BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Aantal vragen betr. aanschaf Beemer

Voor alles over BMW.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
Zjeraar
Neutraal

Aantal vragen betr. aanschaf Beemer

Post by Zjeraar »

Hey BMWcoureurs,

Ik ben nieuw op `t forum, dus als eerste het blondeharenblauweogen verhaal, ik ben Gerard Pelders, woon in het gezellige middenbrabantse land en heb op `t moment een onwijs kutte 1.2 golf2 crapmobiel uit 89... niet bepaalt een confortabele ride, vooral niet met mijn "verlaagde" (keihard vastgeslagen) achtervering...

Ik ben die-hard motorrijder maar heb m`n motor pas weggedaan omdat ik de 25kw regeling waar ik nog in zit meer dan beu ben, heb `t voor mezelf verpest door een tijdje onbegrenst te rijden. Nu heb ik dus wat centen en wil ik een andere auto gaan kopen omdat m`n golfje aan z`n eind begint te komen en ik iets confortabelers en betrouwbaarders wil. Mijn budget voor `n auto ligt rond de 3000,- euro. Speciaal BMW fan ben ik niet maar ik heb `t altijd al wel mooie auto`s gevonden, nu wil ik wat nieuws en is mijn oog gevallen op `n beemer. Ik ben naar jullie forum gekomen om wat advies te vragen, ik heb namelijk 0.0 verstand van BMW`s. Jullie zijn de BMW rijders met ervaringen e.d. hier dus `k hoop met jullie hulp een goede keuze te kunnen maken.

Nu heb ik een paar eisen, de auto moet zowieso een E36 zijn, oudere zijn niet mijn persoonlijke smaak. Hij moet er natuurlijk een beetje netjes uitzien, vooral van binnen, en mag van wat luxe voorzien zijn. Hierbij hebben stuurbekrachtiging, elektrische ramen, cruise control en airo de voorkeur. Verder moet ie goed zitten natuurlijk, ik ben 2 meter 3 lang en ik wil er goed in kunnen zitten, ook in en uitstappen mag geen probleem zijn. Qua uiterlijk ben in niet into tuning en dergelijke, lexus achterlichten en brute sportuilaten hoeven niet voor mij, eerder `n mooi chroom stripje of een leuk clean setje BMW velgen. Ook mogen er niet te veel kilometers opstaan en wil ik er nog veeel kilometers mee gaan maken. Ik zat zelf zowieso te denken aan iets onder de 1.7 ton. Ik moet er elke dag een heel eind mee naar school en straks elke dag nog verder naar m`n stage. Hierom is zuinigheid ook geen misdaad, een dikke 2.5 oid zit er dus niet in, eerder een 1.6 of 1.8 mits jullie me weten te vertellen dat deze ook zuinigjes te rijden is.

Bij dezen vraag ik jullie dus info en advies! Waar moet ik aan denken qua zuinigheid? Welke optie`s zitten op welke modellen? Wat zijn punten waar ik speciaal op moet letten bij `t kopen? Bij welke kilometerstand is zo`n ding oud? Zijn er modellen of jaartallen waar ik speciaal naar zou moeten kijken?

kortom, wat is wijsheid?... en als iemand iets te koop heeft staan wat aan deze punten voldoet mag je dat uiteraard ook laten weten ;)

Alvast bedankt! Zjeraar 8)

bimmer
4e Versnelling
Type Auto: 318i (E46)

Post by bimmer »

Ik zou in jouw geval gaan voor een 318is executive of een 320i, de laatste is een 6 cilinder maar valt qua verbruik nog enigzins mee. ca. 1 op 9.

Ik zou voor een van deze 2 gaan omdat deze een leuk vermogen hebben en vaak luxer zijn uitgevoerd. Ga je voor een 316i kijken zijn niet gauw full-option uitgevoerd en mis je zodoende de airco en andere luxe acces.

