BMWForum.nl zoekt Moderators om het forum te onderhouden, als je jezelf kan vinden in het onderstaande, neem dan contact op via deze link.

• Enige kennis van phpbb is gewenst, maar niet noodzakelijk.
  • Minimaal 6 maanden geregistreerd zijn, of een zodanige activiteit met posten hebben.
  • Geregeld op het forum te vinden zijn.
  • Goed moderator werk verrichten, veranderen, doorverwijzen of verwijderen van forum berichten die niet toegestaan zijn.

bmw e36 318IS opleuken

Projecten van leden van BMWForum.nl

Moderators: Moderator Team, Service Team

Post Reply

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

bmw e36 318IS opleuken

Post by nsrracer »

goeindag

hier mijn projectje ff op een rijtje gezet :D

bmw e36 318IS Coupe U9.
bouwjaar: 1992.
kleur: brokatrot
km stand bij aankoop(11-05-07): 52.000 km
km stand nu: 72.000 km
opties bij aankoop:electrische ramen voor, audio voorbereiding (heeft voor mij nooit eerder een radio in gezeten), alarm, centrale vergrendeling met afstandbediening, LM velgen
opties later toegevoegd: bmw lederen armsteun, voormistlampen, electrishe ramen achter(klapramen), lederen telefoonconsole, 17 inch originele bmw velgen, hoofdsteunen achter, OBC 7 knops.

auto gekocht van een overleden goede bekende (1e eigenaar), auto is altijd dealeronderhouden. boekjes netjes ingevuld.

zo kocht ik em dus 5 maand terug:

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

zoals je ziet zag de auto er praktisch nieuw uit :)

mja het oog wil ook wat dus ben ik enkele dingen gaan veranderen. oa de voorknipperlichten:

[ external image ]

deze vond ik toch niet echt mooi staan en heb ik deze vervangen voor zwarte:

[ external image ]

vervolgens ben ik op zoek gegaan naar een leuk setje achterlichten na een tijdje rondzoeken was ik eruit en heb ik de heldere achterlichten genomen, niet echt iets speciaals maar dat hoeft ook niet van mij :p

ook heb ik mijn forumnaam erop gezet (ik heet op bijna alle forums nsrracer)

[ external image ]

na een tijdje leunen op de handrem onde het rijden was ik het beu :p dus heb ik een originele bmw armsteun gekocht. kost wat mja dan heb je ook wat 8) :

[ external image ]

nu heb ik sinds vorige week deze velgen, ik kon ze voor een prikkie kopen dus heb ik dat gedaan, zitten nog goede bandjes op en het ziet er een stuk beter uit dan de vorige velgen, ik ben wel nog steeds op zoek naar wat grotere velgen :p :

[ external image ]

zoals je ziet zitten er betonpoeren in de grond, dat word mijn carpot, ja mijn vader is gek met mij :p

dingen die ik nog wil doen:

deukje in achterscherm weg laten halen (zat er al toen ik em kocht)
voorspatborden bij laten werken (beginnen op de randjes iets te rotten)
rechterraammotor vervangen (gaat nog wel open en dicht maar met schokjes)
raamspoiler
het liefst 500.000 km op de teller rijden :roll: :D hij bevalt me namelijk super :p

nja wat vinden jullie ervan?
Last edited by nsrracer on 16 Jul 2008 20:46, edited 2 times in total.
djimbo :D

arnoldE36
1e Versnelling

Post by arnoldE36 »

Ik vind het wel een mooie nette coupe en als ik jou was en ik zou er toch een paar jaar zeker in rijden dan zou ik de bumpers in kleur laten spuiten en ik zou hem (iets)verlagen en natuurlijk mooie 17 of 18 inch velgen er onder.

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

arnoldE36 wrote:Ik vind het wel een mooie nette coupe en als ik jou was en ik zou er toch een paar jaar zeker in rijden dan zou ik de bumpers in kleur laten spuiten en ik zou hem (iets)verlagen en natuurlijk mooie 17 of 18 inch velgen er onder.
bumpers mee laten spuiten is wel een goede, verlagen begin ik niet aan aangezien er nogal wat drempels hier in de straten liggen :p en ik vind em wel laag genoeg :)

grotere velgen komen er zeker :)

arnoldE36
1e Versnelling

Post by arnoldE36 »

nsrracer wrote:
arnoldE36 wrote:Ik vind het wel een mooie nette coupe en als ik jou was en ik zou er toch een paar jaar zeker in rijden dan zou ik de bumpers in kleur laten spuiten en ik zou hem (iets)verlagen en natuurlijk mooie 17 of 18 inch velgen er onder.
bumpers mee laten spuiten is wel een goede, verlagen begin ik niet aan aangezien er nogal wat drempels hier in de straten liggen :p en ik vind em wel laag genoeg :)

grotere velgen komen er zeker :)
En als je hem ooit wilt verkopen verkoopt dat ook makelijker

JosvanDorth
1e Versnelling

Post by JosvanDorth »

Vind het een mooie wagen, E36 coupe blijft mooi!
Ook mooi dat je geld spendeert aan een originele armsteun!staat mooier dan zo'n goedkoop ding!
Ik denk als je wat grotere velgen monteerd, je vanzelf de voorkant iig gaat verlagen. dit om het verschil tussen band en wielkas, voor en achter gelijk te houden. Staat mooier :D
succes!
liever de nurburgring, dan de trouwring

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

zow ik heb weer het 1 en ander gedaan :)

k heb hele mooie zwarte angeleyes koplampen gekocht en k heb mijn mistlampen ook eindelijk :)
originele mistlampschakelaar ingebouwd.

ben nu bezig met een carpot voor mijn auto, word al heel mooi :)

foto's zal ik binnenkort ff maken

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

foto's :)

engel oogjes :P :)
[ external image ]

[ external image ]

carpot (is nog niet klaar) :)
[ external image ]

sh4ggy
1e Versnelling
Type Auto: E39 535i V8

Post by sh4ggy »

Netjes hoor! 8)

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

tadaa :)

nu met brandende mistlampjes :)

[ external image ]

[ external image ]

webmaster
Eigenaar
Eigenaar
Type Auto: F36 430i ('17)+ f30 328i ('12) (beide full options)

Post by webmaster »

Lekker bezig :)

angel-Eyes zien er goed uit

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

nou maar weer eens een update:

aangezien je bij een coupe de achterste ramen nogal lastig open en dicht moet doen was ik op zoek naar een oplossing.

ik zag op MP een setje electrische klapraammotors staan van een 328i coupe e36. belletje gepleegd met de beste man en een prijs afgesproken, flinke uitleg erbij gekregen. hij was zelfs zo aardig om de bijbehorende stekkertjes van de draadboom af te knippen :) altijd handig natuurlijk

wat heb ik dus:

2 motortjes
2 verbindingsstangetjes voor de verbinding tussen motor en klem
2 raamklemmen
2 stekkertjes voor op de motortjes
bevestigingsmateriaal

wat heb ik nog nodig:

2 voorraamschakelaars
beetje kabel

aangezien deze optie niet te krijgen was op de 318is coupe is het nog maar de vraag of het gaat passen. mja dat gaan we dus uitzoeken nu :P

de motortjes incl alle toebehoren :)

[ external image ]

[ external image ]

[ external image ]

hoe ga ik het doen:

1. ik koop 2 normale voorraamschakelaars en bouw die in de middenconsole. de plus haal ik van de voorramen.
2. draden trekken van de middenconsole naar de beide zijpanelen.
3. motortje achter het zijpaneel bouwen(hopelijk zijn deze hetzelfde als van de 328 en zitten er al gaten in).
4. raamklem omwisselen voor het electrische exemplaar.
5. de stang van motor naar raamklem monteren.
6. bedrading aansluiten
7. voila ik heb electrische klapramen in mijn 318is :D

nou hoop ik dat alles een beetje passen wil.

voor de mensen die niet weten welke ramen ik bedoel:

[ external image ]

de man waar ik het geheel van gekocht heb, had ook nog een raammotor voor de passagierskant liggen(die van mij gaat met schokjes) nu weet ik alleen niet of deze hetzelfde is als die van mij. iemand een idee?

