BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

Slechte koude start E36 318is M44 1997

Oude of gesloten topics van BMWForum.nl vind je hier!

Moderator: Moderator Team

Jan Hert
Neutraal
Type Auto: BMW E36 318ti 1997

Re: Slechte koude start E36 318is M44 1997

Post by Jan Hert »

dag dennis

ik denk zelf niet dat het aan de kabels ligt. als die het morgen niet meteen doet draai ik de bougies eruit en kijk ik of die vonken. dan kan ik dat uitsluiten. als die gewoon vonken krijgt hij geen fouten van de ecu. en dan lijkt het toch wel een mechanisch probleem. ik heb nu zoals ik al zei een reiniger erin gedaan waardoor de olie goed dun wordt dus als hij morgen goed start dan denk ik dat ik het wel weet. dan is deze olie 5w 40 of 10w 40, te dik om zo snel den hydraulische stoters te bedienen.

MAd
3e Versnelling
Type Auto: 525i Touring E39

Post by MAd »

Hallo beste BMW vrienden,

Domme vragen bestaan echt niet.

Want als je alles wist, dan hoef je geen vraag te stellen.

Iemand die niets of weinig weet van auto techniek, die zal immers toch een vraag moeten stellen om aan de weet te komen wat er aan de hand is.

Ik zelf kom enkel in de garage als er een APK keuring verricht moet worden aan de auto, verder repareer ik echt alles zelf.
Daar verdienen ze bij mij echt niets aan, en bij de keuring blijft het ook maar enkel bij kijken en afmelden.

Het is dus wel erg rot als de BMW het bij dit koude weer laat afweten.

Maar een vraagje, het probleem van het slecht starten, begint dit dan ook met het langzaam rond tornen van de motor?

Ik heb ooit eens een MB gehad, die deed dit ook , het was overigens wel en diesel, en door het langzaam rondtornen van de motor starte hij dus mooi niet, te weinig ronddraai snelheid zegt men dan.
Het hele probleem zat dus in de olie, ik diende dus en hele dunne olie bij vriesweer te gebruiken, dan was het probleem over en starte hij gewoon.

Verder heeft de ontsteking met droog weer weinig of geen last bij vriesweer, dus dat vocht doet het nu even geen kwaad bij uw BMW.
Want dan zou uw BMW ook echt last moeten hebben bij regenval, dus dit kan u te denken geven.

Let wel erg goed op het Voltage bij het starten, loopt dit terug naar 10 Volt of minder, dan heeft de motor te weinig vermogen om te kunnen starten, en zal dus echt niet aanslaan, want 10 Volt is echt funest.
Dat komt dus neer op 5 accu cellen, een 12 Volt accu heeft dus 6 accu cellen.

Heeft u de accu en de dynamo al eens laten testen op de koud start, u zult echt verbaasd staan als het Voltage te laag is.
Dit is eigenlijk heteerste wat men zou moeten uitvoeren, het kost u echter helemaal niets.
Ga even langs de accuboer, deze test de accu even en de dynamo.

De olie is gewoon goed beste Dennis, die staat er ook gewoon voorgeschreven, de 5W40.

En beste Jan, de gebruikte olie bij uw BMW is gewoon te dik.
Aanbevolen is dus vanaf de 0W40 tot 5W40 en 5W30.
Voor de diesels geeft men aan 5W40 0f 5W30.

Ik zelf geef dus altijd aan voor de snellere motoren, de benzine versies gebruikt men vanaf de 0Wxx tot de 5Wxx
En voor de diesels vanaf de 5Wxx

Het zou dus zomaar kunnen dat er geen of weinig olie transport aanwezig is in het blok, wat op zich schadelijk kan zijn voor de draaiende motor onderdelen.

Bedenk echter dat motor olie niet enkel een smerende functie heeft in de motor, maar dat olie ook een koelende functie heeft in de motor.
Bedenk daarbij het hart van de motor, waar helemaal geen KVS komt.( KoelVloeiStof ).

Gewoon aftappen, en lekker vullen met de aangegeven soort.

Ik weet dus niet welk merk olie u gebruikt, ik gebruik altijd het merk Kroon olie.
Zij hebben eennhele mooie site, waar u alle vloeistoffen kan vinden op soort die u dient te gebruiken voor uw type auto, u kunt dus het kenteken invullen, en dan krijgt u direct het hele gamma vamn vloeistoffen en de eventuele vervangers die u kan gebruiken voor uw auto.

