BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.
- Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
- Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
- Geregeld op het forum te vinden zijn.
- Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.
328 tunen
Moderators: Moderator Team, Service Team
-
- 2e Versnelling
- Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT
Voor het opvoeren van een 323i en 328i wordt het inlaatspruitstuk van de 325i M50 gebruikt. Dit omdat deze een grotere doorlaat dan het m52 spruitstuk hebben. De m52 is begrensd door zijn inlaat. na plaatsen van het M50 spruitstuk zal de auto veel beter trekken boven de 4500 rpm. Normaal zwakt de motor dan af. De trekkracht bij lagere rpm kan iets minder worden. Bij mij was dit ecter niet merkbaar. Let op; het M50 spruitstuk past niet zomaar op een 328i. Het moet flink aangepast worden. Dit is niet heel erg lastig, maar wel heel veel werk. Bij het plaatsen van het spruitstuk dien je te letten op vacuum-lekkages. Al met al best veel werk, maar wel de moeite waard. Voor zover ik weet rijden er in NL 3 328i's rond met deze ombouw. Van 2 daarvan heb ik het spruitstuk gebouwd. Een goed uitlaatsysteem (spruitstukken) zorgen weer voor een betere afvoer van de uitlaatgassen. Hiervoor kun je ook een complete uitlaat van een M3 gebruiken. Een m52 is makkelijk op te voeren. Hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Aanpassing van het motor-management is wenselijk, niet echt noodzakelijk. Zonder presteert hij ook goed. Arm lopen doet hij niet.
@DB-mike; wat hebben ze dan in hemelsnaam voor zo veel geld aan je auto verbouwd? Ik bouw een 328i om naar 240 pk voor minder dan 1000 Euro. Duurzaam en betrouwbaar. Dure olie moet je bij een standaard bmw ook gebruiken; na aanpassingen heb je geen andere olie nodig (5w40 Castrol GTX).
@DB-mike; wat hebben ze dan in hemelsnaam voor zo veel geld aan je auto verbouwd? Ik bouw een 328i om naar 240 pk voor minder dan 1000 Euro. Duurzaam en betrouwbaar. Dure olie moet je bij een standaard bmw ook gebruiken; na aanpassingen heb je geen andere olie nodig (5w40 Castrol GTX).
Fun is not a straight line
Eric ze hebben mijn assen gebalanceerd destijds
Lichtgewicht Drijfstangen en zuigers
Kat leeg gehaald en middendemper en einddemper vervangen voor Eisenmann systeem
Mijn inlaat heb ik zelf van een K&N vervangingsfilter naar een K&N Kelk vervangen
Daarnaast had ik zelf een Veerpootbrug boven gezet voor
En hun hadden onder gezet voor en achter
Daarnaast hebben hun ook mijn manegement aangepast (wat 3x fout ging doordat hij steeds in noodloop ging)
Mja en ze hadden een 4-2-1 spagetti gezet
Maar om te zeggen ik vond het spectaculair veranderd NEE
En dat was wel jammer
En daarnaast
BMW rijd zoiezo al goed dus was het naderhand toch zo van `had ik het maar gebruikt voor een nieuwe laklaag en bumperkit
@desmett
Wat betrefd die Top
Ik vin d al die mooie cijfers wel mooi en leuk
Maar ik geloof mijn GPS eerder dan cijfers
Het bewijs is een maat van me met zijn CRX Vtec die 220 reed en ik er gewoon dik snel voorbij zet
En ik mijn GPS aan had staan
Bij 239 slaat hij wel in de toerenbegrenzer van 4800 Rpm
Mijn coppeling krijgt het indd zwaar (vervangen om de 50.000) (kosten zijn ong 300 €)
Verder het is een oude auto die ik gewoon oprijd tot hij UGH zecht
Ben al aan het kijken wat ik daarna ga halen
Denk aan een 318 E30 touring op gas
Dit omdat ik wat toekomst plannen heb
(zie zometeen te koop topic)
Verder zou ik zeggen doe wat jullie niet laten kunnen
Motorisch tunen heb ik gedaan en het is leuk maar ik stop er mee
Ik houd het wel bij Optisch

Mike
Lichtgewicht Drijfstangen en zuigers
Kat leeg gehaald en middendemper en einddemper vervangen voor Eisenmann systeem
