BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Slechte koude start E36 318is M44 1997

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Slechte koude start E36 318is M44 1997

Post by denniswpels »

Tis alweer een tijdje geleden dat ik op het BMW forum ben geweest.....niet echt problemen gehad met mijn bimmer en redelijk druk geweest me andere dingen.

Maar hier ben ik dan toch weer en uiteraard met een probleem, dat te maken heeft met de kou.
Zal het even proberen uit te leggen. Bij koud weer...nu dus...start die wel maar loopt die beroerd. Klinkt alsof hij op een cillinder minder draait. Duurt misschien zo'n 10 - 20 seconde en dan loopt die weer als een zonnetje. Probleem wordt wel erger naarmate het nog kouder wordt buiten, vooral in de ochtenden. Soms slaat die aan en valt die meteen weer uit. Het klinkt echt nergens naar en de hele auto staat te schudden.

Vanavond ben ik naar de autohobbyclub geweest op mijn werk en daar hebben ze een uitleescomputer van snap-on. Meteen kwamen 2 foutcodes naar boven. Code 62 overslag en code 52 overslag cillinder 3.

Opzicht heb ik hier wel wat aan, hierdoor kan ik wat gerichter zoeken. Ook heb ik al op het internet een zoekslag gemaakt maar kan helaas niets vinden wat een preciezere omschrijving geeft van deze 2 codes.

Veel kan het niet zijn...bobine, bougiekabel of de bougie. Deze laatste genoemde heb ik 3 jaar geleden al vervangen en ook toen ging het niet over. Tja...loop al een tijdje met dit probleem.

Kan iemand mij helpen of weet iemand wat "code 52 overslag cillinder 3" precies inhoud?
Ik kan wel de bobine en de bougiekabels vervangen, maar het zou zo zonde zijn als ik alles vervang en niet alles stuk blijkt te zijn.

Hoop toch op een aantal positive reacties die kunnen bijdragen aan de oplossing van mijn koudslechtstartende bimmer E36 318is 1997.
E46 318i Touring

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Re: Slechte koude start E36 318is M44 1997

Post by DominiqueL-E36 »

Hallo,

Overslag cilinder houd niks ander in dan slecht vonken. Dit kan in de bougie kabel zitten (vonkt langs de bougie heen)
Kan ook in de bobine zitten.

Is bij dit model de bobine 1 geheel met bougiekabels?
Vaak kun je met water en een plantenspuit dit testen.
Bij stationair op de bougie spuiten en de bougiekabels.
Als deze een scheurtje oid heeft vonkt het om je oren heen en heb je de oorzaak.

Mooiste is om de 3 B's tegelijk te vervangen in het ergste geval.
Bobine, Bougiekabels en Bougies.

Succes!

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Ja bij dit model bestaat de bobine uit 1 module met 4 bougiekabels. Zelf zat ik te denken om eerst de bougies en de kabels te vervangen. Eventueel bij aanhoudende problemen vervang ik daarna de bobine wel ivm de kosten.

Ik heb die truck al eens geprobeerd met dat water vorige winter maar toen kwam er niets uit.

Bedankt voor je reactie
E46 318i Touring

Jan Hert
Neutraal
Type Auto: BMW E36 318ti 1997

Post by Jan Hert »

dag

ik heb een bmw 318 ti met het zelfde blok, en het zelfde probleem. gisteren sloeg hij helemaal niet aan. en heb hem naar de garage gebracht. en jawel hoor vandaag bij de garage deed die het wel. morgen probeert hij het nog een keer.
soms heb ik gewoon helemaal geen ontsteking en dan begint er 1 cilinder en dan later de rest en als die eenmaal warm is is der niks meer aan de hand. als jij iets gevonden hebt hoor ik het graag en als ik wat weet laat ik het horen

groeten

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Tuurlijk zodra ik wat weer hoor je het. Ik ben ook erg benieuwd wat er bij jou uitkomt. Ben blij dat ik niet de enige ben....
E46 318i Touring

DominiqueL-E36
2e Versnelling
Type Auto: BMW E36 318i '94

Post by DominiqueL-E36 »

Ik heb zelf een BMW E36 318i,

Deze heeft uit onderzoek in het verleden op gas gelopen. Van '95 tot '96. Alleen wat ze dus heel mooi gedaan hebben: bekabeling met knijp verbindinkjes gedaan ipv netjes solderen en aftapen. Ik ben 2x gestrand met deze auto. Vervolgens bleek mijn dikke groene kabel van mijn Bobine precies onder de plaat in het middel slecht contact te maken. Dit stukje vast gesoldeerd, tape eromheen en de auto een nachtje met de accu polen eraf gelaten (ivm eventuele foutcodes die dan niet per direct storing zouden geven).

Nu loopt de auto weer fantastisch. Ik had eigenlijk eerst deed hij het heel eventjes weer en later startte hij wel maar sloeg hij niet aan.

Ik zou de bougies en bougiekabels vervangen en inderdaad daarna de bobine als het probleem aanhoud.
Je kunt het allemaal zelf doen dit is totaal geen probleem.