Op zich is Kroon een van de 3 grootste en de beste leveranciers van ons land, en de vloeistoffen zijn ook nog echt betaalbaar en erg goed.
Eurol is ook een erg goed merk, en verkrijgbaar bij Brezan net zoals Kroon.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Ad

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Ik heb er met vochtig weer boven het vriespunt ook last van. Dus mij mij is het zowiezo een vocht probleem. Sterker nog, voor deze vriesperiode was een stuk gaan rijden tot de motor goed warm was en tien ging ik ergens een boodschap doen. Toen ik terug kwam na. 15min en in de stromende regen...starte die wel maar sloeg vervolgens weer af. Daarna bleef die wel lopen. Dus deze problemen heb ik ook met vochtig weer en met deze kou word het alleen maar erger.

Mijn accu is van november 2010....zgan dus en heb ik vandaag laten testen...prima in orde!
Ook heb ik de goede olie erin 5W40...dus ook dat is het probleem niet.

Ik ga nog steeds uit van slechte bougie(kabels) en/of bobine.

Wordt vervolgd.....
E46 318i Touring

ioehikemelaya
Neutraal
Type Auto: BMW 318 TI

Post by ioehikemelaya »

Gisteren viel het weer mee met de start (binnen 10 sec aan) maar vanochtend de accu weer leeggestart en toen net weer aan (en na 30sec mooi lopen op 900rpm). Gebruik volgens het boekje 10W40 en hoorde ook al iemand iets over oliedikte zeggen. Heb hem nog even nodig dus geen tijd voor garage, dus ben benieuwd naar jullie ervaringen....

ioehikemelaya
Neutraal

Post by ioehikemelaya »

Gents,
Al meer zicht op verbetering? Ben benieuwd naar jullie ervaringen....
Cheers, G.

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Ook ik heb van de week mijn accu leeg gestart.
Accu is weer vol geladen maar probleem nog niet verholpen.
Heb wel de bobine gemeten tijdens starten/draaien maar die lijkt in orde.
Wacht nog op onderdelen....bougiekabels en bougies

....wordt vervolgd
E46 318i Touring

ioehikemelaya
Neutraal

Post by ioehikemelaya »

Ik denk dat ik zo naar de Brezan ga en een bus Kroon olie 5W30 koop en die erbij gooi (heb er nu volgens boekje 10W40 inzitten maar er past nog wel wat olie bij - kan hem zelf niet leeg laten lopen). Heb vorig jaar al nieuwe bougies, accu en krukas-sensor erin laten zetten en dat was de oplossing niet. Heb de reactie van Ad gezien en ook nog wat Engelse forums gezien met dezelfde oplossing...

ioehikemelaya
Neutraal

Post by ioehikemelaya »

Busje Kroon olie 5W30 erbij gegooid (zat dus al 10W40 in, dus dat is nu gemixed - niet bevorderlijk maargoed ik kon even niet anders), de ergste kou is inmiddels afgenomen, het gaat ietsje beter maar nog steeds niet denderend...

Binnenkort moet 'ie voor een grote beurt en dan moet er sowieso olie ververst worden, ik zal m'n monteur vragen om er alleen maar 5W30 in te gooien en of hij nog iets kan ontdekken wat de koude start kan verbeteren...

Iemand anders inmiddels nog bevindingen/tips?

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Tussen de drukte in mijn bougie's en bougiekabels vervangen maar mocht helaas niet baten :(

Zit er nu aan te denken mijn injectors te laten testen(kost niet zoveel) en dan sluit ik dat ook weer uit.

Mogelijk is er nog een temperatuursensor defect die de koude start verslechterd, alleen kwam dat er niet uit met uitlezen...mogelijk kan dat ook niet hoor dat weet ik niet.

.....wordt vervolgt
E46 318i Touring

ioehikemelaya
Neutraal

Post by ioehikemelaya »

Mijn 318TI heeft een grote beurt gehad, bougies vervangen (na een jaar toch behoorlijk zwart) en nieuwe olie 5W30 erin, tevens had de V-snaar scheurtjes dus die ook vervangen evenals alle filters. Start nu soepel, al is dat logisch met dit rustige weer....

Topic Author
denniswpels
1e Versnelling

Post by denniswpels »

Tja de mijne start ook weer perfect na een olie wissel...5w40 Castrol. Maarja het zijn ook weer zomerse temperaturen :-)
E46 318i Touring
Locked

Return to “Archief”