BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Kenners: Aanschaf en kosten BMW 7-serie E32

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
easy_driver

Kenners: Aanschaf en kosten BMW 7-serie E32

Post by easy_driver »

Hoi mensen, allereerst hallo, ik ben nieuw hier. Ik rijd helaas nog geen BMW maar een Volkswagen Golf 3 Edition. Ik ben wel aan het kijken naar een mooie BMW 735i E32. Ik ben helemaal verliefd op het retro uiterlijk van deze auto en hij rijdt fabelachtig comfortabel, daar kunnen nieuwe Modeo's niet aan tippen.

Ik wil ongeveer 4000 euro uitgeven aan de aanschaf hiervan. Ik heb wel een beperkt budget, maar wil heel graag deze auto rijden, dus daarom vraag ik jullie om raad... ik heb namelijk van velen gehoord dat deze auto's best duur in onderhoud zijn.

Ik heb de volgende (gemiddelde) schattingen gemaakt:
Onderhoud en slijtage per jaar: 1500
Wegenbelasting per jaar: 700
Verzekering per jaar: 900
Afschrijving per jaar: 1200

Onder onderhoud en slijtage pak ik dus ook banden, remmen, kapotte dingen en APK mee.

Heb ik hier ongeveer de lading mee gedekt? Hoeveel (E32 rijders) betalen jullie jaarlijks aan onderhoudskosten? Zijn het betrouwbare auto's? Op zowel motorisch als elektronisch vlak? Hoeveel KM kunnen deze motoren aan? 200.000KM? 300.000KM? Wanneer worden deze auto's onbetrouwbaar? Er kan wel veel stuk he?

Een hele hoop chaotische vragen, waarvan ik hoop dat jullie er een antwoord op weten. Alvast hartelijk bedankt.

Een BMW-rijder in spé :lol:

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Een vriend van mij is ook voor dat model de 735-ers wezen kijken, de grootste vijand is volgens mij roest. Motorisch begint een 6 cilinder pas bij 3 ton (de lijnmotoren zijn bij mijn weten uiterst betrouwbaar), dan is hij net ingereden. :lol:

Maar ikzelf zou geen auto kopen die de 250 dkm gepasseerd is, de onderhoudskosten gaan dan toch wel in de papieren lopen denk ik.

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

naast de roest moet je natuurlijk ook niet vergeten dat electronische dingen mankementen kunnen gaan vertonen

en helemaal niet te vergeten voor bmw rijders in spe met beperkt budget......

meeste bmw's lusten wel n goeie slok benzine :wink:
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
easy_driver

Post by easy_driver »

Ik weet dat zo'n 735i best n slok lust :) Gelukkig maak ik erg weinig kilometers per jaar ergens tussen 10 en 20k.

Maar zijn alle reparaties die er zouden kunnen komen vele malen duurder dan bij mijn golf 3? Dwz betaal je voor een BMW dynamo 3x zoveel?

Topic Author
BMWkoepee

Post by BMWkoepee »

Denk niet dat dit model 1200 euro per jaar zal afschrijven hoor. Dat zou betekenen dat als jij er een jaar of 3 in rijdt dat je er dan niets meer voor zal vangen? Dan loopt er heus wel weer zo'n gek als jij die er 4000 voor neer telt :D

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

ermz

je moet de onderhoudskosten van n golf niet vs. n bmw gaan doen

ten eerste gaan org bmw onderdelen langer mee dan die van vw

maar... deze onderdelen kosten weer n stuk meer....

dus dat is niet egt goed te vergelijken....

Ya Know.....
It Is What It Is

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

Zou ik niet zomaar durven zeggen dat onderdelen van een BMW sowieso langer meegaan als van een VW. Een groot deel van de onderdelen zijn van dezelfde fabrikanten afkomstig: Bosch, Garett, Hella, ...

Sowieso kan je wel stellen dat het onderhoud van een 6 cylinder duurder is als een 4 cylinder.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

Topic Author
easy_driver

Post by easy_driver »

maar waar moet je dan op rekenen ongeveer gemiddeld? Het dubbele aan onderhoudskosten? En wat zijn zwakke plekken van zo'n 7-serie? ik hoorde roest.. :? das wel een bitch maar dat hebben veel auto's uit die tijd. en verder? wielophanging? aandrijving? elektronicaproblemen??
many thanks so far

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

nja electronica problemen moet je altijd meenemen
die ga je altijd krijgen als je electronica hebt
de vraag is echter alleen hoelang het duurt eer het begint en of het bij jouw begint of later / eerder....

Ya Know.....
It Is What It Is

Topic Author
GMP407

Post by GMP407 »

De afschrijving lijkt me wel meevallen, deze auto's zijn vrijwaarde vast alleen moet er iemand een 7 serie willen kopen...

Onderhoudskosten zijn natuurlijk hoger dan een 4 cilinder en van goedkopere merken, bmw is gewoon een luxe merk en dat merk je ook in het onderhoud. Ik kan geen percentages geven hoeveel duurder het is dan een golf maar ik heb met de aanschaf van mijn 316 rekening gehouden met 100% meer kosten dan mijn Swift gti, het is misschien wel ruim maar zit liever ruimer dan krapper. Ik zou voor een 7 serie nog meer rekenen.

