hoi mensen
ik heb eens een vraag.ik heb een e90 325i 3.0l van april 2008. hij slaat niet in toeren draait heel zuiver op stationaire toeren.hij rijd als een zonnetje hapert niet trekt goed door en het koelwaterniveu zakt niet. geen probleem met de motor denk ik.ik zeg denk ik want als de motor koud is dan komt er veel condens door de uitlaat maar echt veel.naarmate de motor warmer word word de condens minder tot er niks meer te zien is .maar dan heb ik al wel een redelijke afstand gedaan.mijn rijstijl is niet echt heel sportief aangezien er nergens een olietemperatuur meter aanwezig is ben ik heel voorzichtig om niet boven de 2000 toeren te komen .ik schakel dus op 2000 toeren ik jaag de motor bijna nooit. de co meting was heel goed en de motor overhit ook niet buiten die condenswalm rijd hij perfect .maar die walm stoort mij nu juist .ik heb nog een jaar garantie en als er iets scheelt met de motor weet ik dat liever snel dat ik daar iets kan laten doen.nu is mijn vraag heeft iemand van jullie dit ook al voorgehad en kwam dit door een defect aan de motor of iets anders of is dit redelijk normaal en moet ik me geen zorgen maken.
kan iemand me hier mee helpen?
Het is koud en vochtig dus duurt erg lang voordat vocht uit een uitlaat is en er geen condens meer uit de uitlaat komt
M`n pas aangekocht E36 heft dat ook heel erg maar worden ook relatief veel korte stukjes mee gereden maar zolang de koppakking goed is kan je hier weinig aan doen
En het is immers maar water
jurgen wrote:hoi mensen
ik heb eens een vraag.ik heb een e90 325i 3.0l van april 2008. hij slaat niet in toeren draait heel zuiver op stationaire toeren.hij rijd als een zonnetje hapert niet trekt goed door en het koelwaterniveu zakt niet. geen probleem met de motor denk ik.ik zeg denk ik want als de motor koud is dan komt er veel condens door de uitlaat maar echt veel.naarmate de motor warmer word word de condens minder tot er niks meer te zien is .maar dan heb ik al wel een redelijke afstand gedaan.mijn rijstijl is niet echt heel sportief aangezien er nergens een olietemperatuur meter aanwezig is ben ik heel voorzichtig om niet boven de 2000 toeren te komen .ik schakel dus op 2000 toeren ik jaag de motor bijna nooit. de co meting was heel goed en de motor overhit ook niet buiten die condenswalm rijd hij perfect .maar die walm stoort mij nu juist .ik heb nog een jaar garantie en als er iets scheelt met de motor weet ik dat liever snel dat ik daar iets kan laten doen.nu is mijn vraag heeft iemand van jullie dit ook al voorgehad en kwam dit door een defect aan de motor of iets anders of is dit redelijk normaal en moet ik me geen zorgen maken.
kan iemand me hier mee helpen?
Jurgen,
Van zodra je auto op bedrijfstemperatuur (als de meter uit de blauwe zone is) is, kan je met een gerust geweten je toerenteller tot 4 à 5000 toeren laten komen. Dat kan helemaal geen kwaad, volgens mij wordt het zelfs aangeraden. Onder de 2000 toeren heb je niet altijd een volledige verbranding en gegarandeerde roetafzetting (oa in je uitlaat)
Wat het condens betreft : bijna elke auto heeft dit - zelfs een nieuwe 8-serie
Waar haal je die info vandaan?
Als het water uit de blauwe zone komt is die misschien 50graden en je olie nog kouder.
Warm rijden doe je onder de 3000toeren met ca 10% maximaal je pedaal naar beneden.
Motor is pas warm na ca 10km en een 6 cylinder nog iets langer die heeft 2 liter olie meer om te verwarmen
Bedrijfstemperatuur is trouwens pas in het midden an de meter dan is het water ergens rond de 90 graden en de olie geld het zelfde voor
Voorheen heb ik een Porsche 911 (type 993 voor de kenners) gereden. In het instructieboekje stond de aanbeveling om niet boven de 3000 toeren te komen voordat de olie op temperatuur is. Bij de huidige buitentemperaturen was dat pas na zo'n 50 km. Daar zit dan overigens wel dertien liter olie in en het duurt even voor die op temperatuur is.