Ik denk dat je het beste kan kijken naar welk type motor er in die 735i zit. BMW gebruikt vaak een bepaald type motor in meerdere series in overgangsfases, zoals bij de e36 een M52 blok ook te vinden is in een e46 in zijn introductie jaren. De conclusie die je dan bij een e46 bijvoorbeeld kan maken is dat op motor technisch gebied het onderhoud hetzelfde gaat kosten als een e36 in zijn eind jaren (in het begin lagen er M50 blokken in).
Betreft ophanging en de rest er om heen ga je uiteraard meer betalen naar hoe groter de serie. Onderdelen (bijvoorbeeld ophanging) van een 5 zijn duurder dan van een 3. Onderdelen van een 7 zijn weer duurder dan van een 5.
Let wel: BMW gebruikt veel onderdelen eerst in de 7 serie, en bij de introductie van een nieuwe 5 wordt dan daar de "oude configuratie" zoals dashboard, motor, ophanging enz van de 7 in de opvolgende 5 serie gebruikt. Dit schuift zo bij enkele onderdelen ook weer door naar de 3 serie. Voor referentie naar kosten in onderhoud kan je dus BMW onderling zo een redelijke raming maken, echter een VW met een BMW vergelijken gaat niet op denk ik
Persoonlijk zou ik niet voor een e32 7 serie gaan.. iets te oud en ik schat dat gezien de leeftijd ook een BMW zijn nukken gaat vertonen. Daarnaast doet hij veel weg van (no offence) een kamperbak.
Als je die oude looks mooi vind (ik heb zelf ook gezocht naar een e34 maar wilde toch uiteindelijk een 3 serie), en je wil een meer elegante maar toch dikke wagen dan zeg ik: ga dan voor een e34 5 serie in een kleur die deze tijd in is, dan ziet hij er beter uit dan van die vieze ouderwetse kleuren die ze in de jaren 80 gebruikte.
[ external image ]
Daar zijn de kosten nog van de overzien, de kosten van onderdelen zijn redelijk gezien zijn matige leeftijd. Daarnaast is hij goedkoper in belasting en verzekering. Wat betreft de motor kan het best wel eens de zelfde zijn als die van de e32 (dat weet ik niet zeker), alleen dan jonger bouwjaar af fabriek.
Hier een lijst van de motoren in een e34 5 serie
'89-'90 525i M20 engine
'91-'95 525i M50 engine
'92-'95 525iT M50 engine
'89-'93 535i M30 engine
'94-'95 530i M60 engine
'94-'95 530iT M60 engine
'94-'95 540i M60 engine
'91-'93? M5 S38 engine
Hier een lijst van de motoren van een e32 7 serie
730i M30 L6 12V
735i M30 L6 12V
730i V8 M60 V8 32V
740i M60 V8 32V
750i M70 V12 24V
Zoals je kan zien komt zo hier en daar dezelfde motor voor, zelfs de M50 van de e32 7 in zijn eind jaren is te vinden in de e36 in zijn begin jaren (I love the BMW concept of DNA evolution). Roest zal je bij de e34 minder aantreffen dan de e32 denk ik zo, afhankelijk van leeftijd van de auto en techniek gebruikt om roest tegen te gaan.
Ik heb je misschien niet echt geholpen met de vraag betreft onderhoud, maar mijn advies is probeer zoveel mogelijk algehele kennis over BMW's te vergaren om zo een beeld te krijgen van wat elke serie ongeveer kost. Zo kan je bij eigenaren van bepaalde series eens informeren.
Aanrader:
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW