BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

schokken bij gas geven

Forum voor alle E9X serie vanaf vanaf 2006 tot 2012.

Moderator: Moderator Team

Post Reply

Topic Author
andre van vuuren
Neutraal
Type Auto: 320 d e91

schokken bij gas geven

Post by andre van vuuren »

Beste meedenkers. Ik heb een 320 D (touring) km stand 165.000 km. Bouwjaar 2006, alle onderhoud op tijd gehad.
Het volgende doet zich al enige tijd voor. Toerental tussen de 1250 en 2000. Na gelijkmatig rijden een beetje gas bijgeven zoals rijden in de stad met optrekken en meerijden in de rij. Ooit begonnen met zeer kleine schokjes, als (een beetje)gas geven en gas terug nemen, maar in middels behoorlijk irritant. Het doe zich alleen voor bij rustig optrekken, bij iets meer gas en veel vermogen, geen enkel probleem. Motor slaat altijd goed aan, regelmatig lopen ook bij optrekken vanaf een laag toerental. Gas geven bij hogere snelheden prima trekken en regelmatig lopen, geen enkel probleem. Het verschijnsel doet zich ook voor na rijden op de cruise controle en dan, met de cruise controle, snelheid vermeerderen. Voor de duidelijkheid, bij gelijkmatig rijden voel je niets, welk toerental dan ook.

Aan meerdere computers voor uitlezen, en motor test, geen enkele foutmelding. Een tijdje gereden zonder dat de luchtmassameter aangesloten was en toen was het probleem vrijwel weg.
Na proberen en nadenken door ervaren monteurs is de luchtmassameter vervangen. Geen resultaat, wel zuiniger rijden.

Bij de test wordt de EGR klep ook meegenomen en die deels los geweest, geen (abnormale) vervuiling zichtbaar.

Na weer overleg, trillingsdemper aan voorzijde krukas vervangen i.v.m. mogelijke ontregeling van de timing. Geen resultaat. Wel was het klepperen in de distributieketting verdwenen, toch ergens goed voor.

Ik ben met de auto dit jaar twee keer naar Italië geweest zodat er ook wel sneller me gereden wordt ( 160 - 170 ) dan de hier geldende normen waarbij een motor eigenlijk nooit lekker moet werken.

Mijn hoop is gevestigd op iemand die ervaring heeft met dit verschijnsel en de oplossing er voor. Dank voor het mee denken, André

marc0011
Neutraal
Type Auto: E91

Re: schokken bij gas geven

Post by marc0011 »

Dit probleem had ik ook met mijn 320 D, heb toen het luchtfilter vervangen en het probleem was opgelost.

succes marc

Kerim
1e Versnelling
Type Auto: E81 116i 2011

Re: schokken bij gas geven

Post by Kerim »

Is er weleens naar de koppeling en dubbel massa vliegwiel gekeken?
Post Reply

Return to “2006 - 2012 (E90, E91, E92, E93)”