Echter met een budget van 3000 zal het lastig worden om een van deze auto's te kopen met een kmstand van rond 170 dkm omdat je met dat budget ongeveer een 94/95-er kunt kopen.

Zou je kiezen voor de 318is zou ik kijken voor 1 die nog onder de 2 ton zit. Bij de 320i maakt de kmstand minder uit aangezien dit een 6 cilinder is en bij 2 ton net is ingereden. :wink:

stamgast
Neutraal

Post by stamgast »

Ben het helemaal eens met de vorige poster.. kijk idd naar een 320 ofzo! Heb je best veel waar voor je geld en een auto die heel lekker rijd!!

Ook het instappen is met je lengte geen probleem.. BMW stoelen zijn vrij sportief maar toch ook erg comfortabel! Erg uitgebreid te verstellen dus ik denk dat je al snel een lekkere zithouding kan vinden!

Onderhoud valt eigenlijk best mee en vooral de 6 cilinders lopen als een zonnetje.. heerlijke auto! Succes met het zoeken!

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

kwa lengte hoef je je geen zorgen te maken...

heb ruimte zat in mijn bmw om de dingen te doen je niet kan laten met het meisje :wink:

en om lekker relax te kunnen rijden in en uit te stappen.

en dat met mijn lengte van 1.96 m

verder idd eventjes goed opletten, je budget is hellaas ietwat beperkt om echt wat leuks te krijgen, dus je moet wel eventjes goed zoeken en de rotte appels eruit laten.

verder is er een topic aangemaakt waarop staat waar je op moet letten bij aanschaf van een bmw.
===========================

Ya Know.....
It Is What It Is

ToniMontana
Neutraal

Post by ToniMontana »

Als je al voor een 6 cylinder zou gaan koop dan zeker geen 320 ,gebruikt meer als 2.5 liter en veel minder kracht,ze zijn zelfde in gewicht maar 2.5 heeft 42 pk meer dus de gebruik lager.

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

vooral dat laaste klopt niet...

gewicht is hetzelfde
325 heeft iets meer power
maar 320 rijdt zuiniger. ( iets )

Ya Know.....
It Is What It Is

ToniMontana
Neutraal

Post by ToniMontana »

Nou iets meer? 30% meer pk is veel, laten we zeggen dat de gebruik zelfde is ,voor mij is een logische keuze 325 op alle punten.

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

hmmm nja....

wat betreft vermogen zou ik dan voor de 328 gaan....

de 325 heeft een paar pktjes meer en het verschil in optrekken en topsnelheid is ook heel klein.

Het verbruik van een 320 is echter lager dan de 325

En de aanschaf van een 320 is goedkoper en je hoeft minder te zoeken
want de meeste 325's zijn afgetrapt ( fact ! )

320 werd veelal door wat ouder publiek gereden en veelal nog mooi in orde tegen lagere prijs.

Dus als je het naast elkaar legt, ligt het eraan wat je belangrijker vind.
Wat je uiteindelijke keus wordt!

Ya Know.....
It Is What It Is

ToniMontana
Neutraal

Post by ToniMontana »

de meeste zijn wel afgetrapt klopt ik moest voor de mijne van Rotterdam naar Leeuwarden ,wat betreft 328 zelfde prestaties als 325 wel bijna altijd veel duurder wel meer opties ,maar ik vind als je al een 6 cylinder gaat kopen haal dan de sterkere mits in goeie staat,of nog beter mb 2.3-16 bijna niet te vinden in goeie staat :evil:

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

als ik me niet vergis is de mb E2.3-16 een 4 cylinder ?

een 4-in-lijn met 185pk en 235Nm

dan zou ik voor de 325 gaan
een 6-in-lijn met 192 pk en 245Nm

of de 328 :wink:
een 6-in-lijn met 193 pk en 280Nm

Ya Know.....
It Is What It Is

ToniMontana
Neutraal

Post by ToniMontana »