Mijn inlaat heb ik zelf van een K&N vervangingsfilter naar een K&N Kelk vervangen
Daarnaast had ik zelf een Veerpootbrug boven gezet voor
En hun hadden onder gezet voor en achter
Daarnaast hebben hun ook mijn manegement aangepast (wat 3x fout ging doordat hij steeds in noodloop ging)
Mja en ze hadden een 4-2-1 spagetti gezet
Maar om te zeggen ik vond het spectaculair veranderd NEE
En dat was wel jammer
En daarnaast
BMW rijd zoiezo al goed dus was het naderhand toch zo van `had ik het maar gebruikt voor een nieuwe laklaag en bumperkit
@desmett
Wat betrefd die Top
Ik vin d al die mooie cijfers wel mooi en leuk
Maar ik geloof mijn GPS eerder dan cijfers
Het bewijs is een maat van me met zijn CRX Vtec die 220 reed en ik er gewoon dik snel voorbij zet
En ik mijn GPS aan had staan
Bij 239 slaat hij wel in de toerenbegrenzer van 4800 Rpm
Mijn coppeling krijgt het indd zwaar (vervangen om de 50.000) (kosten zijn ong 300 €)
Verder het is een oude auto die ik gewoon oprijd tot hij UGH zecht
Ben al aan het kijken wat ik daarna ga halen
Denk aan een 318 E30 touring op gas
Dit omdat ik wat toekomst plannen heb

Verder zou ik zeggen doe wat jullie niet laten kunnen
Motorisch tunen heb ik gedaan en het is leuk maar ik stop er mee
Ik houd het wel bij Optisch

Mike
There's no place like the carseat...!!!
Je kan die cijfers wel mooi en leuk vinden, maar dit zijn natuurwetten en blijkbaar doorbreekt jouw Golf die zonder enig probleem. GPS baseert zich ook op cijfers en kan wel eens misrekenen. Ben altijd ook wel een aanhanger van VW geweest (naast Porsche, BMW, Audi en MB), maar nu verbazen ze me toch!
Was die CRX met 220 op de teller of eveneens op GPS? Tellerafwijking kan ook wel een km of 15 bedragen.

Automotive Engineering = German Engineering!!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am fahren durch Vorsprung durch Technik!
Mijn GPS vertrouw ik blindelings
Ben 1x gelasered met 6 km/h te hard na meet correctie (90 waar 80 toegestaan)
Klopte als een bus mijn GPS gaf ook 90 aan
Daarnaast mijn banden omtrek ( 205 45 17 ) is ook exact 120 op teller is 121 op GPS
Verder reed de CRX ook op NAVI van TOMTOM en zijn GPS gaf 220 aan en zijn teller 230
We praten wel over een CRX VTI uit 95 dus met het B16A2 blok
En nog getuned ook
Maar dat doet er niet toe
De Golf heb ik ook nog eens getest tegen een Lotus EXIGE op de A9 bij het AMC Amsterdam
De bocht naar beneden vanf AMC richting Amstelveen
En dan heerlijk buitenom met 150 inhalen en gewoon de EXIGE het nakijken geven met een TDI
Een beter gevoel is er gewoon NIET
Verder Heb ik ook mogen rijden in Duitsland naast een RS6 en hij was gewoon aangenaam verrast over "A" de accelleratie en "B" de top
En ik ben niet de enige
Er zijn er nog een paar bij de TDI club die deze truukjes beter doen dan mij
Waaronder de voorzitster met een Standaard Cordoba Vario 90 Pk TDI ff opfokken naar 230 pk en 790 Nm
Alleen dit koste maar 9500euro aan onderdelen (turbo intercooler inlaat uitlaat lagers drijfstangen zuigers krukas nokkenas)
En ik kan je zeggen als je de F1 Powerboten kent met die mooie pluim water
Dat doet zij met ROET
Verbruik is bij haar 1 op 7 (vind ik nog netjes)
Spelen tegen een corvette C6 en gewoon echt de corvette het nakijken geven
Dan zeg ik dan ben je een echte tuner
Maar er zijn grenzen
En ik vind het best zo
En je kan me veel zeggen maar GPS liegt niet als je vele andere GPS systemen vergeleken hebt en dan toch op dezelfde resultaten uitkomt
Ik laat het hierbij
Aangezien we nu een ander zijn topic vervuilen
Mike
Ben 1x gelasered met 6 km/h te hard na meet correctie (90 waar 80 toegestaan)
Klopte als een bus mijn GPS gaf ook 90 aan
Daarnaast mijn banden omtrek ( 205 45 17 ) is ook exact 120 op teller is 121 op GPS
