vanzelf wel.

Bij de schakelbakken is het verhaal weer iets anders, deze kunnen wat langer doorrijden, maar indien er een aftapplug aanwezig is, dan zou ik zelf die olie er toch ook met een verstandige termijn gaan verversen.

Olie ongeacht het merk of kwaliteit, deze is ook aan slijtage onderhevig, en zal na een bepaalde levens ciklus ook zijn werking kwijt zijn, hier mee doel ik dus op het koelende en het smerende verhaal.

Die aftapplug zit er volgens mij ook niet voor niets, en is niet enkel aangebracht om te kunnen aftappen voor enkel een reparatie of demontage aan de bak!

Maar verder laat ik het in het midden wie wat doet met zijn auto, dat is een ieder zijn verantwoordelijkheid.

Ik zou het in elk geval gewoon proberen, om eens de olie te verversen, en kijken of het schakelen van bepaalde versnellingen beter gaat als alles koud is, baat het niet, dan schaad het ook niet!

verder dient men er rekening mee te houden dat koude onderdelen wel een wat stugger kunnen zijn, dan wanneer deze warm zijn.
wanneer een versnellingsbak koud is, dan is er minder olie op de assen van de versnellingsbak aanwezig, dus al met al kan dit dus het probleem is een groot woord, maar de oorzaak kunnen zijn.

Misschien dat een verversing hier ook mede aan kan helpen, dat dan de assen en alle schuivende onderdelen beter verplaatst kunnen worden, soepeler is.

Succes.

met vriendelijke groet,

Ad

gjcr1971
Neutraal
Type Auto: E36 318TDS Touring

Post by gjcr1971 »

Mijn E36 schakelt met het koude weer een stuk soepeler na het vervangen van de versnellingsbak olie. Ik kan het echt aanraden en het zijn de kosten ook niet.

David
Neutraal
Type Auto: BMW 118D

Post by David »

@Max wat heb je nu gedaan?

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste david,

Als @Max de reacties gelezen heeft, dan zou hij de koe bij de hoorns genomen hebben, en de versnellingsbak olie ververst hebben.

Erg jammer, dat sommige mensen niet even de moeite nemen om een reply te geven, hoe het is afgehandeld en de problemen misschien verholpen zijn.
Dan weten de andere forum leden ook of hun raad geholpen heeft, of niet, dat kan ook nog.

Met vriendelijke groet,

Ad

David
Neutraal
Type Auto: BMW 118D

Post by David »

Ja een terechte opmerking Ad!

faw287fr
Neutraal
Type Auto: bmw 118d

Post by faw287fr »

Dat met olieverversen is lulkoek. Heb nu 190.000 kms mee gereden en heb nog steeds hetzelfde probleem als iedereen met m'n serie 1 118d.
Misschien een andere olie kan helpen , maar dat willen de garages niet doen.
Heb BMW al enkele malen geschreven en die zeggen dat als ze er mee rijden het een beetje stroef gaat, maar als ik een nieuwe koop zal het niet anders zijn. Wat een gezwam.

Heb wel eens het idee dat hij er ook een enkele keer te vlug uit schiet en daarom voordat de tandwielen gesynchroniseerd zijn door de synchroon S ringen, de tanden dus al tegen elkaar aanlopen.

Het is dus een constructieprobleem volgens mij dat bij sommigen versnellingsbakken wat verkeerd of te vast gemonteerd is of geen goede maat heeft.

Maar hoe krijgen we BMW zo ver dat er echt iets eens aan gedaan wordt.

BMW kon me al wel mededelen dat ze als ze er naar kijken het niet onder garantie valt.....

Nou , als ik toch geen service en een slechte auto koop dan kan ik de volgende keer net zo goed een Dacia of Lada kopen.

Heeft er nog iemand een Trabantje te koop ?

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Ja ja jij weet het echt helemaal goed te brengen beste faw287fr, hahahahaha.

verversen doet men dus niet voor Jan met de korte achternaam, dus volgens uw zeggen hoeft dus een motor ook nooit ververst te worden, dat zijntenminste de woorden die ik uit uw verhaal opmaak.

Een versnellingsbak eneen motor en een differentieel, de remmen alles dus waar olie en vloeistoffen in zitten bij een auto, dat moet gewoon ververst worden,. dat valt echt niet te ontkennen.

De synchroon S ringen, nou die bestaan dus niet.
Die heten dus Synchroon Mesh ringen, die zorgen dus voor een kraakvrije schakeling.