Ja klopt die is een 4 cylinder ,maar wel voor racerij ontwikkelde motor door cosworth (rally)maar dat ging niet door want Audi kwam met de quatro,maar die paar pk maakt geen verschil ,trowens 2.3-16 is uit de tijd van de e30 serie en die had 170 pk met 2.5 liter motor :wink:

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

hmmm dat klopt...

maar vergeet niet :

de mb is idd voor de racerij gemaakt... de bmw's niet ( op de m3 na dan )

en daarnaast is het verschil vrij klein :

MB 2.3-16 BMW 325
54.869 vs. 33.444 <--- laatste nieuwprijs
185 pk vs. 170 pk <--- pktjes
235 Nm vs. 220 Nm <--- Koppel
8,5 sec 0/100 vs. 9,9 sec 0/100 <--- 0 tot 100 km/h
220 km/h vs. 212 km/h <--- top snelheid
4cylinders vs. 6 cylinders <--- aantal cylinders

niet echt een volledig goede verglijking toch :wink:

echter de 2.3-16 vs. de M3 is als volgt :

54.869 vs. 47.130 <--- laatste nieuwprijs
185 pk vs. 200 pk <--- pktjes
235 Nm vs. 240 Nm <--- Koppel
8,5 sec 0/100 vs. 6,7 sec 0/100 <--- 0 tot 100 km/h
220 km/h vs. 235 km/h <--- top snelheid
4 cylinders vs. 4 cylinders <--- aantal cylinders

dit lijkt er al een stuk meer op en de m3 is ook ontwikkeld om te racen, daarnaast is de m3 een stuk goedkoper :wink:

overgings moet ik wel zeggen ! het is wel een leuke die mb2.3-16 daar niet van !!

Ya Know.....
It Is What It Is

ToniMontana
Neutraal

Post by ToniMontana »

We zijn er nog niet ,2.3-16 is niet bedoeld als concurent voor m3 want toen die uitkwam in 1983 was ie bedoeld voor rally en volgens mij was er geen m3 toen,de concurentie voor m3 is mb 2.5-16 evolution 2 ,502 van gemaakt 235 pk 4 cylinder 245nm koppel ,en een van de mooiste autos ooit gemaakt (voor mij) dan, ik plaats een link kan je zelf zien

http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/ ... olution-ii

Mikey
3e Versnelling

Post by Mikey »

hoewel de e30 m3 inderdaad zijn opmars nog niet maakte in 1983.

Aangezien ik het hier over gewone productie modellen heb en dus ook de e30 m3 evolution versie's eruit laat :wink:

heb ik het met de mb 2.5-16v ook de standaard versie van gepakt.

Dan kom ik uit op een :

194 pk met 235 Nm

7,7 sec 0/100 km/h en een top van 230km/h

en dat alles voor een prijs van 64.233,-
1.5 x de prijs van de m3

En je krijgt dan mindere prestaties !

minder pk / minder koppel / langzamere 0/100km/h / lagere topsnelheid.

En dit voor een model wat 3 jaar na de komst van de bmw e30 m3

De mb 2.5-16v is gestopt in 1993 en net in dat jaar kwam de e36 m3

en m3 met 286 pk 320 Nm 6,0 sec 0/100km/h en begrensde top van 250 km/h tegen een prijs van 61.487,-

En hellaas om te zeggen is de 190 serie wel een concurent van de 3 serie.

Dus hellaas spreekt hier o.a. de prijs heel erg tegen de prestaties van de auto en de vergelijkende auto welke goedkoper is en beter presteert !

Overgings na wat opzoek werk was de e30 m3 wel degelijk een concurent van de mb w201 en wat dat betreft heeft bmw z'n werk goed gedaan !

Ya Know.....
It Is What It Is

Mr. Ash...
2e Versnelling

Post by Mr. Ash... »

Enige tijd geleden stond er bij van Dijk zo een evolution. best wel een leuke wagen :D
Post Reply

Return to “Algemeen”