Verder reed de CRX ook op NAVI van TOMTOM en zijn GPS gaf 220 aan en zijn teller 230
We praten wel over een CRX VTI uit 95 dus met het B16A2 blok
En nog getuned ook
Maar dat doet er niet toe
De Golf heb ik ook nog eens getest tegen een Lotus EXIGE op de A9 bij het AMC Amsterdam
De bocht naar beneden vanf AMC richting Amstelveen
En dan heerlijk buitenom met 150 inhalen en gewoon de EXIGE het nakijken geven met een TDI
Een beter gevoel is er gewoon NIET
Verder Heb ik ook mogen rijden in Duitsland naast een RS6 en hij was gewoon aangenaam verrast over "A" de accelleratie en "B" de top
En ik ben niet de enige
Er zijn er nog een paar bij de TDI club die deze truukjes beter doen dan mij
Waaronder de voorzitster met een Standaard Cordoba Vario 90 Pk TDI ff opfokken naar 230 pk en 790 Nm
Alleen dit koste maar 9500euro aan onderdelen (turbo intercooler inlaat uitlaat lagers drijfstangen zuigers krukas nokkenas)
En ik kan je zeggen als je de F1 Powerboten kent met die mooie pluim water
Dat doet zij met ROET
Verbruik is bij haar 1 op 7 (vind ik nog netjes)
Spelen tegen een corvette C6 en gewoon echt de corvette het nakijken geven
Dan zeg ik dan ben je een echte tuner
Maar er zijn grenzen
En ik vind het best zo
En je kan me veel zeggen maar GPS liegt niet als je vele andere GPS systemen vergeleken hebt en dan toch op dezelfde resultaten uitkomt
Ik laat het hierbij
Aangezien we nu een ander zijn topic vervuilen
Mike
-
- 2e Versnelling
- Type Auto: BMW X5 4.4i, BMW E36 323ti Racer, BMW e36 325i Cabriolet, Megane GT
Nou een exige haal je nooit en te nimmer in wanneer deze gas geeft. Ik heb met mijn race-auto al menig keer op de nurburgring tegen exiges gereden; Die dingen zijn echt bloedsnel. In de bochten halen ze een hogere snelheid dan een porsche 997 GT3 RS.
Maar hoe je een golf TDI ook opvoert, no way on earth dat je een Corvette C6 bijhoudt. Acceleratie niet en top is helemaal onmogelijk aangezien de luchtweerstand en de overbrengverhoudingen dit tegenhouden. Ik heb in de absolute top van de dieselwereld gereden (MB e400 cdi, digitec-chip en 535d met 350 pk) en tegen een Corvette leggen ze het wel heel erg dik af.

Maar hoe je een golf TDI ook opvoert, no way on earth dat je een Corvette C6 bijhoudt. Acceleratie niet en top is helemaal onmogelijk aangezien de luchtweerstand en de overbrengverhoudingen dit tegenhouden. Ik heb in de absolute top van de dieselwereld gereden (MB e400 cdi, digitec-chip en 535d met 350 pk) en tegen een Corvette leggen ze het wel heel erg dik af.
-
- 4e Versnelling
- Type Auto: 318i (E46)
Ik heb mike eens in levende lijve ontmoet (landgraaf 2005), en hij kwam op mij niet over als een fantast.
Het is natuurlijk goed mogelijk dat de exige in een te lage/hoge versnelling zat om op dat moment Mike eruit te rijden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij sneller optrekt van 0/100 als een exige maar hij kan hem desalniettemin eruit gereden hebben. (zeker als het ook nog niet eens een geweldig chauffeur was achter het stuur.)
Een turbodiesel zeker als hij gechipt is kan een behoorlijk hoog koppel hebben, een vriend van me heeft een golf 5 tdi en ik heb al vaker naast hem gestaan maar met wegsprinten wint hij het altijd, pas bij doortrekken in de 3de versn. ga ik hem voorbij. Een diesel heeft tenslotte laagtoerig al veel koppel terwijl ik hem flink in de toeren moet jagen.

Het is natuurlijk goed mogelijk dat de exige in een te lage/hoge versnelling zat om op dat moment Mike eruit te rijden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij sneller optrekt van 0/100 als een exige maar hij kan hem desalniettemin eruit gereden hebben. (zeker als het ook nog niet eens een geweldig chauffeur was achter het stuur.)