webmaster
Eigenaar
Eigenaar
Type Auto: F36 430i ('17)+ f30 328i ('12) (beide full options)

Post by webmaster »

Ik vond het ook altijd irrie dat die raampjs niet electrisch waren, hopelijk lukt het allemaal en misschien zijn er meer forumleden die dit ook willen :)

We zijn benieuwd naar de uitslag :)

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

ik ga er denk ik morgen mee beginnen, ik begin eerst met het loshalen van het zijpaneel dan kan ik kijken of toevallig de gaten voor de motor er al zitten :P

anders rijd ik ff een keertje terug naar die man waar ik ze van heb gekocht en maak ik ff een malletje dan heb ik em namelijk zeker weten goed zitten :)

en dan morgenmiddag ff kijken op de sloop of ze nog een setje schakelaars voor me hebben.

en dat losmaken van die raampjes is echt klote :? mja daarom zijn ze natuurlijk later ook electrisch gemaakt :P

ik houd jullie in ieder geval op de hoogte :D

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

het werkt :D

1 kant zit erin en doet het (heb em ff getest op de accu :D )

morgen de andere kant 8)

zal straks ff foto's met uitleg plaatsen :)

Topic Author
nsrracer
1e Versnelling

Post by nsrracer »

nou hier dan de uitleg met foto's :)

eerst vanmorgen naar de sloop geweest, en ff in een bmw coupe gekeken, helaas nog geen schakelaars gevonden. wel was ik zo slim om ff te kijken hoe alle panelen en dergelijk vastzitten, alles eruit getrokken :P en daarna weer vastgezet. toen maar naar huis gereden om zelf te beginnen

nja begonnen met het kapje van de hemel eraf te halen (waar het lampje inzit) dit was vrij eenvoudig, gewoon een kliksysteempje:

[ external image ]

[ external image ]

vervolgens het meest rechtse gedeelte van de rugleuning eraf gehaald (gewoon de bovenkant van dit gedeelte naar je toe trekken en vervolgens omhoog trekken.

als dit is gedaan kun je je zijpaneel eraf halen, ook een kliksysteem. naar je toe trekken en omhoog schuiven dan ziet het er zo uit:

[ external image ]

het schuimlaagje wat ervoor zit is erg gevoelig voor knikken en scheurt snel, is bij mij ook gebeurt. gelukkig zie je er na de montage van het zijpaneel niks van weer. achter die schuimlaag zit een kapje, zit vast met 4 kruisboutjes (anders kan je de motor niet monteren)

nu kun je je oude klapraambevestiging eraf halen ( 2 boutjes, sleuteltje 8)
daarna het schroefje (torx) wat op het raam zit eraf halen.
nu kun je de nieuwe er weer opschroeven, eerst op het schroefje van het raam vastdraaien en dan de 2 boutjes weer aandraaien. nu kun je meteen de kabel erin drukken. dan ziet het er zo uit:

[ external image ]

ff checken of het kabeltje lang genoeg is :D

[ external image ]

nu kun je de kabel door het zijpaneel van de auto drukken:

[ external image ]

[ external image ]

als je dit hebt gedaan komt het lastigste klusje, namelijk de motor monteren, ik heb het gedaan met zeskant m6 boutjes en borgende moertjes. omdat het nogal krap is is het best lastig (let op: doe eerst de kabel in de motor alvorens je hem monteert :) anders kan je hem weer loshalen)

[ external image ]

vervolgens heb ik hem ff getest op de accu. en ja hoor hij werkt :D
nu kun je weer beginnen met enkele onderdelen terugplaatsen:

kapje van het zijpaneel (vergeet het draadje niet :p)

[ external image ]

klemmetje om de kabel te geleiden (zit net achter het schuim :P)

[ external image ]

schuim er weer voor:

[ external image ]

ik heb het maar ff vastgeplakt met ducktape, als het zijpaneel ervoor zit kan je er toch niks meer van zien. en valt hij ook niet meer naar beneden.

verder ben ik nog niet gekomen, kan het zijpaneel er nog niet weer inzetten omdat ik de electra nog moet verlengen.

word vervolgt dus 8)
Post Reply

Return to “Projecten”