En elektraproblemen die kun je altijd krijgen maar dat is erg auto en onderhoudsafhankelijk en soms kunnen ze ook opeens zonder reden er mee ophouden, je kunt er geen zinnig woord over zeggen.

Maar als je echt een 7 serie wil zorg dan dat je wat geld achter de hand houd zodat je het een jaar kan rijden en als er rare dingen gebeuren je er ook nog geld voor heb om het te repareren, na een jaar weet je ongeveer wel wat je auto doet en wat je kosten voor t komende jaar worden.

lexxie
1e Versnelling

Post by lexxie »

Ik denk dat je het beste kan kijken naar welk type motor er in die 735i zit. BMW gebruikt vaak een bepaald type motor in meerdere series in overgangsfases, zoals bij de e36 een M52 blok ook te vinden is in een e46 in zijn introductie jaren. De conclusie die je dan bij een e46 bijvoorbeeld kan maken is dat op motor technisch gebied het onderhoud hetzelfde gaat kosten als een e36 in zijn eind jaren (in het begin lagen er M50 blokken in).

Betreft ophanging en de rest er om heen ga je uiteraard meer betalen naar hoe groter de serie. Onderdelen (bijvoorbeeld ophanging) van een 5 zijn duurder dan van een 3. Onderdelen van een 7 zijn weer duurder dan van een 5.

Let wel: BMW gebruikt veel onderdelen eerst in de 7 serie, en bij de introductie van een nieuwe 5 wordt dan daar de "oude configuratie" zoals dashboard, motor, ophanging enz van de 7 in de opvolgende 5 serie gebruikt. Dit schuift zo bij enkele onderdelen ook weer door naar de 3 serie. Voor referentie naar kosten in onderhoud kan je dus BMW onderling zo een redelijke raming maken, echter een VW met een BMW vergelijken gaat niet op denk ik :twisted:

Persoonlijk zou ik niet voor een e32 7 serie gaan.. iets te oud en ik schat dat gezien de leeftijd ook een BMW zijn nukken gaat vertonen. Daarnaast doet hij veel weg van (no offence) een kamperbak.

Als je die oude looks mooi vind (ik heb zelf ook gezocht naar een e34 maar wilde toch uiteindelijk een 3 serie), en je wil een meer elegante maar toch dikke wagen dan zeg ik: ga dan voor een e34 5 serie in een kleur die deze tijd in is, dan ziet hij er beter uit dan van die vieze ouderwetse kleuren die ze in de jaren 80 gebruikte.

[ external image ]

Daar zijn de kosten nog van de overzien, de kosten van onderdelen zijn redelijk gezien zijn matige leeftijd. Daarnaast is hij goedkoper in belasting en verzekering. Wat betreft de motor kan het best wel eens de zelfde zijn als die van de e32 (dat weet ik niet zeker), alleen dan jonger bouwjaar af fabriek.

Hier een lijst van de motoren in een e34 5 serie
'89-'90 525i M20 engine
'91-'95 525i M50 engine
'92-'95 525iT M50 engine
'89-'93 535i M30 engine
'94-'95 530i M60 engine
'94-'95 530iT M60 engine
'94-'95 540i M60 engine
'91-'93? M5 S38 engine

Hier een lijst van de motoren van een e32 7 serie
730i M30 L6 12V
735i M30 L6 12V
730i V8 M60 V8 32V
740i M60 V8 32V
750i M70 V12 24V

Zoals je kan zien komt zo hier en daar dezelfde motor voor, zelfs de M50 van de e32 7 in zijn eind jaren is te vinden in de e36 in zijn begin jaren (I love the BMW concept of DNA evolution). Roest zal je bij de e34 minder aantreffen dan de e32 denk ik zo, afhankelijk van leeftijd van de auto en techniek gebruikt om roest tegen te gaan.

Ik heb je misschien niet echt geholpen met de vraag betreft onderhoud, maar mijn advies is probeer zoveel mogelijk algehele kennis over BMW's te vergaren om zo een beeld te krijgen van wat elke serie ongeveer kost. Zo kan je bij eigenaren van bepaalde series eens informeren.

Aanrader: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW
[ external image ]
[ external image ] leadfoot syndrome :twisted:
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé

desmett
1e Versnelling

Post by desmett »

lexxie wrote:'92-'95 525iT M50 engine
'94-'95 530iT M60 engine
Lexxie, hier zit je fout, BMW heeft enkel in de 2002 en de E23 745iT , de diesels buiten beschouwing gelaten, turbo's gebruikt.

Nu zijn er idd nieuwe turbo's op benzine op komst met het nieuwe magnesium N52 motorblok voorzien van biturbo.
Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!

lexxie
1e Versnelling

Post by lexxie »

*drukfouten voorbehouden* :wink:
[ external image ]
[ external image ] leadfoot syndrome :twisted:
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 320i M Touring
Neem eens een kijkje in Lex's Showroom BMW 330Ci Coupé

Topic Author
GMP407

Post by GMP407 »

Klasse stukje (Y)

Trouwens in de e36 zaten eerst m40 motoren die eerst in de e30 zaten. ;)

arnoldE36
1e Versnelling

Post by arnoldE36 »

GMP407 wrote:Klasse stukje (Y)

Trouwens in de e36 zaten eerst m40 motoren die eerst in de e30 zaten. ;)

klopt en later rond 94 is het een m43 blok geworden en later is een 323/328 m52 blok
Post Reply

Return to “Algemeen”