Een turbodiesel zeker als hij gechipt is kan een behoorlijk hoog koppel hebben, een vriend van me heeft een golf 5 tdi en ik heb al vaker naast hem gestaan maar met wegsprinten wint hij het altijd, pas bij doortrekken in de 3de versn. ga ik hem voorbij. Een diesel heeft tenslotte laagtoerig al veel koppel terwijl ik hem flink in de toeren moet jagen.
-
- 2e Versnelling
Ik ga alleen puur op de cijfers af.
Hoe presteert een exige?
Gewicht 941 kg
0 - 80 km/h 3,8 s
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 120 km/h 7,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,4 s
0 - 160 km/h 12,7 s
0 - 180 km/h 16,6 s
0 - 200 km/h - s
0 - 250 km/h - s
Een rs6;
Gewicht 1908 kg
0 - 80 km/h 3,6 s
0 - 100 km/h 4,9 s
0 - 120 km/h 6,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,1 s
0 - 160 km/h 11,3 s
0 - 180 km/h 15,0 s
0 - 200 km/h 18,7 s
Een corvette c6
0 - 80 km/h 3,7 s
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 120 km/h 6,6 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,0 s
0 - 160 km/h 10,9 s
0 - 180 km/h 13,6 s
0 - 200 km/h 16,8 s
0 - 250 km/h - s
golf 3 tdi
0 - 80 km/h 8,2 s
0 - 100 km/h 12,2 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 28,1 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h
Hoe wil je deze cijfers in hemelsnaam halen met een golf 3 tdi?
Kijk naar de acceleratie tot 140 km/u. Zegt alles denk ik.
Wat heb je dan veranderd aan je golf dat je 55pk meer hebt, meer dan 2x zo veel koppel en een top van meer 70 km/u harder dan standaard. Mijn 328i heeft zo'n 40 pk extra en loopt daardoor hooguit 10 km/u harder.
@Bimmer; over koppel gesproken; kijk eens naar de koppelcijfers van de corvette en rs6...546 en 560 nm.
Hoe presteert een exige?
Gewicht 941 kg
0 - 80 km/h 3,8 s
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 120 km/h 7,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,4 s
0 - 160 km/h 12,7 s
0 - 180 km/h 16,6 s
0 - 200 km/h - s
0 - 250 km/h - s
Een rs6;
Gewicht 1908 kg
0 - 80 km/h 3,6 s
0 - 100 km/h 4,9 s
0 - 120 km/h 6,7 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,1 s
0 - 160 km/h 11,3 s
0 - 180 km/h 15,0 s
0 - 200 km/h 18,7 s
Een corvette c6
0 - 80 km/h 3,7 s
0 - 100 km/h 5,2 s
0 - 120 km/h 6,6 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 9,0 s
0 - 160 km/h 10,9 s
0 - 180 km/h 13,6 s
0 - 200 km/h 16,8 s
0 - 250 km/h - s
golf 3 tdi
0 - 80 km/h 8,2 s
0 - 100 km/h 12,2 s
0 - 120 km/h - s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 28,1 s
0 - 160 km/h - s
0 - 180 km/h - s
0 - 200 km/h
Hoe wil je deze cijfers in hemelsnaam halen met een golf 3 tdi?
Kijk naar de acceleratie tot 140 km/u. Zegt alles denk ik.
Wat heb je dan veranderd aan je golf dat je 55pk meer hebt, meer dan 2x zo veel koppel en een top van meer 70 km/u harder dan standaard. Mijn 328i heeft zo'n 40 pk extra en loopt daardoor hooguit 10 km/u harder.
@Bimmer; over koppel gesproken; kijk eens naar de koppelcijfers van de corvette en rs6...546 en 560 nm.
Denk dat het wel duidelijk is dat ik er niet verder op in ga
Ik gooi hem open zodat we verder kunnen over de 328i
Kijk anders even op braspower die plaatsen turbos
Voor een 328i (had ik toen ook geinformeerd) kom je op 6000 eu en heb je en turbo en int. en zit je op dacht (pin me er niet op vast) 290 Pk
Mike
Ik gooi hem open zodat we verder kunnen over de 328i
Kijk anders even op braspower die plaatsen turbos
Voor een 328i (had ik toen ook geinformeerd) kom je op 6000 eu en heb je en turbo en int. en zit je op dacht (pin me er niet op vast) 290 Pk
Mike