BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
Olie geen LL-04: geeft dit problemen?
Moderator: Moderator Team
Olie geen LL-04: geeft dit problemen?
Hey ik zit even te dubben, misschien dat jullie dit weten.
Ik heb vorig weekend olie ververst van mijn E36 320 Coupe. 5W30 Torsynth van Kroon.
Toch heb ik het idee dat er iets niet helemaal lekker zit.
Mijn motor is wat luidruchtiger en ook tikt de vanos een beetje. Motor lijkt ook ietsje minder krachtig.
Ik heb mijn huidige olie op de specificaties bekeken, en ik kwam er achter dat deze niet voldoen aan de BMW LL-04 olie norm.
Is dat echt zo belangrijk dat het BMW LL-04 is? Of ben ik dus zojuist iets essentieels vergeten.
Kan het niet gebruiken van een LL olie ervoor zorgen dat de motor en vanos luidruchtiger worden? Het is toch alleen een longlife olie? Of is deze speciaal afgesteld op een BMW motor (misschien wegens de smalle kanalen van de vanos)
Ik wil natuurlijk niet mn motor in puin laten lopen.
Ik wil morgen alsnog de olie vervangen voor een goede die wel aan LL-04 voldoet. Iedereen zegt dat LL-04 echt een must is, waarom weet ik niet precies, maar momenteel schijt ik in mn broek dat het fout gaat. Wat raden jullie aan?
Ik heb vorig weekend olie ververst van mijn E36 320 Coupe. 5W30 Torsynth van Kroon.
Toch heb ik het idee dat er iets niet helemaal lekker zit.
Mijn motor is wat luidruchtiger en ook tikt de vanos een beetje. Motor lijkt ook ietsje minder krachtig.
Ik heb mijn huidige olie op de specificaties bekeken, en ik kwam er achter dat deze niet voldoen aan de BMW LL-04 olie norm.
Is dat echt zo belangrijk dat het BMW LL-04 is? Of ben ik dus zojuist iets essentieels vergeten.
Kan het niet gebruiken van een LL olie ervoor zorgen dat de motor en vanos luidruchtiger worden? Het is toch alleen een longlife olie? Of is deze speciaal afgesteld op een BMW motor (misschien wegens de smalle kanalen van de vanos)
Ik wil natuurlijk niet mn motor in puin laten lopen.
Ik wil morgen alsnog de olie vervangen voor een goede die wel aan LL-04 voldoet. Iedereen zegt dat LL-04 echt een must is, waarom weet ik niet precies, maar momenteel schijt ik in mn broek dat het fout gaat. Wat raden jullie aan?
-
biscuit
- 1e Versnelling
- Type Auto: E34 - 518I
Re: Olie geen LL-04: geeft dit problemen?
Ik gooi in alle auto`s die ik heb/had 10W40 LL na 100.000KM van de plaatselijke Boer.
andere soorten olieen ga ik niet aan beginnen.
De motor laat ik na het verversen een half uur stationair lopen om alles doorheen te krijgen.
De motor laat ik na het verversen een half uur stationair lopen om alles doorheen te krijgen.
Zeg nooit nooit, want dan heb heb je t gezegd!
Oke zoiets dacht ik al.
Vandaag is trouwens de eerste dag dat ik meer geluid heb dan voorheen, maar ik ga toch gewoon morgen de olie alsnog verwisselen. Dan maar wat meer kosten, je hebt er geen andere auto voor.
Ik zou zelf gezien mijn auto voor een 5W30 of een 5W40 gaan. Beide worden me aangeraden, 5W30 is voorgeschreven maar ik hoor dat een 5W40 ook geen slecht idee is (aangezien mijn wagen al vrij oud is met dik 200.000 op de teller)
Welke raad jij me aan om te doen?
Vandaag is trouwens de eerste dag dat ik meer geluid heb dan voorheen, maar ik ga toch gewoon morgen de olie alsnog verwisselen. Dan maar wat meer kosten, je hebt er geen andere auto voor.