Vergelijk je nieuwe bougies met je oude bougies ivm elektrode afstand. Wie weet verschilt de elektrode afstand van alle 4 de oude bougies wel met elkaar. Dit kan ook vervelende gevolgen geven.
Maw: controleer of de elektrode afstand van alle 4 de bougies hetzelfde zijn.

Ik hoor graag van denniswpel en Jan Hert of het probleem opgelost is.

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Jan Hert wrote:dag

ik heb een bmw 318 ti met het zelfde blok, en het zelfde probleem. gisteren sloeg hij helemaal niet aan. en heb hem naar de garage gebracht. en jawel hoor vandaag bij de garage deed die het wel. morgen probeert hij het nog een keer.
soms heb ik gewoon helemaal geen ontsteking en dan begint er 1 cilinder en dan later de rest en als die eenmaal warm is is der niks meer aan de hand. als jij iets gevonden hebt hoor ik het graag en als ik wat weet laat ik het horen

groeten
Jan,

Zijn ze gisteren/vandaag nog ergens achter gekomen bij je auto?
Ben zeer benieuwd.
Ikzelf ga van het weekend een setje bougiekabels en 4 bougies bestellen.
Hopelijk heb ik die in de loop van de week en kan ik ze erin zetten.

Gr. Dennis
E46 318i Touring

ioehikemelaya
Neutraal
Type Auto: BMW 318 TI

Post by ioehikemelaya »

Hi Dennis,

Herkenbaar verhaal. Heb vorig jaar een 318 TI gekocht en toen al ging starten steeds slechter als het kouder werd. Heb toen alle bougies en de accu laten vervangen, maar dat was geen oplossing. Met de koude temperaturen van nu is het wederom bar en boos: eerst een tijdlang alleen startgeluiden, dan gaat hij enorm bonken en hopelijk schiet 'ie een keer aan. Vervolgens kan hij direct ook weer uitvallen dus even iets meer toeren houden is het devies. Maar na een minuutje loopt hij als een zonnetje. Nadat de temperatuur gisteren en vannacht nog verder daalde, heb ik zelfs de hele accu leeggestart. Na even wachten was er weer wat elektra en schoot hij na 2x een schelle klap uit de uitlaat alsnog aan. Maar ik ben bang dat hij binnenkort helemaal niet meer aanslaat in deze kou.

Heb tevens gemerkt dat het brandstof-verbruik nog verder gedaald is. Normaliter rijdt hij al niet zo zuinig (530km op een tank) maar nu is de tank met 480km al leeg. Uiteraard is brandstof verbruik afhankelijk van je rechtervoet, maar ik rijd lange tijd neutraal dus dat is vergelijkbaar.

Mijn auto heeft een automaat trouwens, kan dat nog iets met de klachten te maken hebben, c.q. hebben jullie ook een automaat?

Ga mijn auto binnenkort weer naar een bevriende auto-hulp brengen, dus hoop op jullie reacties, dan kan ik die meegeven.

Dank en groet, Gerard

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Ik heb een handgeschakelde versnellingsbak.

Net nog even weg geweest en starte lopen :-)
Alleen dat was wel de 1 jaar jonge Peugeot 107 van mijn vriendin :-)
Ik durf hem nu niet eens te starten net die kou. Hopelijk stijgt de temp weer na het weekend. Ben die kou goed zat en mijn auto ook :-(
E46 318i Touring

Jan Hert
Neutraal

Post by Jan Hert »

dag

ik heb de bmw bij de garage gezet omdat ik gips heb en toch niet kan rijden, nu een mooi moment voor de garage om hem te testen, en jawel hoor gister en vandaag meteen aanslaan. nu probeert ie hem maandag weer.

groeten

ioehikemelaya
Neutraal
Type Auto: BMW 318 TI

Post by ioehikemelaya »

Domme vraag (maar nog dommer om het niet te vragen), ze hebben hem toch niet binnen gezet bij de garage?

Jan Hert
Neutraal

Post by Jan Hert »

toch wel een beetje domme vraag..

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Lol.......ben het wel met Jan eens...sorry :-)

Ik ga morgen ff rond bellen voor een setje bougiekabels.
E46 318i Touring

Jan Hert
Neutraal

Post by Jan Hert »

dag

ik heb de auto gister goed warm gereden en weer bij de garage gezet en nu sloeg hij niet aan. hij denkt te horen dat hij compressie loos rond gaat. hij denkt dat ik te dikke olie in de motor heb (10w 40) zodat de dikke olie niet zo snel de stoters kan bereiken en dat zou natuurlijk goed kunnen. ik heb er nu motor reiniger in gekiept en dat laat ik over een paar dagen de olie eraf en doe er 10w 30 op. die motor reiniger maakt de olie ook dunner dus ga hem vanavond weer goed warm rijden en kijken wat die morgenvroeg doet.

wordt vervolgd.

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Ok klinkt ook wel aannemelijk. Ikzelf heb gisterochtend na 2 pogingen mijn 1,5 jaar oude accu bijna leeg gestart. Die staat nu dus aan de lader.

Zelf rij ik met 5w40...ook niet de dikste olie lijkt me.

Ga vanavond nieuwe bougiekabels bestellen en meteen bougies, hopelijk haalt het wat uit.
E46 318i Touring
Locked

Return to “Archief”