En nee, het is dus pertinent geen constructie fout, dit is de volksmond die praat, dit zijn gewoon mensen die niets van een auto weten, die zeggen zomaar wat.

Oude en dus de dikke olie schakelt ook minder goed en sopepel.

U gaat mij dus geen broodje aap verhaal op de mouw spelden, ik heb dus ruim 43 jaar ervaring met allerlei soorten voertuigen.
Dat olie verslijt met het aantal gereden km's dat staat dus echt als een paal boven water.
De olie word door het gebruik en eventueel vocht inslag dikker, deze word dus nooit dunner.
daardoor gaan de schakelmoffen en de tandwiel groepen stroever schakelen en schuiven, het gevolg, de ingeschakelde versnelling zou zomaar ineens uit de gekozen versnelling kunnen schieten, dat is hetgeen wat er bedoeld word.

Dit zal nimmer nooit gebeuren als de olie tijdig word gewisseld, lees dus gerust ververst is.

Verder is de versnellingsbak onderhevig aan slijtage door de slechtere smering door de versleten olie.
In dit geval zit er dus weinig tot geen oliefilm meer op de schakel assen, en daardoor schakelt de bak zo rottig.

Dit weten natuurlijk niet de mensen die weinig tot niets wetende van een auto.
Dat is vreemd voor ze.

Doe het dus gerust, ververs de bak en de motor en eigenlijk alles wat vloeistoffen bevat.

De remmen, en het koelsysteem dit dient dus ook elke 24 maanden ververst te worden, koelvloeistof kan in sommige gevallen 36 manden gebruikt worden, dan ligt het dus aan welke KVS er gebruikt word.

De automatische bak ik zei dat deze om de 100.000 km ververst moest worden, dit betreft zelfs 80.000 km!

Als het olie verversen dan onzinnig zou zijn, waarom hebben ze dan de aftappluggen in een carter gemaakt van de motor en de versnellingsbak en het differentieel??

Voor de sier denk ik dan, ze moesten van het staal af.

Houd u dus gewoon aan het verversings schema van de auto, dan blijft hij veel langer zijn werk goed doen.

Ik doe het in elk geval wel, mijn auto schakelt gewoon bere goed, hij gebruikt geen tot zeer weinig olie, dat komt allemaal door het gebruik van een goed verversings schema, alles word goed nagekeken, en onderhouden.

Auto's met een slechte staat van onderhoud heeft immers erg veel tekort komingen, gebruiken vaker meer olie en brandstof.
Dat is algemeen bekend, de onderdelen zijn onderhevig aan een grrotere slijtage, door de slechte onderhoudsbeurten die vaak veel te ver uit elkaar liggen, dus er word veel te lang door gereden met de olie.

Maar dat moet en ieder voor zich zelf weten, men moet er dan wel ernstig rekening mee houden, dat wanneer het eens een keertje een paar graadjes gaat vriezen, daat alles en stuk moeilijker werkt, wat dus hier het geval is.

Doe er uw voordel mee.

Goede raad is erg duur..

Met vriendelijke groet,

Ad

pegro
1e Versnelling
Type Auto: e36

Post by pegro »

ad :D
Welke olie heb jij in dif
en versnellingsbak gemikt toen je DAT deed.
(deze's een 316 van 1994)
Of long life van den dealer halen? :arrow:

MAd
3e Versnelling

Post by MAd »

Hallo beste Pegro,

Sorry dat ik zo laat een antwoord geef, ik had even niet meer geken, waarvoor mijn welgemeende excuses.

De olie die ik gebruik, ja, dat is allemaal Kroon olie, alle vloeistoffen van de hele E39 van mij.
Voor de motor gebruik ik dus Specialsynth MSP 5W40 Fulle Synthetisch.
De bak daar gaat bij mij in transmission oil SP 1051
Het diff. daar gaat bij mij in omdat het een sperdiff is Racing Gearlube 75W140
Bij een normaal diff gaat er transmission oil SP1011
Stuurbekrachtiging, gebruik ik dus ATF Dexron II-D
Voor de remmen gebruik ik dus Drauliquid-LV Super DOT 4
Het koelsysteem gebruik ik nu nog de orginele van BMW ( Groen ). Later als ik ga verversen de Coolant SP 11 van Kroon.

Ik gebruik voor al onze auto's kroon vloeistoffen,omdat ik dar geweldige resultaten mee heb, zeker bij de vorige merken ( Audi ).

Met vriendelijke groet,

Ad
Locked

Return to “Archief”