Ik zou zelf gezien mijn auto voor een 5W30 of een 5W40 gaan. Beide worden me aangeraden, 5W30 is voorgeschreven maar ik hoor dat een 5W40 ook geen slecht idee is (aangezien mijn wagen al vrij oud is met dik 200.000 op de teller)
Welke raad jij me aan om te doen?
-
biscuit
- 1e Versnelling
heb je een kenteken voor me?
Dan kan ik t nakijken aan de hand daarvan.
Dan kan ik t nakijken aan de hand daarvan.
hx-vg-05 is het kenteken
-
325i
- 4e Versnelling
- Type Auto: E36 320i Sedan
Hoe dunner de olie hoe luidruhtiger alles word en hoger olie verbruik omdat de motor het makkelijker eruit duwt.
Daarom gooi ik gewoon altijd 10w40 erin en meestal maxlife van Valvoline
Daarom gooi ik gewoon altijd 10w40 erin en meestal maxlife van Valvoline
Citroen Saxo 1.6 VTS 2000
-
biscuit
- 1e Versnelling
Ik zie dat iedereen 5w40 aanbied.
Je kunt met een gerust hart 10W40 erin gooien, mijn auto is ook stiller sinds de anwb er 10W40 ingooit.
Je kunt met een gerust hart 10W40 erin gooien, mijn auto is ook stiller sinds de anwb er 10W40 ingooit.
Hallo mede-BMW-rijders,
Ik heb op jullie advies 10W40 erin gegooid, ook ben ik van het merk Kroon afgestapt en overgegaan op Valvoline.
Nu weet ik wel dat Kroon ook wel oke is, maar ik ken Valvoline toch beter. Dat spreekt me meer aan dus daarom de overstap.
Heb de motor zojuist laten draaien en de eerste indruk is goed, de motor loopt rustiger, beter stationair en ik hoor de vanos ook niet meer tikken. Zo meteen nog even voor de zekerheid peilen en dan is het hopelijk goed.
Bedankt voor jullie hulp.
Ik heb op jullie advies 10W40 erin gegooid, ook ben ik van het merk Kroon afgestapt en overgegaan op Valvoline.
Nu weet ik wel dat Kroon ook wel oke is, maar ik ken Valvoline toch beter. Dat spreekt me meer aan dus daarom de overstap.
Heb de motor zojuist laten draaien en de eerste indruk is goed, de motor loopt rustiger, beter stationair en ik hoor de vanos ook niet meer tikken. Zo meteen nog even voor de zekerheid peilen en dan is het hopelijk goed.
Bedankt voor jullie hulp.
Zojuist even testgereden, motor loopt zeker beter en ik heb het idee dat ik ook meer trekkracht heb. Nu loopt ie bij 2000 tpm al lekker, terwijl normaal onder de 3000 niet erg veel gebeurde. Ook geen getik en geschud van het blok meer.
Is ook wel logisch, 5W30 is ook eigenlijk te dun voor een blok van 18 jaar oud met 235.000 op de teller, denk ik.
Dank voor de hulp, ik ben weer erg tevreden.
Is ook wel logisch, 5W30 is ook eigenlijk te dun voor een blok van 18 jaar oud met 235.000 op de teller, denk ik.
Dank voor de hulp, ik ben weer erg tevreden.
-
325i
- 4e Versnelling
Szocca wrote: 5W30 is ook eigenlijk te dun voor een blok van 18 jaar oud met 235.000 op de teller, denk ik.
Je slaat de spijker op z`n kop 5w30 is gewoon net water en duw je heel snel overal langsaf.
Dit is juist slecht voor je auto. Bij stationair is je olie druk laag, dus minder verspreiding. Ik zou dan eerder een half uurtje laagtoerig rondrijden (lees max. 27-2800 toeren) dan een motor stationair laten draaien.biscuit wrote:Ik gooi in alle auto`s die ik heb/had 10W40 LL na 100.000KM van de plaatselijke Boer.
Niet voor niets zeggen ze ook dat een motor stationair warm laten draaien slecht is.
Just my 2 cents
-
325i
- 4e Versnelling
stationair draaien is ook het slechste wat er is voor een auto